Geely wjeżdża do Polski. Nowa marka rusza z biznesem. Dwa SUV-y na początek

Geely Auto to marka z korony największej prywatnej chińskiej grupy motoryzacyjnej Zhejiang Geely Holding. Jej założycielem i właścicielem jest Eric Li, czyli 107. najbogatszy człowiek świata z majątkiem wycenianym przez Forbesa na 16,4 mld dolarów. Grupa zatrudnia ponad 50 000 osób, posiada 12 fabryk oraz pięć centrów rozwoju w Hangzhou, Ningbo, Göteborgu, Coventry i Frankfurcie. Działają też cztery studia projektowe w Szanghaju, Göteborgu, Mediolanie i Coventry, zatrudniające ponad 1000 specjalistów. Do miliardera należą również Volvo, Polestar, Zeekr, Proton czy Lotus.

Reklama

Teraz Geely dzięki współpracy z dystrybutorem Jameel Motors Poland rusza ze sprzedażą swoich najnowszych modeli w Polsce. W początkowej fazie ekspansji pojawią się dwa SUV-y: Geely EX5 oraz nowatorska hybryda plug-in. Co to za auta?

Tak wygląda Geely EX5, czyli najładniejszy SUV 2025 roku

Reklama

Geely EX5 to 4,6-metra technologii opakowanej w gładkie i modnie wystylizowane nadwozie ustawione na 19-calowych kołach. To pierwszy SUV zaprojektowany z myślą o rynkach światowych. W międzynarodowym konkursie Red Dot Design Award chiński model właśnie zdobył wyróżnienie Red Dot 2025 w kategorii "Design Produktu". Przy czym forma nie jest jedynie na pokaz – aby zminimalizować zużycie energii, bryłę auta totalnie podporządkowano aerodynamice. Tu każdy element pełni ważną funkcję w osiągnięciu opływowej linii. Przecież jedną z największych przeszkód w walce o elektryczny zasięg jest opór powietrza. Na jego przezwyciężenie typowy EV poświęca niemal 2/3 energii. Redukcja Cx o zaledwie 0,01 zwiększa zasięg e-auta o około 2,5 proc.

Geely EX5 / Geely

Geely EX5 - we wnętrzu jakość ponad standard popularnych marek

Geely EX5 oferuje naprawdę przestronne wnętrze. Szczególnie, że rozstaw osi to solidne 2,75 m. Miejsce kierowcy z wysoko poprowadzonym tunelem środkowym zdominowały dwa ekrany – centralna 15,4-calowa stacja multimedialna oraz 10,2-calowy zestaw cyfrowych wskaźników. Większy wyświetlacz pozwala obsługiwać wszystkie funkcje auta. Do tego zaprogramowano ponad 200 poleceń głosowych do zarządzania systemami bez odrywania rąk od kierownicy.

Geely EX5 / Geely

Producent podkreśla dopracowanie wnętrza Geely EX5 – solidny montaż i jakość materiałów mają wykraczać poza standard popularnych marek. Elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele są obszerne i miękkie, a ten po stronie pasażera wyposażony w dodatkowy podnóżek rozkładany w trybie relaksu. Sprytnym rozwiązaniem jest duża szuflada wysuwana spod tylnej kanapy.

Geely EX5 / Geely
Geely EX5 / Geely

Geely EX5 ma silnik o mocy 220 KM. Jakie osiągi?

Wreszcie napęd. Geely EX5 wykorzystuje baterie, które są wyjątkowe na tle innych rozwiązań. Powstały bez użycia kobaltu i mają konstrukcję litowo-żelazowo-fosforanową (LFP). Takie połączenie gwarantuje im wysoką wydajność i żywotność bez efektu pamięci. Ich pojemność brutto to 60 kWh. Silnik zapewnia prawie 220 KM mocy i 320 Nm. Przyspieszenie od zera od 100 km/h zajmuje ledwie 6,9 sekundy. Przyzwoicie.

Geely EX5 / Geely

Maksymalny zasięg wynosi do 430 km. Pokładowa instalacja obsługuje szybkie ładowanie z mocą 100 kW. Stąd uzupełnienie energii od 10 do 80 proc. potrwa 28 minut. Zwiększenie zasięgu o 135 km zajmuje jedynie 10 minut. To bardzo dobry wynik.

Ile kosztuje Geely EX5? Cena niższa o 40 000 zł

Geely EX5 kosztuje od 109 800 juanów, czyli 57 000 zł. Europejską cenę eksperci obstawiają na poziomie 27 000-30 000 euro, co daje 115 000 zł. W Polsce EX5 zadebiutuje w trzecim kwartale 2025 roku i raczej trzeba spodziewać się ceny na poziomie 135 000 zł. Maksymalnie 40 000 zł rządowej dopłaty z programu NaszEauto obniży cenę SUV-a do 95 000 zł. To byłaby świetna oferta za tak duże auto. Jednak na tym nie koniec...

Geely EX5 / Geely

Geely Starship 7 wjeżdża do Polski. Ma silnik benzynowy i wygląda kosmicznie

Polskich kierowców jeszcze niezdecydowanych na napęd w 100 proc. elektryczny z pewnością ucieszy drugi model wprowadzany przez Jameel Motors Poland. To Geely Starship 7 EM-i PHEV (z ang. statek kosmiczny), czyli kompaktowy SUV z napędem hybrydowym plug-in.

Geely Starship 7 to duży SUV - jaka pojemność bagażnika i wymiary?

Ze smukłą sylwetką o długości 4,74 m idealnie wpisuje się w segment C-SUV, w którym czeka już na niego 4,76-metrowa Skoda Kodiaq czy VW Tayron (4,8 m). Na pokładzie przewidziano aż 34 schowki i bagażnik o pojemności od 528 l do 2065 l (po złożeniu tylnych siedzeń).

Geely Starship 7 EM-i PHEV / Geely

Geely Starship 7 EM-i PHEV to SUV z nowatorską hybrydą

Nowy SUV Geely od europejskich rywali różni się bardziej zaawansowaną konstrukcją układu napędowego. Pod karoserią "siódemki" pracuje hybryda plug-in o nazwie NordThor 2.0. Za sekcję spalinową odpowiada benzynowy silnik 1.5/112 KM – czterocylindrowa jednostka może być zasilana także etanolem, a jej sprawność cieplna wynosi aż 46,5 proc. (Toyota w obecnie stosowanych silnikach deklaruje 41 proc. sprawności). Do tego są trzy silniki elektryczne. Moc systemowa układu to 218 KM.

Geely Starship 7 EM-i PHEV / Geely

Duży SUV Geely Starship 7 spala 2,7 l na 100 km. Nawet 2390 km zasięgu

Inżynierowie chińskiej marki deklarują, że system gwarantuje 2390 km łącznego zasięgu (w tym nawet 150 km w trybie EV). Co ma odpowiadać zużyciu paliwa na poziomie ok. 2,7 l/100 km. Rozwiązanie pomyślano w ten sposób, by napęd NordThor 2.0 napędzał samochód również w przypadku awarii jednego z silników, nawet jeśli jest to jednostka spalinowa.

Geely Starship 7 EM-i PHEV / Geely

Ile kosztuje Geely Starship 7? W miesiąc sprzedali 20 000 aut

Geely Starship 7 EM-i PHEV kosztuje od 99 800 juanów. Po przeliczeniu mamy cenę na poziomie 53 000 zł. Nic dziwnego, że w pierwszym miesiącu sprzedaży Chińczycy kupili ponad 20 000 sztuk tego SUV-a.

Skąd wzięła się firma Jameel Motors?

Jameel Motors to firma należąca do rodzinnej spółki Abdul Latif Jameel założonej w Arabii Saudyjskiej w 1945 roku przez zmarłego szejka Abdula Latifa Jameela. Jako niezależny dystrybutor motoryzacyjny działa w Wielkiej Brytanii, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Turcji, Maroku, Egipcie, Algierii, Japonii, Chinach, Australii i Monako. Tam sprzedaje samochody takich marek jak m.in. Toyota, Lexus, BYD, GAC Motor, MG Motor, Farizon Auto czy Hino.

Geely Starship 7 EM-i PHEV / Geely
Geely Starship 7 EM-i PHEV / Geely