Fordy RS powstawały w najróżniejszych odmianach. Z silnikiem z przodu lub za plecami kierowcy. Z napędem 4x4, albo tylko na tylną lub przednią oś. Motory miały po cztery bądź też sześć cylindrów, z doładowaniem lub bez. W każdym wcieleniu były to auta do produkcji adrenaliny…
Kultowy ford capri i jego odmiany RS2600 i RS3100 były nie tylko flagowymi wcieleniami najlepiej sprzedającego się wówczas coupe Forda. W wersjach wyścigowych wygrywały europejskie zawody samochodów turystycznych (1971 i 1972 r.).
W późnych latach 70. escort RS2000 stał się bestsellerem serii aut RS. Za kierownicą rajdowego escorta RS1800 legendarni kierowcy zdobywali tytuły mistrzów świata - w 1979 roku Szwed Bjorn Waldegard, dwa lata później mistrzem został Fin Ari Vatanen (1981).
W 1980 roku pojawił się pierwszy przednionapędowy Ford RS, czyli escort 1600i, samochód był też pierwszym w którym zastosowano wtrysk benzyny i pięciobiegową skrzynię. Turbodoładowany silnik i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu zadebiutowały pod karoserią escorta RS turbo (1984 r.).
Od 1984 do 1986 roku powstało 200 sztuk tego auta. Podwozie wymyślił Tony Southgate, który wcześniej pracował w Formule 1. Natomiast karoseria była dziełem Filippo Sapino ze słynnej włoskiej firmy Ghia z Turynu.
>>>Ford Focus RS i Latający Fin w akcji!
Auto napędzał 16-zaworowy silnik wywodzący się z jednostki Cosworth BDA o pojemności 1803 cm3. Wyposażony w turbosprężarkę Garrett w wersji drogowej osiągał moc 250 KM. W pojazdach rajdowych moc dochodziła do 500 KM. W kilku egzemplarzach "Evolution" (nazywanych RS 200S) zamontowano przygotowane przez zakłady Briana Harta silniki BDT o pojemności 2137 cm3. Ta jednostka uzyskiwała około 550 KM, a jak nieoficjalnie mówiono - po odpowiednim przygotowaniu nawet ponad 700 KM.
Po serii wypadków zlikwidowano grupę B. Ford chcąc zrekompensować wydatek 10 mln funtów zainwestowanych w rajdowy projekt wystawił na sprzedaż niemal 100 aut w wersji drogowej. Jeden kosztował wtedy ok. 50 tys. funtów. Kilka fordów RS 200 trafiło później do rallycrossu, gdzie przez kilka sezonów odnosiły sukcesy.
W 1985 roku zadebiutowała sierra RS Cosworth. Takiego auta używał niezapomniany Marian Bublewicz. W 1991 roku zdobył szósty tytuł mistrza Polski - tym razem właśnie za kierownicą sportowego forda. Rok później powtórzył sukces i dołożył jeszcze wicemistrzostwo Europy ale już w odmianie RS Cosworth 4x4. 20 lutego 1993 roku mistrz nie przeżył wypadku na trasie Zimowego Rajdu Dolnośląskiego.
Escort RS Cosworth pozwolił Fordowi powrócić na rajdowe szczyty. W 1994 r. samochód jest najszybszy w rajdzie Monte Carlo. Powstały też dwa mocne wcielenia przednionapędowej fiesty - RS Turbo (1990 r.) i RS1800 (1992 r.). Nie można zapomnieć o escorcie RS2000 (napęd przedni -1991 r. i 4x4 - 1994 r).
Wreszcie w 2002 roku nadeszła era focusa RS. Rajdowej wersji tego auta używali tragicznie zmarli Janusz Kulig i Szkot Colin McRae. Przypominamy, że pierwsza generacja drogowego focusa RS miała 215 KM. Ostatni samochód wyjechał z fabryki pod koniec 2003 roku - sprzedano 4501 egzemplarzy.
Ludzie z Kolonii oficjalnie przyznają, że najnowszy RS jest najszybszym w historii samochodem produkowanym przez Forda w Europie. Do Polski pierwsze sztuki dotrą latem 2009 roku.