Wszystko zaczęło się niemal dwa wieki temu. Charles Goodyear w 1839 r. odkrył sztukę wulkanizacji, czyli przetwarzania kauczuku w sprężystą gumę. Prawie 50 lat później John Boyd Dunlop opatentował opony pneumatyczne, a wreszcie w 1900 roku w Niemczech zakłady gumowe Fulda ruszyły z produkcją opon przeznaczoną do wózków dziecięcych i powozów konnych. Wytwarzanie opon samochodowych, motocyklowych i rowerowych uruchomiono sześć lat później – ta działka szybko stała się głównym przedmiotem działalności firmy. W latach 1907-1909 Fulda produkowała już pełne opony gumowe do ciężarówek i autobusów w dziesięciu rozmiarach i eksportowała je do przedsiębiorstw autobusowych w Londynie i Mediolanie.
Reklama

Lawina innowacji

Wreszcie nastąpił przełom – w 1914 r. Fulda opracowała pierwszą pełną oponę z gumy syntetycznej (Buna). Patent pojawił się we właściwym miejscu i czasie, bowiem produkcję dla samochodów ciężarowych właśnie przestawiano z opon pełnych na bardziej elastyczne, co zapewniło wyrobom firmy Fulda ponadprzeciętną żywotność i uznanie na rynku. Początek racjonalizacji i unowocześniania nastąpił rok później – do masowej produkcji weszła opona ciężarowa Fulda Sembusto ze sprężynami w obręczy dla dodatkowej amortyzacji. Od tego momentu innowacje nabrały rozpędu – niemiecka firma w 1961 roku wprowadziła opony z opasaniem tekstylnym do samochodów osobowych i ciężarowych, a sześć lat później z opasaniem stalowym do aut ciężarowych i autobusów. Z kolei w 1973 r. rozpoczęto produkcję całostalowych opon radialnych do ciężarówek.

Fulda i Goodyear razem

Po drodze – już na przełomie lat 20. i 30. XX wieku – Fulda współpracowała z Goodyearem, by w 1962 roku na dobre dołączyć do rodziny marek zebranych pod skrzydłami Hermesa, które amerykański koncern obrał za logo. Od tej daty firmy dwoił się i troiły, żeby ogumienia do aut nie brakowało. Za jeden z najbardziej spektakularnych projektów Fuldy można uznać zlecenie z 2005 roku związane ze stworzeniem Maybacha Exelero. Samochód powstał w jednym egzemplarzu wyłącznie z myślą przetestowaniu nowej opony przystosowanej do jazdy z prędkością 350 km/h – zresztą od niej została zaczerpnięta nazwa pojazdu. Auto wzorowano na Maybachu SW 38, którego w latach 30. wykorzystywano w próbach ogumienia. Exelero został specjalnie przystosowany do tego eksperymentu (współczynnik oporu powietrza Cx – 0,27), silnik V12 biturbo podkręcono do 700 KM. Założono opony Fulda w rozmiarze 315/25 ZR 23 (czyli o średnicy 23 cale – 58,4 cm). Efekt? Czarny niczym batmobil Exelero na włoskim torze Nardo rozpędził się do prędkości 351,45 km/h. Wówczas był to światowy rekord prędkości ustanowiony dla limuzyn!

Fulda EcoControl HP2 i EcoControl SUV

Najnowszym wynikiem możliwości inżynierów marki Fulda są opony letnie EcoControl HP2 i EcoControl SUV.

Twórcy zapewniają, że Fulda EcoControl HP2 oferuje większą precyzję kierowania i kontrolę zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Ulepszony kontur bieżnika i nowa konstrukcja sprawiają, że powstający kwadratowy odcisk bieżnika zapewnia większą powierzchnię styku z jezdnią. A to przekłada się na bezpieczną jazdę. Z kolei krótsza droga hamowania na mokrym oraz precyzyjne prowadzenie w zakrętach to efekt zastosowanie ulepszonej mieszanki gumowej z dodatkiem krzemionki. Dłuższą żywotność zapewnia głębszy bieżnik. Do tego EcoControl HP2 również ogranicza straty energii, tym samym zwiększając oszczędność paliwa.

Oponę docenią zarówno kierowcy z bardziej stonowanym stylem prowadzenia, jak i lubiący dynamiczniejszą jazdę. Fulda EcoControl HP2 jest dostępna w 24 rozmiarach:

16 cali
195/45R16 84 V XL
205/60R16 96 V XL
215/60R16 99 V XL
225/50R16 92 Y
225/55R16 99 Y XL
17 cali
215/60R17 96 H

Lekka opona dla modeli SUV

Niemiecki producent nie zapomniał o użytkownikach SUV-ów. Z myślą o ich potrzebach powstała Fulda EcoControl SUV. Opona wyróżnia się lżejszą konstrukcją, która wpływa na niższe opory toczenia, a w konsekwencji paliwo wolniej ubywa ze zbiornika. Lepsza przyczepność to zasługa adhezyjnej mieszanki krzemionkowej, która znacznie poprawia hamowanie i prowadzenie. Wreszcie ulepszona konstrukcja w połączeniu z trwałą mieszanką bieżnika zwiększa powierzchnię styku z podłożem, tym samym poprawiając przebiegi.

Fulda EcoControl SUV jest oferowana w 15 rozmiarach:

17 cali
235/60R17 102 V
225/60R17 103 H XL
235/65R17 108 V XL
225/65R17 102 H
18 cali
255/55R18 109 W XL
215/55R18 99 V XL
235/55R18 100 V
235/50R18 97 V
225/55R18 98 V
19 cali
255/55R19 111 V XL
255/50R19 107 W XL
275/45R19 108 Y XL
20 cali
255/45R20 105 W XL
21 cali
295/35R21 107 Y XL
Reklama