Wszystko zaczęło się niemal dwa wieki temu. Charles Goodyear w 1839 r. odkrył sztukę wulkanizacji, czyli przetwarzania kauczuku w sprężystą gumę. Prawie 50 lat później John Boyd Dunlop opatentował opony pneumatyczne, a wreszcie w 1900 roku w Niemczech zakłady gumowe Fulda ruszyły z produkcją opon przeznaczoną do wózków dziecięcych i powozów konnych. Wytwarzanie opon samochodowych, motocyklowych i rowerowych uruchomiono sześć lat później – ta działka szybko stała się głównym przedmiotem działalności
firmy. W latach 1907-1909 Fulda produkowała już pełne opony gumowe do ciężarówek i autobusów w dziesięciu rozmiarach i eksportowała je do przedsiębiorstw autobusowych w Londynie i Mediolanie.
Lawina innowacji
Wreszcie nastąpił przełom – w 1914 r. Fulda opracowała pierwszą pełną oponę z gumy syntetycznej (Buna). Patent pojawił się we właściwym miejscu i czasie, bowiem produkcję dla samochodów ciężarowych właśnie przestawiano z opon pełnych na bardziej elastyczne, co zapewniło wyrobom firmy Fulda ponadprzeciętną żywotność i uznanie na rynku. Początek racjonalizacji i unowocześniania nastąpił rok później – do masowej produkcji weszła opona ciężarowa Fulda Sembusto ze sprężynami w obręczy dla dodatkowej amortyzacji. Od tego momentu innowacje nabrały rozpędu – niemiecka
firma w 1961 roku wprowadziła opony z opasaniem tekstylnym do samochodów osobowych i ciężarowych, a sześć lat później z opasaniem stalowym do aut ciężarowych i autobusów. Z kolei w 1973 r. rozpoczęto produkcję całostalowych opon radialnych do ciężarówek.
Fulda i Goodyear razem
Po drodze – już na przełomie lat 20. i 30. XX wieku – Fulda współpracowała z Goodyearem, by w 1962 roku na dobre dołączyć do rodziny marek zebranych pod skrzydłami Hermesa, które amerykański koncern obrał za logo. Od tej daty firmy dwoił się i troiły, żeby ogumienia do aut nie brakowało. Za jeden z najbardziej spektakularnych projektów Fuldy można uznać zlecenie z 2005 roku związane ze stworzeniem Maybacha Exelero. Samochód powstał w jednym egzemplarzu wyłącznie z myślą przetestowaniu nowej opony przystosowanej do jazdy z prędkością 350 km/h – zresztą od niej została zaczerpnięta nazwa pojazdu. Auto wzorowano na Maybachu SW 38, którego w latach 30. wykorzystywano w próbach ogumienia. Exelero został specjalnie przystosowany do tego eksperymentu (współczynnik oporu powietrza Cx – 0,27),
silnik V12 biturbo podkręcono do 700 KM. Założono opony Fulda w rozmiarze 315/25 ZR 23 (czyli o średnicy 23 cale – 58,4 cm). Efekt? Czarny niczym batmobil Exelero na włoskim torze Nardo rozpędził się do prędkości 351,45 km/h. Wówczas był to światowy rekord prędkości ustanowiony dla limuzyn!
Fulda EcoControl HP2 i EcoControl SUV
Najnowszym wynikiem możliwości inżynierów marki Fulda są opony letnie EcoControl HP2 i EcoControl SUV.
Twórcy zapewniają, że Fulda EcoControl HP2 oferuje większą precyzję kierowania i kontrolę zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Ulepszony kontur bieżnika i nowa konstrukcja sprawiają, że powstający kwadratowy odcisk bieżnika zapewnia większą powierzchnię styku z jezdnią. A to przekłada się na bezpieczną jazdę. Z kolei krótsza droga hamowania na mokrym oraz precyzyjne prowadzenie w zakrętach to efekt zastosowanie ulepszonej mieszanki gumowej z dodatkiem krzemionki. Dłuższą żywotność zapewnia głębszy bieżnik. Do tego EcoControl HP2 również ogranicza straty energii, tym samym zwiększając oszczędność paliwa.
Oponę docenią zarówno kierowcy z bardziej stonowanym stylem prowadzenia, jak i lubiący dynamiczniejszą jazdę. Fulda EcoControl HP2 jest dostępna w 24 rozmiarach:
16 cali
|
|
|
195/45R16
|
84
|
V XL
|
205/60R16
|
96
|
V XL
|
215/60R16
|
99
|
V XL
|
225/50R16
|
92
|
Y
|
225/55R16
|
99
|
Y XL
|
17 cali
|
|
|
215/60R17
|
96
|
H
|
Lekka opona dla modeli SUV
Niemiecki producent nie zapomniał o użytkownikach SUV-ów. Z myślą o ich potrzebach powstała Fulda EcoControl SUV. Opona wyróżnia się lżejszą konstrukcją, która wpływa na niższe opory toczenia, a w konsekwencji paliwo wolniej ubywa ze zbiornika. Lepsza przyczepność to zasługa adhezyjnej mieszanki krzemionkowej, która znacznie poprawia hamowanie i prowadzenie. Wreszcie ulepszona konstrukcja w połączeniu z trwałą mieszanką bieżnika zwiększa powierzchnię styku z podłożem, tym samym poprawiając przebiegi.
Fulda EcoControl SUV jest oferowana w 15 rozmiarach:
17 cali
|
|
|
235/60R17
|
102
|
V
|
225/60R17
|
103
|
H XL
|
235/65R17
|
108
|
V XL
|
225/65R17
|
102
|
H
|
18 cali
|
|
|
255/55R18
|
109
|
W XL
|
215/55R18
|
99
|
V XL
|
235/55R18
|
100
|
V
|
235/50R18
|
97
|
V
|
225/55R18
|
98
|
V
|
19 cali
|
|
|
255/55R19
|
111
|
V XL
|
255/50R19
|
107
|
W XL
|
275/45R19
|
108
|
Y XL
|
20 cali
|
|
|
255/45R20
|
105
|
W XL
|
21 cali
|
|
|
295/35R21
|
107
|
Y XL
|