Oto czarna lista stacji paliw! Zobacz, które omijać z daleka

| Aktualizacja:
X

Zniszczony silnik, korozja, kłopot z odpaleniem auta - tak kończy się tankowanie złej benzyny, oleju napędowego czy LPG. Niebezpieczeństwo kryje się w dystrybutorach. Nie ryzykuj! Zanim zatankujesz do pełna sprawdź, które stacje paliw omijać z daleka.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował najnowsze wyniki z kontroli stacji paliwowych jaką Inspekcja Handlowa przeprowadziła od 13 stycznia do 15 lutego 2011 roku. Oto efekty...

W niektórych próbkach benzyny odkryto niewłaściwą prężność par. Niedotrzymanie wymagań odnośnie lotności benzyn, tj. składu frakcyjnego i prężności par, prowadzi do problemów z uruchomieniem silnika, niebezpieczeństwa zaburzenia pracy, a nawet nagłego unieruchomienia silnika.

>>>Zobacz nową listę skontrolowanych stacji paliw - do 15 lutego 2011

Jeśli chodzi olej napędowy, to w tym paliwie wymagań nie spełniała temperatura zapłonu - zbyt wysoka powoduje spadek wydajności pracy silnika i wzrost emisji substancji chemicznych do środowiska. Zbyt niska stwarza niebezpieczeństwo wybuchu.

>>>Zobacz listę stacji paliw skontrolowanych w 2010 roku

W obu rodzajach paliwa stwierdzono zbyt wysoką zawartość siarki. To pierwiastek, który ma duży wpływ na wielkość i rodzaj emisji spalin z wydechu auta oraz własności korozyjne paliwa. Siarka niszczy katalizator obniżając jego wydajność i sprawność.

Jeździsz na LPG?

>>>Zobacz nową listę skontrolowanych stacji LPG - do 15 lutego 2011

Skontrolowano też jakość gazu LPG. Jak czytamy w poniżej załączonym spisie zastrzeżenia pojawiły się m.in. w województwie pomorskim - tak kontrolerzy opisali efekt wizyty na jednej ze stacji w Gdańsku - "Zapach rozróżnialny i nieprzyjemny oraz wyczuwalny w powietrzu przy stężeniu wynoszącym 20 proc. dolnej granicy wybuchowości."

>>>Zobacz listę stacji LPG skontrolowanych w 2010 roku

Zobacz co eksperci badali w paliwach płynnych i LPG... 


Litera D oznacza, że próbka spełnia wymagania jakościowe (parametry). Symbole wymienione poniżej oznaczają, że w badanej próbce paliwa parametr oznaczony tym symbolem nie spełnia normy określonej w rozporządzeniu w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych:

G - Gęstość w temp. 15ºC
MON - Motorowa liczba oktanowa MON
RON - Badawcza liczba oktanowa RON
S - Zawartość siarki
Sf 100- Skład frakcyjny do temp. 100ºC odparowuje
Sf 150 - Skład frakcyjny do temp. 150ºC odparowuje
Sf-250 - Skład frakcyjny do temp. 250ºC odparowuje
Sf-350 - Skład frakcyjny do temp. 350ºC odparowuje
Sf-70 - Skład frakcyjny do temp. 70ºC odparowuje
Sf-95% - Skład frakcyjny 95% (V/V) destyluje do temperatury
Sf-FBP - Temperatura końca destylacji
Sf-R - Pozostałość po destylacji
TZ - Temperatura zapłonu
VP - Prężność par, DVPE
E - przekroczona zawartość eterów,
O - przekroczona zawartość tlenu,
Me - przekroczona zawartość metanolu,
B - przekroczona zawartość benzenu. 

W wykazie obok ww. symboli podane są wyniki analiz parametrów wraz ze wskazaniem ich dopuszczalnych wartości. 

Wyniki kontroli LPG - symbole wymienione poniżej oznaczają, że w badanej próbce paliwa parametr oznaczony tym symbolem nie spełnia normy określonej w rozporządzeniu w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych:
MON - motorowa liczba oktanowa MON,
DIEN - całkowita zawartość dienów (włączając 1,3-butadien),
SWR - siarkowodór,
S - całkowita zawartość siarki (po wprowadzeniu substancji zapachowej),
CU - badanie działania korodującego na miedzi (1h w temperaturze 40ºC),
ODP - R- pozostałość po odparowaniu,
WVP - względna prężność par w temperaturze 40ºC,
TWVP- temperatura, w której względna prężność par jest mniejsza niż 150 kPa,
Woda - zawartość wody,
Zapach - zapach.
W wykazie obok ww. symboli podane są wyniki analiz parametrów wraz ze wskazaniem ich dopuszczalnych wartości.

Udostępnij na Facebooku
Źródło: UOKiK
    Powered by ContentStream
    • ~Dzidek
      2011-03-21 18:10
      Informacja jest bzdetem.
      Nie ma "czarnej listy stacji paliw".
      Na wykazach skontrolowanych jest tylko wymienionych kilka, które miały złe paliwo - nie spełniało norm.
      A na ile złe potrzebne słowo komentarza i kto był dostawcą trefnego paliwa?
      Dlaczego nie kontroluje się wszystkich rodzajów paliw na stacji tylko jeden rodzaj?
    • ~Dzidek
      2011-03-21 18:16
      Dlaczego tabele nie zawierają wyników badań ze stacji, gdzie czynności kontrolne nie zostały zakończone (np. brak wyników badań próbki kontrolnej, kontrolowany nie podjął jeszcze decyzji o uruchomieniu badania próbki kontrolnej itp.)
      Stacje, które skontrolowano, gdzie czynności kontrolne nie zostały zakończone, powinny być na wykazie z komentarzem z odpowiednim komentarzem.
    • ~mario
      2011-03-21 18:21
      no i gdzie qwa mac jest ta lista???
    • ~tytuł do d . . .
      2011-03-21 16:48
      Piszą o złej jakości paliwa w niektórych stacjach. Od jakiegoś czasu "rżną głupa".Już kiedyś straciłem pare minut na poszukiwania "tej c z a r n e j l i s t y" i znależć j e j nie mogę! Więc po jaką ch . . .rę taki t y t u ł art.
    • ~lolz
      2011-03-21 14:53
      Ile wam zapłacili, aby "wyeliminować" konkurencje dla największych koncernów?
    • ~kolec
      2011-03-21 14:07
      Na obrazku deska rozdzielcza Mitsubishi Lancera. Fajne auto, choć sporo pali, więc obrazek jak najbardziej w temacie.
    • ~brzeżanin
      2011-03-21 14:51
      Jak widać ani w 2010, ani do 15.02.2011 w moim mieście nie skontrolowano żadnej z ponad 8-miu stacji. Dodatkowo oprócz pomiaru jakości paliwa sugeruję kontrole ilościową dystrybutorów. Bo albo bak mi się powiększa, albo zimą litr ma mniej niż 1dm3. :)
    • ~Biedny Kierowca
      2011-03-22 07:25
      Nagonka na stacje - ODWRÓCENIE "KOTA OGONEM" - TO NIE STACJE WINDUJĄ CENY TYLKO BANDYCKI RZĄD Z MAFIĄ W CENTRALACH I HURTOWNIACH !!!Polak kui 300-400 litrów za pensje a niemiec-2000-3000 ,hiszpan 1,5-2000litrów!!!
    • ~zxxx
      2011-03-22 15:21
      no gdzie ta czarna lista robicie z nas osly
    • ~ruki
      2011-12-12 10:55
      hehehe w 2010 aby 3pare stacji miało podrabiane paliwo dobre dobre
    AutorUwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.