Droga ekspresowa S3: Łączy Bałtyk z Sudetami. Kiedy pełna przejezdność?

Reklama
Reklama

Droga ekspresowa S3 ma długą historię, sięgającą końca lat 70. poprzedniego wieku, kiedy to rozpoczęto prace związane z modernizacją odcinka między Szczecinem a Goleniowem. W 2010 r. połączono dwujezdniową trasą Szczecin z Gorzowem Wielkopolskim, w 2013 r. Szczecin zyskał połączenie z autostradą A2, a w 2021 r. – z autostradą A4 i z położonym dalej na południe Bolkowem. W międzyczasie rozbudowano do dwóch jezdni odcinki zrealizowane wcześniej jako jednojezdniowe: obwodnice Gorzowa Wielkopolskiego i Międrzyrzecza oraz od Sulechowa do Nowej Soli.

Jednakże wciąż pozostało około 50 km do ukończenia całej trasy S3. Te niezrealizowane odcinki znajdują się między Świnoujściem a Troszynem w województwie zachodniopomorskim oraz między Bolkowem a Kamienną Górą na Dolnym Śląsku. GDDKiA planuje oddanie tych fragmentów do użytku w 2024 r.

Droga S3 w województwie zachodniopomorskim

Między Świnoujściem a Troszynem trwa budowa 33-kilometrowego odcinka, a prace są realizowane w ramach projektu "Projektuj i Buduj". Wartość inwestycji wynosi około 1,37 mld złotych. Odcinki Świnoujście – Dargobądz (17 km) oraz Dargobądz – Troszyn (16 km) obejmują budowę węzłów drogowych, mostów, estakad, a także przejść dla pieszych i zwierząt. Prace są w toku, a odcinek Świnoujście – Dargobądz jest realizowany przez firmę Polaqua, a Dargobądz – Troszyn przez konsorcjum Polbud Pomorze, PRD Nowogard i INTOP.

Trasy ekspresowe S3 i S6: jakie zaawansowanie prac? / GDDKiA

Droga S3 w województwie dolnośląskim

Z kolei na Dolnym Śląsku we wrześniu GDDKiA otrzymała pozwolenie na użytkowanie dla całego 15-kilometrowego odcinka od Kamiennej Góry przez Lubawkę do granicy państwa. Natomiast do ruchu został udostępniony ponad 12-kilometrowy odcinek S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a węzłem Lubawka. Pozostały 3-kilometrowy fragment od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej.

Trasy ekspresowe S3 i S6: jakie zaawansowanie prac? / GDDKiA
Trasy ekspresowe S3 i S6: jakie zaawansowanie prac? / GDDKiA / Krzysztof Nalewajko

Prace na odcinku Bolków – Kamienna Górarównież trwają. Ten fragment obejmuje budowę dwóch tuneli drogowych, mostów oraz przejść dla zwierząt. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR i PORR Bau. Na odcinku tym prace są na zaawansowanym etapie, a wykonano już większość warstw nawierzchniowych i roboty związane z infrastrukturą bezpieczeństwa w tunelach.

Droga ekspresowa S6: główna arteria Pomorza

Trasa S6 to kluczowa arteria dla Pomorza, stanowiąca jedną z głównych osi krajowej sieci komunikacyjnej. Będzie łączyła największe miasta Północnej Polski - Szczecin, Koszalin, Słupsk, Gdynię i Gdańsk, a jej łączna długość wyniesie ok. 400 km. S6 stanowi kluczowe połączenie między polskimi portami morskimi w Świnoujściu i Szczecinie a Trójmiastem. Połączy również drogi obsługujące turystyczne obszary na polskim wybrzeżu.

Trasy ekspresowe S3 i S6: jakie zaawansowanie prac? / GDDKiA
Trasy ekspresowe S3 i S6: jakie zaawansowanie prac? / GDDKiA / Mateusz Grzeszczuk

GDDKiA planuje, że do 2026 r. trasą S6 przejedziemy ze Szczecina do Gdyni, podczas gdy zachodnia obwodnica Szczecina zostanie ukończona ok. pięć lat później. Ostatni odcinek S6 w rejonie Szczecina powstawał będzie dłużej, głównie ze względu na budowę 5-kilometrowego tunelu pod Odrą w okolicach Polic, który będzie najdłuższym tunelem w Polsce.

Droga S6 w pomorskim i zachodniopomorskim: jakie zaawansowanie prac?

Na obecną chwilę trwają prace przy kilku odcinkach S6. I tak, fragment Koszalin – Sławno obejmuje budowę czterech węzłów drogowych, dwóch MOP-ów i 20 obiektów mostowych, w tym przejść dla zwierząt. Prace toczą się też na odcinku od Sławna (trasa S6 ominie to miasto częściowo od południowej strony) do Słupska w województwie pomorskim. Ważnym elementem będzie również Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, tworząca zewnętrzny "pierścień" w stosunku do istniejącej już obwodnicy Trójmiasta.

Trasy ekspresowe S3 i S6: jakie zaawansowanie prac? / GDDKiA / Krzysztof Nalewajko
Trasy ekspresowe S3 i S6: jakie zaawansowanie prac? / GDDKiA / Krzysztof Nalewajko
Trasy ekspresowe S3 i S6: jakie zaawansowanie prac? / GDDKiA / Mateusz Grzeszczuk
Trasy ekspresowe S3 i S6: jakie zaawansowanie prac? / GDDKiA