Niezawodne używane auto za 500+? Oto rodzinne volvo 850. Który silnik wybrać, by nie dokładać?
1 Volvo 850 GLT zadebiutowało 11 czerwca 1991 roku w Sztokholmie. W zaprojektowanie modelu szwedzki koncern zainwestował najwięcej środków w historii marki. Pojawiło się w nim wiele innowacyjnych jak na owe czasy rozwiązań - przedni napęd, pięciocylindrowy silnik i bardzo bogata oferta wyposażenia dodatkowego.
Volvo
2 Volvo 850 było autem innowacyjnym. Miało kilka rozwiązań, które dumnie prezentowano jako pierwsze na świecie. Po raz pierwszy zastosowano w nim pięciocylindrowy rzędowy silnik umieszczony poprzecznie, trójkątne wahacze tylnej osi konstrukcji Volvo, system ochrony odcinka szyjnego kierowcy i pasażerów SIPS i samoregulujące się przednie pasy bezpieczeństwa.
Volvo
3 Choć stylistyka auta przypominała serię 700, 850 była całkowicie nowym samochodem. Prace badawcze nad modelem rozpoczęły się w 1978 roku. Projekt Galaxy zaowocował dwoma modelami, w dwóch seriach - jeden szwedzki i jeden duński. Technologia dla dwóch modeli została opracowana wspólnie następnie zespoły projektowe podzielono. Duński oddział Volvo Car B.V., zajął się rozwojem projektu, który potem stał się serią 400, a Szwedzi skupili się na rozwoju serii 850.
Volvo
4 Pierwszym zaprezentowanym autem było 850 GLT wyposażonym w wolnossący dwudziestozaworowy silnik generujący 170 KM. Przy poszukiwaniu auta dla siebie warto wiedzieć, że ze szwedzką stalą poradzi sobie wspomniany wcześniej 2.5 20V/170 KM oraz 2.3 Turbo/226-250 KM. Co ważne, przy odpowiedniej eksploatacji jednostki nie powinny być udręką. Zdarza się, że po przejechaniu 200-250 tys. km można zauważyć zwiększony apetyt na olej, jednak niedomaganie znika po wymianie pierścieni. Zaś doładowany 2.3 może wymagać obróbki cylindrów. W przypadku dwulitrowego silnika benzynowego kierowca może narzekać na brak mocy. Za to ta jednostka dobrze współpracuje z instalacją LPG.
Volvo
5 Kolejną ważną wersją 850 była zaprezentowana w lutym 1993 roku wersja kombi. Charakterystycznym elementem stylistycznym dla Volvo, był pionowo zakończony tył z dużymi tylnymi światłami, całkowicie wypełniającymi słupek D.
Volvo
6 Wartym poszukiwań jest turbodiesel 2.5 TDI konstrukcji Audi - szczególnie w nadwoziu kombi sprawdzi się jako rodzinny wóz. Mimo, że na zimno jego praca przypomina klekot dostawczaka, to nagrodą jest właściwie bezawaryjna eksploatacja (pod warunkiem "ludzkiego" podejścia; złe traktowanie może skończyć się np. awarią turbosprężarki). Po złapaniu temperatury silnik staje się bardziej kulturalny, a długa podróż tym modelem może być nie tylko komfortowa, ale też i ekonomiczna. Moc 140 KM pozwala sprawnie przyspieszać - do setki w 9,4 s (o zrywność troszczy się 290 Nm przy 1900 obr./min). Przy rodzinnym stylu jazdy średnie zużycie paliwa jest w granicach 7-7,5 l/100 km.
Volvo
7 Seria 850 była dostępna w wielu opcjach z różnymi jednostkami napędowymi. Model, który cieszył się największym zainteresowaniem został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 1994 roku. Wersja T5R w charakterystycznym żółtym kolorze, nie dała się pomylić z żadnym innym samochodem. Specjalna wersja została wyprodukowana limitowej serii: 2500 egzemplarzy.
Volvo
8 Turbodoładowany silnik z intercoolerem generował moc 240 koni mechanicznych i moment obrotowy 330 Nm. Samochód był wyposażony w pakiet stylizacyjny, specjalny układ wydechowy i 17-calowe obręcze kół Titan. Wszystkie egzemplarze sprzedały się w ciągu kilku tygodni. Volvo zadecydowało o wyprodukowaniu takiej samej ilości pojazdów w kolorze czarnym, a następnie 2500 aut w kolorze Dark Green.
Volvo
9 W 1995 roku Volvo zaprezentowało kolejną nowość w dziedzinie bezpieczeństwa. 850 jako pierwszy samochód na świecie został wyposażony w boczne poduszki powietrzne. Volvo 850 AWD - pierwszy model w historii marki z napędem na cztery koła został zaprezentowany w 1996 roku. Volvo 850 AWD było wyposażone w sprzęgło wiskotyczne odpowiedzialne za dystrybucję momentu obrotowego pomiędzy przednią a tylną osią. Jeśli występowała różnica w prędkości obrotowej przedniej i tylnej osi, elektroniczny system tracs kierował część momentu obrotowego do napędu tylnych kół. Odmiana 850 AWD otrzymała nowy turbodoładowany silnik o mocy 193 KM.
Volvo
10 Szwedom udało się stworzyć zawieszenie nie tylko komfortowe, ale i trwałe. Amortyzatory oraz przednie wahacze wytrzymują przebiegi na poziomie 150 tys. km. Po ok. 200 tys. km w tylnych wahaczach wybijają się tuleje - tu naprawa może być droga. Bezwypadkowe 850 właściwie nie rdzewieje - w przypadku kombi przy oglądaniu przed zakupem warto sprawdzić krawędź klapy bagażnika. Elektryka także należy do mocnych stron tego modelu Volvo (na forach internetowych można przeczytać o problemach z wentylatorem chłodnicy).
Volvo
11 1996 rok, był ostatnim rokiem produkcji Volvo 850. Kiedy model przeszedł gruntowny lifting nazewnictwo gamy modelowej szwedzkiego producenta uległo zmianie. Limuzynę nazwano S70, a kombi - V70. W sumie zbudowano 1 360 522 auta w różnych wersjach i odmianach nadwozia. Dla Volvo, która wytwarzała wówczas około 400 tys. aut rocznie, był to sukces.
Volvo
12 Ceny volvo 850? W serwisach ogłoszeniowych zaczynają się od ok. 2,5 tys. zł, czyli 5 miesięcy odkładania 500+ i można rozglądać się za pojemnym, bezpiecznym, dobrze wyposażonym i niezbyt drogim samochodem dla rodziny.
Volvo
13 Bagażnik mieści od 420 litrów po 1580 litrów przy złożonej tylnej kanapie.
Volvo
14 Podstawka dla dziecka była wbudowana w tylną kanapę.
Volvo
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję