UE wprowadza system opłat ETS2. Co to jest i kto zapłaci?

Unia Europejska za pomocą nowych przepisów zamierza przyczynić się do powstrzymania zmian klimatycznych i redukcji CO2. Wprowadzenie do dyrektywy UE nowego systemu handlu emisjami, czyli mechanizmu ETS2 obejmującego transport i budownictwo, może jednak znacząco podnieść koszty życia Polaków.

Reklama

– Nowy system obejmie opłatami emisje pochodzące ze spalania paliw przez gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa dotychczas nie objęte systemem ETS1, m.in. małe ciepłownie, piekarnie, gastronomie, sklepy. Dodatkowe koszty będą ukryte w cenie paliw kopalnych m.in. węgla, gazu, oleju opałowego, paliw silnikowych. Koszt zakupu paliw wzrośnie nie tylko o wysokość opłaty emisyjnej, ale także wysokość podatku VAT naliczanego od tej opłaty– zauważają w swoim raporcie Wanda Buk, była podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji oraz Marin Izdebski, były dyrektor Departamentu Spółek Paliwowo-Energetycznych w Ministerstwie Aktywów Państwowych. Eksperci na podstawie danych, które posiada także polski rząd, obliczyli jak bardzo wzrosną ceny aż do 2055 roku. O ile drożej zapłacą kierowcy?

Nowy podatek ukryty w paliwie. Ile zapłacą kierowcy? Oto zmiany

Reklama

Eksperci zauważają, że w przypadku paliw silnikowych – benzyny, diesla i gazu LPG – koszt ETS2 będzie ukryty w cenie na stacji. Największą podwyżkę zanotuje litr oleju napędowego, co wynika z jego wyższej emisyjności. Wzrosty cen paliw dotkną gospodarstwa domowe zarówno bezpośrednio, przy tankowaniu auta, jak również pośrednio. Pośredni wpływ będzie dotyczył drożejących usług transportowych.

Tankowanie paliwa na stacji Orlen Tankowanie paliwa na stacji / Tomasz Sewastianowicz

Benzyna 95 za 10,81 zł/l

Z raportu wynika, że dodatkowy koszt benzyny 95 będzie zwiększał się skokowo. Niżej prognoza podwyżek:

  • wzrost ceny benzyny 95 o 0,54 zł/l do 2030 roku,
  • wzrost o 2,84 zł/l do 2040 roku,
  • wzrost o 4,80 zł/l do 2050 roku,
  • wzrost o 5,10 zł/l do 2055 roku – dodając tę podwyżkę do dzisiejszej ceny 5,71 zł/l wychodzi na to, że wówczas na benzynę 95 kierowca zapłaci 10,81 zł/l.

Masz samochód z LPG czy diesel? Gaz w cenie 6,42 zł/l, ON za 11,81 zł/l

Gaz LPG w wyniku ETS2 może zdrożeć nawet o 3,58 zł/l. Stąd cena na poziomie nawet 6,42 zł/l. Tak wygląda przyszłość w okiem analityków:

  • wzrost ceny gazu LPG o 0,38 zł/l do 2030 roku,
  • wzrost o 1,99 zł/l do 2040 roku,
  • wzrost o 3,37 zł/l do 2050 roku,
  • wzrost o 3,58 zł/l do 2055 roku – pod dodaniu podwyżki do dzisiejszej ceny 2,84 zł/l wychodzi na to, że wówczas kierowca zapłaci przynajmniej 6,42 zł/l gazu LPG.

Olej napędowy, czyli diesel:

  • wzrost ceny oleju napędowego o 0,65 zł/l do 2030 roku
  • wzrost o 3,41 zł/l do 2040 roku
  • wzrost o 5,77 zł/l do 2050 roku,
  • wzrost o 6,12 zł/l do 2055 roku – podwyżka po zsumowaniu z dzisiejszą ceną 5,69 zł/l daje stawkę 11,81 zł/l diesla dla kierowcy na stacji paliw.

Jak wzrośnie koszt użytkowania samochodu po wejściu ETS2?

Eksperci pokusili się również o wyliczenie wzrostu kosztów użytkowania samochodu po wejściu w życie ETS2. Przyjęli przebieg roczny nie większy niż 10 000 km oraz średnie zużycie paliwa na poziomie średniej dla danego typu silnika (benzynowy - 7,52 l/km; diesel - 7,22 l/km, auto z instalacją LPG – 10,18 l/km). Z raportu wynika, że dodatkowy koszt jazdy autem będzie zwiększał się następująco:

Samochód z silnikiem benzynowym. Kierowca dodatkowo zapłaci nawet 3844 zł

  • Wzrost kosztu użytkowania samochodu z silnikiem benzynowym o 405 zł do 2030 roku,
  • Wzrost o 2137 zł do 2040 roku,
  • Wzrost o 3611 zł do 2050 roku,
  • Wzrost o 3844 zł do 2055 roku.

Samochód z instalacją gazową LPG. Nawet 3639 zł opłaty

  • Wzrost kosztu użytkowania samochodu z instalacją LPG 385 zł do 2030 roku,
  • Wzrost 2029 zł do 2040 roku,
  • Wzrost 3429 zł do 2050 roku,
  • Wzrost o 3639 zł do 2055 roku.

4420 zł dodatkowej opłaty za samochód z silnikiem Diesla

  • Wzrost kosztu użytkowania samochodu z silnikiem Diesla o 467 zł do 2030 roku
  • Wzrost o 2465 zł do 2040 roku
  • Wzrost o 4165 zł do 2050 roku,
  • Wzrost o 4420 zł do 2055 roku.

Kiedy nowy system ETS2 opłat wejdzie w życie?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska pracuje nad wprowadzeniem systemu ETS2 do polskiego prawa. Rząd musi wdrożyć obowiązujące prawo UE, ponieważ wprowadzenie dyrektywy jest obowiązkiem każdego państwa członkowskiego, a jej brak oznacza nałożenie kar finansowych. System ETS2 ma wejść w życie od 1 stycznia 2027 roku.

Spaliny samochodowe Spaliny samochodowe / Parlament Europejski