Jak czytamy w komunikacie UOKiK zgodnie z prawem antymonopolowym producenci nie mogą narzucać dystrybutorom cen dalszej odsprzedaży swoich produktów. Partnerzy handlowi powinni działać niezależnie i kierować się własnym rachunkiem ekonomicznym. Skutki porozumień cenowych odczuwają pozostali uczestnicy rynku, w tym konsumenci, którzy mają ograniczoną możliwość zakupu produktów objętych zmową po niższej cenie.
Prezes UOKiK stwierdziła zawarcie niedozwolonego porozumienia pomiędzy spółką Orlen Oil (producentem środków smarnych dla motoryzacji i przemysłu oraz kosmetyków i chemii samochodowej) oraz dystrybutorami jej produktów.
Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte w kwietniu 2012 r. Z ustaleń UOKiK wynika, że od 2003 r. spółka zobowiązywała swoich partnerów handlowych do sprzedaży środków smarnych z linii Platinum (m.in. olejów silnikowych) po cenach minimalnych.
Dystrybutorzy nie mogli sprzedawać tych produktów taniej, niż cena wskazana przez producenta, pomniejszona o określony rabat. Efekt? Prezes UOKiK nałożyła na inicjatora porozumienia - spółkę Orlen Oil karę finansową w wysokości blisko 2 mln zł (1 993 805,64 zł) oraz nakazała zaniechanie niedozwolonej praktyki.
Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do sądu.