- Nowa Kia PV5 już w Polsce. Co to za samochód?
- Tak wygląda nowa Kia PV5 i to nie jest prototyp
- Kia PV5 zaskakuje wyposażeniem i jakością wykonania
- Nowa Kia dla dużej rodziny zamiast SUV-a. Wnętrze podatne na aranżację i gigantyczny bagażnik
- Dostawcza Kia PV5 to trzy warianty nadwozia do wyboru
Nowa Kia PV5 już w Polsce. Co to za samochód?
Kia do 2030 roku zamierza sprzedawać 4,2 mln samochodów rocznie. W tym 2,33 mln mają stanowić auta zelektryfikowane. Rozmach może imponować. By dopiąć swego w ciągu najbliższych 5 lat rozbuduje gamę 15 modeli elektrycznych i 10 modeli hybrydowych. Rewolucja właśnie nabiera kształtów...
Na polski rynek wjeżdża nowa Kia PV5, która zagra w lidze kompaktowych vanów osobowych i dostawczych. Jej bezpośrednim rywalem jest Volkswagen ID. BUZZ. Czego mogą spodziewać się kierowcy po koreańskiej nowości?
Tak wygląda nowa Kia PV5 i to nie jest prototyp
Kia PV5 wygląda jak prototyp, który uciekł na ulicę, jednak to seryjne auto o niesamowitej urodzie. Wyróżniający design to zasługa sztuczek stylistycznych. Pierwszą z brzegu są pionowe reflektory na krańcach gładkiego nadwozia, które optycznie poszerzają sylwetkę. Przewaga karoserii nad powierzchnią szyb zbliża koreańską nowość do samochodów z półki premium.
Kia PV5 zaskakuje wyposażeniem i jakością wykonania
Kia PV5 od progu wita wyposażeniem i jakością wykonania na poziomie samochodów osobowych. Kierowca ma przed sobą schludny kokpit. Do tego są dwa ekrany (o przekątnej 7,5 cala oraz 12,8-calowy dotykowy systemu multimedialnego), bezprzewodowe Android Auto i Apple CarPlay, cyfrowy klucz Digital Key 2.0, systemy asystujące (aktywny tempomat, utrzymywania auta na środku pasa ruchu, monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach zewnętrznych z korektą toru jazdy i wyświetlaniem obrazu z kamer na cyfrowych wskaźnikach, monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania z funkcją automatycznego hamowania w razie wykrycia ryzyka kolizji) oraz czujniki parkowania z przodu, z boku i z tyłu, a także kamery monitorujące otoczenie wokół auta.
Nowa Kia dla dużej rodziny zamiast SUV-a. Wnętrze podatne na aranżację i gigantyczny bagażnik
Kia PV5 w wersji osobowej może być świetną alternatywą dla SUV-ów. Samochód ma dwa lub trzy rzędy siedzeń i oferuje liczne możliwości konfiguracji układu foteli np. klasyczne 2 fotele przednie oraz 3 miejsca w drugim rzędzie (2-3-0), wariant 7 osobowy z dwoma miejscami w drugim rzędzie oraz trzema miejscami w trzecim rzędzie (2-2-3). Bagażnik jest przepastny – zapewni od 1320 l do 2300 l pojemności.
Przewidziano także wersje specjalne jak np. do przewozu osób niepełnosprawnych, czy wariant przeznaczony do przewozu osób z miejscem na bagaże obok kierowcy (1-2-3) – taki samochód może pełnić funkcję taksówki czy salonki używanej w hotelach.
Dostawcza Kia PV5 to trzy warianty nadwozia do wyboru
Dostawcza Kia PV5 to trzy warianty do wyboru – samochód o standardowej długości nadwozia (L1), przedłużonej (L2) i z wysokim dachem (H2). Ostatni będzie dostępny w wersji z przejściem z kabiny do części towarowej. Przestrzeń ładunkowa zapewni maksymalnie 5,2 m³ i zmieści dwie europalety. Do tego jest najniższy w segmencie próg załadunku na wysokości 41,9 cm. Wśród różnych wersji PV5 Kia zaoferuje vana z wysokim dachem i podwozie z kabiną przygotowane do konwersji np. na samochód chłodnię czy mobilny warsztat. W przyszłości Koreańczycy planują także wprowadzenie autonomicznego modelu Robotaxi, opracowanego we współpracy z firmą Motional (spółką joint venture HMG i Aptiv).
Nowa Kia PV5 daje dwa silniki do wyboru
Wreszcie napęd. Bazowa Kia PV5 w podłodze przypominającej deskorolkę skrywa akumulator o pojemności 51,5 kWh. Z przodu pracuje silnik o mocy 122 KM. W tej konfiguracji auto ma zapewnić ok. 290 km zasięgu. Przyspieszenie od 0 do 100 km potrwa 12,8 s (wersja osobowa).
Odmiana Long Range to silnik 163 KM i akumulator, który zmagazynuje 71,2 kWh energii elektrycznej, co przekłada się na 400 km zasięgu. Samochód jest też żwawszy - przyspieszenie od 0 do 100 km zajmie 10,7 s. Szybkie ładowanie akumulatora od 10 proc. do 80 proc. potrwa mniej niż 30 minut.
Nowa Kia PV5 jest najtańsza w Polsce. Jakie ceny i gwarancja?
Kia PV5 w wersji osobowej z akumulatorem 51,5 kWh kosztuje od 168 200 zł. Po uwzględnieniu rządowej dopłaty NaszEauto cena może spaść maksymalnie o 40 000 zł do 128 200 zł. To świetna cena za przestronne, rodzinne auto. Podobnej kwoty wymaga mniejsza Kia EV3. PV5 z większa baterią 71,2 kWh to wydatek od 185 600 zł (-40 000 zł dopłaty = 145 600 zł). Dostawcza Kia PV5 kosztuje od 141 400 zł netto (51,5 kWh) i od 155 500 zł netto (71,2 kWh).
Bezpośredni rywal – osobowy Volkswagen ID. BUZZ z akumulatorem 79 kWh kosztuje od 277 300 zł. Odmiana Cargo to cena na poziomie 280 300 zł.
Kia na potrzeby nowych samochodów PBV zbudowała w Hwaseong w Korei fabrykę EVO. Produkcja ruszy jeszcze w 2025 roku, a rocznie taśmy ma opuszczać 150 000 szt. W Polsce nowa Kia PV5 jest objęta 7-letnią gwarancją (lub do 150 000 km).
Kia otwiera nowy rozdział w swojej historii
– Kia rozpoczyna nowy rozdział w historii firmy i z właściwym dla marki rozmachem wjeżdża do segmentu samochodów użytkowych – mówi Leszek Sukiennik, dyrektor zarządzający Kia Polska. – Auta wykorzystywane do pracy muszą być szczególnie ekonomiczne, wszechstronne oraz niezawodne. I tak zostały zaprojektowane pojazdy typu PBV marki Kia. Pierwszy z nich – PV5 – wyznacza nowy punkt odniesienia w segmencie elektrycznych samochodów użytkowych. To pierwsze auto użytkowe na rynku, które od początku było projektowane wyłącznie jako elektryczne, co przełoży się na całkowicie odmienną przestronność wnętrza niż w przypadku samochodów zaadoptowanych na elektryczne. Odbiorcy PV5 szybko docenią jego praktyczność, łatwość w aranżowaniu przedziału ładunkowego wersji dostawczej, czy konfiguracji foteli w wersji osobowej oraz efektywność elektrycznego napędu, duży zasięg i krótki czas ładowania, a także funkcje dwukierunkowego przesyłu energii (Vehicle-to-Load, Vehicle-to-Device i Vehicle-to-Vehicle), które z samochodu elektrycznego czynią mobilny powerbank o ogromnej mocy – wskazał.
Nowa Kia PV5 - dane techniczne, wymiary, osiągi
Kia PV5 | Osobowa (2-3-0) | Dostawcza (L2) |
Długość | 4695 mm | 4695 mm |
Szerokość | 1895 mm | 1895 mm |
Wysokość | 1923 mm z anteną1899 mm bez anteny | 1923 mm z anteną1899 mm bez anteny |
Rozstaw osi | 2995 mm | 2995 mm |
Akumulator | 71,2 kWh / 51,5 kWh | 71,2 kWh / 51,5 kWh |
Maks. moc / maks. moment obrotowy | 163 KM/250 Nm lub 122 KM/250 Nm | 163 KM/250 Nm lub 122 KM/250 Nm |
Szybkie ładowanie(10-80%) | < 30 min | < 30 min |
Zasięg | do 400 km | do 400 km |