Oryginalne części przeznaczone na pierwszy montaż fabryczny dostępne są w autoryzowanych stacjach obsługi i zarówno opakowania tych produktów jak i one same sygnowane są konkretną marką samochodu. Takie elementy wyróżnia niestety wysoka cena, co w obecnych czasach dla wielu kierowców jest nie lada problemem. Rozwiązaniem tej sytuacji jest szeroki wybór zamienników. Dość powszechne jest jednak przekonanie, że są to elementy gorszej jakości o skróconym czasie eksploatacji, co nie koniecznie jednak musi być prawdą. Zamienniki sklasyfikowane są wedle kategorii i pierwszą z nich jest grupa części premium. Są to te same części co tzw. oryginały, produkowane są najczęściej na tych samych liniach montażowych a zasadniczą różnicą pomiędzy nimi jest to, że nie są oznakowane konkretną marką samochodową.

Reklama

Kolejną, bodaj najważniejszą z punktu widzenia kierowcy jest cena, niejednokrotnie niższa nawet o 60 procent.

Następną grupą części są zamienniki określano jako te "tańszej jakości". Produkowane są one przez wyspecjalizowane firmy mające swą mocną pozycję na rynku wtórnym od wielu lat, jednak nieaspirujących do grona dostawców na fabryczne wyposażenie. Oferowane przez nich elementy wykonywane są z dobrych materiałów i najczęściej posiadają odpowiednie certyfikaty w pełni dopuszczające je do eksploatacji. Oferta tych części jest szeroka i w efekcie kierowca może wybrać produkt o relatywnie dobrej jakości i niskiej cenie.

Sprzedawanie części tanich, niskiej jakości z naszego punktu widzenia zupełnie się nie opłaca. Przede wszystkim tracimy zaufanie klientów a koszta reklamacji czy też odszkodowań za awarie spowodowane stosowaniem złych jakościowo podzespołów, najczęściej przewyższają zyski. Dlatego dystrybutorzy powinni wiedzieć o swojej ofercie wszystko i mieć przez to pewność, że oferują produkty gwarantujące poprawną i bezpieczną eksploatację - mówi Artur Szydłowski, ekspert Motointegrator.pl

Tanie podróbki

Niewiele jest rzeczy, których obecnie nie dałoby się podrobić. Podróbki często do złudzenia przypominają oryginały, jednak ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Dotyczy to także części samochodowych. Na rynku oferta kuszących niską ceną podróbek jest ogromna, a niektórzy kierowcy ciągle, zupełnie niesłusznie mylą je z pełnowartościowymi, legalnymi zamiennikami. Podróbki nie posiadają żadnych certyfikatów jakości a używanie ich często doprowadza do poważnych awarii silnika których usunięcie bywa bardzo kosztowne.

Tak może dziać się w przypadku na przykład pasków rozrządu, których wytrzymałość jest kilkakrotnie niższa niż produktów oryginalnych i przedwczesne, nieoczekiwane zerwanie najczęściej kończy się zniszczeniem wielu podzespołów silnika.

Reklama

Aby uniknąć kupna podrabianych części pierwszym sygnałem ostrzegawczym powinna być nienaturalnie niska cena. Najpewniejszym jednak źródłem informacji są certyfikaty jakości udostępniane przez dystrybutorów. Jednymi z nich są te wydawane przez PIMOT (Przemysłowy Instytut Motoryzacyjny); certyfikaty "B" na bezpieczeństwo i dopuszczenie do ruchu drogowego.

Najwięksi dystrybutorzy części zamiennych sami dodatkowo weryfikują ich jakość. Często dysponują własnym laboratorium, w którym testowany jest każdy nowy asortyment podzespołów.

Części regenerowane

Wiele elementów i podzespołów samochodowych poddawanych jest regeneracji pozwalającej na ponowne ich używanie. Jednak nie zawsze jest to opłacalne czy wręcz możliwe. Są zakłady specjalizujące się w regeneracji części choć ich usługi nie zawsze idą w parze z odpowiednią jakością. Części regenerowane, choć tańsze niż nowe, niejednokrotnie mają o wiele mniejszą trwałość, przez co ich stosowanie w ostatecznym rachunku ekonomicznym jest bardziej kosztowne niż tych nowych.

Jest także grupa części fabrycznych poddawanych regeneracji np. osprzęt elektryczny, alternatory, rozruszniki czy sprzęgła. Zabieg ten dokonywany jest jednak przy zastosowaniu zaawansowanych technologii i w efekcie stają się one pełnowartościowymi podzespołami.

Części regenerowane to także oszczędności dla portfela. Zwracając przy zakupie wymontowany element z auta tzw. rdzeń, można zaoszczędzić nawet do 80 proc. ceny. Należy również wiedzieć, że części fabrycznie regenerowane muszą być specjalnie oznakowane, aby klient miał pełną świadomość tego, co kupuje.

Jak wybrać część zamienną?

Dokonanie wyboru tej najodpowiedniejszej części zamiennej do naszego samochodu nie zawsze jest proste i oczywiste. Zdarza się, że nawet w obrębie jednego modelu samochodu stosowane są różne elementy i wówczas nie wystarczy wiedza o roczniku, pojemności czy też rodzaju nadwozia. Z pomocą przyjść może numer identyfikacyjny pojazdu VIN. To siedemnastoznakowy system znakowania zawierający wszelkie niezbędne informacje o producencie, cechach i roku produkcji pojazdu. Podczas zakupu części podanie tego kodu powinno skutkować dokładnym określeniem oryginalnego, fabrycznego numeru konkretnego elementu. Proces ten trwać może jednak nawet do jednego dnia.

Jeśli klient posiada już symbol oryginalnej części zdecydowanie łatwiej może odnaleźć odpowiedni zamiennik, na przykład wpisując go w wyszukiwarce na naszej platformie Motointegrator.pl. Otrzyma wówczas ofertę wszystkich, zróżnicowanych cenowo podzespołów - mówi Artur Szydłowski.

Zamienniki a gwarancja pojazdu

W ramach przepisów wychodzących naprzeciw oczekiwaniom konsumentów w Polsce od 1 listopada 2004 roku na mocy rozporządzenia Unii Europejskiej obowiązują przepisy GVO. Pozwalają one na to, aby kierowcy sami mogli decydować o tym, jakie części mają być wymienione w ich pojeździe będącym na gwarancji bez jej utraty czy ograniczenia. Mogą być to elementy oryginalne dostarczone przez klienta lub części o tzw. standardzie „porównywalnej jakości”. Nie mogą być to jednak elementy wadliwe i nieznanego pochodzenia.