Po sprawdzeniu 800 samochodów fachowcy wydali wyrok - najczystszym pojazdem okazała się hybrydowa Toyota Prius. Jednak zdaniem ekspertów z ADAC jej przewaga nad konkurencją topnieje w oczach…

Segment mini to zwycięstwo Fiata Panda 1.2 8V Natural Power czyli "polskiego fiacika" napędzanego gazem ziemnym. Produkowana w Tychach Panda to pierwszy samochód w swojej klasie z fabrycznie montowaną instalacją CNG.

Jednak to nie koniec dobrych wieści dla motoryzacji z plakietką "Made in Poland". W tej samej klasie, tuż za Pandą, z drugiej lokaty cieszy się Fiat 500 1.3 JTD Multijet (z filtrem cząstek stałych). Co ciekawe auto napędza silnik z fabryki Fiat-GM Powertrain z Bielska-Białej.

W klasie wyżej czyli wśród maluchów spece ADAC wybrali dwa najbardziej ekologiczne auta - są to Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX i Volkswagen Polo BlueMotion.

Turbodiesel ekologicznego Opla także powstaje w zakładzie Fiat-GM Powertrain. Z wydechu Corsy ecoFLEX ulatuje ledwie 119 g dwutlenku węgla na kilometr (czyli dużo mniej od planowanej normy 130g CO2/km). Średnie spalanie - 4,5 litra na 100 km.

>>>Setka corsą na kropelce…

Skoda Superb 2.0 TDI/140 KM to z kolei najczystszy samochód w swojej klasie. Testowany model spala średnio 5,9 l paliwa na 100 km, a emisja CO2 wynosi 155 g/km. Ale to nie wszystko na co stać Skodę, bo w sprzedaży jest jeszcze bardziej ekologiczna odmiana, czyli Greenline. Taki superb ma lżejszą konstrukcję i lepszą aerodynamikę od tradycyjnej wersji. Między przednimi kołami pracuje silnik 1.9 TDI/105 KM. Średnie spalanie zminimalizowano do 5,1 l/100 km, a emisja CO2 wynosi tylko 136 g/km.

W klasie średniej rządzi VW Passat BlueMotion 1.9 TDI/105 KM, a w klasie wyższej Audi A8 2.8 FSI (z bezpośrednim wtryskiem benzyny).

Niemieccy specjaliści, podkreślają, że ich badania odbywają się w warunkach jak najbardziej zbliżonych do rzeczywistych. Ocenia się w nich rozwiązania zastosowane w poszczególnych modelach wpływające na zmniejszenie spalania i emisję szkodliwych substancji (w tym CO2).