Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz?

Nieoznakowane radiowozy policji wyglądają niepozornie, patrolują drogi incognito, wtapiają się w tłum innych aut na drodze. W ostatnich latach flota tajnych aut drogówki urosła i odmłodniała.

Najliczniejszą grupę stanowią BMW serii 3 oraz BMW serii 3 GT - oba modele zazwyczaj w wersji 330i xDrive. Skoda Superb to także jeden z ulubionych modeli polskiej drogówki ceniony za mocne silniki, duży rozstaw osi i napęd 4x4. CUPRA Leon z 2-litrowym silnikiem o mocy 300 KM – to radiowozy, które grasują na drogach Małopolski i Wielkopolski. Kia Stinger (kilka sztuk) pilnuje porządku na Śląsku. Policja z Gdańska przygląda się kierowcom z czarnego Mercedesa klasy E kombi.

Reklama

Nieoznakowane radiowozy policji: BMW serii 3, Skoda Superb i czarny Mercedes kombi…

Jeśli ktoś sądzi, że policyjne samochody rozpozna ot tak, to może się przeliczyć. Na polskich drogach jest wystarczająco dużo aut w powyższej listy (m.in. za sprawą firm leasingowych), by wśród nich mógł "zaczaić się" nieoznakowany radiowóz. Szczególnie, że mundurowi postawili głównie na tak popularne czarne, srebrne, granatowe i szare kolory karoserii.

Nieoznakowane BMW policji / BMW / Dominik Kalamus
Nieoznakowany radiowóz policji - BMW serii 3 GT / Policja

Stonowane lakiery gwarantują idealny kamuflaż. No może poza drogówką z Łomży, która sprawiła sobie jaskrawo niebieską Skodę Superb…

Nieoznakowany radiowóz policji - Skoda Superb z Łomży / Policja

Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz? Kamera za przednią szybą i…

Bystre oko – poza duetem skupionych ludzi w ciemnych ubraniach – powinno zauważyć za przednią szybą wystającą z kokpitu po stronie kierowcy kamerkę i dodatkowe lampy diodowe przy lusterku wewnętrznym oraz za osłoną chłodnicy. Kiedy błyskają na niebiesko, w uproszczeniu oznacza to, że policjanci mają już gotowy film z wyczynem kierowcy. Zza kratek wygląda też okrągły głośnik policyjnej syreny…

Nieoznakowane BMW policji / BMW / Dominik Kalamus
Nieoznakowany radiowóz policji / Policja

Nieoznakowane radiowozy mają kamerę z tyłu, nie poganiaj i nie siedź na zderzaku

Nieoznakowane radiowozy drogówki potrafią również nagrywać sytuację za plecami. Z lewej strony za tylną szybą pracuje druga kamerka – kiedy błyskają niebieskie lampki i na wyświetlaczu (rozkłada się dopiero w razie zatrzymania) widać napis "POLICJA", wtedy także jest już za późno. Dlatego lepiej wybić sobie z głowy jazdę na zderzaku, poganianie długimi światłami, jazdę bez zapiętych pasów, przejazd na czerwonym świetle, wyprzedzanie w niedozwolonych miejscach czy korzystanie z telefonu…

Nieoznakowane BMW policji / BMW / Dominik Kalamus
Skoda Superb: nieoznakowany radiowóz z wideorejestratorem / Policja

Nieoznakowany radiowóz z wideorejestratorem - tego nie da się ośliepić

Policjanci w nieoznakowanych radiowozach do rejestracji wykroczeń namierzonego kierowcy używają wideorejestratorów Videorapid 2a polskiej firmy Zurad. Urządzenia te są pozbawione bolączki znanej ze starszych radiowozów (passat czy insignia) – tam w nocy kamera była oślepiana przez światła aut jadących z przeciwka. W urządzeniach zastosowanych w obecnych samochodach producent przewidział "tryb nocny" i wyposażył je w "system antyolśnieniowy" – tak, by obraz był ostry i czytelny.

CUPRA Leon: policja ma nowy nieoznakowany radiowóz z wideorejestratorem / Policja
Skoda Superb jako radiowóz policji / Skoda

Kamerami pokładowymi oraz "nagrywarką" steruje przy pomocy przewodowego pilota policjant, który siedzi obok kierowcy radiowozu. Jednak "złapane" osoby siedzące na tylnej kanapie radiowozu najczęściej skupiają się na monitorze, który wyświetla dowód winy.

Cupra Leon z wideorejestratorem w służbie policji / Policja

Jak policja mierzy prędkość z wideorejestratorem? Ważna jest stała odległość

Sam wideorejestrator (fachowo: prędkościomierz kontrolny) poza uwiecznianiem obrazu, liczy czas przejazdu policyjnego samochodu i długość odcinka drogi (odczyt najczęściej z czujników ABS radiowozu). Na tej postawie wyliczana jest średnia prędkość, jednak nie nagrywanego auta, a nieoznakowanego radiowozu. Taka metoda wymaga od kierowcy policyjnego pojazdu utrzymywania stałej odległości na początku i na końcu odcinka pomiarowego.

Skoda Superb jako radiowóz policji / Skoda

Nieoznakowany radiowóz policji? Tacy kierowcy są bez szans

Wbrew twierdzeniom sprzedawców antyradarów, wideorejestrator nie emituje żadnych fal, które mogłyby go zdradzić. Jedynym sposobem jest zachowanie czujności - jeżeli zobaczymy, że "na ogonie" pojawił się samochód (BMW, Skoda Superb, czarny CUPRA Leon czy Kia Stinger), który zrównał prędkość do naszej, lepiej zwolnić i ustąpić mu drogi. W takiej sytuacji policjanci zazwyczaj dają spokój. Nie ma jednak litości dla kierowcy, który przekracza prędkość dwu- czy nawet trzykrotnie.

Nieoznakowany radiowóz policji / Policja

Policja też się myli, czyli zdarzają się błędy pomiaru

Kierowcy powinni pamiętać, że w "robocie drogówki" zdarzają się błędy pomiaru. Kiedy policyjny samochód zbliża się do nagrywanego auta, wówczas prędkość zostaje zawyżona. Wideorejestrator nie sprawdza, czy policjant zachowywał stały dystans i w efekcie "zmierzona" prędkość może być zafałszowana. W przypadku błędnego pomiaru trzeba wskazać, że na początku i na końcu odcinka pomiarowego radiowóz nie znajdował się w takiej samej odległości od ściganego pojazdu.

Nieoznakowane BMW policji / BMW / Dominik Kalamus

Ile punktów karnych i jaki mandat za przekroczenie prędkości w 2023 roku? Oto stawki

Przekroczenie dopuszczalnej prędkości jest na liście najczęstszych wykroczeń popełnianych przez polskich kierowców. Zbyt szybka jazda w terenie zabudowanym niesie ze sobą szczególnie wysokie ryzyko spotkania z policją, a tzw. 50 plus zawsze kończy się utratą prawa jazdy na 3 miesiące. Błyskawiczna utrata uprawnień i uziemienie kierowcy nabiera realnych kształtów, również kiedy tylko spojrzymy w taryfikator punktów karnych.

W 2023 roku obowiązuje 10 stawek punktów karnych za przekroczenie prędkości. I to niezależnie od rodzaju drogi. Z kolei podwójne stawki mandatów w przypadku recydywy drogowej wchodzą do gry już przy złamaniu limitu o ponad 30 km/h. Tak może skończyć spotkanie z policją:

  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny;
  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 punkty karne;
  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 punkty karne;
  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 punktów karnych;
  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 26–30 km/h – mandat 400 zł i 6 punktów karnych;

Recydywa za:

  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 31–40 km/h – mandat 800 zł (przy recydywie - 1600 zł) i 9 punktów karnych
  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 41–50 km/h – mandat 1000 zł (recydywa - 2000 zł) i 11 punktów karnych
  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 51–60 km/h – mandat 1500 zł (3000 zł przy recydywie) i 13 punktów karnych
  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 61–70 km/h – mandat 2000 zł (4000 zł w recydywie) i 14 punktów karnych
  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 71 km/h i więcej - mandat 2500 zł (recydywa 5 tys. zł) i 15 punktów karnych.
Nieoznakowany radiowóz policji / Policja