Jest coraz mniej warsztatów motoryzacyjnych, ale rośnie liczba stanowisk i zatrudnienie w nich. W tym roku liczba warsztatów ma spaść do 17,5 tysiąca (około 100 mniej niż w 2013 roku), zatrudnienie w nich ma znaleźć około 94,5 tysięcy osób (około 1,2 tysiąca więcej niż w 2013 roku).
Prezes stowarzyszenia Alfred Franke wyjaśnia, że liczba warsztatów w naszym kraju zmniejsza się od lat. Zamykane są przeważnie jednostanowiskowe warsztaty. Lepiej wiedzie się nowoczesnym przedsiębiorstwom, z diagnostyką komputerową. One przejmują klientów upadających firm, zwiększają liczbę stanowisk i zatrudnienie.
Statystyczny Polak na naprawę auta wydaje około 250 euro rocznie. Najwięcej w Europie wydają Szwajcarzy (około 1,1 tysiąca euro) oraz Niemcy (około 1 tysiąca euro). W opinii Franke wynika to między innymi z tańszych usług naprawczych.
Samochody w Polsce są też starsze i mniej zaawansowane technicznie niż w zachodnich krajach. To przekłada się na niższą cenę części zamiennych.
Wartość rynku części motoryzacyjnych w ubiegłym roku szacuje się na ponad 59 miliardów złotych. Ponad połowa produkcji kierowana jest na eksport.