- Nowy Lexus ES wjeżdża na rynek. Sensacyjna stylistyka
- Tak wygląda nowy Lexus ES. To sedan w stylu coupe
- W kabinie dwa duże ekrany. Nowa ergonomia miejsca kierowcy
- Nowe przyciski w technologii Hidden Tech i lepsze wyciszenie wnętrza
- Nowy Lexus ES jest dłuższy, szerszy i wyższy. Jakie wymiary i pojemność bagażnika?
Nowy Lexus ES wjeżdża na rynek. Sensacyjna stylistyka
Lexus ES zadebiutował w 1989 roku wraz z pojawieniem się japońskiej marki na rynku. Dziś to najpopularniejszy sedan tego producenta - nad Wisłą co czwarty samochód, który opuszcza salony Lexusa to właśnie ES.
Konkurencja jednak nie śpi. Mercedes klasy E, BMW serii 5 i Audi A6 są już dostępne w nowych wcieleniach. Stąd przyszła pora na 8. generację hitu Lexusa. Czym chce przekonać do siebie?
Tak wygląda nowy Lexus ES. To sedan w stylu coupe
Nowy Lexus ES serwuje nam niespotykane dotąd proporcje. Podporządkowane aerodynamice nadwozie z ostro pochyloną kabiną, długą maską i niską linią szyb bardziej przypomina duże, przyczajone coupe niż tradycyjnego sedana. Samochód stoi na szeroko rozstawionych kołach, jakby w każdej chwili był gotów wbić się w zakręt. I to jest super.
Nowy ES na świat patrzy przez reflektory LED z podwójnym motywem litery L, w którym światła do jazdy dziennej są skierowane do środka, a kierunkowskazy na zewnątrz. Szlachetny wizerunek auta podkreślają smaczki w stylu high-tech. Dobrą robotę robi choćby szeroka listwa z podświetlanym napisem LEXUS łącząca tylne lampy.
W kabinie dwa duże ekrany. Nowa ergonomia miejsca kierowcy
Od progu debiutujący Lexus ES wita minimalistyczną stylistyką i przyjemnymi w dotyku materiałami przypominającymi skórę. Kokpit polega na czytelnych interfejsach, a jego układ – z szerokim, 14-calowym centralnym ekranem na jednej wysokości z 12,3 celowym konfigurowalnym wyświetlaczem zamiast analogowych zegarów – wprowadza nową ergonomię miejsca pracy kierowcy. Do tego zupełnie nowe oprogramowanie umożliwi korzystanie m.in. z takich funkcji jak wideorejestrator, cyfrowy kluczyk czy aplikacje muzyczne.
Nowe przyciski w technologii Hidden Tech i lepsze wyciszenie wnętrza
W nowym ES debiutują wkomponowane w deskę rozdzielczą przyciski w technologii Hidden Tech. Co w nich niezwykłego? Kiedy auto jest wyłączone pozostają niewidoczne. Po uruchomieniu samochodu są podświetlone i, choć wyglądają jak panel dotykowy, ich działanie jest bardziej fizyczne – wyraźnie wyczuwalne pod palcem.
Lexus dumny jest również z zupełnie nowych przednich foteli. Oparcie jeszcze lepiej podtrzymuje łopatki, co zmniejsza napięcie mięśni podczas prowadzenia, a całe siedzenie zapewnia stabilne oparcie. Z listy opcji można zamówić regulowane oparcia tylnych foteli czy siedzenie typu Ottoman z podnóżkiem za fotelem pasażera. Przedni fotel można złożyć, co zwiększa przestrzeń na nogi oraz poprawia widoczność dla VIP-a. Porządne wyciszenie zapewnią przednie szyby akustyczne z warstwą tłumiącą hałas oraz lepsze uszczelnienia drzwi. Nagłośnienie 3D zapewnia audio Mark Levinson Surround Sound System.
Nowy Lexus ES jest dłuższy, szerszy i wyższy. Jakie wymiary i pojemność bagażnika?
Nowy Lexus ES został zbudowany w oparciu o przeprojektowaną platformę GA-K, którą dostosowano do napędów hybrydowych i elektrycznych. W porównaniu z poprzednikiem długość auta wzrosła o 165 mm do ponad 5,1 m, a rozstaw osi o 80 mm do niemal 3 m. Zwiększono też rozstaw kół przednich i tylnych odpowiednio o 64 mm i 82 mm. Kabina jest bardziej przestronna. Szczególnie odczują to pasażerowie tylnej kanapy - dystans między pierwszym a drugim rzędem zwiększono o 77 mm do 1102 mm. Wyższa pozycja za kierownicą oraz foteli pasażerów ułatwia wsiadanie i wysiadanie, samochód oferuje więcej przestrzeni nad głowami pasażerów niż poprzednik. Bagażnik będzie miał blisko 500 l pojemności.
Nowy Lexus ES 300h dostał nowy napęd 6. generacji 2.5 Hybrid. Jakie różnice?
Wreszcie napęd. Lexus ES 300h z debiutującą 6. generacją hybrydy będzie największym hitem. Silnik benzynowy 2.5 pracujący w ekonomicznym cyklu Atkinsona i dwa silniki elektryczne charakteryzują się większą efektywnością. Układ korzysta z nowej bipolarnej baterii litowo-jonowej, która ma większą moc i jest bardziej responsywna. Najważniejsze elementy napędu jak przekładnia, silniki elektryczne oraz inwerter zostały przeprojektowane, by ograniczyć wewnętrzne straty. Całość jest bardziej kompaktowa i lżejsza. Podczas przyspieszania częściej do głosu będzie dochodzić sekcja elektryczna – silnik benzynowy wkroczy do akcji nieco później i rzadziej niż w poprzedniej generacji. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej ma towarzyszyć cisza. Wyraźnie zyskała też zrywność i elastyczność. Nowa hybryda 6. generacji zapewni przynajmniej 201 KM mocy, a napęd trafi na przednią oś lub, po raz pierwszy w Europie, na cztery koła (układ E-FOUR).
Lexus ES 350e i ES 500e z napędem elektrycznym
Ósma generacja Lexusa ES będzie pierwszą, w której przewidziano napęd elektryczny. Oferta przewiduje dwa warianty – ES 350e o mocy 224 KM oraz ES 500e, który zapewni 343 KM. W drugim modelu oba silniki (po jednym przy osi) za jednym zamachem tworzą elektryczny napęd na cztery koła DIRECT4. Komputer decyduje o przeniesieniu momentu obrotowego między przód i tył - rozkład może być dostosowany w zakresie od 0 do 100 lub od 100 do 0 w ciągu milisekund. Żaden system mechaniczny nie jest aż tak sprawny. W zakręcie w zależności od prędkości i promienia skrętu kierownicy proporcje wynoszą od 80:20 do 0:100. Gdy ES wejdzie w zakręt dla płynności manewru więcej Nm trafia na przód. Na wyjściu z łuku moment obrotowy przekazywany jest zgodnie z obciążeniem każdego z kół.
Lexus ES nowej generacji i wyposażenie
Bezpieczeństwo? Tu Lexus stawia na czwartą generację zestawu radarów i kamer. Nowy ES rozpoznaje większą liczbę zagrożeń i pomaga uniknąć kolizji w większej liczbie scenariuszy, a także stale monitoruje, czy kierowca jest skupiony na prowadzeniu (kamera na kolumnie kierownicy nie spuszcza oka z szofera). Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia jest jeszcze skuteczniejszy w trakcie poruszania się po mieście, a także wykrywa niebezpieczeństwo zderzeniem czołowym. Przy skręcie monitorowany jest teraz ruch na dwóch pasach oraz pojazdy i rowerzyści nadjeżdżający z boku. Samochód jest w stanie wykrywać osoby poruszające się na elektrycznych hulajnogach.
Kiedy nowy Lexus ES będzie dostępny w Polsce?
Nowy Lexus ES w Polsce będzie dostępny od września 2025 roku - wtedy poznamy ceny. Pokazy u dilerów ruszą w październiku. Samochody zarejestrowane do jazd testowych pojawią się w pierwszym kwartale 2026 roku.
Nowy Lexus ES kontra obecny ES - różnice nie tylko w wymiarach. Porównanie i tabela
Nowy Lexus ES | HEV - hybryda | BEV - elektryk | |
Model | ES 300h | ES 350e | ES 500e |
Napęd | FWD oraz AWD | FWD | AWD |
Silnik | 2.5-litrowy, rzędowy4-cylindrowy | - | - |
Przekładnia | eCVT | eAxle | eAxle |
Łączna moc (KM/kW) | 201/148 | 224/165 | 343/252 |
Długość całkowita (mm, vs obecny ES) | 5140 (+165) | ||
Szerokość całkowita (mm, vs obecny ES) | 1920 (+55) | ||
Wysokość całkowita (mm, vs obecny ES) | 1555 (+110) | 1,560 (+115) | |
Rozstaw osi (mm, vs obecny ES) | 2950 (+80) |