Peugeot e-308 i e-308 SW to nowi gracze w segmencie kompaktowych elektryków. Francuzi postanowili w tej kwestii pójść własna drogą. W przeciwieństwie do konkurencyjnych marek nie tworzyli zupełnie nowych modeli, aby później obudowywać je filozofią związaną z elektromobilnością. Zamiast tego wykorzystali świeżą konstrukcję, delikatnie ją podkręcili i wsadzili pod maskę bardzo wydajny napęd.

Reklama

Peugeot 308 trzeciej generacji zadebiutował w ubiegłym roku w wersji hatchback i kombi. Na początku pojawiły się w ofercie klasyczne wersje napędowe zasilane benzyną, olejem napędowym, ale nie zabrakło alternatywy w postaci hybrydy typu plug-in (ładowanej z gniazdka). Teraz przyszedł czas na wariant 100-procentowo bezemisyjny.

Peugeot e-308 z napędem elektrycznym, jaki akumulator, ile zasięgu?

Peugeot e-308 i jego praktyczny wariant e-308 SW będą zasilane silnikiem elektrycznym o mocy 156 KM. Jednostka oferuje 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego i czerpie energię z akumulatora o pojemności 54 kWh (51 kWh netto).

Reklama

Akumulator trakcyjny w modelu e-308 pracuje pod napięciem 400V i składa się z niklu (80 proc.), manganu (10 proc.) i kobaltu (10 proc.). Średnie zużycie energii według zapewnień producenta wynosi zaledwie 12,7 kWh. To jeden z najlepszych wyników w tym segmencie.

Reklama

Szybki rachunek pokazuje, że kierowcy mogą liczyć na około 400 km zasięgu na jednym ładowaniu. Kierowca będzie mógł wybrać jeden z trzech standardowych trybów jazdy (ECO, NORMAL i SPORT), a dzięki trybowi BRAKE łatwiej odzyskiwać energię i maksymalizować zasięg.

Peugeot e-308 SW / Peugeot

Peugeot e-308, ile potrwa ładowanie do pełna?

Argumentem przeciwko sceptykom elektromobilności ma być możliwość korzystanie z ładowarek o mocy 100 kW. Czas ładowania od 20 do 80 proc. potrwa krócej niż 25 minut. Pokładowa ładowarka trójfazowa do ładowania w zaciszu garażu oferuje moc 11 kW.

Francuzi okryli jeszcze aurą tajemnicy szczegółowe informacje na temat przyspieszenia, prędkości maksymalnej oraz innych danych. Jednak znając temperament wszystkich elektryków dostępnych na rynku - kierowcy nie powinni mieć powodów do narzekania.

Peugeot e-308 i e-308 SW / Peugeot / fot. Peugeot

Peugeot e-308 z napędem elektrycznym i zmiany w wyglądzie

Mistrzowie awangardy tym razem ostudzili zapędy projektantów, którzy nie wymyślali koła na nowo, tylko dopracowali jeszcze świeży i wymuskany wygląd nadwozia w modelach 308 i 308 SW do elektrycznych realiów.

W tym przypadku kluczowymi czynnikami są detale, które poprawiają aerodynamikę. I właśnie na tym się skupiono. Ulepszono kilka elementów w przednim pasie nadwozia. Innym, zauważalnym wyróżnikiem będzie nowy wzór 18-calowych aluminiowych obręczy, które będą lepiej radzić sobie z oporem powietrza.

W kabinie również obyło się bez rewolucji. Dominuje estetyka znana z nowych modeli spod znaku lwa. Nie zabrakło rozwiązania i-Cockpit wraz z niewielką kierownicą i trójwymiarowym wyświetlaczem HUD. Do dyspozycji kierowcy i pasażera oddano 10-calowy ekran systemu multimedialnego. Poza tym na próżno szukać nowości w porównaniu z wersjami spalinowymi, co w tym przypadku nie jest zarzutem.

Peugeot e-308 w sprzedaży internetowej. Jak to działa?

Nowy Peugeot e-308 i e-308 SW w wybranych krajach będzie dostępny w sprzedaży internetowej. Klienci będą mogli skonfigurować samochód przez internet wraz z odkupem samochodu używanego i załatwieniem formalności związanych z finansowaniem. Producent zapewnia, że w cenie zakupu będzie wliczony koszt dostarczenia pojazdu pod dom.

To wszystko będzie można zrobić z poziomu smartfona, tabletu lub komputera. Polski importer nie poinformował jeszcze, czy usługa będzie dostępna również na terenie naszego kraju.

Peugeot e-308 SW / Peugeot / fot. Peugeot

Peugeot e-308 i e-308 SW, polski cennik i konkurencja

Peugeot e-308 i e-308 SW pojawi się w salonach dopiero w połowie 2023 roku. W segmencie elektrycznych kompaktów francuski lew nie ma aktualnie zbyt wielu konkurentów. Większość producentów skupia się na segmencie SUV B i SUV C. Jednym z modeli, z którym będzie walczyć o zainteresowanie klientów jest bez wątpienia nowe Renault Megane E-Tech. Auto jest dostępne w cenie od 154 390 zł (wersja Equilibre, akumulator 40 kWh), ale wersja z większym akumulatorem 60 kWh kosztuje od 189 390 zł.

Alternatywą jest nowa Cupra Born, kosztująca od 158 600 zł (akumulator 45 kWh) za podstawową wersję. Najbardziej porównywalny wariant z akumulatorem 58 kWh (204 KM) kosztuje 179 600 zł.

Jednym z konkurentów w tym segmencie jest Nissan Leaf, który zdążył się już trochę zestarzeć i za chwilę ustąpi miejsca atrakcyjniejszemu, większemu i zaawansowanemu Nissanowi Ariya (od 209 900 zł). Cennik modelu Leaf startuje od kwoty 155 900 zł (akumulator 39 kWh), ale wariant z bardziej praktycznym akumulatorem (59 kWh) zaczyna się od 192 900 zł.

W aktualnym cenniku Peugeot 308 z najbardziej zaawansowanym napędem hybrydowym Plug-in kosztuje od 167 600 zł za najniższą wersję Allure. Najlepiej wyposażone warianty wyposażenia GT kosztują 181 400 zł (180 KM) lub 188 300 zł.

Można się spodziewać, że Peugeot e-308 (54 kWh, 156 KM) będzie dostępny w środkowych (najbardziej wolumenowych) i najwyższych wersjach wyposażenia. Żeby pozostawać atrakcyjnym cenowo, nowy model musi być dostępny w cenie okolicach 185-190 tys. zł za podstawową wersję.

Najlepiej wyposażone wersje przebiją kwotę 200-210 tys. zł. Dopłata do wersji kombi (e-308 SW) wyniesie ok. 5-7 tys. zł.

Peugeot e-308 / Peugeot