- 5G i nowe życie bramownic po viaTOLL
- Odcinkowy pomiar prędkości i zdalny odczyt wskazań
- Będzie odcinkowy pomiar prędkości na autostradach
- Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A1, A2 i A4
- Gdzie ustawią nowy odcinkowy pomiar prędkości? Lokalizacje zaskoczą kierowców
Odcinkowy pomiar prędkości i budowa sieci 5G to przyszłość części nieużytkowanych bramownic poboru opłat drogowych starego systemu viaTOLL, który 1 grudnia 2021 roku został zastąpiony przez e-TOLL .
– Z dotychczasowych kontaktów z parterami społecznymi – izbami gospodarczymi zrzeszającymi podmioty związane z budową infrastruktury telekomunikacyjnej oraz przedsiębiorcami komunikacji elektronicznej – wynika, że w ramach tej branży istnieje zainteresowanie ponownym wykorzystaniem przynajmniej części nieużytkowanych już bramownic poboru opłat drogowych viaTOLL – podało ministerstwo Infrastruktury. – Istnieje (...) możliwość wykorzystania tej infrastruktury do budowy sieci 5G oraz powiązanych z nią punktów dostępu bezprzewodowego o bliskim zasięgu – poinformowało biuro prasowe resortu.
5G i nowe życie bramownic po viaTOLL
Rozwijana obecnie sieć 5G (sieć telekomunikacyjna piątej generacji) to nowy standard telekomunikacyjny, który ma umożliwiać pięćdziesięcio-, a nawet stukrotne zwiększenie prędkości transmisji w porównaniu do sieci 4G. Technologia ta ma przyspieszyć m.in. rozwój internetu rzeczy, usług telemedycyny, autonomicznych pojazdów czy inteligentnych miast.
Resort przypomniał, że zarządcą infrastruktury przydrożnej (czyli konstrukcji bramownic, urządzeń na nich zamontowanych oraz związanych z nimi przyłączy) jest Krajowa Administracja Skarbowa, która jest odpowiedzialna za funkcjonowanie systemu poboru opłaty elektronicznej e-TOLL.
Odcinkowy pomiar prędkości i zdalny odczyt wskazań
Ministerstwo wyliczyło też, że ponad 150 bramownic przejmie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która będzie wykorzystywać je w ramach pełnienia funkcji zarządcy dróg krajowych.
– Ponadto Główny Inspektor Transportu Drogowego przeanalizował możliwość wykorzystania infrastruktury przydrożnej do montażu urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości. Takie analizy przeprowadzono również w Wojewódzkich Inspektoratach Transportu Drogowego, gdzie stwierdzono możliwość wykorzystania bramownic do zdalnego odczytu danych z tachografów inteligentnych –wyjaśnił resort infrastruktury.
Będzie odcinkowy pomiar prędkości na autostradach
W świetle tych doniesień przypominamy, że Główny Inspektorat Transportu Drogowego wzmacnia sieć systemu CANARD. Niedawno zakończył instalację 26 nowych fotoradarów. A teraz trwają prace nad znacznie większym projektem – powiększeniem odcinkowego pomiaru prędkości o 39 nowych lokalizacji w 13 województwach oraz montażem 30 systemów RedLight (kamery służą do monitorowania wjazdu na skrzyżowanie przy czerwonym świetle).
Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A1, A2 i A4
Urządzenia wykorzystywane do pomiaru średniej prędkości będą pilnować kierowców na wszystkich kategoriach dróg publicznych w Polsce. Lista obejmuje wybrane odcinki autostrad A1, A2 i A4. Do tego są też drogi krajowe m.in. odcinki dróg ekspresowych S7, S11 i S14 oraz 14 dróg wojewódzkich, 3 powiatowe i 1 droga gminna.
Gdzie ustawią nowy odcinkowy pomiar prędkości? Lokalizacje zaskoczą kierowców
Najwięcej odcinkowych pomiarów prędkości, bo aż po 5 pojawi się na terenie województwa łódzkiego i podkarpackiego.
Po 4 zostanie zamontowanych w województwie lubuskim, mazowieckim i śląskim, 3 w województwach kujawsko-pomorskim i dolnośląskim, po 2 na Lubelszczyźnie, w Wielkopolsce, w województwie zachodniopomorskim, pomorskim i małopolskim, 1 OPP stanie na terenie województwa opolskiego.
Odcinkowy pomiar prędkości w przypadku autostrady A1 pojawi się w trzech lokalizacjach:
- w województwie łódzkim - miejscowości Pomorzany / Bociany
- woj. kujawsko-pomorskie - A1 Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek
- woj. pomorskie - A1 Peplin-Swarożyn
Odcinkowy pomiar prędkości na A2:
- woj. wielkopolskie - A2 Konin, MOP Leonia / Kuny do PPO Żdżary
Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4 to dwie lokalizacje:
- woj. małopolskie - A4 Węzeł Balice - Węzeł Rudno
- woj. dolnośląskie - A4 Kostomłoty - Kąty Wrocławskie
Odcinkowy pomiar prędkości i lista 39 nowych lokalizacji
Wykaz 39 lokalizacji, które zostały wytypowane na postawie analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego przygotowanej przez ITS:
Lp | Województwo | Miejscowość | Lokalizacja | Kategoria drogi | Numer drogi |
1 | MAZOWIECKIE | Otrębusy | Kanie-Otrębusy DW719 od 24 km 400 m do 25 km 800 m | (W)ojewódzka | 719 |
2 | MAZOWIECKIE | Natolin - Chrzanów Duży - Grodzisk Mazowiecki | Natolin - Chrzanów Duży - Grodzisk Mazowiecki | W | 579 |
3 | MAZOWIECKIE | Mszczonów | obwodnica miasta | (K)rajowa | 50 |
4 | ŁÓDZKIE | Pomorzany / Bociany | Pomorzany / Bociany | K | A1 |
5 | ŁÓDZKIE | Pabianice | S14 Dobroń-Pabianice Płn.- 75 km 300 m (bramka Viatoll) do 69 km 900 m | K | S14 |
6 | ŁÓDZKIE | Łódź | Chocianowicka - Łaskowice | (P)owiatowa | 1120E |
7 | MAZOWIECKIE | Białobrzegi | obwodnica miasta | K | S7 |
8 | ŁÓDZKIE | Bychlew / Jadwinin | Bychlew 6 - Jadwinin 16a | W | 485 |
9 | ŁÓDZKIE | Mokra Prawa | Mokra Prawa 2 - Mokra Prawa 189A | K | 70 |
10 | PODKARPACKIE | Nosówka | ul. Dębicka odcinek 4 km | P | 1391 |
11 | PODKARPACKIE | Dukla | Trakt Węgierski | K | 19 |
12 | PODKARPACKIE | Nowa Dęba | Ks. Henryka Łagockiego 113 - Korczaka 16 | K | 9 |
13 | PODKARPACKIE | Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka | Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka | W | 835 |
14 | DOLNOŚLĄSKIE | Bierzów - Przylesie | Bierzów - Przylesie | W | 403 |
15 | ZACHODNIOPOMORSKIE | Piecnik - Nieradz | Piecnik - Nieradz | K | 10 |
16 | ZACHODNIOPOMORSKIE | Łubianka - Brynka | Łubianka - Brynka | W | 151 |
17 | LUBUSKIE | Świdnica, Obwodowa - Nowogród Bobrzańskie | Świdnica, Obwodowa - Nowogród Bobrzańskie, Leśna 6 | K | 27 |
18 | LUBUSKIE | Sudoł - Radomia | Sudoł - Radomia | K | 32 |
19 | LUBUSKIE | Chełmsko -Przytocznia | 45+200 - 48+200 (skrzyżowanie na Rokitno) | K | 24 |
20 | MAŁOPOLSKIE | Węzeł Balice - Węzeł Rudno | Węzeł Balice - Węzeł Rudno | K | A4 |
21 | MAŁOPOLSKIE | Kęty | ul. Jana III Sobieskiego 1,3 km od ul. Partyzantów do ul. Kleparz | P | |
22 | ŚLĄSKIE | Katowice | Trasa Renców 28 | W | 902 |
23 | OPOLSKIE | Kietlice - Kilisino | Kietlice - Kilisino | W | 416 |
24 | ŚLĄSKIE | Jankowice / Świerklany | Jankowice (Nowa) - Świerklany (Plebiscytowa) | W | 929 |
25 | ŚLĄSKIE | Gliwice | Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego | K | 88 |
26 | WIELKOPOLSKIE | Tarnowo Podgórne - Poznań Ławica | Tarnowo Podgórne - Poznań Ławica | K | S11 |
27 | WIELKOPOLSKIE | Konin | MOP Leonia / Kuny do PPO Żdżary | K | A2 |
28 | LUBELSKIE | Hrubieszów | wjazd do miejscowości, od 46 km do 50 km 100 m | W | 844 |
29 | LUBELSKIE | Gołąb | pikietaż: 107 km 900 m - 111 km 600 m | W | 801 |
30 | KUJAWSKO-POMORSKIE | Rogoźno Zamek - Kłódka | Rogoźno Zamek - Kłódka | K | 16 |
31 | KUJAWSKO-POMORSKIE | Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek | A1 Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek | K | A1 |
32 | POMORSKIE | Swarożyn | A1 Peplin - Swarożyn 36 km 200 m do 26 km 000 m | K | A1 |
33 | POMORSKIE | Borowo | Gdańska 2 - Turystyczna 1 | W | 211 |
34 | KUJAWSKO-POMORSKIE | Rycerzewo | DW251 od 70 km do 63 km 800 m | W | 251 |
35 | DOLNOŚLĄSKIE | Kostomłoty - Kąty Wrocławskie | Odcinek autostrady A4 | K | A4 |
36 | DOLNOŚLĄSKIE | Wrocław | Al. Jana III Sobieskiego | DG | 105392D |
37 | LUBUSKIE | Motylewo - Łupowo | pikietaż: 29+350 do 37+750 | W | 132 |
38 | ŚLĄSKIE | Zabrze | Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego | K | 88 |
39 | PODKARPACKIE | Nisko | ul. Sandomierska | K | 77 |
– By bezpiecznie dojechać do celu, warto być przygotowanym na różne sytuacje, które możemy spotkać na drodze. Nasz system umożliwia wysyłanie ostrzeżeń, m.in. o utrudnieniach związanych z różnymi zagrożeniami, remontami, a także tych o fotoradarach czy odcinkowym pomiarze prędkości – powiedział dziennik.pl Andrzej Mejer, Yanosik.pl. – Dzięki temu użytkownicy z wyprzedzeniem otrzymują informację i zwracają większą uwagę na prędkość z jaką się poruszają, co zmniejsza ryzyko niebezpiecznych sytuacji na drodze. Oczywiście trzymamy rękę na pulsie, i gdy tylko na drogach uruchomione zostaną nowe odcinkowe pomiary, będą one także widoczne w naszym systemie – podkreślił.
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości? Jest bardziej bezwzględny niż fotoradary
Kiedy samochód lub motocykl opuści kontrolowany odcinek, system wyliczy jego średnią prędkość na całym dystansie na podstawie czasu przejazdu. Jeżeli trasa została pokonana zbyt szybko, kierowca zapłaci mandat. System funkcjonuje zatem odmiennie niż klasyczny fotoradar – chodzi o mierzenie prędkości na dłuższych odcinkach drogi, a nie punktowo.
– Kluczową zaletą tego rozwiązania jest możliwość wpływania na zachowania kierujących na dłuższym odcinku drogi niż ma to miejsce w przypadku fotoradarów. Z doświadczeń CANARD wynika, że w miejscach objętych nadzorem z wykorzystaniem OPP, liczba zdarzeń drogowych spada, a ruch się uspokaja – ocenia GITD.