Wyprzedzające się samochody ciężarowe na drogach ekspresowych i autostradach w Polsce to zmora. Manewr może trwać kilka minut i z uwagi na niewielką różnicę prędkości ciągnąć się kilometrami. Jednak już od 1 lipca 2023 roku wszystko ma się zmienić.

Reklama

Przepisy wprowadzą do taryfikatora dwa nowe wykroczenia. MSWiA właśnie ujawniło rozporządzenie określające stawki punktów karnych przewidziane dla kierowców przyłapanych przez policję czy ITD. Jednych one ucieszą, innych wpędzą w kłopoty. Ale po kolei…

Od 1 lipca 2023 zakaz wyprzedzania się ciężarówek w Polsce

Nowe przepisy wprowadzające zakaz wyprzedzania się ciężarówek od 1 lipca mają wyeliminować tzw. wyścigi słoni. W ocenie ministerstwa infrastruktury zyska na tym bezpieczeństwo na drogach szybkiego ruchu.

– Chodzi o sytuacje, w których kierowcy pojazdów ciężarowych wyprzedzają się przy minimalnej różnicy prędkości, często wynoszącej 1-2 km/h. Taki manewr jest wykonywany na tyle długo, by przyczyniać się do powstawania zatorów – powiedział dziennik.pl Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury. – Niekiedy dochodzi też do gwałtownej zmiany pasa ruchu przez kierowcę pojazdu ciężarowego, co skutkuje gwałtownym hamowaniem kierowców jadących z dużo większą prędkością pasem, na który wjeżdża – zauważył przedstawiciel resortu.

Nieoznakowany radiowóz ITD to potężna broń - rejestruje każde wykroczenie, w tym przekroczenie prędkości czy wyprzedzanie na zakazie / CANARD / Mariusz Kubiak
Reklama

Przypominamy, że w Polsce dopuszczalna prędkość pojazdów ciężarowych wynosi 80 km/h, przy dozwolonej maksymalnej prędkości dla aut osobowych 120 km/h na drogach ekspresowych i 140 km/h na autostradach. Jak rząd chce zakazać tych niebezpiecznych manewrów?

Zakaz wyprzedzania na drogach o dwóch pasach? Szczegóły nowych przepisów

– Przepisy zabraniają kierującemu pojazdem ciężarowym kategorii N2 lub N3 (red. odpowiednio powyżej 3,5 t i powyżej 12 t) wyprzedzania pojazdu samochodowego na autostradzie i drodze ekspresowej o wyłącznie dwóch pasach ruchu przeznaczonych dla danego kierunku ruchu, chyba że pojazd ten porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej dla tych pojazdów na drogach kategorii A i S – wyjaśnił nam Huptyś.

Wyprzedzanie się ciężarówek w kamerze ITD / GITD

Zakaz wyprzedzania na drogach ekspresowych i autostradach. Masz takie auto?

Do tego nowe przepisy przewidują, że aby upłynnić ruch pojazdów poruszających się po autostradach i drogach ekspresowych o trzech lub więcej pasach ruchu (takie powstaną w przyszłości), przynajmniej jeden pas ruchu będzie wolny od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t oraz od zespołów pojazdów o długości powyżej 7 m (niezależnie od masy).

Przepis ten dostosowuje polskie prawo do zapisów Konwencji o ruchu drogowym, sporządzonej w Wiedniu 8 listopada 1968 r., które stanowią, że jeżeli autostrada ma trzy lub więcej pasów przeznaczonych do ruchu w tym samym kierunku, kierującym pojazdami przeznaczonymi do przewozu ładunków, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3500 kg lub zespołami pojazdów o długości ponad 7 m zabrania się korzystać z innych pasów ruchu niż dwóch pasów położonych najbliżej prawej krawędzi jezdni, odpowiadającej kierunkowi ruchu, w którym się porusza – wyjaśnił przedstawiciel ministerstwa.

Wyprzedzanie się ciężarówek? Będzie słona kara dla kierowcy / GITD

Zakaz wyprzedzania się ciężarówek. Ile punktów karnych? Oto stawki

Do tej pory tajemnicą były owiane kary za złamanie zakazu wyprzedzania się ciężarówek. Wreszcie jednak Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji odkryło karty.

Nowe rozporządzenie MSWiA przewiduje 8 punktów karnych za złamanie przez kierowcę samochodu ciężarowego kategorii N2 (dmc przekraczająca 3,5, ale do 12 t) lub N3 (powyżej 12 t) zakazu wyprzedzania na autostradach i drogach ekspresowych o wyłącznie dwóch pasach ruchu przeznaczonych dla jednego kierunku jazdy.

– Powinno to być wystarczająco dyscyplinujące kierujących pojazdami – adresatów nowego wprowadzanego zakazu wyprzedzania – oceniają przedstawiciele MSWiA.

Z kolei kierowca samochodu ciężarowego kategorii N2 i N3, który na autostradzie lub drodze ekspresowej o trzech i więcej pasach ruchu zajmie inny niż jeden z dwóch pasów położonych najbliżej prawej krawędzi jezdni prowadzącej w danym kierunku dostanie 6 punktów karnych.

Policjant kontroluje kierowcę / Policja / KWP GORZOW

Stawki mandatów w obu przypadkach pozostają niewiadomą. Dziś z nowego taryfikatora wynika, że naruszenie przez kierującego pojazdem mechanicznym zakazu wyprzedzania pojazdu określonego znakiem drogowym może zakończyć się słoną karą. Kierowca dostanie mandat 1000 zł (lub 2000 zł w przypadku recydywy).

Zakaz wyprzedzania się ciężarówek, gdzie dziś obowiązuje?

Na niektórych odcinkach dróg wyprzedzanie przez pojazdy ciężarowe jest zabronione znakiem drogowym "B-26". Oto lista odcinków autostrad, na których obowiązuje zakaz wyprzedzania się ciężarówek:

Autostrada A1 - Województwo łódzkie: na obu jezdniach na wysokości Miejsc Obsługi Podróżnych Głowno i Wiśniowa Góra

  • na wszystkich budowanych odcinkach autostrady z organizacją ruchu 2+2, czyli Tuszyn Piotrków Trybunalski, Kamieńsk Radomsko i Radomsko granica woj. Łódzkiego i śląskiego

Autostrada A2 województwo łódzkie i mazowieckie:

  • na obu jezdniach na odcinku Łódź Warszawa

Autostrada A4:

Województwo opolskie pomiędzy węzłami Brzeg i Strzelce Opolskie w obu kierunkach

Województwo dolnośląskie:

  • pomiędzy Pietrzykowicami a Wądrożem Wielkim (z przerwami)
  • na wzniesieniach przy węźle Legnickie Pole i Lubiatów
  • pomiędzy węzłami Kostomłoty i Gościsław na obu jezdniach
  • na jezdni północnej pomiędzy węzłami Udanin i Budziszów

Województwo śląskie pomiędzy węzłami Gliwice Sośnica i Gliwice Ostropa w obu kierunkach

Województwo małopolskie od węzła Balice do węzła Brzesko

Autostrada A6 województwo zachodniopomorskie pomiędzy węzłami Klucz i Podjuchy w obu kierunkach

Autostrada A8 Autostradowa Obwodnica Wrocławia. Województwo dolnośląskie: pomiędzy węzłami Wrocław Północ i Psie Pole w obu kierunkach.

Wyprzedzanie się ciężarówek zostanie zakazane / GITD
Ucieszył cię zakaz wyprzedzania się ciężarówek? To teraz zapłaczesz / Shutterstock

O ile rządowa rewolucja wprowadzająca zakaz wyprzedzania się ciężarówek i kary za takie wyczyny wprawia w euforię kierowców aut osobowych, to branża transportowa i logistyczna nie wydaje się być szczęśliwa. Dlaczego?

Zakaz wyprzedzania się ciężarówek w Polsce gorszy niż w Niemczech

– Proponowane zmiany zbliżone są do rozwiązań niemieckich, ale niestety są mniej elastyczne – powiedział dziennik.pl Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców "Transport i Logistyka Polska". W Niemczech zakaz wyprzedzania na autostradowych jezdniach posiadających jedynie dwa pasy ruchu wprowadzany jest za pomocą znaków drogowych. Tam, gdzie wprowadzenie takiego zakazu spowodowałoby więcej szkód niż korzyści, po prostu rezygnuje się z odpowiedniego oznakowania. W Polsce nie będzie to możliwe, gdyż resort planuje zmiany w prawie o ruchu drogowym. Tym samym nie będzie można dostosowywać organizacji ruchu do faktycznych potrzeb – ocenił ekspert.

Nasz rozmówca zauważa jednocześnie, że na głównych niemieckich szlakach komunikacyjnych wykorzystywanych intensywnie do przewozów towarowych jezdnie autostradowe mają po trzy pasy ruchu. W Polsce takich odcinków autostrad, nie mówiąc już o drogach ekspresowych, praktycznie nie ma. I to może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego…

Zakaz wyprzedzania? Jeden pojazd z prędkością 60 km/h i zator gotowy

– Mam obawy, że jeden wolniejszy pojazd, poruszający się prawym pasem z prędkością np. 60 km/h stworzyć może gigantyczny zator drogowy sięgający nawet kilkanaście kilometrów, jeżeli nie więcej – wskazał Wroński. Jego daniem oznacza to również poważne konsekwencje dla zawodowych kierowców, którzy na czas nie będą mogli dojechać do miejsca, w którym planowali odbiór przerwy lub dobowego odpoczynku.

Nowe przepisy w sprawie ciężarówek to sidła na kierowców, posypią się kary

– I posypią się kary, za sytuację której nie są oni winni ocenił nasz rozmówca. – Nie chcę komentować szerzej skutków gospodarczych, wynikających z m.in. opóźnienia dostaw wykonywanych w trybie "just in time" do tych polskich zakładów, które w wyniku optymalizacji wykorzystania dostępnych zasobów nie posiadają magazynów. Ten brak szerszego komentarza na ten temat, wynika z faktu, że w okresie wyborczym takie argumenty niestety nie trafiają do uszu polityków. A szkoda, gdyż później trzeba będzie to odkręcać, tak jak ma to obecnie miejsce w przypadku zbyt restrykcyjnego systemu punktowego – zauważył Wroński.

Wyprzedzanie się ciężarówek / GDDKiA