Skoda Octavia tanieje. Czesi tną ceny samochodów i świętują

Skoda pojawiła się na świecie 1895 roku, dlatego należy do grona pięciu marek samochodowych z najdłuższą historią. Właśnie 130 lat temu mechanik Vaclav Laurin i księgowy Vaclav Klement doszli do wniosku, że warto wejść w biznes… rowerowy. Po rowerach Slavia i motocyklach Laurin & Klement pierwszym samochodem zbudowanym w miejscowości Mlada Boleslav był Laurin & Klement Voiturette A z jednolitrowym, dwucylindrowym silnikiem V o mocy 7 KM. Pojazd poruszał się z maksymalną prędkością 40 km/h.

Reklama

Dziś największym hitem producenta jest nowa Skoda Octavia jako kombi i liftback. Obecnie to jeden z najciekawszych wyborów w tej klasie, do tego wjeżdża na rynek w nowej wersji Edition 130 i w obniżonych cenach z okazji 130. urodzin czeskiej marki. Na co mogą liczyć kierowcy?

Skoda Octavia - tak wygląda kombi i liftback w nowym stylu

Nowa Skoda Octavia w zależności od wersji na świat patrzy przez ostro zarysowane matrycowe reflektory LED Matrix drugiej generacji. Nowe lampy to najbardziej zauważalna zmiana, a obejmują zewnętrzny moduł bi-LED, który obsługuje światła mijania i drogowe, z kolei na sekcję wewnętrzną składają się dwa rzędy 36 pojedynczych segmentów matrycowych (o 12 więcej niż w poprzedniej generacji). Każdy segment może być sterowany oddzielnie, by nie oślepiać nadjeżdżających pojazdów podczas korzystania ze świateł drogowych lub do oświetlania znaków drogowych.

Nowa Skoda Octavia Mamba Green / Tomasz Sewastianowicz
Reklama

Z tyłu nazwa SKODA na klapie jest już wypisana czcionką zgodną z najnowszą wizualizacją marki. Lampy wyróżniają animowane kierunkowskazy sięgające aż do pokrywy bagażnika. Poprzecinane wlotami przeprojektowane zderzaki wydłużyły nadwozia o centymetr do 4,7 m. Najmodniejsze kolory w tym sezonie to odcień Mamba Green (foto) dostępny wyłącznie w wersjach Sportline i RS oraz pomarańczowy Phoenix zastrzeżony dla kombi (foto).

Nowa Skoda Octavia w kolorze pomarańczowym Phoenix / Tomasz Sewastianowicz

Skoda Octavia jak nowy Superb, multimedia zaskakują

Zmiany wlały się także do wnętrza. Bogatsze wyposażenie seryjne obejmuje 10-calowy wirtualny kokpit i 10-calowy ekran środkowy, który na życzenie można zastąpić 13-calowym wyświetlaczem (jak w modelu Superb czy Kodiaq). Nowy system multimedialny szybko reaguje na dotyk, do tego jest konfigurowalny pasek skrótów najczęściej używanych funkcji oraz przejrzyście rozplanowane menu z dużymi polami dotykowymi.

Skoda Octavia / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Dwustrefowa klimatyzacja Climatronic jest teraz seryjna. Skoda postarała się o nowinki ułatwiające życie codzienne. Stąd na pokładzie chłodzony 15-watowy Phone Box do szybkiego ładowania smarftona. Pasażerowie mogą korzystać z portów USB-C o mocy wyjściowej 45 W (trzykrotnie większa moc ładowania niż wcześniej). Ulepszony system bezkluczykowego dostępu Kessy automatycznie odblokowuje lub blokuje drzwi, gdy tylko kierowca znajdzie się w odległości mniejszej niż 1,5 m od auta.

Skoda Octavia / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Skoda Octavia - jaka jest pojemność bagażnika kombi i wersji liftback?

Przestronność i praktyczność wnętrza pozostaje kluczową zaletą. Skoda Octavia kombi zapewnia bagażnik o pojemności 640 l, Octavia liftback od 600 l. Nikt w tej klasie nie ma nic większego. Jednocześnie drobne rozwiązania, które polepszają użyteczność to również popisowa dyscyplina producenta. Z każdym modelem wchodzą nowe gadżety i zawsze dają frajdę z odkrywania ich oraz testowania. Kiedy wydawało się, że Czesi wymyślili już wszystko, co może pomóc na co dzień, to Octavia ponownie zaskakuje funkcjami spod hasła "Simply Clever". Wnętrze można wzbogacić o pakiet komfortowego snu. Koc i boczne zagłówki drugiego rzędu zatroszczą się o pasażerów skłonnych do drzemki podczas jazdy

Skoda Octavia / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz

Do kombi przewidziano automatycznie chowaną osłonę bagażnika. Z tyłu debiutuje schowek do przechowywania toreb, kubków i butelek. Wielofunkcyjna kieszeń w bagażniku ma teraz dwa regulowane haczyki. Uchwyt na tablet można także założyć z tyłu sportowych foteli. Skrobaczka do szyb we wlewie paliwa i parasol w przednich drzwiach są z ekomateriałów. Szczotka w schowku przednich drzwi to standard.

Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz

Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Z tyłu rozsiadasz się niemal jak w kinie – na stopy, nogi i nad głową jest dużo miejsca – nawet osoba o wzroście ok. 190 cm będzie mogła siedzieć swobodnie i nie ma mowy o zawadzaniu o podsufitkę. Drzwi otwierają się szeroko, niemal pod kątem prostym, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi na tylnej kanapie (uchwyty ISOFIX są zgrabnie zamaskowane).

Skoda Octavia / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Skoda Octavia / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Octavia - silnik benzynowy 1.5 TSI robi różnicę

Nowa Skoda Octavia daje szeroki wybór silników. Bazowy silnik benzynowy 1.5 TSI o mocy 115 KM jest połączony z 6-biegową skrzynią manualną (producent obiecuje zużycie paliwa w cyklu mieszanym od 4,5-5,8 l/100 km, przyspieszenie 0-100 km/h w 10,5 s).

Mocniejszy wariant to 1.5 TSI/150 KM (spalanie na poziomie 5,4-5,8 l/100 km, 8,6 s przyspieszenie 0-100 km/h) - ten silnik jest najpopularniejszy w Polsce. Obie jednostki 1.5 TSI są dostępne z technologią miękkiej hybrydy mHEV i przekładnią DSG. Dzięki dodatkowej instalacji energia odzyskana podczas hamowania jest magazynowana w 48-woltowym akumulatorze litowo-jonowym i w razie potrzeby elektryczny zastrzyk zapewnia wsparcie dla silnika spalinowego.

Skoda Octavia / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Silnik 2.0 TSI o mocy 204 KM (320 Nm) jest seryjnie łączony z 7-biegowym automatem DSG i napędem 4x4. Taka Skoda Octavia od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,6 sekundy. Producent obiecuje zużycie benzyny na poziomie 6,7 l/100 km.

Nowa Skoda Octavia 2.0 TDI w dwóch wersjach

Silnik Diesla 2.0 TDI to dwie wersje mocy do wyboru - 115 KM lub 150 KM. Producent obiecuje zużycie oleju napędowego na poziomie 4,5-4,9 l/100 km.

Skoda Octavia RS - silnik 2.0 TSI mocniejszy o 20 KM

Skoda Octavia RS jest dostępna wyłącznie z jednostką 2.0 TSI/265 KM (o 20 KM więcej; 370 Nm). Nowe oprogramowanie silnika wygeneruje basowy pomruk, zwiększa obroty przy rozruchu, a w trybie Sport wyostrzy reakcję na gaz. Octavia RS od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,4 sekundy. Producent obiecuje zużycie benzyny na poziomie 6,7 l/100 km.

Skoda Octavia RS / Skoda / Ĺkoda Auto

Jak jeździ nowa Skoda Octavia z silnikiem 1.5 TSI/150 KM?

Na drodze 150-konna Octavia 1.5 mHEV zwraca uwagę harmonijnym połączeniem stabilnego prowadzenia, zwinności i wysokiego poziomu komfortu – w czym zasługa m.in. zawieszenia DCC z możliwością wyboru nastawień. Turbobenzynowy silnik ma przyjazną charakterystykę z dużą dawką momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów i płynnie współpracuje z 7-biegowym DSG. To optymalna konfiguracja, która sprawdzi się w codziennym użytkowaniu. Do tego okazuje się bardzo oszczędna.

Skoda Octavia / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Podczas spokojnej jazdy Octavia z czterema dorosłymi osobami na pokładzie i ich bagażem zużyła średnio 4,5 l benzyny na 100 km. To wynik godny zaawansowanych hybryd. Także w porównaniu do droższej jednostki wysokoprężnej 2.0 TDI/150 KM różnice w zapotrzebowaniu na paliwo są nieznaczne. 1.5 TSI przekonuje do siebie wyższą kulturą pracy i układem miękkiej hybrydy, który wspomaga jednostkę spalinową i odzyskuje energię podczas hamowania. Ponadto umożliwia "żeglowanie", czyli toczenie się z wyłączonym silnikiem - co pozwala obniżyć zużycie paliwa nawet o 1 litr.

Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz

Skoda tnie ceny. Ile kosztuje najtańsza Octavia? NOWY CENNIK

Skoda z okazji 130-lecia obniżyła ceny. W efekcie Skoda Octavia Edition 130 Essence może być tańsza nawet o 14 900 zł lub aż 18 000 zł w przypadku odmiany Edition 130 Selection. Jak urodzinowa akcja wygląda w praktyce?

Najtańsza wersja Essence w standardzie oferuje m.in. funkcję Front Assist i Lane Assist czy wykrywanie zmęczenia kierowcy oraz rozpoznawanie znaków drogowych. We wnętrzu cyfrowy zestaw wskaźników Digital Display. Lista obejmuje także bezkluczykowy dostęp do auta Kessy GO, czujni parkowania (z tyłu), system light and rain assist, świata LED z przodu i z tyłu w standardzie.

Skoda Octavia Essence 1.5 TSI/115 KM kosztuje od 106 800 zł

Skoda Octavia Essence 1.5 TSI/115 KM kosztuje teraz od 106 800 zł (kombi od 110 900 zł). To model z 6-biegową przekładnią manualną. Instalacja miękkiej hybrydy oraz 7-biegowy automat DSG podnoszą cenę do 113 000 zł.

Odmiana 1.5/150 KM to wydatek od 115 500 zł (kombi od 119 600 zł). Octavia Essence 1.5 TSI/150 KM m-HEV to kosztuje od 119 600 zł.

Skoda Octavia Essence z bazowym silnikiem Diesla 2.0 TDI/115 KM wymaga przynajmniej 122 200 zł (kombi – 126 300 zł). Turbodiesel 2.0 TDI/150 KM (7-biegowy automat DSG) w wyjściowej wersji wyposażeniowej kosztuje od 131 600 zł (kombi od 135 700 zł).

Nowa Skoda Octavia / Skoda / Ĺkoda Auto

Skoda Octavia Edition 130 Essence to lepszy wybór. Więcej wyposażenia za 700 zł

Korzystniej jednak wybrać nową wersję jubileuszową. Skoda Octavia Edition 130 Essence jest droższa jedynie o 700 zł, a dostajemy samochód wyposażony dodatkowo w kamerę cofania, tylne światła Top LED z dynamicznymi kierunkowskazami, czujniki parkowania przód/tył.

Skoda Octavia Edition 130 Essence 1.5 TSI/115 KM kosztuje teraz od 107 500 zł (kombi od 111 600 zł). Mocniejszy wariant 1.5/150 KM to wydatek od 116 200 zł (kombi od 120 300 zł).

Octavia Edition 130 Essence z silnikiem Diesla 2.0 TDI/115 KM wymaga 122 900 zł (kombi – 127 000 zł). Turbodiesel 2.0 TDI/150 KM (7-biegowy automat DSG) w wyjściowej wersji wyposażeniowej kosztuje od 132 300 zł (kombi od 136 400 zł).

Ile kosztuje Octavia w wersji Selection? Wyposażenie?

Wersja Selection oferuje m.in. czujniki parkowania przód i tył, kamerę cofania, wskaźniki Virtual Cockpit, elektrycznie składane podgrzewane lusterka boczne, podgrzewane fotele przednie, 17-calowe alufelgi, czujnik zmierzchu i deszczu, bezdotykowo otwierana elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, asystent pasa ruchu, funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy, rozpoznawanie znaków drogowych, kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania, tempomat, alarm, hill-hold control, bezkluczykowy system obsługi samochodu.

Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz

Skoda Octavia Selection kosztuje od 124 100 zł – to cena za model liftback z silnikiem 1.5 TSI/115 KM. Kombi to wydatek od 127 500 zł.

Miękka hybryda 1.5 mHEV/115 KM jest standardowo łączona z dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG. Octavia z nowocześniejszym napędem kosztuje od 130 600 zł (liftback) i 134 000 zł za kombi.

Skoda Octavia liftback z mocniejszym silnikiem benzynowym 1.5 TSI/150 KM to wydatek od 132 800 zł (kombi 136 200 zł). Auto z technologią miękkiej hybrydy oraz seryjnym automatem DSG kosztuje odpowiednio: 137 200 zł i 140 500 zł.

Wersja z silnikiem 2.0 TSI/204 KM 4x4 to wydatek od 158 900 zł. Kombi to cena od 162 100 zł.

Ile kosztuje promocyjna Skoda Octavia Edition 130 Selection?

W tym przypadku również bardziej opłacalny jest wybór wersji urodzinowej. Skoda Octavia Edition 130 Selection jest bogatsza o Pakiet Light & Viev Plus (w tym reflektory TOP LED Matrix), adaptacyjny tempomat, w kombi zagłówki tylnej kanapy z funkcją spania.

Skoda Octavia Edition 130 Selection 1.5 TSI/115 KM kosztuje o 800 zł więcej od regularnego modelu, czyli od 124 900 zł (kombi od 128 300 zł). Mocniejszy wariant 1.5/150 KM to wydatek od 133 600 zł (kombi od 137 000 zł).

Nowa Skoda Octavia / Skoda / Ĺkoda Auto

Skoda Octavia Sportline 1.5 TSI/150 KM kosztuje od 138 000 zł

Odmiana Sportline jest bogatsza m.in. o reflektory TOP LED Matrix, przednie światła przeciwmgłowe LED z funkcją doświetlania zakrętów, 18-calowe alufelgi Vega Aero Black, zewnętrzne lusterka w kolorze czarnym, elektrycznie składane lusterka boczne, automatycznie przyciemniające się lusterko po stronie kierowcy, progresywny układ kierowniczy, sportowe zawieszenie obniżone o 15 mm, sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, skórzaną sportową 3-ramienną kierownicę wielofunkcyjną (z manetkami DSG), aluminiowe nakładki na pedały, wybór profilu jazdy Driving Mode Select.

Skoda Octavia Sportline 1.5 TSI/150 KM kosztuje od 138 000 zł (kombi od 143 600 zł). Miękka hybryda w tej wersji podnosi cenę odpowiednio do 146 600 zł i 152 200 zł. Najmocniejszy w tej wersji silnik 2.0 TSI/204 KM to wydatek od 164 150 zł (liftback).

Octavia Sportline z silnikiem Diesla 2.0 TDI/150 KM połączonym z 7-biegowym automatem DSG kosztuje od 158 600 zł, za kombi trzeba zapłacić od 164 200 zł.

Nowa Skoda Octavia / Skoda / Ĺkoda Auto

Nowa Skoda Octavia RS na 130. urodziny kosztuje od 181 300 zł

Skoda Octavia RS to ostrzejsza stylistyka i obniżone o 15 mm zawieszenie. W kabinie 13-calowy ekran stacji multimedialnej z nawigacją, adaptacyjny tempomat, Side Assist, Lane Assist z adaptacyjnym prowadzeniem po torze + Emergency Assist (Travel Assist). 18-calowe alufelgi COMET Black.

Skoda Octavia RS liftback 2.0 TSI/265 KM kosztuje od 181 300 zł. Usportowione kombi RS wymaga kwoty od 185 600 zł.

Skoda Octavia RS / Skoda / Ĺkoda Auto

Skoda Superb kosztuje o 27 450 zł taniej

Skoda z okazji 130. rocznicy obniżyła także ceny pozostałych modeli. Fabia kosztuje o 8200 zł mniej. Scala i Kamiq to upusty do 8100 zł. Skoda Karoq może być tańsza nawet o 10 000 zł. Rodzinny SUV Kodiaq tanie o 13 450 zł. Skoda Superb – rapaty do 14 550 zł. Z ceny zeszły także hybrydy plug-in (PHEV) – Superb i Kodiaq – które w wariancie Edition 130 można kupić do 27 450 zł taniej.

Skoda Superb Liftback / dziennik.pl / Maciej Lubczyński