Przed końcem roku powstanie spółka specjalnego przeznaczenia. Będzie odpowiadała za budowę i zarządzanie 140 km autostrady A1 z Tuszyna do Pyrzowic. Najpierw zrealizuje - zamiast Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - ten odcinek, uzyskując środki m.in. z emisji obligacji. Potem będzie nią zarządzała i pobierała opłaty od kierowców.
Reklama
Zła wiadomość dla kierowców jest taka, że specspółka będzie musiała na siebie zarobić. Co gorsza dla ich portfeli, nie będzie przy tym ograniczona przepisami unijnymi. GDDKiA została wykluczona z projektu, bo budując A1, musiałaby posiłkować się dotacjami UE. W takim wypadku przez 5 lat od zakończenia budowy na trasie nie można by zarabiać. To dlatego na odcinkach zarządzanych przez dyrekcję - np. A2 z Konina do Strykowa - płacimy dziś tylko 10 gr za 1 km. Koncesjonariusze Stalexport Autostrada Małopolska i Autostrada Wielkopolska pobierają tymczasem nawet trzy razy więcej.
I właśnie do tego poziomu zbliżone będą stawki naliczane przez nową spółkę celową. W projekcie nowelizacji ustawy o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia, autostradach płatnych i o Krajowym Funduszu Drogowym znajduje się tylko górny limit opłat - 2 zł za 1 km. Dolnego nie ma.
Otwarcie tego fragmentu A1 jest planowane na 2017 r. Autostrada wydłuży się wtedy do 565 km.
Komentarze(15)
Pokaż:
MATERIALNE MAJĄ SWOJEGO WLAŚCICIELA.SKOŃCZYŁY SIĘ CZASY
KIEDY WSZYSTKO BYŁO WSZYSTKICH. JESZCZE PRZYJDĄ TAKIE CZASY
GDZIE, SZEREGOWI CZŁONKOWIE ÓWCZESNEJ SOLIDARNOŚCI,
KTÓRZY NA SWOICH GRZBIETACH WYWINDOWALI DO WLADZY RÓŻNEGO RODZAJU MIERNOTY TAMTE CZASY BĘDĄ WSPOMINAĆ
Z ROZRZEWNIENIEM.JESZCZE PRZYJDZIE TAKI CZAS,ŻE BIEDOTA
SOLIDARNOŚCIOWA NA ULICACH ZACZNIE ŚPIERWĆ MIĘDZY-
NARODÓWKĘ. Z BIEDY CZŁOWIEK JEST W STANIE CZYNIĆ NAJGORSZE
RZECZY.
śmieciu jak zwykle manipulujesz faktami,tak zresztą jak michnikowski szkodnik na którego się powołujesz błaźnie.
znając Paradą Oszustów(nie da się oderwać od koryta, wiedząc czym by to im groziło), przejazd A1 będzie kosztował parę tysiaków. nieźle, he, he.
TIR-y dalej będą rozjeżdżały pola.
"PIS DROG NIE BUDOWAL.."
durny cynglu.
to PIS miał dotacje unijne w wysokości 115 mld. złotych na drogi, czy to PO budowało za pieniądze, które załatwił PIS?
to PIS rządził 6 lat, czy PO rządzi?
moronie. PO wybudowało 1100 km. autostrad i ekspresówek PO cenie średniej 105 mln. z kilometr, przy średniej europejskiej 40 mln. zł.
zamiast 2850 km., zbudowało 1100.
przepierniczyło 71 miliardów złotych durny tłuku.
kałmuk PO liftingu buduje obwodnice PO cenie dochodzącej do 200 milionów za kilometr.
o czym ty bredzisz "warszawiaku" z koziej doopy.
ps. a kto zostanie prezesem spółki? Grabarczyk, Nowak czy inny 'kompetentny i odpowiedzialny' POlak?