Wszystko wskazuje na to, że urlop "kratek" wydłuży się do trzech lat i pełna ulga podatkowa od osobówek rejestrowanych na firmy nie będzie obowiązywać w 2013 r. W związku z tym oczy przedsiębiorców coraz częściej zwrócone są w stronę pojazdów typu pickup, od których przysługuje pełne odliczenie VAT. Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający BZ WBK Leasing, podkreśla, że zgodnie z definicją ustawową, pickup to pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony, który ma otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków.
W myśl przepisów, zarówno o podatku VAT jak i podatku dochodowym PIT i CIT, taki pojazd jest samochodem ciężarowym ze wszystkimi wynikającymi z tego konsekwencjami podatkowymi - mówi Włodarczyk.
A konsekwencje te oznaczają spore oszczędności dla przedsiębiorców, którzy pickupa wyleasingują. Nie ma bowiem żadnych ograniczeń w odliczeniu podatku VAT od rat leasingowych, wykupu po zakończeniu umowy jak i w zakresie zwrotu VAT-u od paliwa do pick-upa. Ponadto do kosztów uzyskania przychodu leasingobiorca zaliczy zarówno całą opłatę leasingową i koszty ubezpieczenia jak i wydatki związane z eksploatacją takiego pojazdu.
Trzy warunki
Decydując się na zakup lub leasing pickupa, przedsiębiorca musi pamiętać, że pełne odliczenie w zakresie VAT-u przysługuje tylko wtedy, gdy łącznie zostaną spełnione trzy podstawowe warunki.
Po pierwsze, wydatki związane z użytkowaniem pickupa muszą być bezpośrednio związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.
Po drugie, koniecznym jest posiadanie pełnej dokumentacji potwierdzającej, że leasingowany samochód jest pickupem.
Kwalifikację pojazdu, a tym samym wpis do dowodu rejestracyjnego, uzyskuje się na podstawie badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów. Warto podkreślić, że nie ma obowiązku dostarczania kopii zaświadczenia wydanego przez stację do Urzędu Skarbowego, ale US może, np. podczas kontroli, zawsze o takie zaświadczenie poprosić. Nawet przez pięć lat po zakończeniu użytkowania samochodu - mówi Mariusz Włodarczyk.
Po trzecie, część przeznaczona do przewozu ładunków musi być otwarta. Oczywiście jest możliwość montażu przykrycia tej części, ale nie może być ona zamknięta na stałe. Jeżeli trwałe przykrycie zostanie zauważone np. podczas policyjnej kontroli drogowej może oznaczać problemy, np. konieczność badania stosunku części przeznaczonej do przewozu osób i ładunku.
Zgodnie z obowiązującym prawem, prowadzący działalność gospodarczą nie ma obowiązku dokonywania pomiaru masy i długości pickupa. Pełne odliczenie VAT nie zależy też od liczby siedzeń czy liczby pasażerów.
Tylko spełniając powyższe warunki formalne oraz faktyczne, firma uzyskuje pełną opłacalność podatkową zakupu lub leasingu oraz użytkowania pickupa - podsumowuje Włodarczyk.
Z danych Samaru wynika, że w I półroczu br. sprzedano w Polsce 1 367 pickupów, a więc o prawie 5% więcej niż w I półroczu 2011 r. Najbardziej popularnymi modelami są nissan navara, toyota hilux i mitsubishi L200. Największy wzrost sprzedaży osiągnęły natomiast volkswagen amorak (107% r/r) i dacia logan pick-up (+53% r/r).
Zainteresowanie pickupami tłumaczyć można korzyściami podatkowymi, ale także walorami użytkowymi. Ten typ samochodu łączy w sobie zalety miniciężarówki - spora część ładunkowa - oraz osobówki - przestrzeń pasażerska dla nawet pięciu osób - mówi Dariusz Sokołowski, koordynator programów dealerskich w BZ WBK Leasing.