Nowa Dacia Bigster debiutuje w Polsce. Jak jeździ rodzinny SUV?

Dacia Bigster Hybrid 155 połyskująca niebieskim lakierem Indigo i na 19-calowych felgach z oponami Michelin wjeżdża do najszybciej rosnącego segmentu kompaktowych SUV-ów. To oznacza, że o względy kierowców powalczy z takimi wyjadaczami jak m.in. Toyota RAV4, Volkswagen Tiguan, Kia Sportage czy Hyundai Tucson. Życia nie ułatwią jej też chińskie marki.

Reklama

Wyróżnikiem największego modelu Dacii jest jednak modna stylistyka, praktyczność, napędy hybrydowe jakich rumuńska marka jeszcze nie miała w swojej ofercie i oczywiście atrakcyjna cena. Ta ostatnia zmiata rywali z planszy. Także tych zza Wielkiego Muru. Zanim jednak zakręcą się koła, warto rozejrzeć się w środku…

Dacia Bigster wygląda świetnie, zaskakuje jakością wnętrza

Bigster od progu wita prostymi kształtami, świetną ergonomią oraz nienachalną cyfryzacją. Mięsista kierownica idealnie leży w dłoniach – spłaszczony wieniec swoją solidnością podkreśla zaskakująco dobrą jakość materiałów. Pod tym względem Dacia przeskoczyła niektóre znacznie wyżej pozycjonowane marki.

Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 / Tomasz Sewastianowicz
Reklama

Dwupoziomowy kokpit polega na czytelnych cyfrowych interfejsach, a jego układ – z 10-calowym centralnym ekranem i umieszczonymi niżej otworami wentylacyjnymi – wprowadza nową ergonomię miejsca kierowcy. Sam system multimedialny z wbudowaną nawigacją szybko reaguje na dotyk, do tego ma przejrzyście rozplanowane menu z dużymi polami dotykowymi. Choć dominują tu duże wyświetlacze, to projektanci zostawili do dyspozycji pokaźny rząd przycisków do obsługi ogrzewania, klimatyzacji i wentylacji. W każdej wersji obok kierownicy przewidziano fabryczny uchwyt na smartfona.

Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 / Tomasz Sewastianowicz

Ukryty pod daszkiem 10-calowy ekran prezentuje najważniejsze informacje: prędkość, dane na temat jazdy, wskazówki nawigacji i informacje z aktywnych systemów wspomagających. W zależności od poziomu wyposażenia Bigster jest dostępny z jednym z trzech typów środkowej konsoli między przednimi fotelami: niską, średnią lub, po raz pierwszy w Dacii, wysoką konsolą z podłokietnikiem (i chłodzoną komorą), ładowarką indukcyjną i pojemnym schowkiem.

Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 / Dacia / Adrien Cortesi
Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 / Tomasz Sewastianowicz

Dacia Bigster jest o 23 cm dłuższa niż Duster. Masz 186 cm wzrostu?

Dacia Bigster ma 4,57 m długości. Dodatkowe 23 cm wobec Dustera zaowocowały obszernym wnętrzem, które użytkownicy z pewnością docenią bardziej niż 22 cm prześwitu. Większy SUV oferuje naprawdę godne warunki podróży. Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta - zakres regulacji fotela pozwala usiąść wygodnie tak wysokim, jak i niskim osobom. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu za nim od kolan do oparcia fotela zostaje 10 cm luzu, a do sufitu ok. 12 cm. Na stopy również jest bardzo dużo miejsca. Tylne drzwi otwierają się niemal pod kątem prostym, zapewniając świetny dostęp do kanapy.

Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 / Dacia / Adrien Cortesi

Dacia Bigster - pojemność bagażnika o 150 l większa niż w modelu Duster

Regularnie uformowany bagażnik Bigstera pod automatycznie sterowaną klapą zapewnia 667 l pojemności, to o 150 litrów lepiej niż Duster. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy możliwości transportowe rosną do 1937 l. Zdaniem Dacii nikt w tej klasie nie daje więcej.

Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 / Dacia / Adrien Cortesi
Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 / Dacia / Adrien Cortesi

Pomysłowości rumuńskiej marki dopełnią solidne haki na torby czy podwójne dno i dzielona na pół podłoga, która pozwala zabezpieczyć ładunek przed przesuwaniem. Do tego jedno pociągnięcie za dźwignię i po złożeniu tylnych oparć powstaje płaska podłoga o długości 2,7 m. Wtedy w aucie można nawet się przespać - wystarczy z listy opcji dołożyć Pakiet Sleep. Zestaw pełni trzy funkcje: podwójnego łóżka (o długości 1,90 m i szerokości do 1,30 m), które jedna osoba może rozłożyć w mniej niż 2 minuty, oraz stolika i schowka.

Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 z Pakietem Sleep / Dacia / Adrien Cortesi
Pierwszy panoramiczny dach w ofercie Dacii ma 120 cm długości, jest odsuwany na 57 cm i może być również uchylany / Dacia / Adrien Cortesi

Przydatnym rozwiązaniem jest system YouClip, który pozwala na mocowanie uchwytu na tablet, kieszeni na drobiazgi, uchwytu smartfona z wbudowaną/bez wbudowanej ładowarki indukcyjnej lub sprytnego gadżetu 3w1 obejmującego uchwyt na kubek, zaczep na torbę i przenośną lampkę. Każdy z tych dodatków można zamocować w pięciu punktach - na desce rozdzielczej, po stronie pasażera na bocznej ścianie konsoli, z tyłu środkowej konsoli, w bagażniku i na wewnętrznej stronie pokrywy bagażnika. Dwa wsporniki można też przymocować do zagłówków.

Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 / Dacia / Adrien Cortesi

Dacia Bigster HYBRID 155 - nowa hybryda 1.8 zaskakuje osiągami i niskim spalaniem

Wreszcie napęd. Dacia Bigster HYBRID 155 jako pierwsza z Grupy Renault dostała w całkowicie nową hybrydę. Zespół o mocy systemowej 155 KM stanowi 4-cylindrowy silnik benzynowy 1.8/109 KM, dwa silniki elektryczne (silnik o mocy 50 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator), akumulator trakcyjny 1,4 kWh (230 V) i automatyczna skrzynia biegów. Przekładnia posiada 4 przełożenia obsługujące silnik spalinowy i dwa przypisane do silnika elektrycznego. Taka hybryda ma zużywać 4,7 l benzyny na 100 km i w mieście nawet 80 proc. czasu jeździć w trybie elektrycznym.

Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 / Dacia
Dacia Bigster HYBRID 155 jako pierwsza z Grupy Renault dostała w całkowicie nową hybrydę / Tomasz Sewastianowicz

W praktyce hybrydowy napęd Bigstera zaskakuje wysoką kulturą pracy. Pracuje miękko i bez szarpnięć. Podczas przyspieszania częściej do głosu dochodzi sekcja elektryczna – silnik benzynowy 1.8 wkracza do akcji nieco później i rzadziej. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej towarzyszy cisza. 155 KM mocy i 9,7 s od 0 do 100 km/h to wystarczające osiągi jak na rodzinnego SUV-a. Zza kierownicy w warunkach miejskich czy autostradowych można odnieść wrażenie, że Bigsterowi nigdy nie brakuje mocy. To optymalna konfiguracja, która sprawdzi się w codziennym użytkowaniu. Do tego okazuje się bardzo oszczędna. Podczas spokojnej jazdy nowa hybryda z trzema dorosłymi osobami na pokładzie i ich bagażem zużyła średnio 4,2 l benzyny na 100 km (zasięg ponad 1000 km). Osiągnięcie wyniku z "3" z przodu także jest możliwe. Wśród innych talentów tej wersji Bigstera jest również możliwość holowania 1-tonowej przyczepy (250 kg więcej niż Duster HYBRID 140).

Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 / Dacia / Adrien Cortesi

Nowa Dacia Bigster świetnie wyciszona. Prowadzi się zwinnie

Na drodze hybrydowa Dacia Bigster, uzbrojona w mnóstwo wzbudzających zaufanie swoim działaniem systemów wsparcia (można je wyłączyć przyciskiem z lewej strony kierownicy), stawia głównie na komfort. Jest porządnie wyciszona – od wiatru oraz szumów toczenia – i łagodnie pokonuje nierówności, nawet na bardziej podniszczonych drogach do kabiny nie wpadają niepożądane odgłosy z okolicy kół. Na ruchy kierownicą reaguje żywiołowo, prowadzi się zwinnie i stabilnie. Przy prędkościach autostradowych pasażer tylnej kanapy może bez podnoszenia głosu rozmawiać z kierowcą, co np. w autach japońskiej konkurencji nie jest takie oczywiste.

Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Dacia Bigster z LPG to aż 1450 km zasięgu

Polskich kierowców ucieszy także Dacia Bigster ECO-G 140 z fabrycznie montowaną instalacją LPG. W nowym SUV-ie inżynierowie po raz pierwszy połączyli dwupaliwowe zasilanie z miękką hybrydą 48 V. W efekcie elektryczność wspomaga 3-cylindrowy turbodoładowany silnik 1.2/140 KM (zarówno przy zasilaniu benzyną, jak i LPG) podczas ruszania z miejsca i przyspieszania. Rewelacją jest zasięg - dzięki dwóm zbiornikom o łącznej pojemności 100 litrów (50 l benzyny i 50 l LPG) Bigster ECO-G 140 ma przejechać 1450 km bez przystanku na tankowanie.

Dacia Bigster TCe 140 i TCe 130 z napędem 4x4, ale bez automatu

Dacia Bigster TCe 140 skrywa pod maską trzycylindrowy i turbodoładowany silnik benzynowy 1.2/140 KM z systemem miękkiej hybrydy 48V. Układ MHEV wspomaga jednostkę spalinową podczas rozruchu i przyspieszania, umożliwia też odzyskiwanie energii i ładowanie baterii podczas hamowania. Producent obiecuje średnie zużycie paliwa na poziomie 5,5 l/100 km.

Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 / Dacia

Ten sam silnik można mieć z napędem 4x4 Terrain Control z 5 trybami jazdy, jednak wtedy moc jednostki jest obniżona o 10 KM do 130 KM - tak powstała Dacia Bigster TCe 130. Szkoda również, że ten wariant jest dostępny tylko z ręczną przekładnią. Brak dwusprzęgłowej skrzyni w ofercie może zaboleć, biorąc pod uwagę rynkowe trendy i to, jak chętnie kierowcy rozstają się z manualną skrzynią biegów na rzecz wygodnego i często bardziej oszczędnego automatu.

Dacia Bigster kosztuje od 99 900 zł, a z LPG od 101 200 zł

Najtańsza Dacia Bigster TCe 140 w wersji Essential kosztuje od 99 900 zł. To świetna cena! Taki model w wyposażeniu oferuje m.in.: 17-calowe aluminiowe felgi, stałe relingi dachowe, system multimedialny Media Display z 10,1-calowym centralnym ekranem i 4 głośnikami, 7-calowy wyświetlacz zegarów, tempomat, 6 poduszek powietrznych, manualną klimatyzację, radar i tylną kamerę parkowania oraz elektrycznie regulowane przednie i tylne szyby. Z kolei Bigster ECO-G 140, czyli z fabryczną instalacją LPG, został wyceniony na 101 200 zł.

Jak widać chińskie marki mają twardy orzech do zgryzienia - dla porównania SUV Forthing T-FIVE startuje od 129 900 zł. Z kolei regularny cennik MG HS otwiera kwota 117 900 zł.

Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 / Dacia

Dacia Bigster Expression to seryjna automatyczna klimatyzacja. Jaka cena?

Dacia Bigster Expression to wersja Essential plus dwustrefowa klimatyzacja, automatyczny hamulec postojowy, elektrycznie składane boczne lusterka, automatyczne wycieraczki, tylna kanapa składana w układzie 40/20/40 z funkcją Easy Fold, konsola centralna z podłokietnikiem i schowkiem. Dacia Bigster TCe 140 Expression kosztuje od 107 400 zł. Model z fabryczną instalacją LPG, czyli Bigster ECO-G 140 to wydatek od 108 700 zł. Najmocniejsza, 155-konna hybryda wymaga 124 000 zł.

Dacia Bigster TCe 140 Extreme kosztuje od 116 100 zł

Dacia Bigster TCe 140 Extreme kosztuje od 116 100 zł. W tej wersji jest bogatsza o 18-calowe pół diamentowane alufelgi TAGASAN, modułowe relingi dachowe, automatyczne światła drogowe zewnętrzne i wewnętrzne elementy ozdobne w kolorze brązowo-miedzianym, panoramiczny otwierany dach i kartę keyless entry. Do tego jest łatwa do czyszczenia tapicerka z tkaniny microcloud, gumowa mata podłogi bagażnika, ładowarka indukcyjna, cyfrowy zespół zegarów o przekątnej 10 cali, system Media Nav Live z centralnym ekranem o przekątnej 10,1 cala i z nawigacją z dostępem do internetu, system audio Arkamys 3D sound system z 6 głośnikami czy układ kontroli prędkości przy jeździe w dół. Tak wyposażona Dacia Bigster ECO-G 140 z instalacją LPG kosztuje od 117 400 zł.

Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 / Tomasz Sewastianowicz

Dacia Bigster Extreme czy tańsza wersja Journey?

Dacia Bigster TCe 140 w wersji Journey kosztuje od 115 700 zł. Samochód jest wyposażony m.in. w 18-calowe aluminiowe obręcze kół (z opcji można wybrać 19-calowe czarne felgi ze szlifem), elektrycznie starowaną klapę bagażnika, przyciemniane tylne szyby, ładowarkę indukcyjną, kartę keyless entry, wysoką środkową konsolę z podłokietnikiem, elektrycznie regulowany fotel kierowcy, cyfrowy zespół zegarów o przekątnej 10 cali, system multimedialny Media Nav Live z centralnym ekranem o przekątnej 10,1 cala i z nawigacją z dostępem do Internetu, system audio Arkamys 3D Sound System z 6 głośnikami, bezprzewodową ładowarkę do smartfonów czy aktywny regulator prędkości. Taki SUV z instalacją LPG kosztuje od 117 000 zł.

Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 - opinia

Szanse na sukces? Dacia Bigster w salonach pojawi się w kwietniu. Jednak jeszcze przed starem oficjalnej sprzedaży producent zebrał w Polsce ponad 600 zamówień w ciemno, bez dotykania czy jazdy próbnej. W tym aż 60 proc. stanowiła nowa hybryda 155 KM, która kosztuje od 124 000 zł. Właśnie spalinowo-elektryczny Bigster to zdecydowanie najlepsze wcielenie tego modelu – w obszernym nadwoziu udało się połączyć funkcjonalne wnętrze i dopracowany napęd, który na co dzień przekonuje niskim zużyciem paliwa i wysoką kulturą pracy.

Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 / Tomasz Sewastianowicz

Dacia Bigster - cennik, silniki, wyposażenie

Silnik/Wersja Essential Expression Extreme Journey
Dacia Bigster TCe 140 99 900 zł 107 400 zł 116 100 zł 115 700 zł
Dacia Bigster ECO-G 140 (LPG) 101 200 zł 108 700 zł 117 400 zł 117 000 zł
Dacia Bigster Hybrid 155 - 124 000 zł 132 700 zł 132 300 zł
Dacia Bigster TCe 130 4x4 110 400 zł 117 900 zł 126 600 zł -
Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 / Tomasz Sewastianowicz

Dacia Bigster - dane techniczne, silniki, wymiary, osiągi

Dacia Bigster mild hybrid‑G 140 mild hybrid 140 mild hybrid 130 4x4 hybrid 155
SILNIKI
Źródła napędu Benzyna / LPG / Energia elektryczna Benzyna / Energia elektryczna Benzyna / Energia elektryczna Benzyna / Energia elektryczna
mild hybrid 48 V mild hybrid 48 V mild hybrid 48 V full hybrid 240 V
103 (140 KM) 103 (140 KM) 96 (130 KM) 115 kW (155 KM)
Moc maksymalna w kW EWG (KM) przy obrotach (obr./min) przy 5500 obr./min przy 5500 obr./min przy 4500 obr./min przy 5300 obr./min
230 230 230 172
Maksymalny moment obrotowy w Nm EWG (mkg) przy obrotach (obr./min) przy 2100 obr./min przy 2100 obr./min przy 2250 obr./min przy 3000 obr./min
Typ wtrysku GDI (benzyna) / MPI (LPG) Wtrysk bezpośredni Wtrysk bezpośredni GDI
Pojemność skokowa (cm3) 1199 1199 1199 1793
Liczba cylindrów/zaworów 3‑cylindrowy/12‑zaworowy 3‑cylindrowy/12‑zaworowy 3‑cylindrowy/12‑zaworowy 4‑cylindrowy/16‑zaworowy
Norma emisji spalin E06X E06X E06W E06X
Filtr cząstek stałych(1) Tak
Stop & Start(2) Tak
AKUMULATOR
Akumulator trakcyjny Litowo‑jonowy / 48 V / 0,84 kWh Litowo‑jonowy / 48 V / 0,84 kWh Litowo‑jonowy / 48 V / 0,84 kWh Litowo‑jonowy / 230 V / 1,4 kWh
Prędkość maksymalna (km/h) 180 180 180 180
0–100 km/h (s) Do potwierdzenia 9,8 11,2 9,7
Układ przeniesienia napędu 4 × 2 4 × 2 4 × 4 4 × 2
Typ skrzyni biegów / liczba biegów 6 6 6 Skrzynia automatyczna
wielotrybowa / 4 + 2
Prędkość przy 1000 obrotów na minutę (nie dotyczy E‑TECH) na pierwszym biegu 7,38 7,38 6,02 EV1 = 10,22 km/h
na drugim biegu 12,64 12,64 10,35 EV2 = 30,69 km/h
na trzecim biegu 19,74 19,74 15,86 ICE1 = 10,11 km/h
na czwartym biegu 28,21 28,21 24,05 ICE2 = 21,07 km/h
na piątym biegu 37,58 37,58 35,12 ICE3 = 34,66 km/h
na szóstym biegu 49,11 49,11 47,86 ICE4 = 46,22 km/h
Układ kierowniczy Elektryczne wspomaganie kierownicy
Średnica zawracania kół (m) 10,97
Ręczny hamulec postojowy
Przód: tarczowe wentylowane (TW) / średnica (mm) Φ296×26 Φ296×26 Φ296×26 Φ296×26
Automatyczny hamulec
postojowy Φ280x24
Tył: bębnowe (B) / średnica (cale) / tarcze pełne bębnowe (ręczny hamulec postojowy) 9″ / tarcze pełne (automatyczny hamulec postojowy) Φ 280 × 9,6
215/65 R17 99 / 6,5J17 EC32 215/65 R17 99 / 6,5J17 EC32 215/65 R17 99 / 6,5J17 EC32 215/65 R17 99 / 6,5J17 EC32
Opony montowane w standardzie 215/60 R18 98 / 6,5J18 EC32 215/60 R18 98 / 6,5J18 EC32 215/60 R18 98 / 6,5J18 EC32 215/60 R18 98 / 6,5J18 EC32
205/55 R19 97 / 7J19 EC32 205/55 R19 97 / 7J19 EC31 205/55 R19 97 / 7J19 EC33
Protokół homologacji WLTP(4)
Tryb Eco Tak
Pojemność zbiornika paliwa (l) LPG: 50 / Benzyna: 50 Benzyna: 50 Benzyna: 55 Benzyna: 50
Emisja CO2 (g/km) W trakcie homologacji 122–124 134–137 104–105
Zużycie paliwa (l/100 km) W trakcie homologacji 5,4–5,5 l 6,0–6,1 l 4,6–4,7 l
3 lub litry)
Maksymalna masa własna pojazdu gotowego do drogi 1478 1439 1515 1487
Dopuszczalna masa całkowita zestawu 3430 3390 3470 2940
Dopuszczalna masa całkowita 1930 1890 1970 1940
Minimalna/maksymalna ładowność(5) 452/521 451/540 455/542 453/521
Maksymalna masa przyczepy z hamulcami 1500 1500 1500 1000
Maksymalna masa przyczepy bez hamulców 740 710 750 745
Maksymalna pojemność bagażnika pod przesłoną części bagażowej z zestawem do naprawy kół / kołem zapasowym(6) (dm3 VDA) 609* 667/624 550/510 546/488
Maksymalna pojemność bagażnika ze złożoną tylną kanapą z zestawem do naprawy kół / kołem zapasowym(6) (dm3 VDA) 1877* 1937/1894 1853/1813 1851/1791
Maksymalna pojemność bagażnika pod przesłoną części bagażowej z zestawem do naprawy kół / kołem zapasowym (litry) 660* 702/681 629/556 612/566
Maksymalna pojemność bagażnika ze złożoną tylną kanapą z zestawem do naprawy kół / kołem zapasowym (litry) 1960* 2002/1981 1929/1856 1912/1866
WYMIARY 4 × 2 4 × 4
WYMIARY mm mm
Rozstaw osi 2702 2702
Długość całkowita 4570 4570
Długość wnętrza (pierwszy i drugi rząd) 1742 1742
Przedni zwis 854 854
Tylny zwis 1014 1014
Kąt natarcia przedniego/zejścia tylnego zderzaka pojazdu nieobciążonego 24,1/29 24,2/28,7
Rozstaw kół przednich 1580 1580
Rozstaw kół tylnych 1565 1565
Szerokość bez lusterek bocznych / ze złożonymi lusterkami bocznymi / z rozłożonymi lusterkami bocznymi 1813/1921/2069 1813/1921/2069
Wysokość pojazdu nieobciążonego bez relingów dachowych / z relingami dachowymi 1662/1712 1657/1706
Wysokość pojazdu nieobciążonego z otwartą klapą 2069 2069
Wysokość pojazdu nieobciążonego z otwartą pokrywą silnika
Wysokość progu bagażnika pojazdu nieobciążonego 792 785
Prześwit pojazdu nieobciążonego 220 219
Prześwit pojazdu obciążonego 194 193
kąt natarcia (°) pojazdu obciążonego 24 23,9
kąt rampowy (°) pojazdu obciążonego 21 20,1
kąt zejścia (°) pojazdu obciążonego 25 25,8
PRZESTRONNOŚĆ WNĘTRZA
Szerokość nad przednimi podłokietnikami 1443 1443
Szerokość nad tylnymi podłokietnikami 1432 1432
Szerokość na wysokości przednich podłokietników 1396 1396
Szerokość na wysokości tylnych podłokietników 1378 1378
Promień na wysokości kolan w drugim rzędzie 243 243
843/835 843/835
Wysokość od siedziska do dachu nieprzeszklonego/przeszklonego w pierwszym rzędzie 931/905 931/905
914/871 914/871
Wysokość od siedzenia do dachu w drugim rzędzie 935/886 935/886
Nowa Dacia Bigster Hybrid 155 / Tomasz Sewastianowicz