Marszałek Edward Śmigły-Rydz i samochody! Zobacz zdjęcia z archiwum
1 1935 rok przyniósł poważne zmiany w rządowej polityce - produkcja Polskiego Fiata nie spełniała wszystkich potrzeb z powodu budowy niewielkich ilości aut oraz wąskiego asortymentu. Polska była jednym z najmniej zmotoryzowanych państw Europy i zmienić ten stan rzeczy miało powołanie prywatnych, koncesjonowanych montowni, które w uzgodnionym z rządem precyzyjnym harmonogramie przeszłyby na całkowicie krajową produkcję.
Chevrolet
2 Pierwszym koncesjonariuszem został duży, prywatny koncern metalurgiczny Warszawskie Towarzystwo Przemysłowe Zakładów Mechanicznych "Lilpop, Rau, Loewenstein" S.A., mieszczących się na warszawskiej Woli, przy ul. Bema
Narodowe Archiwum Cyfrowe
3 Lilpop był jedną z firm, które dla PKP budowały wagony, ale z powodu kryzysu państwowy odbiorca radykalnie zmniejszył zamówienie i...
Narodowe Archiwum Cyfrowe
4 ... koncesja samochodowa miała być rekompensatą za poniesione przez spółkę straty. 23 czerwca 1936 roku spółka LRL otrzymała licencję od GM, pod warunkiem opanowania min. 40 procent rynku.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
5 Nowy dział fabryki otrzymał nazwę Koncesjonowana Wytwórnia Samochodów "Lilpop, Rau, Loewenstein" S.A. Montownia ruszyła z początkiem 1937 roku i mieściła się w halach, które służyły do produkcji wagonów kolejowych. Obliczona była na montaż osiemnastu aut dziennie, to jest 4 tys. rocznie...
Chevrolet
6 W 1937 roku importer sprzedał 3 700 samochodów marek Chevrolet, Opel i Buick, w kolejnym 4680, natomiast w 1939 roku planował znaleźć chętnych na 5400 samochodów. Chevroletowi oraz pozostałym markom GM udało się opanować połowę rynku...
Chevrolet
7 Dobre wyniki sprzedaży auta zawdzięczały nowoczesnej konstrukcji (jak na tamte czasy) oraz przystępnej cenie - podstawowa wersja chevroleta master została ustalona na 7640 zł. Trzeba podkreślić, że uzgodnione z rządem plany LRL wychodziły daleko poza montaż. W zamierzeniach, do których realizacji przystąpiono niezwłocznie, było rozpoczęcie produkcji licencyjnej ciężarowego chevroleta 157. Lilpop miał cztery lata na znalezienie krajowych dostawców części.
Chevrolet
8 Do wybuchu wojny zamówienia zostały rozdzielone pomiędzy polskie fabryki. Wszystkie części były metryczne, co przekreślało możliwość stosowania amerykańskich zamienników. Równolegle LRL rozpoczęło przygotowania do produkcji silników.
Chevrolet
9 Na początku 1937 roku zakłady "Lilpop, Rau, Loewenstein" zakupiły na obszarze Centralnego Okręgu Przemysłowego w Lublinie teren pod budowę fabryki. Jesienią 1938 roku gotowe były fundamenty pod hale. Zarząd Lilpopa planował na przełomie 1939 i 1940 roku uruchomienie produkcji silników, które pasowały także do modeli osobowych...
Narodowe Archiwum Cyfrowe
10 Zakłady mogły budować do 10 tys. silników rocznie i posiadały sporą rezerwę mocy, na wypadek gdyby zapotrzebowanie rynku okazało się większe od planowanego. Początkowo dyrekcja przewidywała jedną zmianę; druga zwiększyłaby wydajność fabryki o 50-80 proc. Po wojnie w tych pomieszczeniach powstawały żuki i lubliny.
Chevrolet
11 Zgodnie z warunkami koncesji Lilpop rozbudował sieć obsługi Chevroleta. Przykładem wzorowego dilera był "Auto-Service - J. Łepkowski spółka komandytowa", która tuż przed wojną zatrudniała 140 osób i ukończyła nowoczesny serwis przy zbiegu ulic Towarowej i Przyokopowej. W tym obiekcie były sprzedawane Chevrolety także na początku tej dekady i jest to jedyny taki przypadek w Polsce! Lilpop na masową skalę kształcił mechaników; do wybuchu wojny kursy ukończyło ok. dwustu monterów.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję