Zmiany w prawie drogowym! Oto nowe przepisy dla kierowców w 2013 roku
1 Do ustawy zostają wprowadzone definicje czterokołowca i czterokołowca lekkiego, pod którymi będą kryły się przede wszystkim popularne quady. Czterokołowce zostają jednocześnie wyłączone z możliwości poruszania się po autostradzie i drodze ekspresowej. Doprecyzowaniu ulega również definicja motocykla (pojazd samochodowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności przekraczającej 50 cm3, dwukołowy lub z bocznym wózkiem - wielośladowy, albo trójkołowy o symetrycznym rozmieszczeniu kół) i motoroweru (pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h). Kierujący motocyklem, czterokołowcem lub motorowerem oraz osoby przewożone takimi pojazdami są obowiązani używać w czasie jazdy kasków ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym. Przepisu tego nie stosuje się jednak w odniesieniu do motocykli i czterokołowców fabrycznie wyposażonych w pasy bezpieczeństwa lub zamknięte nadwozie.
Media
2 Nowością w przepisach prawa o ruchu drogowym (art. 129j) będzie zapis, że badanie w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu przeprowadza się przy użyciu urządzeń elektronicznych dokonujących pomiaru stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu. Jeżeli stan osoby badanej uniemożliwia jego przeprowadzenie urządzeniem elektronicznym lub odmawia ona poddania się takiemu badaniu, ustalenie zawartości alkoholu następuje na podstawie badania krwi lub moczu. Badanie w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu może być przeprowadzone również w razie braku zgody kierującego, o czym należy go uprzedzić...
Shutterstock
3 Oznacza to, że do lamusa odejdą popularne "baloniki", z którymi wielu kierowców zdążyła się zapoznać w swojej motoryzacyjnej karierze. "Ten sam artykuł stanowił będzie również o badaniu w celu ustalenia w organizmie obecności środka działającego podobnie do alkoholu. Będzie ono przeprowadzone przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego. W przypadku braku zgody kierowcy na takie badanie, ustalenie w organizmie obecności środka następuje również na podstawie badania krwi lub moczu" - mówi Maciej Żyłka radca prawny D.A.S.
Newspix / LUKASZ PLOCKI
4 Podstawowa zamiana w zasadach egzaminowania dotyczy części teoretycznej egzaminu. Nie będzie już obowiązywał zestaw ponad 500 ogólnodostępnych pytań. Zastąpi go baza z - docelowo - kilkoma tysiącami nowych, które nie będą publikowane. Będą to też klipy video i animacje, a egzaminowany będzie miał zaledwie kilkadziesiąt sekund na odpowiedź, bez możliwości powrotu do pytania.
Inne
5 Młodych kierowców przez dwa lata od otrzymania dokumentu obowiązywać będzie okres próbny i obowiązkowy kurs możliwości zagrożeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ponadto, jeżeli kierowca w tym czasie dwa razy złamie przepisy, to starosta wyda decyzję o przedłużeniu okresu próbnego o kolejne dwa lata oraz skieruje kierowcę na badania psychologiczne i kurs. Przy większej ilości wykroczeń straci prawo jazdy. Wprowadzenie tego rozwiązania może zostać jednak zawieszone do 2016 roku.
Shutterstock
6 Nowi kierowcy będą widoczni z daleka dzięki "zielonemu listkowi" i ograniczeniu prędkości. Przez osiem miesięcy będą oni mogli jeździć w terenie zabudowanym z maksymalną prędkością 50 km/h, a na obszarze niezabudowanym - 80 km/h. Na drodze ekspresowej dwujezdniowej i autostradzie ograniczenie dla nich będzie wynosić 100 km/h.
Shutterstock
7 Z poważnymi zmianami muszą liczyć się ci, którzy chcieliby zdobyć dokument uprawniający do prowadzenia motocykla. Oprócz zmian w egzaminie teoretycznym czeka ich również nowa formuła egzaminu praktycznego. Motocykliści będą musieli od 19 stycznia wykonać na placu dodatkowe manewry: ominąć przeszkodę i przejechać między bramkami z różnymi prędkościami - 30 i 50 km/h. – Zostaną wprowadzone, wzorem Europy, kategorie praw jazdy w zależności od wielkości pojemności motocykla – wyjaśnia Wojciech Szemetyłło z Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców (PFSSK) – Mało tego, zmiany wymagają nowych placów egzaminacyjnych, ponieważ na obecnych placach nowe ćwiczenia i zadania egzaminacyjne nie mogą być realizowane, bo są za małe. Te zmiany będą wiązały się z dodatkowymi kosztami zarówno po stronie szkolących, jak i kursantów. Bo szkoły będą musiały zakupić nowy sprzęt i poszukać większego terenu pod plac manewrowy.
Shutterstock
8 "My przewidujemy, że koszt prawa jazdy na motocykl może wielokrotnie wzrosnąć, bo musimy uczyć od podstaw, od małego motocykla do dużego. Nauka podstawowa na motocyklu powyżej 100 koni mocy jest po prostu nieodpowiedzialnością. W związku z tym my musimy tego adepta uczyć od podstaw, od małego do dużego, a to wymaga czasu. Tego się nie da skrócić" - podkreśla przedstawiciel federacji. Ponadto ubiegający się o kategorię A będą musieli mieć ukończone 24 lata. Ta zmiana dotyczy również potencjalnych kierowców ubiegających się o kategorie C i D. Nowa ustawa podnosi wiek kandydatów do jazdy ciężarówkami do 21 lat, w przypadku autobusów - do 24.
Inne
9 Nowością jest również wprowadzenie tzw. profilu kursanta. Bo zanim kandydat na kierowcę zgłosi się do szkoły nauki jazdy będzie musiał uzyskać w starostwie swój numer. Ta zmiana wprowadzona jest po to, by każdy zainteresowany - szkoła, ośrodek egzaminowania i starostwo, które wystawia dokument - mógł aktualizować dane kursanta w sieci oraz kontrolować przebieg szkolenia na każdym etapie. "Profil kursanta to dokument, którego nie ma w całej Europie" – twierdzi Wojciech Szemetyłło. "Zapisywanie na prawo jazdy zacznie się od wizyty w starostwie i złożenia oświadczenia z PESEL-em i adresem zamieszkania oraz zaświadczenia od lekarza. Tam to wszystko zostanie zdigitalizowane i wprowadzone do systemu powszechnej ewidencji kierowców CEPIK. Tam zostanie mu przypisany numer, na podstawie którego będzie mógł się dopiero zapisać do ośrodka szkolenia kierowców". Przedstawiciel Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców krytykuje te zmiany podkreślając, że sprowadzają się one wyłącznie do zbędnej biurokracji.
Shutterstock
10 "Przy obecnym stanie techniki nic by nie stało na przeszkodzie, gdyby ta cała przygoda z prawem jazdy, ze szkoleniem, odbywała się z poziomu ośrodków szkolenia, ponieważ komputery wszędzie są takie same. A problem sposobu przekazywania informacji to dzisiaj już nie jest żaden problem techniczny" - mówi Wojciech Szemetyłło. Środowisko szkoleniowców oskarża również resort transportu, który odpowiada za wprowadzane zmiany, że w ogóle o nich nie informuje oraz nie oferuje np. sesji próbnych czy wersji demonstracyjnych tak, by instruktorzy mogli przekonać się, na czym w rzeczywistości polegają nowe zasady egzaminowania.
Inne / Axel Wierdemann
11 "Nie jesteśmy w stanie przygotować ludzi do egzaminu" - twierdzi Szemetyłło. "Wiemy o wchodzących zmianach, ale nie wiemy, w jakiej formie, jakie zostaną wprowadzone nowelizacje." Nowe zasady egzaminowania miały obowiązywać już od lutego 2012 roku, ale z powodu niedostosowania ośrodków minister transportu przesunął ten termin na 2013 rok. Wiadomo, że data 19 stycznia jest ostateczna, bo z tą datą powiązany jest również termin rozpoczęcia wydawania nowych wzorów dokumentów. Te mają być już w całości zgodne z dokumentami obowiązującymi w Unii Europejskiej.
Opel
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję