Toyota powiadomiła Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że niektóre samochody tej japońskiej marki, czyli corolla wyprodukowana w Japonii w okresie od 6 czerwca 2001 r. do 31 marca 2004 r., avensis wyprodukowana w Wielkiej Brytanii w okresie od 21 sierpnia 2002 r. do 14 października 2008 r. i hybrydowy prius, wyprodukowany w Japonii w okresie od 4 czerwca 2003 r. do 27 marca 2009 r. - mogą nie być bezpieczne dla użytkowników.
Producent poinformował, że w tych modelach na skutek niewystarczającej twardości powierzchniowej zębów wielowypustu, może dojść do powstania luzu połączenia wału końcowego z przekładnią kierowniczą w układzie kierowniczym z elektrycznym wspomaganiem. Przy częstym obciążaniu kierownicy w położeniu skrajnym, przy niskiej prędkości jazdy, może z czasem pojawić się nadmierny luz kierownicy wpływający na poprawność kierowania pojazdem - czytamy w komunikacie UOKiK.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 12 736 samochodów (model avensis wyposażonych w silnik benzynowy o pojemności 1.6 l oraz prius i corolla wyposażonych w silniki benzynowej o pojemności 1.8 l).
>>>Toyota avensis, corolla i prius. LISTA numerów VIN
Jednak w priusie nie kończy się na układzie kierowniczym. Toyota poinformowała też UOKiK o tym, że właśnie te hybrydy wyprodukowane w Japonii w okresach: od 23 lipca 2003 r. do 27 marca 2009 r., od 4 września 2003 r. do 4 września 2003 r. i od 18 października 2004 r. do 23 marca 2009 r. także mogą nie być bezpieczne dla użytkowników.
Koncern poinformował, że samochody z napędem hybrydowym są wyposażone w układ chłodzenia zespołu napędowego, w skład którego wchodzi pompa obiegowa napędzana silnikiem elektrycznym. W niektórych przypadkach uzwojenie silnika elektrycznego pompy może być zarysowane w wyniku procesu produkcyjnego u podwykonawcy. W miejscach zarysowań może pojawić się korozja lub przerwanie, co może doprowadzić do wyłączenia pompy oraz zapalenia się szeregu lampek ostrzegawczych na tablicy wskaźników pojazdu.
W rzadkich przypadkach może dojść do zwarcia elektrycznego w uzwojeniu silnika, co skutkuje przepaleniem się bezpiecznika w obwodzie zasilania silnika pompy i wyłączeniem pracy hybrydowego zespołu napędowego. Jeśli usterka wystąpi podczas jazdy, zwiększa to ryzyko wypadku.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 182 sztuki modelu prius.