Kto z nas, kierowców, nigdy nie złamał żadnego z przepisów i nie popełnił żadnego wykroczenia drogowego, niech pierwszy rzuci kamieniem… No właśnie.
Specjalnie dla wszystkich kierowców w Polsce nowy taryfikator punktów karnych przybliżają specjaliści D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej. Warto zapamiętać te zmiany by uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek na drodze. 

Jazda na punkty karne… 

9 czerwca 2012 roku wejdą w życie przepisy, w myśl których kierowcy łamiący zasady ruchu drogowego będą surowiej niż dotąd karani za swoje wykroczenia. Wg przedstawicieli resortu, wprowadzone w nim zmiany, mają na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa dzieci, pasażerów oraz pieszych. Dotyczą więc wykroczeń, najbardziej uciążliwych a jednocześnie najczęściej popełnianych przez uczestników ruchu drogowego.

Byle nie punkty 

Z dotychczasowych obserwacji i doświadczeń policji wynikało, że zatrzymani na drodze kierowcy znacznie częściej pytali o ilość punktów karnych niż o wysokość mandatu. Oznacza to, że łatwiej zaakceptować nam wymiar finansowy kary, trudniej zaś pogodzić się z perspektywą zatrzymania prawa jazdy czy ponownego zdawania egzaminu. Dlatego według ustawodawcy, nowy - surowy - taryfikator będzie najlepszym argumentem zachęcającym kierowców do przestrzegania przepisów. Wysokość mandatów pozostaje bowiem na dotychczasowym poziomie.

Telefony, telefony

Najczęstszy grzech wszystkich kierowców - rozmowa przez telefon. Dotychczas groził za to jedynie mandat, punktów karnych nie było. Wszystkie badania, testy, próby i doświadczenia policjantów służby drogowej nie pozostawiają jednak złudzeń - rozmowa przez telefon nie tylko rozprasza i dekoncentruje, ale w newralgicznym momencie zwykle okazuje się, że podczas wykonywania manewrów brakuje nam jednej ręki - konkretnie tej, w której trzymamy aparat. W myśl nowych zasad naliczania punktów karnych, rozmowa przez telefon "kosztuje" 5 punktów.

Przeładowane busy 

Zdaniem Marka Konkolewskiego z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, inspiracją do wprowadzenia zmian w ilości punktów karnych za przewożenie większej liczby osób, niż zapisano w dowodzie rejestracyjnym, był wypadek busa w Nowym Mieście nad Pilicą sprzed dwóch lat. Zginęło w nim wtedy 18 osób. Bezpośrednio po zdarzeniu odbyły się wzmożone kontrole drogowe busów i… okazało się, że wielu kierowców świadczących takie usługi transportowe nie wyciągnęło żadnych wniosków z tragedii a chęć zysku wygrała z ewentualnymi stratami spowodowanymi mandatem. Do tej pory groził za to jeden punkt. Po zmianach - jeden za każdego pasażera przewożonego dodatkowo.

Foteliki dla dzieci

Za przewóz dzieci w nieodpowiednich warunkach - szczególnie bez fotelika - do tej pory groziły kierowcom 3 punkty karne. Od 9 czerwca kara wzrasta dwukrotnie. Budzi to zrozumiałe zdenerwowanie u kierowców, dla których z jednej strony oczywiście bezpieczeństwo swoich pociech jest bezcenne, ale z drugiej irytuje ich, że nie mogą skorzystać z podwiezienia przez kogoś, jeśli kierowca nie ma fotelika. "Rozumiem, że w samochodzie, w którym zwykle podróżują dzieci, powinien być fotelik, ale co robić w sytuacjach wyjątkowych? Np. przy incydentalnym podwiezieniu do szkoły, czy lekarza z powodu złej pogody. Robimy przestępcę z kierowcy dlatego, że kiedyś producenci fotelików wylobbowali zmianę prawa?" - czytamy na forach dla kierowców. Racja jak zwykle jest po środku. Bo jak ocenić "incydentalność" podwożenia dzieci?

Wolniej, wolniej?

Dotychczas nie groziły kierowcom punkty karne za utrudnianie ruchu, na przykład poprzez zbyt wolną jazdę. Jak bardzo potrafi to być uciążliwe, mieli okazję całkiem niedawno przekonać się mieszkańcy Warszawy podczas protestu taksówkarzy. Pomijając irytację innych użytkownikom drogi, samochód, który jedzie zdecydowanie wolniej niż inne, stanowi nie mniejsze zagrożenie niż pojazd rozwijający nadmierną prędkość. Od 9 czerwca za takie wykroczenie będą groziły 2 punkty karne.

Miejsca dla niepełnosprawnych 

Parkowanie na "kopertach" dla niepełnosprawnych to plaga naszych kierowców. Nie ma wytłumaczenia dla młodych, zdrowych i silnych mężczyzn lub eleganckich kobiet na wysokich obcasach, którzy parkują tuż przy wejściu do centrum handlowego, choć trochę dalej jest pełno wolnych miejsc. Nie pomogła kampania informacyjna, nie pomogły nie do końca legalne naklejki na przedniej szybie "czy na pewno chciałbyś być na moim miejscu?". Może pomogą punkty karne. W myśl nowych przepisów będzie ich 5.

Zmiany oceni życie?

Mimo wcześniejszych rozważań nie wprowadzono zmian w przepisach dotyczących spożywania posiłków podczas prowadzenia samochodu. Kodeks drogowy zakazuje palenia, jedzenia i picia podczas jazdy wyłącznie kierowcom zawodowo wykonującym przewóz osób, a więc taksówkarzom i kierowcom autobusów. Złamanie zakazu karane jest 50-złotowym mandatem, ale nie punktami karnymi i nowy taryfikator tego nie zmieni. Zasadność pozostałych zmian zweryfikuje rzeczywistość. Póki co, nie brak głosów, że nie wszystkie nowelizacje zostały przemyślane. Przepisy wejdą w życie, wątpliwości zostaną. Choćby takie, czy nowy taryfikator faktycznie usprawni karanie piratów drogowych czy jedynie utrudni życie zwykłym użytkownikom dróg.

Najważniejsze zmiany w nowym taryfikatorze: 

• Parkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych - 5 pkt (dotychczas 0 pkt)
• Rozmowa przez telefon komórkowy - 5 pkt (dotychczas 0 pkt)
• Wjeżdżanie między pojazdy jadące w kolumnie - 2 pkt (dotychczas 0 pkt)
• Wjeżdżanie na skrzyżowanie, jeśli na nim lub za nim nie ma miejsca do kontynuowania jazdy – 2 pkt (dotychczas 0 pkt)
• Zakrywanie m.in. świateł, oznaczeń czy tablic rejestracyjnych - 3 pkt (dotychczas 0 pkt)
• Zwiększanie prędkości przez kierującego pojazdem wyprzedzanym - 3 pkt (dotychczas 0 pkt)
• Wyprzedzanie pojazdu uprzywilejowanego na obszarze zabudowanym - 3 pkt (dotychczas 0 pkt)
• Utrudnianie lub tamowanie ruchu poprzez niesygnalizowanie lub błędne sygnalizowanie manewru (nieużycie lub niewłaściwe użycie kierunkowskazów) - 2 pkt (dotychczas 0 pkt)
• Przewóz dzieci niezgodnie z przepisami (w szczególności bez fotelika) - 6 pkt (dotychczas 3 pkt)
• Przewożenie pasażerów niezgodnie z przepisami (bez pasów lub bez kasku) - 4 pkt (dotychczas 1 pkt)
• Przewożenie pasażerów w liczbie przekraczającej dopuszczalną, za każdego pasażera przewożonego w niewłaściwy sposób dodaje się 1 pkt - od 1 do 10 pkt (dotychczas 1 pkt)
• Przewożenie osób samochodem ciężarowym poza kabiną kierowcy z naruszeniem przepisów - 2 pkt (dotychczas 1 pkt)
• Przewożenie osób w przyczepie z naruszeniem przepisów - 2 pkt (dotychczas 1 pkt)
• Ciągnięcie za pojazdem osób m.in. na nartach, sankach lub wrotkach - 5 pkt (dotychczas 0 pkt)
• Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na oznakowanym przejściu - 10 pkt (dotychczas 8 pkt)
• Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania - 6 pkt (dotychczas 5 pkt)
• Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej - 10 pkt (dotychczas 8 pkt)
• Wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i przed nimi - 10 pkt (dotychczas 9 pkt)
• Wyprzedzanie na przejazdach rowerowych i przed nimi - 10 pkt (dotychczas 8 pkt)
• Cofanie na drodze ekspresowej lub autostradzie - 5 pkt (dotychczas 3 pkt)
• Niezatrzymanie pojazdu przed znakiem STOP - 2 pkt (dotychczas 1 pkt)

Pełna treść rozporządzenia w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego dostępna jest na stronie Rządowego Centrum Legislacji pod adresem: http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2012/488

Jak oceniasz polskie drogi (w skali od 1 do 7, gdzie 7 jest oceną najwyższą)?