Jeśli podczas jazdy na prostym odcinku drogi auto ściąga na bok, na ruchy kierownicą reaguje z opóźnieniem, podczas wchodzenia w zakręty daje się słyszeć piszczenie opon, to może być wyraźny znak, że mamy do czynienia z rozregulowaną geometrią. Inną ważną wskazówką jest także nieregularne zużywanie się opon.
Czym jest geometria?
Geometria zawieszenia niestety często jest bagatelizowana zarówno przez samych kierowców jak i niektórych mechaników i dość powszechnie mylona jest ze zbieżnością kół, która jest tylko jednym z jej składowych. Najprościej mówiąc geometria to zbiór parametrów określających położenie oraz ruch koła. Nie jest tak, że koła samochodu ustawione są równo w pionie i poziomie, bo jazda wówczas nie byłaby możliwa. Oprócz wspomnianej wyżej zbieżności do wskaźników geometrii należą również kąt pochylenia kół, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy oraz kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy - mówi Artur Szydłowski, ekspert Motointegrator.pl.
Przeciętnemu kierowcy powyższe terminy nie wiele mówią, a szczegółowe ich poznanie o tyle nie ma większego sensu, że i tak samodzielnie zupełnie nie jesteśmy w stanie na nie wpływać. Istotne jest jednak, aby wiedzieć, że geometria zawieszenia ma ogromny wpływ na stabilność samochodu i jego kierowalność, a to jak jest ustawiona decyduje o właściwym przenoszeniu sił na styku opon i podłoża.
Kiedy sprawdzać geometrię?
Doświadczeni mechanicy jednogłośnie mówią, że geometrię zawieszenia profilaktycznie powinniśmy kontrolować raz do roku. Jeśli jednak zdarzy się nam nawet niewielka kolizja, mocne uderzenie kołami w wysoki krawężnik lub wjechanie w drogową dziurę, których nie brakuje na naszych drogach, również powinniśmy udać się do wyspecjalizowanego warsztatu lub diagnostyka. Niestety nie jest w zwyczaju i planach kontrolowanie poprawności ustawienia geometrii podczas standardowych przeglądów co 70 tys. kilometrów. Dlatego sami powinniśmy poprosić o tę ważną czynność serwisową.
Jeśli decydujemy się na kupno używanego pojazdu a nie jesteśmy pewni co do jego historii warto zrobić przegląd w tym geometrię. Może się dzięki temu okazać, że samochód ma na swoim koncie nieprzyjemne przygody, co może nas uchronić przed źle wydanymi pieniędzmi - dodaje Szydłowski.
Zanim ustawimy geometrię
Kontrola i ustawianie geometrii, aby odniosło pożądany efekt musi być poprzedzone kilkoma czynnościami diagnostycznymi. Najważniejsze z nich to sprawdzenie stanu metalowo - gumowych elementów łączących wahacze z nadwoziem pospolicie zwanymi silentblokami. Następnie weryfikuje się sworznie wahaczy, które jeśli mają luzy powodują m. in. wyraźne stuki przy pokonywaniu nierówności. Ponadto ocenie poddaje się sprawność drążków kierowniczych i ich końcówek także pod względem występowania nadmiernych luzów.
Koszt ustawienia geometrii w zależności od złożoności konstrukcji zawieszenia może wynieść ok. 150-200 zł.