- Skoda Enyaq po dużych zmianach. Nowy styl to dopiero początek
- Skoda Enyaq w nowej odsłonie to stylistyczna rewolucja. Jak wygląda?
- Skoda Enyaq ma nowe wnętrze, felgi i kolory nadwozia
- Nowe oprogramowanie robi różnicę. Szybsza obsługa i przygotowanie do ładowania
- Jaka pojemność bagażnika?
Skoda Enyaq po dużych zmianach. Nowy styl to dopiero początek
Skoda Enyaq to jeden najpopularniejszych modeli producenta z Mlada Boleslav. Czesi mają powody do świętowania, ponieważ od rynkowego debiutu w 2020 roku wyprodukowano już ponad 250 000 egzemplarzy praktycznych wersji SUV oraz stylowych Coupe.
Teraz przyszła pora na nowe rozdanie. Enyaq doczekał się modernizacji w ramach której poprawiono jego właściwości jezdne, zwiększono zasięg i podrasowano wygląd. Różnicę robi także nowa wersja oprogramowania, dzięki której można skrócić ładowania. Co dokładnie się zmieniło?
Skoda Enyaq w nowej odsłonie to stylistyczna rewolucja. Jak wygląda?
Nowy Enyaq wygląda futurystycznie, a to zasługa nowego języka stylistycznego Modern Solid. Pionowy grill i duże reflektory zostały zastąpione przez Tech-Deck Face, na który składa się pas Light Band ozdobiony delikatnymi, podświetlanymi pionowymi liniami oraz LED-owe segmenty pełniące rolę świateł do jazdy dziennej i kierunkowskazów. Połączono je taflą ciemnego szkła, która skrywa radary i kamerę umożliwiające jazdę autonomiczną drugiego stopnia.
Logo ze strzałą zastąpiono napisem SKODA. Niżej w zderzaku wkomponowano moduły BiLED działające jako światła mijania i drogowe. Reflektory Skody Enyaq korzystają z 36 indywidualnych segmentów matrycy, a ponieważ każdy może być sterowany oddzielnie, po zmroku auto potrafi doświetlać pobocze i znaki drogowe, nie oślepiając przy tym innych kierowców.
Tylne światła w technologii LED nawiązują do charakterystycznego dla Skody kształtu litery C. W topowym wydaniu mamy do czynienia z dynamiczną animacją kierunkowskazów i animacjami, które witają i żegnają kierowcę po otwarciu lub zamknięciu auta.
Skoda Enyaq ma nowe wnętrze, felgi i kolory nadwozia
Elektryczny hit z Czech w dwóch wersjach nadwozia - klasycznym SUV i modnym Coupe - wyróżnia się teraz bardziej aerodynamicznymi felgami w rozmiarach od 19 do 21 cali , a także nowym w ofercie kolorem Zieleń Olibo. Klienci mają do wyboru w sumie dziewięć lakierów - siedem metalizowanych i dwa niemetalizowane. Wnętrze z kolei występuje w sześciu wariantach tapicerki - Loft, Lodge, Lounge, Suite Soul, ecoSuite Cognac i zarezerwowanym dla usportowionej odmiany Sportline.
W nowej Skodzie można poczuć się jak w aucie wyższej klasy. Stoi za tym bogatsze wyposażenie w standardzie oraz fakt, że kabinę wykonano z lepszych materiałów. Każdy egzemplarz ma seryjnie długą listę dodatków, za które w innych markach trzeba dopłacać. Mowa chociażby m.in. o podgrzewanej kierownicy i przednich fotelach, 3-strefowej klimatyzacji, przygotowaniu do montażu haka holowniczego czy o systemie Kessy Advanced z funkcją otwierania przy podchodzeniu i blokadą po oddaleniu się. Listę opcji można wzbogacić dobierając gotowe pakiety.
Nowe oprogramowanie robi różnicę. Szybsza obsługa i przygotowanie do ładowania
Skoda Enyaq po modernizacji jest również wyposażona w nową wersję oprogramowania. Efekt jest taki, że dotykowy ekran systemu multimedialnego szybciej reaguje na wydawane palcem polecenia, a konfigurowalny pasek z zakładkami sprawia, że najważniejsze funkcje są zawsze pod ręką. Interfejs z dużymi ikonami jest prosty w obsłudze, także podczas jazdy. Teraz z poziomu ekranu można manualnie wymusić na baterii, aby zaczęła przygotowywanie do szybkiego ładowania. Optymalnym rozwiązaniem jest jednak ustawienie ładowarki jako cel w nawigacji.
Nowe funkcje rozszerzonej rzeczywistości otrzymał również wyświetlacz head-up. Grafiki wyświetlane na drodze są lepszej jakości, ale największe wrażenie robią animowane strzałki wskazujące kierunek jazdy i przebieg pasa ruchu. Kierowca jest też ostrzegany gdy jedzie zbyt blisko poprzedzającego pojazdu, a pomarańczowe linie z lewej i prawej strony informują o interwencji adaptacyjnego asystenta pasa ruchu Adaptive Lane Assist.
Jaka pojemność bagażnika?
Skoda Enyaq zachwyca przestronnym wnętrzem. W wygodnych fotelach właściwą pozycję za kierownicą znajdzie nawet osoba o wzroście powyżej 185 cm, a dla pasażerów z tyłu ciągle zostanie sporo miejsca na nogi. W drugim rzędzie nie brakuje też luzu nad głową czy na łokcie. Porządek pomagają utrzymać najróżniejsze schowki i skrytki. Na pokładzie jest też sporo portów USB-C o mocy do 45 W. Co więcej, skrajne siedzenia kanapy mogą być podgrzewane.
W bagażniku o pojemności od 585 do 1710 litrów (570-1610 w nadwoziu Coupe) znajdziemy haczyki na siatki z zakupami i elementy cargo do zabezpieczania plecaków czy walizek. Jak na Skodę przystało, każdy samochód jest też wyposażony w sprytne rozwiązania Simply Clever, czyli parasol w drzwiach kierowcy oraz skrobaczkę do szyb ze wskaźnikiem głębokości bieżnika.
Nowa Skoda Enyaq kontra stary Enyaq. Różnice w wymiarach
Nowa Skoda Enyaq | Nowa Skoda Enyaq Coupe | |
Długość (mm) | 4658 (+9 mm więcej) | 4658 (+5 mm) |
Szerokość (mm) | 1879 | 1879 |
Wysokość (mm) | 1622 (+1 mm) | 1623 (+2 mm) |
Rozstaw osi (mm) | 2766 (+1 mm) | 2766 (+1 mm) |
Współczynnik oporu powietrza | ≥ 0,245 | ≥ 0,225 |
Różne wersje silnikowe i szybkie ładowanie z mocą do 175 kW
Skoda Enyaq w wersji SUV i Coupe występuje w kilku wersjach mocy. Do wyboru są warianty 60, 85, 85x i 85 Sportline. Podstawowa jest wyposażona w akumulator o pojemności 63 kWh brutto (59 kWh netto), który w cyklu WLTP pozwala na przejechanie do 434 km na jednym ładowaniu. Prądem stałym (DC) doładujemy go od 10 do 80 proc. w 24 minuty z maksymalną mocą 165 kW. Za napęd odpowiada wówczas jeden silnik przy tylnej osi o mocy 204 KM i 310 Nm. Bazowa odmiana przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,1 sekundy i rozwija maksymalną prędkość 160 km/h.
Pozostałe wersje korzystają z większej baterii o pojemności 82 kWh brutto (77 kWh netto), która umożliwia przejechanie nawet do 580 km. Wówczas moc układu napędowego w wersji tylnonapędowe oraz wersji z napędem na obie osie to 285 KM i 545 Nm i tym samym czas przyspieszenia do pierwszej "setki" to 6,7 sekundy. Skoda Enyaq z większym akumulatorem może się ładować z maksymalną mocą 135 kW dla odmiany 85 lub 175 kW w przypadku wersji 85x z napędem na wszystkie koła. Czas ładowania od 10 do 80 proc. skraca się wtedy do 28 minut.
Nowa Skoda Enyaq 60, Enyaq 85 i Enyaq 85x - dane techniczne, osiągi
Wersja | Skoda Enyaq 60 (Coupe) | Enyaq 85 (Coupe) | Enyaq 85x (Coupe) |
Zasięg | 437 km (446 km) | 586 km (596 km) | 559 km (567 km) |
Pojemność baterii (kWh) (brutto/netto) | 63/59 | 82/77 | 82/77 |
Czas ładowania od 10 do 80 proc. | 24 minuty | 28 minut | 28 minut |
Maksymalna moc ładowania | 165 kW | 135 kW | 175 kW |
Maksymalna moc silnika | 150 kW/204 KM | 210 kW/285 KM | 210 kW/285 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 310 Nm | 545 Nm | 545 Nm |
Prędkość maksymalna | 160 km/h | 180 km/h | 180 km/h |
Przyśpieszenie 0–100 km/h | 8,1 s | 6,7 s | 6,7 s |
Napęd | na tylną oś | a tylną oś | 4x4 |
Skoda Enyaq po face liftingu jest bardziej komfortowa
Podczas pierwszych jazd dało się odczuć, że Skoda Enyaq po liftingu prowadzi się lepiej od poprzednika. Praca zawieszenia różni się w zależności od wybranego trybu jazdy. W programie komfortowym auto płynie po autostradzie i lepiej radzi sobie z wybieraniem nierówności na drogach, gdzie asfalt ma już za sobą lata świetności.
Z kolei w nastawieniu sportowym elektryk z Czech śmiało pokonuje zakręty bez niepożądanych przechyłów nadwozia. Różnice w nastawach są mocno odczuwalne. Szybsza jest też reakcja na pedał przyspieszenia, a układ kierowniczy dostosowuje się do dynamiki jazdy. Wyciszenie kabiny również warto pochwalić, bowiem nawet przy autostradowych prędkościach panuje w środku przyjemna cisza.
Nowa Skoda Enyaq w chińskiej cenie. To SUV dla dużej rodziny
Najtańsza nowa Skoda Enyaq 60 w nadwoziu SUV z tylnym napędem i silnikiem o mocy 204 KM kosztuje od 189 900 zł. Po uwzględnieniu rządowej dopłaty NaszEauto cena może spaść maksymalnie o 40 000 zł do 149 900 zł. Z kolei wersja w stylowym wydaniu Coupe jest dostępna od 211 650 zł (od 171 650 zł z rządowym dofinansowaniem) w wersji 85 z napędem na tylną oś.
Skoda Enyaq | SUV | SUV Coupe |
Skoda Enyaq 60 | 189 900 zł | - |
Skoda Enyaq 85 | 209 900 | 221 650 |
Skoda Enyaq 85x | 222 100 | 233 850 |
Skoda Enyaq 85x Sportline | 224 450 | 236 200 |
Wyposażenie standardowe wersji 60 to:
- Poduszki powietrzne czołowe i boczne kierowcy oraz pasażera z przodu wraz z kurtynami powietrznymi, poduszka centralna, dezaktywacja poduszki pasażera z przodu
- Ekran systemu Infotainment 13 cali
- System nawigacji
- Infotainment Online - 3 lata
- Bluetooth, 8 głośników, Funkcja SmartLink
- Światła LED Basic, oświetlenie Ambiente
- Kamera cofania
- Czujniki parkowania z przodu i z tyłu
- Kabel do ładowania z gniazda 400 V/ 16 A oraz domowego 230 V / 10 A
- Kessy Full - system bezkluczykowego dostępu do samochodu wraz z funkcją WAL
- Podgrzewane fotele przednie
- Predictive Adaptive Cruise Control - aktywny tempomat
- Side Assist - funkcja monitorowania martwego pola
- Climatronic - automatyczna klimatyzacja trójstrefowa z regulacją elektroniczną
- Drive Mode Select
- 2-ramienna skórzana podgrzewana kierownica
- Przygotowanie pod hak holowniczy
- Wycieraczka tylnej szyby (dostępna tylko dla Enyaq, brak dla Enyaq Coupé)
- Alarm
Skoda Enyaq 85/85x - wyposażenie standardowe:
- Sunset - tylne szyby boczne i szyba pokrywy bagażnika o wyższym stopniu przyciemnienia
- Indukcyjna ładowarka smartfona
- Traffic Jam Assist + Emergency Assist
- System utrzymywania pasa ruchu i półautomatyczna kontrola pojazdu w nagłych przypadkach
- Bezdotykowo otwierana elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika
- Relingi w kolorze Unique Dark Chrome
- Dach panoramiczny dla wersji coupe
- Skoda Enyaq Sportline - wyposażenie to dodatkowo:
- Wnętrze Sportline ze sportowymi, zintegrowanymi fotelami
- Sportowe amortyzatory
- Oświetlenie Full LED z reflektorami Matrix
- Progresywny układ kierowniczy
- 20-calowe obręcze ze stopów lekkich
- Relingi w kolorze czarnym z połyskiem
- Listwa na zderzaku w kolorze czarnym z połyskiem
- Dolna część zderzaka oraz listwy progowe w kolorze nadwozia
- Lusterka w kolorze czarnym z połyskiem
- Elektrycznie regulowany fotel kierowcy z pamięcią oraz masażem
- Boczne poduszki powietrzne - tył
Skoda Enyaq Sportline - wyposażenie to dodatkowo:
- Wnętrze Sportline ze sportowymi, zintegrowanymi fotelami
- Sportowe amortyzatory
- Oświetlenie Full LED z reflektorami Matrix
- Progresywny układ kierowniczy
- 20-calowe obręcze ze stopów lekkich
- Relingi w kolorze czarnym z połyskiem
- Listwa na zderzaku w kolorze czarnym z połyskiem
- Dolna część zderzaka oraz listwy progowe w kolorze nadwozia
- Lusterka w kolorze czarnym z połyskiem
- Elektrycznie regulowany fotel kierowcy z pamięcią oraz masażem
- Boczne poduszki powietrzne - tył