Nowy Ka ma być produkowany w miejscowości Krajowa w Rumunii. – Ford zainwestował tam ponad miliard euro nie po to, żeby dzielić się zyskiem z produkcji nowego modelu z Fiatem – mówi anonimowo osoba znająca sprawę. Oficjalnie przedstawiciele obydwu spółek nie chcą się wypowiadać na ten temat. – W najbliższym czasie nie należy się spodziewać komentarza w tej sprawie – powiedziała nam Monika Stefaniak-Dobrolubow, rzecznik Ford Polska. – Nie mamy informacji dotyczącej planów produkcyjnych tego modelu – przyznaje Rafał Grzanecki z Fiat Auto Poland.
Dla Tychów, które z powodu mniejszego popytu i kłopotów Fiata we Włoszech musiały już ograniczyć produkcję, a ostatnio zwolnić ponad 400 osób, to dodatkowy problem, bo to, że z jednej taśmy zjeżdżały bliźniacze samochody dwóch marek, znakomicie podnosiło rentowność zakładu. To właśnie w tym celu Fiat i Ford nawiązały współpracę w 2005 r. Strata Ka musi się przełożyć na wyniki, choć nie będzie to na pewno efekt tak znaczący jak w przypadku Pandy. Ten samochód w okresie najlepszej koniunktury stanowił ponad połowę produkcji zakładu, a model Ka tylko 20 proc. Taką wyrwę znacznie łatwiej zapełnić. Znacznie większym problemem byłoby, gdyby Fiat uznał, że nie chce produkować u nas następcy pięćsetki, której obecna wersja powinna zniknąć z rynku w 2014 – 2015 r.
Przedstawiciele FAP nie chcą spekulować na temat przyszłości Fiata 500, ale coraz częściej mówią o kolejnym – po Lancii Ypsilon – nowym modelu, który mógłby trafić do Polski.



Reklama
Według ekspertów sprawa Forda Ka pokazuje, że Polska coraz bardziej traci na znaczeniu w europejskiej branży motoryzacyjnej. W ostatnich latach nie weszła do Polski żadna duża inwestycja związana z produkcją samochodów osobowych. W tym roku zlokalizowane w naszym kraju fabryki Fiata, Volkswagena i Opla wyprodukowały blisko 7 proc. samochodów mniej niż rok temu. W tym samym czasie w Czechach produkcja aut w zakładach Skody, Toyoty i Hyundaia wzrosła o 7,2 proc. Jeszcze lepiej było na Słowacji, gdzie w zakładach VW, Kii i Peugeota-Citroena produkcja zwiększyła się o 22 proc.
Jeszcze 15 lat temu Słowacja była montownią zorientowaną jedynie na rynek niemiecki. Dopiero w 1998 r. doszło do przełomu wraz z przyjęciem „Priorytetu dla motoryzacji”. Obejmuje on m.in. wspieranie absolwentów i młodych fachowców, promocję słowackiego sukcesu technologicznego i dyplomację technologiczną.
Także władze Rumunii postawiły na motoryzację. Ford kupił tamtejsze zakłady Automobile Craiova od rządu rumuńskiego jeszcze w 2007 r. Aby wesprzeć inwestycję, parlament na wniosek rządu przyjął specjalną ustawę, która spełniła dotąd nieujawnione żądania Forda. Cel był jasny: dzięki Fordowi i Renault Rumunia ma się stać największym producentem samochodów w Europie Środkowej i zyskać dalsze inwestycje oraz nowe miejsca pracy.
Z roku na rok w Europie słabnie strumień inwestycji, a konkurencja między krajami i regionami jest coraz większa. - Szacuję, że nasz region ma szansę na 1 – 2 duże inwestycje motoryzacyjne. Wygra ten, kto zaoferuje najlepsze warunki. Konkurencja rozegra się między Polską, Czechami, Słowacją a Węgrami – przyznaje Jan Lesinsky, reprezentant Słowackiego Związku Producentów Samochodów.



Jakie samochody do tej pory powstawały w Tychach
maj 1992 r. – na bazie Fabryki Samochodów Małolitrażowych (FSM) w Bielsku-Białej i Tychach powstaje Fiat Auto Poland.
1993 r. – zmiana nazwy marki produkowanych pojazdów z Polski Fiat na Fiat. Początkowo w zakładzie produkowane były dwa modele – 126 i Cinquecento.
1994 r. – rozpoczyna się montaż Uno.
1995 r. –rozpoczyna się montaż Punto.
czerwiec 1997 r. – rusza produkcja Sieny, a kilka miesięcy później Palio Weekend.
1998 r. – rozpoczyna się montaż modeli Bravo, Brava, Marea i Marea Weekend.
1998 r. – Cinquecento zostaje zastąpione przez model Seicento.
22 września 2000 r. – kończy się produkcja Fiata 126.
lipiec – październik 2000 r. – przeniesienie produkcji modeli Uno, Siena i Palio Weekend z Bielska-Białej do Tychów. Zakłady w Bielsku-Białej przestają produkować auta, koncentrując się na podzespołach (silnikach i skrzyniach biegów). Jesienią 2001 r. zakończenie produkcji Sieny, w październiku 2002 r. Uno, a w maju 2004 r. Palio Weekend.
październik 2000 r. – w Bielsku-Białej powstaje spółka Fiat-GM Powertrain, produkująca nowoczesny silnik wysokoprężny.
kwiecień 2003 r. – z fabryki wyjeżdża milionowe seicento; spółka świętuje sprzedaż trzymilionowego samochodu.
maj 2003 r. – startuje produkcja Pandy.
czerwiec 2005 r. – przemianowanie Seicento na Fiata 600.
maj 2007 r. – start produkcji Fiata 500.
wrzesień 2007 r. – z Tychów wyjeżdża milionowa panda.
wrzesień 2008 r. – rusza produkcja nowej wersji Forda Ka w ramach joint venture z amerykańskim koncernem.
maj 2011 r. – rozpoczyna się produkcja Lancii Ypsilon II.
lipiec 2011 r. – z linii produkcyjnych zjeżdża dwumilionowy fiat panda.