Rozróżnienie ze względu na porę doby wprowadzono nowelizacją ustawy – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1137 z późn. zm.) z 2004 r. Obniżono dopuszczalny limit prędkości dla terenu zabudowanego z 60 do 50 km/h, jednocześnie dodając art. 20 ust. 1a, zgodnie z którym pomiędzy godz. 23 a 5 rano w obszarze zabudowanym limit ten wzrasta do 60 km/h.

Kierowcy, którzy ze zmiennych limitów zdają sobie sprawę, pytają, czy do takich reguł dostosowują się także fotoradary, których liczba z roku na rok rośnie.

– Jadąc w nocy przy fotoradarze, zwalniam do takiej prędkości, jaka obowiązuje w dzień, bo nie mam pewności, czy urządzenie nie zrobi mi zdjęcia przy prędkości lekko przekraczającej 60 km/h. Czy urządzenia te są automatycznie przestawiane? – pyta pan Marek.

W przypadku urządzeń przenośnych sprawa jest jasna. Po przewiezieniu urządzenia na miejsce pomiaru, funkcjonariusze programują fotoradar, dostosowując go do aktualnie obowiązujących ograniczeń prędkości. A co z fotoradarami stacjonarnymi?

– Urządzenia te są sterowane komputerowo. Wprowadzane są określone parametry: dopuszczalnych prędkości i godzin ich obowiązywania. Wraz z wybiciem godz. 23 urządzenie przestawia się na inne pomiary – wyjaśnia Monika Niżniak, rzeczniczka stołecznej straży miejskiej.

Dodaje, że zarówno w dzień, jak i w nocy fotoradary zachowują tolerancję 10 km/h z uwagi na ewentualny błąd urządzenia pomiarowego i prędkościomierza w samochodzie. To powoduje, że w ciągu dnia zdjęcia wykonywane są samochodom, które poruszają się z prędkością wyższą niż 60 km/h, a w ciągu nocy fotoradary reagują, gdy auto jedzie z prędkością 71 km/h.

Jak zapewnia Monika Niżniak, każde zdjęcie zrobione przez fotoradar przed wysłaniem do kierowcy jest weryfikowane przez strażnika miejskiego. Zdjęcia opatrzone są precyzyjną informacją, o której godzinie, co do sekundy, zostało popełnione wykroczenie. Oprócz wskazania, z jaką prędkością jechał pojazd, jest też informacja o ograniczeniu prędkości, jakie w tym miejscu obowiązywało.

– Każde urządzenie może ulec awarii, ale do tej pory nie mieliśmy żadnych sygnałów o tym, że były jakieś nieprawidłowości w tym zakresie – deklaruje Monika Niżniak.

Straże miejskie i gminne posiadają na wyposażeniu 333 fotoradary. Są to zarówno urządzenia stacjonarne, jak i mobilne rozstawiane przy drogach albo umieszczane w radiowozach. Oprócz tego 375 fotoradarów stacjonarnych ma na wyposażeniu Inspekcja Transportu Drogowego.

– Zlokalizowane są zarówno w obszarach zabudowanych, jak i poza nimi. Oczywiście ich konfiguracja uwzględnia różne limity prędkości obowiązujące w dzień i w nocy – zapewnia Łukasz Majchrzak z wydziału analiz Centrum Automatycznego Nadzoru Nad Ruchem Drogowym w ITD.

708 tyle łącznie fotoradarów posiadają straże miejskie i gminne oraz Inspekcja Transportu Drogowego