Fotoradary zbierają mandatowe żniwo. Tam kierowcy wpadają najczęściej

Fotoradary to obecnie 450 aktywnych lokalizacji. Każda z nich jest wyraźnie oznakowana. Mimo to od początku 2024 roku przyrządy spięte w sieci CANARD ujawniły ok. 600 tys. naruszeń przekroczenia dozwolonej prędkości.

Prawdziwym pogromcą okazuje się francuski fotoradar Mesta Fusion RN ustawiony w Świdniku przy al. Tysiąclecia (wlot do miasta, jadąc od strony Lublina, ograniczenie prędkości do 50 km/h) przyłapał już ponad 18 tys. kierowców. To dwa razy więcej niż przyrząd z Rudy Śląskiej (9570 naruszeń). Dalej lista lokalizacji obejmuje kolejno: Wanaty - 8994 naruszenia, Gliwice, łącznica do A1 - 8898 naruszeń oraz Solec Kujawski - 7777 naruszeń. Niebawem jednak tę listę rekordzistów może zmienić zupełnie nowy sprzęt…

Reklama

Nowy sprzęt GITD już rejestruje wykroczenia

GITD zamiast stawiać wielki żółty słup z urządzeniem w środku dla odmiany zastosowało niewielki fotoradar TraffiStar SR390 zamocowany na słupie oświetleniowym. Nowy sprzęt właśnie przełączono w tryb rejestracji wykroczeń przy Al. Jerozolimskich 239 w Warszawie (DW719; na wysokości salonu Volvo, ograniczenie do 50 km/h) - to jedna z najważniejszych i najbardziej obciążonych ruchem ulic stolicy. Co potrafi ten przyrząd?

Fotoradar TraffiStar SR390 / dziennik.pl
Reklama

Nowy fotoradar śledzi samochody na czterech pasach ruchu. 98 proc. czytelność twarzy kierowcy

Fotoradar TraffiStar SR390 to dzieło inżynierów niemieckiej firmy Jenoptik. Urządzenie zamontowane stacjonarnie jest w stanie śledzić prędkość pojazdów na czterech pasach ruchu. Dzięki systemowi ANPR odczytuje tablice rejestracyjne. Przy czym producent deklaruje minimum 98-procentową czytelność twarzy kierowcy oraz tablic rejestracyjnych - w nocy i za dnia.

Odpowiednie ograniczenie prędkości jest automatycznie przypisywane dla różnych pasów i do każdego samochodu, na podstawie jego klasy. Nowy fotoradar ma też możliwość ustawienia odrębnych limitów prędkości dla każdego pasa ruchu.

Zdjęcia wysokiej jakości jako dowód wykroczenia

– Sięgnęliśmy po najnowocześniejsze urządzenia dostępne na polskim rynku. Fotoradar TraffiStar SR390 gwarantuje utrzymanie ciągłości rejestracji naruszeń oraz pozyskanie wysokiej jakości materiału dowodowego, bez względu na warunki pogodowe oraz porę dnia w jakiej wykonywane są pomiary – usłyszeliśmy w GITD. – Automatycznie odczytuje tablice rejestracyjne, identyfikuje rodzaj pojazdu i przypisuje do każdego ze namierzonych pojazdów niezbędne parametry, jak m.in. prędkość z jaką porusza się pojazd, prędkość jaka obowiązuje na danym odcinku drogi, pas ruchu którym porusza się pojazd, czas i miejsce popełnienia wykroczenia – wylicza Inspektorat.

Lekki i łatwy w montażu. Nawet na przydrożnej latarni

Nowy fotoradar waży tylko 7,5 kg – tak lekka konstrukcja ułatwia stosowanie tego urządzenia na drogach. Do montażu nie potrzeba specjalnych, ciężkich konstrukcji, słupów do ochronnej zabudowy czy bramownic. Wystarczy dostępna infrastruktura, czyli np. latarnie (jak w przypadku montażu na Al. Jerozolimskich) lub wysięgniki sygnalizacji świetlnej zawieszone nad jezdnią. To oczywiście przekłada się na szybkość instalacji i usprawnia późniejsze serwisowanie.

Fotoradar TraffiStar SR390 / dziennik.pl

Będzie mandat nie tylko za prędkość

Fotoradar TraffiStar SR390 w wersji mobilnej może zastąpić również tradycyjne wideorejestratory z nieoznakowanych radiowozów. Nie wymaga ingerencji w układy samochodu i co ciekawsze nie wymaga też zrównania prędkości ze sprawcą szaleńczej jazdy (jak ma to miejsce w przypadku policyjnego pomiaru). Poza tym może pracować na statywie rozstawionym przy drodze.

Wśród funkcjonalności jest też rejestrowanie przypadków przejazdu na czerwonym świetle z równoczesnym wykonywaniem pomiarów prędkości. W tej konfiguracji urządzenie działa z wykorzystaniem wideodetekcji, a więc bez konieczności montowania pętli indukcyjnych w jezdni.

70 nowych fotoradarów. GITD powiększa sieć CANARD

Obecnie Główny Inspektorat Transportu Drogowego pracuje nad powiększeniem sieci CANARD o 128 nowych systemów do kontroli kierowców i wykrywania wykroczeń. W tej puli przewidziano 43 nowe lokalizacje odcinkowego pomiaru prędkości na autostradach i ekspresówkach. Do tego GITD za ok. 24 mln zł zamierza ustawić przy drogach 70 nowych fotoradarów. I to nie byle jakich, tylko przyrządów śledzących najnowszej generacji.

Rozbudowę sieci CANARD Inspektorat podzielił na dwa etapy i w każdym zamierza kupić po 35 nowych fotoradarów za ponad 11,8 mln zł, co średnio daje ok. 340 tys. zł na każdy przyrząd. Do wyścigu o lukratywny kontrakt wystartowały cztery firmy. Właśnie z fotoradarem TraffiStar SR390 zgłosiła się spółka Lifor z Bytomia. Dwie transze po 35 przyrządów mają kosztować niecałe 16,8 mln zł. Obecnie razem z najnowszym urządzeniem zamontowanym przy Al. Jerozolimskich są trzy takie przyrządy - również w Warszawie przy al. Stanów Zjednoczonych oraz w Bytomiu przy ul. Wrocławskiej.

Fotoradar TraffiStar SR390 / dziennik.pl