- Nowa Dacia Bigster już w Polsce. Ceny zmiatają konkurencję
- Dacia Bigster zaskakuje jakością wnętrza. Nowa ergonomia miejsca kierowcy
- Dacia Bigster jest o 23 cm dłuższa niż Duster. Masz 186 cm wzrostu? Nie będziesz narzekać
- Dacia Bigster - pojemność bagażnika o 150 l większa niż w modelu Duster
- Nowa Dacia Bigster HYBRID 155 - hybryda zaskoczy osiągami
Nowa Dacia Bigster już w Polsce. Ceny zmiatają konkurencję
Dacia Bigster Hybrid 155 połyskująca lakierem Terracota Brown z czarnym dachem i na 19-calowych felgach z oponami Michelin wjeżdża do najszybciej rosnącego segmentu kompaktowych SUV-ów. To oznacza, że o względy kierowców powalczy z takimi tuzami jak m.in. Toyota RAV4, Volkswagen Tiguan, Kia Sportage czy Hyundai Tucson. Życia nie ułatwią jej też chińskie marki.
Wyróżnikiem największego modelu Dacii jest jednak wpadająco w oko stylistyka, praktyczność, napędy hybrydowe jakich rumuńska marka jeszcze nie miała w swojej ofercie i oczywiście atrakcyjna cena. Ta ostatnia zmiata rywali z planszy. Także tych zza Wielkiego Muru. Ale po kolei…
Dacia Bigster zaskakuje jakością wnętrza. Nowa ergonomia miejsca kierowcy
Bigster od progu wita prostymi kształtami, świetną ergonomią oraz nienachalną cyfryzacją. Mięsista kierownica idealnie leży w dłoniach – spłaszczony wieniec swoją solidnością podkreśla zaskakująco dobrą jakość materiałów. Pod tym względem Dacia przeskoczyła niektóre znacznie wyżej pozycjonowane marki.
Dwupoziomowy kokpit polega na czytelnych cyfrowych interfejsach, a jego układ – z 10-calowym centralnym ekranem i umieszczonymi niżej otworami wentylacyjnymi – wprowadza nową ergonomię miejsca kierowcy. Sam system multimedialny z wbudowaną nawigacją szybko reaguje na dotyk, do tego ma przejrzyście rozplanowane menu z dużymi polami dotykowymi. Choć dominują tu duże wyświetlacze, to projektanci zostawili do dyspozycji pokaźny rząd przycisków do obsługi ogrzewania, klimatyzacji i wentylacji. W każdej wersji obok kierownicy przewidziano fabryczny uchwyt na smartfona.
Ukryty pod daszkiem 10-calowy ekran prezentuje najważniejsze informacje: prędkość, dane na temat jazdy, wskazówki nawigacji i informacje z aktywnych systemów wspomagających. W zależności od poziomu wyposażenia Bigster jest dostępny z jednym z trzech typów środkowej konsoli między przednimi fotelami: niską, średnią lub, po raz pierwszy w Dacii, wysoką konsolą z podłokietnikiem (i chłodzoną komorą), ładowarką indukcyjną i pojemnym schowkiem.
Dacia Bigster jest o 23 cm dłuższa niż Duster. Masz 186 cm wzrostu? Nie będziesz narzekać
Dacia Bigster ma 4,57 m długości. Dodatkowe 23 cm wobec Dustera zaowocowały bardziej przestronna kabiną. Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Zakres regulacji fotela pozwala usiąść wygodnie tak wysokim, jak i niskim osobom. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu za nim od kolan do oparcia fotela zostaje 10 cm luzu, a do sufitu ok. 12 cm. Na stopy również jest bardzo dużo miejsca.
Przydatnym rozwiązaniem jest system YouClip, który pozwala na mocowanie uchwytu na tablet, kieszeni na drobiazgi, uchwytu smartfona z wbudowaną/bez wbudowanej ładowarki indukcyjnej lub sprytnego gadżetu 3w1 obejmującego uchwyt na kubek, zaczep na torbę i przenośną lampkę. Każdy z tych dodatków można zamocować w pięciu punktach - na desce rozdzielczej, po stronie pasażera na bocznej ścianie konsoli, z tyłu środkowej konsoli, w bagażniku i na wewnętrznej stronie pokrywy bagażnika. Dwa wsporniki można też przymocować do zagłówków.
Dacia Bigster - pojemność bagażnika o 150 l większa niż w modelu Duster
Regularnie uformowany bagażnik Bigstera pod automatycznie sterowaną klapą zapewnia 667 l pojemności, to o 150 litrów lepiej niż Duster. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy możliwości transportowe rosną do 1937 l. Zdaniem Dacii nikt w tej klasie nie daje więcej.
Pomysłowości rumuńskiej marki dopełnią solidne haki na torby czy podwójne dno i dzielona na pół podłoga, która pozwala zabezpieczyć ładunek przed przesuwaniem. Do tego wystarczy pociągnąć za dźwignię i po złożeniu tylnych oparć powstaje płaska podłoga o długości 2,7 m. Wtedy w aucie można nawet się przespać - wystarczy z listy opcji dołożyć Pakiet Sleep. Zestaw pełni trzy funkcje: podwójnego łóżka (o długości 1,90 m i szerokości do 1,30 m), które jedna osoba może rozłożyć w mniej niż 2 minuty, oraz stolika i schowka.
Nowa Dacia Bigster HYBRID 155 - hybryda zaskoczy osiągami
Wreszcie napęd. Dacia Bigster HYBRID 155 jest pierwszym modelem Grupy Renault wyposażonym w całkowicie nową hybrydę. Zespół o mocy systemowej 156 KM stanowi 4-cylindrowy silnik benzynowy 1.6/107 KM, dwa silniki elektryczne (silnik o mocy 50 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator), akumulator trakcyjny 1,4 kWh (230 V) i automatyczna skrzynia biegów. Przekładnia posiada 4 przełożenia obsługujące silnik spalinowy i dwa przypisane do silnika elektrycznego. Taka hybryda ma zużywać tylko 4,7 l benzyny na 100 km i w mieście nawet 80 proc. czasu jeździć w trybie elektrycznym. Wśród innych supermocy tej wersji Bigstera jest również możliwość holowania 1-tonowej przyczepy (250 kg więcej niż Duster HYBRID 140).
To będzie hit. Nowa Dacia Bigster z LPG to aż 1450 km zasięgu
Polskich kierowców najbardziej ucieszy Dacia Bigster ECO-G 140 z fabrycznie montowaną instalacją LPG. W nowym SUV-ie inżynierowie po raz pierwszy połączyli dwupaliwowe zasilanie z miękką hybrydą 48 V. W efekcie elektryczność wspomaga 3-cylindrowy turbodoładowany silnik 1.2/140 KM (zarówno przy zasilaniu benzyną, jak i LPG) podczas ruszania z miejsca i przyspieszania. Rewelacją jest zasięg - dzięki dwóm zbiornikom o łącznej pojemności 100 litrów (50 l benzyny i 50 l LPG) Bigster ECO-G 140 ma przejechać 1450 km bez przystanku na tankowanie.
Dacia Bigster TCe 140 i TCe 130 z napędem 4x4. Duża i oszczędna, ale bez automatu
Dacia Bigster TCe 140 skrywa pod maską trzycylindrowy i turbodoładowany silnik benzynowy 1.2/140 KM z systemem miękkiej hybrydy 48V. Układ MHEV wspomaga jednostkę spalinową podczas rozruchu i przyspieszania, umożliwia też odzyskiwanie energii i ładowanie baterii podczas hamowania. Producent obiecuje średnie zużycie paliwa na poziomie 5,5 l/100 km.
Ten sam silnik można mieć z napędem 4x4 Terrain Control z 5 trybami jazdy, jednak wtedy moc jednostki jest obniżona o 10 KM do 130 KM - tak powstała Dacia Bigster TCe 130 (najwidoczniej na potrzeby sprostania normom emisji). Szkoda również, że ten wariant jest dostępny tylko z ręczną przekładnią. Brak dwusprzęgłowej skrzyni w ofercie może zaboleć, biorąc pod uwagę rynkowe trendy i to, jak chętnie kierowcy rozstają się z manualną skrzynią biegów na rzecz wygodnego i często bardziej oszczędnego automatu.
Dacia Bigster kosztuje od 99 900 zł, a z LPG od 101 200 zł. Chińczycy w szoku
Dacia Bigster właśnie rusza w podróż po Polsce i będzie można ją oglądać podczas serii pokazów u dilerów. W salonach samochody pojawią się w kwietniu. Wcześniej przedstawiciele rumuńskiej marki zapowiadali, że Bigster jest przepisem na SUV-a segmentu C w cenie auta z niższej klasy (np. Toyota Yaris Cross kosztuje od 110 900 zł). Okazuje się, że dotrzymali słowa.
Najtańsza Dacia Bigster TCe 140 w wersji Essential kosztuje od 99 900 zł. To świetna cena! Taki model w wyposażeniu oferuje m.in.: 17-calowe aluminiowe felgi, stałe relingi dachowe, system multimedialny Media Display z 10,1-calowym centralnym ekranem i 4 głośnikami, 7-calowy wyświetlacz zegarów, tempomat, 6 poduszek powietrznych, manualną klimatyzację, radar i tylną kamerę parkowania oraz elektrycznie regulowane przednie i tylne szyby. Z kolei Bigster ECO-G 140, czyli z fabryczną instalacją LPG, został wyceniony na 101 200 zł.
Jak widać chińskie marki mają twardy orzech do zgryzienia - dla porównania SUV Forthing T-FIVE startuje od 129 900 zł. Z kolei regularny cennik MG HS otwiera kwota 117 900 zł.
Dacia Bigster Expression to seryjna automatyczna klimatyzacja. Jaka cena?
Dacia Bigster Expression to wersja Essential plus dwustrefowa klimatyzacja, automatyczny hamulec postojowy, elektrycznie składane boczne lusterka, automatyczne wycieraczki, tylna kanapa składana w układzie 40/20/40 z funkcją Easy Fold, konsola centralna z podłokietnikiem i schowkiem. Dacia Bigster TCe 140 Expression kosztuje od 107 400 zł. Model z fabryczną instalacją LPG, czyli Bigster ECO-G 140 to wydatek od 108 700 zł. Najmocniejsza, 155-konna hybryda wymaga 124 000 zł.
Dacia Bigster TCe 140 Extreme kosztuje od 116 100 zł
Dacia Bigster TCe 140 Extreme kosztuje od 116 100 zł. W tej wersji jest bogatsza o 18-calowe pół diamentowane alufelgi TAGASAN, modułowe relingi dachowe, automatyczne światła drogowe zewnętrzne i wewnętrzne elementy ozdobne w kolorze brązowo-miedzianym, panoramiczny otwierany dach i kartę keyless entry. Do tego jest łatwa do czyszczenia tapicerka z tkaniny microcloud, gumowa mata podłogi bagażnika, ładowarka indukcyjna, cyfrowy zespół zegarów o przekątnej 10 cali, system Media Nav Live z centralnym ekranem o przekątnej 10,1 cala i z nawigacją z dostępem do internetu, system audio Arkamys 3D sound system z 6 głośnikami czy układ kontroli prędkości przy jeździe w dół. Tak wyposażona Dacia Bigster ECO-G 140 z instalacją LPG kosztuje od 117 400 zł.
Dacia Bigster Extreme czy tańsza wersja Journey?
Dacia Bigster TCe 140 w wersji Journey kosztuje od 115 700 zł. Samochód jest wyposażony m.in. w 18-calowe aluminiowe obręcze kół (z opcji można wybrać 19-calowe czarne felgi ze szlifem), elektrycznie starowaną klapę bagażnika, przyciemniane tylne szyby, ładowarkę indukcyjną, kartę keyless entry, wysoką środkową konsolę z podłokietnikiem, elektrycznie regulowany fotel kierowcy, cyfrowy zespół zegarów o przekątnej 10 cali, system multimedialny Media Nav Live z centralnym ekranem o przekątnej 10,1 cala i z nawigacją z dostępem do Internetu, system audio Arkamys 3D Sound System z 6 głośnikami, bezprzewodową ładowarkę do smartfonów czy aktywny regulator prędkości. Taki SUV z instalacją LPG kosztuje od 117 000 zł.
Dacia Bigster - cennik, silniki oraz wersje wyposażenia
Silnik/Wersja | Essential | Expression | Extreme | Journey |
Dacia Bigster TCe 140 | 99 900 zł | 107 400 zł | 116 100 zł | 115 700 zł |
Dacia Bigster ECO-G 140 (LPG) | 101 200 zł | 108 700 zł | 117 400 zł | 117 000 zł |
Dacia Bigster Hybrid 155 | - | 124 000 zł | 132 700 zł | 132 300 zł |
Dacia Bigster TCe 130 4x4 | 110 400 zł | 117 900 zł | 126 600 zł | - |