Zamaskowana pułapka na kierowców! Zobacz, jak rozpoznać samochód ITD [AKTUALIZACJA]
1 Polskie drogi patrolują nieoznakowane samochody Inspekcji Transportu Drogowego wyposażone w fotoradary. Flota składa się z fordów mondeo i focusów kombi (czarne, granatowe i srebrne). W sprzęt do łapania zbyt szybkich kierowców wyposażono też furgonetki peugeot partner. Każdy z tych samochodów można rozpoznać…
Agencja Gazeta / Fot. Małgorzata Kujawka Agencja Gazeta
2 Z atrapy chłodnicy wstaje widoczna gołym okiem głowica radaru. W praktyce aparatura uwiecznia na zdjęciach tylko te pojazdy, które przekraczają prędkość dozwoloną o więcej niż 20 km/h. Pod rejestracją widać dwie duże lampy błyskowe - służą do doświetlania zdjęć w gorszych warunkach atmosferycznych - przypominamy, że przez pewien czas były nielegalne, ale minister Sławomir Nowak za czasów swojego panowania zmienił rozporządzenie i już są w porządku...
Agencja Gazeta / Fot. Małgorzata Kujawka Agencja Gazeta
3 Na dachu lub klapie bagażnika samochodu łatwo można zauważyć stojące obok siebie dwie, trzy lub nawet cztery anteny. Jedna to CB, pozostałe (GSM) służą do automatycznego przesyłania zdjęć do centrali systemu za pośrednictwem sieci komórkowej. Jak polują?
Agencja Gazeta / Fot. Małgorzata Kujawka Agencja Gazeta
4 Sprzęt w który wyposażono pojazdy ITD potrafi robić zdjęcia samochodom jadącym z przeciwka - tylko na drogach jednojezdniowych...
Agencja Gazeta / Fot. Małgorzata Kujawka Agencja Gazeta
5 Rejestracja - numery rejestracyjne wszystkich samochodów wykorzystywanych przez inspektorów ITD zaczynają się literami WE, a kończą CW lub CE
Agencja Gazeta / Fot. Małgorzata Kujawka Agencja Gazeta
6 Zdarzały się przypadki, gdy nieoznakowane auta inspekcji czaiły się na kierowców w przydrożnych zatoczkach, np. przy warszawskiej Wisłostradzie.
Agencja Gazeta / Fot. Małgorzata Kujawka Agencja Gazeta
7 Kontrowersje budziło to, że w tym momencie działały jak klasyczny fotoradar umieszczony na maszcie, z tą różnicą, że nie było żadnego ostrzeżenia o pomiarze prędkości (gdy kierowca zbliża się do urządzenia stacjonarnego, informuje go o tym znak).
Agencja Gazeta / Fot. Małgorzata Kujawka Agencja Gazeta
8 Jakiś czas temu rzecznika praw obywatelskich prof. Irena Lipowicz w wystąpieniu skierowanym do ministra transportu sugerowała, że inspekcja wykorzystuje swoje nieoznakowane radiowozy niezgodnie z prawem. Szef GITD Tomasz Połeć stwierdził, że jeśli pani rzecznik nie podobają się jego nieoznakowane radiowozy, to należałoby odtajnić też wszystkie inne. Nie tylko GITD, ale i policji, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej czy służby więziennej. Efekt? Samochody Inspekcji dalej są zamaskowane.
Agencja Gazeta / Fot. Małgorzata Kujawka Agencja Gazeta
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję