- Jakość paliw w Polsce zbadana. Oto nowe wyniki kontroli UOKiK od stycznia 2024
- Kierowcy aut z silnikiem Diesla muszą szczególnie uważać
- Zrobili nalot na stacje paliw. Paliwo złej jakości w 10 województwach
- Masz samochód z silnikiem Diesla? Lista stacji paliw, na których wykryto olej napędowy złej jakości
- Tam zakwestionowano jakość benzyny 95 od 1 stycznia do 31 października 2024 roku
Jakość paliw w Polsce zbadana. Oto nowe wyniki kontroli UOKiK od stycznia 2024
Jakość paliw w Polsce sprawdzona. Benzyna, olej napędowy oraz gaz LPG sprzedawane na stacjach trafiły pod lupę kontrolerów Inspekcji Handlowej na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na podstawie badań przeprowadzonych od 15 stycznia do 31 października 2024 roku powstał raport, który może być przestrogą dla kierowców…
Łącznie w 2024 r. do badań pobrano 1662 próbki paliw. W tym było 732 próbki benzyny, 637 próbek diesla i 293 próbki gazu LPG. Wynik? Wymogów laboratoryjnych nie spełniało 19 próbek. Większość, bo aż 17 przypadków nieprawidłowości dotyczyło oleju napędowego (1 benzyny 95 i 1 gazu LPG).
Kierowcy aut z silnikiem Diesla muszą szczególnie uważać
Oznacza to również, że ok. 2,7 proc. ze wszystkich przebadanych próbek oleju napędowego nie spełniało parametrów, których od diesla sprzedawanego na stacjach wymagają przepisy. Liczby jasno mówią, że szczególnie narażeni na zatankowanie kiepskiego paliwa są kierowcy samochodów z silnikiem Diesla.
Zrobili nalot na stacje paliw. Paliwo złej jakości w 10 województwach
Odsetek zakwestionowanych próbek paliw w poszczególnych województwach jest zróżnicowany. W klasyfikacji ogólnej xodstępstwa kontrolerzy stwierdzili w 10 województwach. Jednak najwięcej nieprawidłowości wykryto w czterech:
- Wielkopolskie: 4 próbki oleju napędowego,
- Warmińsko-mazurskie: 3 próbki (2 x olej napędowy; 1 gaz LPG),
- Kujawsko-pomorskie: 3 próbki (2 x olej napędowy; 1 benzyna 95),
- Mazowieckie: 2 próbki oleju napędowego
Masz samochód z silnikiem Diesla? Lista stacji paliw, na których wykryto olej napędowy złej jakości
Stacje paliw, w których zakwestionowano jakość oleju napędowego w trakcie badań przeprowadzonych od 15 stycznia do 31 października 2024 roku. Lista 17 lokalizacji z podziałem na województwa w kolejności alfabetycznej:
- Kujawsko-pomorskie, stacja paliw Moya, Gniewkowo, ul. Toruńska 29A – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu;
- Kujawsko-pomorskie, stacja paliw Olkop BIS, Radzkie Duże 67B – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej;
- Lubelskie, stacja paliw TOM-GAZ, Cicibór Duży 66B – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu;
- Lubelskie, stacja paliw MARIOL, Ułęż 207 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu;
- Łódzkie, stacja paliw Trans-PKS, Wołyń 1 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej;
- Mazowieckie, stacja AMIC, Warszawa, ul. Piotra Skargi 3A – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu przeprowadzonym w odstępie tygodnia – 13 luty 2024 i 26 luty 2024);
- Pomorskie, stacja paliw AGORA (przedsiębiorstwo komunalne), Kąpino, ul. Wiejska 1 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej;
- Śląskie, stacja paliw Krak-Oiltrans, Pewel Mała, ul. Żywiecka 19 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu;
- Świętokrzyskie, stacja paliw TANKTIR, Wąchock, ul. Starachowicka 108 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (na tej samej stacji w próbce z 2023 wykryto w dieslu niemal trzykrotnie przekroczoną dopuszczalną zawartość wody. Badanie wykazało 730 mg/kg przy wymaganiach uwzględniających tolerancję pomiaru maksymalnie 260 mg/kg);
- Warmińsko-mazurskie, stacja paliw Malinowscy/Langowska spółka cywilna, Świątki 38 – olej napędowy, przekroczona dopuszczalna zawartość wody. Badanie wykazało 274 mg/kg przy wymaganiach uwzględniających tolerancję pomiaru maksymalnie 257 mg/kg;
- Warmińsko-mazurskie, stacja paliw Primi BIS, Dobre Miasto, Fabryczna 13A – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu;
- Wielkopolskie, stacja paliw Pieprzyk Family, Pleszew, ul. Wyspiańskiego 4A – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej;
- Wielkopolskie, stacja paliw Watis, Turek, ul. Konińska 1 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu (na tej samej stacji w 2023 wykryto w dieslu - pierwszym badaniu zaniżony parametr temperatury zapłonu i druga kontrola wykazała nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej);
- Wielkopolskie, stacja paliw PHU Morawiec, Doruchów, ul. Powstańców Wielkopolskich 1 – olej napędowy, w próbkach pobranych w kwietniu i w maju 2024 roku dwa razy wykryto nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej;
- Zachodniopomorskie, stacja paliw Carrefour, Szczecin, Mieszka I 73 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu.
Tam zakwestionowano jakość benzyny 95 od 1 stycznia do 31 października 2024 roku
- Kujawsko-pomorskie, stacja paliw firmy NICOLE, Mogilno, ul. Kościuszki 38 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr prężności par.
Jakość gazu LPG sprzedawanego od 1 stycznia do 31 października 2024 roku
- Warmińsko-mazurskie, stacja paliw Orlen, Nowe Miasto Lubawskie, ul. Grunwaldzka 33 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr temperatury, w której oszacowana względna prężność par jest nie mniejsza niż 150 kPa (wynik badania wyniósł 2 stopnie Celsjusza przy wymaganiach max -5 stopni Celsjusza).
Benzyna 95 i diesel złej jakości – jak "chrzczone" paliwo szkodzi silnikowi?
Jeśli chodzi o benzynę, to ważne są trzy parametry. Jak kiepska 95-ka i 98-ka mogą zaszkodzić silnikowi?
- prężność par – parametr ma różną wartość dla paliwa letniego i zimowego; od jego wysokości zależy łatwość uruchomienia silnika w temperaturze niskiej, w wysokiej zaś – skłonność do tworzenia się korków parowych;
- motorowa liczba oktanowa – zbyt niska liczba oktanowa może być powodem występowania w silniku spalania stukowego, co oznacza nieprawidłowy przebieg spalania, powodujący głośną i nierównomierną pracę silnika oraz większe zużycie paliwa;
- indeks lotności – wpływa m.in. na łatwość rozruchu silnika.
Nieprawidłowości wykryte w oleju napędowym dotyczyły trzech parametrów. Czym grozi zatankowanie kiepskiego diesla?
- stabilność oksydacyjna – określa odporność ON na starzenie; niska objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania, co może prowadzić np. do zatykania filtrów paliwa czy zanieczyszczania zaworów wtryskowych;
- temperatura zapłonu – zbyt niska może stwarzać ryzyko wybuchu oparów oleju podczas nalewania z dystrybutora;
- zawartość wody – kontrolerzy stwierdzili niezgodność pod tym względem w przypadku 2 próbek; obecność wody w paliwie wynika najczęściej z nieszczelności zbiornika, a może prowadzić do korozji układu paliwowego.
Pogorszyła się jakość paliw w Polsce
Z kolei raport sporządzony po kontrolach przeprowadzonych w 2023 roku powstał na podstawie badań 1584 próbek paliw. W tym były 832 próbki benzyny i 752 próbki diesla. Wynik? 41 próbek nie spełniało wymogów laboratoryjnych. Lwia część, bo aż 34 przypadki nieprawidłowości dotyczyły oleju napędowego (tylko 7 benzyny). To też oznacza, że 2,59 proc. z przebadanych próbek nie spełniało parametrów, których od paliw sprzedawanych na stacjach wymagają przepisy. Czyli w 2023 r. odsetek paliw niespełniających wymagań jakościowych okazuje się dwukrotnie wyższy niż w 2022 r.
Co ciekawe, w 2022 roku przy podobnej liczbie próbek (pobrano 1598 fiolek) odsetek nieprawidłowości dotyczył 1,34 proc. zbadanych próbek. Badań nie przeszło 21 próbek paliw – norm nie spełniło 19 próbek oleju napędowego i 2 benzyny.
LISTA stacji paliw, na których ujawniono olej napędowy kiepskiej jakości w 2023 roku
Stacje paliw, w których zakwestionowano jakość oleju napędowego. Lista z podziałem na województwa w kolejności alfabetycznej jest bardzo długa:
- Kujawsko-pomorskie, stacja paliw PKN Orlen, Bydgoszcz, ul. Fordońska 32 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu,
- Kujawsko-pomorskie, stacja paliw Poczty Polskiej, Bydgoszcz, ul. Gajowa 99 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej,
- Lubelskie, stacja paliw MOBIL, Włodawa, ul. Chełmska 100 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu,
- Lubelskie, stacja paliw WIS, Tyszowce, ul. Wielka 107 – olej napędowy, dwie próbki pobrane w odstępie dwóch tygodni wykazały zaniżony parametr temperatury zapłonu,
- Małopolskie, stacja paliw Karima BIS, Strzeszów 1 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu,
- Małopolskie, stacja paliw Tylka, Rogoźnik, os. Za Torem 23A – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu),
- Małopolskie, stacja paliw AT 24, Szczawnica, ul. Główna 27 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu (w pierwszym i drugim badaniu),
- Małopolskie, stacja paliw MPK, Kraków, ul. Walerego Sławka 10 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu),
- Mazowieckie, A. i A. Pietrzyk, Gołębiów 24A – zakwestionowano jakość oleju napędowego, zaniżony parametr temperatury zapłonu.
- Mazowieckie, stacja Total (A. Węgliński), Radom, ul. 11-go Listopada 87 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu (w pierwszym i drugim badaniu przeprowadzonym w odstępie dwóch tygodni).
- Mazowieckie, stacja paliw Tramex, Dachowa 14A – olej napędowy, niewłaściwa temperatura zablokowania zimnego filtra CFPP (tu paliwo, które powinno wytrzymać temperaturę -8 stopni Celsjusza, mogło zatkać filtr już przy -4 stopniach).
- Podlaskie, stacja Dobkowski Paliwa, Suwałki, ul. Mickiewicza 17 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu),
- Pomorskie, stacja paliw Adam Bugajski Firma Handlowo-Usługowa "A.B.", Łeba, ul. Wybrzeże 11 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu,
- Pomorskie, stacja paliw Maszak, Kościerzyna, Dworcowa 37 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu),
- Śląskie, stacja paliw Eurobaza (Moya), Skoczów, ul. Cieszyńska 25 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu),
- Świętokrzyskie, stacja paliw TANKTIR, Wąchock, ul. Starochowicka 108 – olej napędowy, niemal trzykrotnie przekroczona dopuszczalna zawartość wody. Badanie wykazało 730 mg/kg przy wymaganiach uwzględniających tolerancję pomiaru maksymalnie 260 mg/kg,
- Świętokrzyskie, stacja Moya, Zawichost, ul. Ostrowiecka 36A – olej napędowy, niemal przekroczona dopuszczalna zawartość wody. Badanie wykazało 300 mg/kg przy wymaganiach uwzględniających tolerancję pomiaru maksymalnie 260 mg/kg,
- Warmińsko-mazurskie, stacja paliw Benzol, Biała Piska, ul. Mickiewicza 26 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu),
- Warmińsko-mazurskie, stacja paliw spółki A. P. M. Malinowski i S. Langowska, Świątki 38 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu (w pierwszym i drugim badaniu),
- Wielkopolskie, stacja paliw Watis, Turek, ul. Konińska 1 – olej napędowy, w pierwszym badaniu zaniżony parametr temperatury zapłonu i druga kontrola wykazała nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej,
- Zachodniopomorskie, stacja paliw Artmot, Wałcz, Wronia 16 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej.
Stacje paliw, na których zakwestionowano jakość benzyny 95 i 98 (w 2023 roku)
- Łódzkie, stacja paliw Budex, Będków-Kolonia 1 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr prężności par,
- Mazowieckie, stacja paliw BP (R. Gwara), Młodzieszynek 36 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr lotności,
- Podlaskie, stacja paliw PKN Orlen, Stawiski, Pl. Wolności 14 – benzyna 95, niewłaściwa motorowa liczba oktanowa.
- Wielkopolskie, stacja paliw BP, Kalisz, ul. Złota 62 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr prężności par,
- Wielkopolskie, stacja paliw AP Logistik, Kalisz, Wrocławska 26 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr prężności par,
- Wielkopolskie, stacja paliw Pieprzyk, Wieleń, ul. Wolsztyńska 10 – benzyna 98, nieprawidłowy parametr prężności par.