Reklama
Reklama
Warszawa
Reklama

Marszałek Edward Śmigły-Rydz i samochody! Zobacz zdjęcia z archiwum

16 kwietnia 2013, 10:58
Wiceminister komunikacji Julian Piasecki przekonał do tego planu marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza. W efekcie...
Wiceminister komunikacji Julian Piasecki przekonał do tego planu marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza. W efekcie... / Narodowe Archiwum Cyfrowe
Jest rok 1936, kończy się kryzys. Gdy gospodarka zaczęła się odradzać, rząd postanowił przyspieszyć motoryzację kraju. Wiceminister komunikacji Julian Piasecki przekonał do pewnego planu marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza. W Polsce ruszyła produkcja aut o nowoczesnej, jak na tamte czasy, konstrukcji i w przystępnej cenie...

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama
Reklama
Tematy:
ford fiat chevrolet Edward Śmigły-Rydz tatra
Reklama

Komentarze (29)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów .
  • talibuś
    2013-04-26 20:53
    ye bac kler szmatom czarnym dzie kuj yemy
    0
    zgłoś
  • Norweg
    2013-04-22 20:42
    Mechanik w bialym garniturze, ciekawe !
    0
    zgłoś
  • mechanik
    2013-04-21 23:33
    Polska bez licencji Fiata i GM miała świetne rodzime konstrukcje CWS i LS. Gdy zaczęła się okupacja niemiecko-sowiecka Niemcy zajęli dokumentacje i używali polskich wynalazków i rozwiązań w swoich konstrukcjach. Najbardziej podłym bo widocznym było używanie polskiego 'designu' aut w modelach Hanomag i Volkswagen. Nawet same używane do dziś logo VW jest zerżnięte z polskiego CWS!!!
    0
    zgłoś
  • Zenon
    2013-04-20 20:46
    Rozpoczęcie produkcji na licencji samochodów Fiata i otwarcie w PL montowni samochodów GM miało w zamyśle być POCZĄTKIEM rozwoju krajowej masowej motoryzacji. Polacy mieli się nauczyć produkcji samochodów na dużą skalę od bardziej doświadczonych partnerów. Robotnicy i kadra inżynierska nabywała doświadczenia, powstawały zakłady produkujące cząści i akcesoria do samochodów. Celem w przyszłości było otwarcie POLSKIEJ fabryki, produkującej pod POLSKĄ marką samochody na masową skalę. Zapowiedzią tego kierunku rozwoju był powstały już w 1936 roku prototyp PZInż 403 LS.
    0
    zgłoś
  • Krb
    2013-04-19 08:48
    Rydz Śmigły - zwykły dezerter i tyle. No może nie zwykły - przecież Piłsudczyk i Marszałek.
    0
    zgłoś
  • m,m,,m
    2013-04-17 19:00
    "swój do swojego po swoje", "wartość narodu mierzy się tym, jak płaci on swe rachunki", "swój kupuje u swojego", "módl się i pracuj, reszty Bóg dokona" Kupując polskie produkty dajesz pracę , polska ziemia w ręce polskie
    0
    zgłoś
  • Tufik
    2013-04-17 19:00
    Czyli Zydzi polozyli podwaliny polskiej motyryzacji rozumiem ?
    0
    zgłoś
  • ANTYSLONZAK
    2013-04-17 07:01
    Slonzak ty kretyn jestes
    0
    zgłoś
  • PRL i III RP to sowieckie bękarty
    2013-04-16 23:27
    Pastuchy z PRLowskiego chowu najwięcej maja do gadania o II RP, to zapijaczone dziadostwo poszło na sowiecki żołd i w pijackim widzie powtarzają stalinowska propagande obraną w nowe lewackie szmaty
    1
    zgłoś
  • rybak
    2013-04-16 22:49
    Zadziwiające. Komentujący piszą nie na temat, artykuł jest nie na temat - przynajmniej ten, określony tytułem.
    Bo rozpoczęcie w RP produkcji fiatów było nie początkiem, a końcem POLSKIEJ motoryzacji. W jednym z punktów umowy licencyjnej Fiat zastrzegł sobie zamknięcie firmy Państwowa Wytwórnia Samochodów (d. Centralne Warsztaty Samochodowe), produkującej POLSKI samochód CWS, którego głównym konstruktorem był inż. Tadeusz Tański (1892-1941). W ten sposób Fiat wykończył potencjalną konkurencję, a Polska utraciła szansę na wejście do grupy twórców motoryzacji, zadowalając się rolą odtwórcy. Co nam zostało do dziś.
    0
    zgłoś
  • LOL
    2013-04-16 21:13
    Alko - dobrze godo. Tak belo. I pieronskie gorole wagiel z holdow kradli a potym na nos godali.
    1
    zgłoś
  • tyz slazok.
    2013-04-16 21:04
    Slazak dobrze godo. Pieronskie gorole wpetaly nos w ta wojna i potem se do rumuni pojechali. Po kiego on do rumuni uciyk nie wie nikt - ale jo by calo jego rodzina za nim dzsij wyslol do rumni. Niy za kara - w nagroda za zaslugi. aha - tych naszych Ambergoldowych smiglych wyslemy i tak do rumuni - bilety juz im sie drukuja. Kozdy z tych szubrawcow mo bilet zarezerwowany juz.
    0
    zgłoś
  • tez slazak - i gorole tyz ludzie
    2013-04-16 20:58
    do zgredek. Nie zorientowles sie jeszcze ale polacy zyja nie tylko w polsce i prawo do swojego zdania maja. Takich smiglych to bylo 99% bohaterow - dlatego nasz kraj przeszli nazisci w pare dni. Takich bohaterow bylo tez duzo w powstaniach bez organizacji i polotu - uczyliscie nas w polsce tylko pieknie umierac - a my chcielismy pieknie zyc. Terat patrzymy na to wszystko troche inaczej.
    0
    zgłoś
  • obserwator
    2013-04-16 18:01
    takie nazwisko to tylko wstyd i zapomnieć na zwsze
    0
    zgłoś
  • Zgredek
    2013-04-16 17:23
    Do ~Ślązak - Nie Polak2013-04-16 16:40 - czy Pan czasem nie przesadza z tą swoją śląskością? Zachowuje się Pan do Polaków - butnie, głupio i arogancko. A jak rządzili Nazi to Pan i Pana rodzina cicho siedzieli, bo za byle g czekało miejsce w obozie. To nie Polska wywołała wojnę, tylko Pana krewni w Reichu. A jak Niemcy w d brali i przyszli Rosjanie, to pewnie Pan się powoływał na polskich krewnych. A teraz znowu kombinuje Pan jak dobrze żyć, byle inni płacili Pana rachunki? Śmigły-Rydz wrócił do kraju w czasie okupacji i zginął w kraju.
    0
    zgłoś
  • Zgredek
    2013-04-16 16:59
    Do ~jatowiem12013-04-16 16:16 - pewno, że pokój duszy pomordowanym w Katyniu i pozostałych miejscach kaźni. Nasze inteligencja przed wojenna była taka sama jak obecna. Garstka mądrych ludzi miała g do powiedzenia.
    Pięknie tamte realia opisywali ówcześni pisarze np. Kaden-Bandrowski, Dołęga-Mostowicz, Iłakowiczówna i wiele innych. Przepięknie opisał ich J. Iwaszkiewicz. Jesteśmy biedni, bo się oszukujemy bezlitośnie i pomiatamy sobą niemiłosiernie.
    0
    zgłoś
  • Ślązak - Nie Polak
    2013-04-16 16:40
    "~obs lazak-Nie Polak jedz do Angeli i nie zapomnij zabrac ze soba Tuska"

    Ja jestem u siebie, nas Śląsku. I rad bym widzieć, byś ty (oraz tobie podobni) wrócił w rodzinne pielesze, gdzie mógłbyś pielęgnować swoje tatarskie obyczaje - na Wołyń, na Litwe-ojczyznę twoją, na Krym, do Ułan Bator...
    W Europie pasujesz jedynie na zmywak a tam ci będzie dobrze - tam nie ma zmywaków a w wannach, jeśli kto takie ustrojstwo ma, przechowuje się kartofle. LOL, polaczku!
    0
    zgłoś
  • bibi
    2013-04-16 16:38
    chciałabym aby TEN RZĄD poszedł w ślady RYDZA ,MOSCICKIEGO ,BECKA I wyjechał do Rumunii przez ZALESZCZYKI na Ukrainie,prekustorów trzeba docenić
    najlepiej w rocznicę 17 września
    0
    zgłoś
  • jatowiem1
    2013-04-16 16:16
    Katyń nie był odwetem za 1920 rok.Stalin wraz z Bolszewikami prowadził wojnę klas a że przedwojenna polska inteligencja nie zeszmaciła się(jak to robią dzisiejsi pseudointelektualiści) i nie poszła z nimi na współpracę,musiała za swe ideały zginąć.Cześć ich pamięci
    0
    zgłoś
  • Ambasada Prusakow
    2013-04-16 16:01
    Przypominam, ze te auta byly przeznaczone dla polskich Jasniepanow, Hrabiow, Burzujow a dokladnie 50% Polakow chodzila bez butow a na Podolu to Ludzie witali Prezydenta Moscicckiego ( obywatel Szwajcarii) na boso gdyz nie mieli butow a w lapciach z lyka wstydzili sie pokazac. Chevrolet kosztowal 7 400,- PLN-a a zarobek Parobka we dworze jasniepanskim za dzien harowy w polu czy w chlewie to 95,- groszy a jak byl juz zonaty to cale 1,05 PLN-a, 1,- USD kosztowal 9,- PLN-a a wielu Polakow jak przypadkiem mialo prace to zarabiali za miesiac 30,- PLN-a, nauczyciel gimnazjum zarabial 264,- PLN.a maszynista pociagow pospiesznych 380,- PLN-a // elita), kapitan wojska poskiego specjalnosc konnica 500,- PLN-a, pulkownik 800,- PLN-a a ginieral na etacie Glownego Inspektora rodzaju sil zbrojnych ( konnica, pancerni, piechota, zmotoryzowani, lotnictwo, marynarka) 2 400,- PLN-a czyli za miesiac kosil tyle co co 80,- Parobkow kosilo razem wzietych do kupy za miesiac harowy przy widlach. Jasniepanstwo to mialo wtedy lepiej niz ma dzis polskie Jasniepanstwo a rszta holoty biegala boso i o suchim pisku.
    0
    pokażukryj odpowiedzi (1)
    zgłoś
Reklama

Zobacz więcej

Reklama