Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4 i rekordowe mandaty

Odcinkowy pomiar prędkości niedawno powiększył się do 37 lokalizacji. Najnowszym jest system OPP nowej generacji na autostradzie A4 między węzłami Kostomłoty a Kąty Wrocławskie.

Na 8,1-kilometrowym odcinku A4 obowiązuje ograniczenie do 110 km/h dla samochodów osobowych i do 80 km/h dla aut ciężarowych. Mandat dostanie każdy kierowca, którego średnia z przejazdu będzie wyższa niż ten limit.

Reklama

Odcinkowy pomiar prędkości nowej generacji łapie ponad 3 tys. kierowców na dobę

Sprawdziliśmy, jak nowy sprzęt spisał się w pierwszym miesiącu od uruchomienia. Okazuje się, że mimo wyraźnego oznakowania mandaty płyną do kierowców szerokim i rwącym strumieniem. Najnowsze statystyki to pogrom…

– W ciągu pierwszego miesiąca pracy systemu, urządzenia zarejestrowały 100,5 tys. naruszeń. Średnio w ciągu doby rejestrowano 3,1 tys. przypadków powiedziała dziennik.pl Monika Niżniak z GITD. – Jak wynika z danych GDDKiA oddział we Wrocławiu, średnio w ciągu doby węzłem Kąty Wrocławskie przejeżdża ok. 69 tys. pojazdów – wyliczyła.

Odcinkowy pomiar prędkości nowej generacji na autostradzie A4 już łapie kierowców / GDDKiA
Reklama

129 mandatów na godzinę! Kierowcy na autostradzie A4 wpadają hurtowo

Szybki rachunek i wychodzi, że na godzinę w sieci wpada 129 kierowców! To rekord.

– Wynik pracy odcinkowego pomiaru prędkości na A4 potwierdza konieczność objęcia tego odcinka drogi automatyczną kontrolą – zauważyła Niżniak. – Kontrole średniej prędkości pojazdów wprowadzono, aby poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego na tych odcinkach autostrady. Z analizy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego przeprowadzonej na etapie typowania odcinka do objęcia kontrolą, wynika że dochodziło tu do znacznej liczby wypadków i kolizji, których przyczyną było niedostosowania prędkości do warunków ruchu – podkreśliła.

Wskazała też, że z obserwacji CANARD wynika, że po objęciu kontrolą nowych odcinków dróg, z upływem czasu następuje spadek liczby rejestrowanych naruszeń oraz wyhamowanie prędkości, co wpływa na uspokojenie ruchu na monitorowanych odcinkach i wzrost poziomu bezpieczeństwa.

Odcinkowy pomiar prędkości nowej generacji na autostradzie A4 już łapie kierowców / GDDKiA

Na autostradzie jeszcze takiego systemu nie było. Jakie różnice?

To pierwszy odcinkowy pomiar prędkości zamontowany na stałe nad autostradą. Co ciekawe, kamery zastosowane nad A4, to obecnie najbardziej zaawansowane urządzenia w sieci CANARD.

– Jedna kamera na raz monitoruje dwa pasy autostrady i bezbłędnie rozróżnia typy pojazdów oraz rejestruje ich prędkość. Ujawnione wykroczenia już spływają do bazy CANARD. Łącznie na A4 pracują 4 kamery – po jednaj na początku odcinka pomiarowego i na końcu – wyliczyła Niżniak.

To o połowę kamer mniej, niż gdyby stosować starsze rozwiązanie. Przykładowo nad trasą S8 w Warszawie czy w tunelu Zakopianki zamontowano po jednej kamerze na każdy pas ruchu. Odcinkowy pomiar prędkości nowej generacji zainstalowany na A4 pod Wrocławiem kosztował 1,45 mln zł.

– Kontrole z wykorzystaniem urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości mają przede wszystkim zminimalizować ryzyko wystąpienia niebezpiecznych zdarzeń drogowych, a poprzez wpłynięcie na zmianę zachowania kierujących, ograniczyć prędkość pojazdów. Kluczową zaletą tego rodzaju systemów jest możliwość nakłonienia kierowców do ograniczenia prędkości na całej długości monitorowanego odcinka, co istotnie wpływa na poprawę poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu – oceniła Niżniak.

Odcinkowy pomiar prędkości na S8 / Tomasz Sewastianowicz

Odcinkowy pomiar prędkości w 2023 roku będzie 74 OPP

– Obecnie CANARD dysponuje 37 systemami OPP. Po zakończeniu procesu instalacji wszystkich nowych urządzeń będzie ich 74. Łącznie obejmować będą nadzorem 400 km dróg. Termin zakończenia realizacji projektu to koniec 2023 roku. Na liście znajdują się odcinki autostrad A1, A2, A4, dróg ekspresowych S7, S11 i S14 oraz innych dróg krajowych jak także dróg wojewódzkich, powiatowych i droga gminna – wyliczyła Niżniak.

Odcinkowy pomiar prędkości zaskoczy kierowców w dwóch województwach

Na tym jednak nie koniec. GITD w blokach czeka na uruchomienie dwóch kolejnych lokalizacji. Odcinkowy pomiar prędkości nowej generacji zamontowano w woj. lubuskim w miejscowości Białcz – tam kamery skontrolują ponad 3 km drogi wojewódzkiej nr 132.

Z kolei jeden z najdłuższych OPP (prawie 8 km) ustawiono w woj. zachodniopomorskim nad trasą Łubianka/Brynka (droga wojewódzka 151). Po uruchomieniu przyłącza elektrycznego kamery w obu lokalizacjach przejdą testy, a następnie zaczną rejestrować wykroczenia.

Odcinkowy pomiar prędkości i sześć nowych lokalizacji

Jeszcze większe zaskoczenie czeka kierowców na Podkarpaciu – wynika z naszych ustaleń w GITD. Tam ruszają prace związane z montażem OPP aż w sześciu lokalizacjach. Nowy odcinkowy pomiar prędkości to:

  • Rzeszów/Nosówka – ul. Dębicka (odcinek 4 km; droga powiatowa 1391)
  • Trakt Węgierski w miejscowości Dukla (DK 19),
  • Nowa Dęba (DK 9),
  • Lutcza (DK 19),
  • Podgrodzie (DK 94)
  • Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka (droga wojewódzka 835).

Odcinkowy pomiar prędkości w 2023 roku, oto 39 NOWYCH lokalizacji (tabela)

Województwo Miejscowość opis lokalizacji kat. drogi nr drogi
MAZOWIECKIE Otrębusy Kanie-Otrębusy DW719 od 24 km 400 m do 25 km 800 m W (wojewódzka) 719
MAZOWIECKIE Białobrzegi obwodnica miasta K (krajowa) S7
MAZOWIECKIE Nieporęt-Zielonka pomiędzy m. Nieporęt i Zielonka DW (droga wojewódzka) 631
MAZOWIECKIE Mszczonów obwodnica miasta K 50
ŁÓDZKIE Pomorzany / Bociany Pomorzany / Bociany od Węzła Kutno Północ do węzła Kowal K A1
ŁÓDZKIE Pabianice S14 Dobroń-Pabianice Płn.- 75 km 300 m (bramka Viatoll) do 69 km 900m K S14
ŁÓDZKIE Łódź Chocianowicka - Łaskowice P (powiatowa) 1120E
ŁÓDZKIE Bychlew / Jadwinin Bychlew 6 - Jadwinin 16a W 485
ŁÓDZKIE Biała Pierwsza Biała Pierwsza 42 - Biała Rządowa 49 K 74
ŁÓDZKIE Mokra Prawa Mokra Prawa 2 - Mokra Prawa 189A K 70
PODKARPACKIE Rzeszów -Nosówka ul. Dębicka odcinek 4 km P 1391
PODKARPACKIE Dukla Trakt Węgierski K 19
PODKARPACKIE Nowa Dęba Ks. Henryka Łagockiego 113 - Korczaka 16 K 9
PODKARPACKIE Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka W 835
PODKARPACKIE Lutcza Lutcza 491 - Lutcza 782 K 19
PODKARPACKIE Podgrodzie Podgrodzie 89 - Podgrodzie 142 K 94
DOLNOŚLĄSKIE Kostomłoty - Kąty Wrocławskie Odcinek autostrady A4 K A4
DOLNOŚLĄSKIE Wrocław Al. Jana III Sobieskiego DG (droga gminna) 105392D
DOLNOŚLĄSKIE Bierzów - Przylesie Odcinek drogi wojewódzkiej pomiędzy miejscowościami Bierzów - Przylesie (węzeł A4/Brzeg) W 403
ZACHODNIOPOMORSKIE Łubianka - Brynka Łubianka - Brynka W 151
LUBUSKIE Białcz pikietaż: 21+000 do 24+150 W 132
LUBUSKIE Świdnica, Obwodowa - Nowogród Bobrzańskie Świdnica, Obwodowa - Nowogród Bobrzańskie, Leśna 6 K 27
OPOLSKIE Kietlice - Kilisino Kietlice - Kilisino W 416
ŚLĄSKIE Jankowice / Świerklany Jankowice (Nowa) - Świerklany (Plebiscytowa) W 929
ŚLĄSKIE Katowice Braci Reńców 28 W 902
ŚLĄSKIE Suszec/Kobielice W 935,00
ŚLĄSKIE Zabrze Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego K 88
ŚLĄSKIE Gliwice Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego K 88
WIELKOPOLSKIE Tarnowo Podgórne - Poznań Ławica Tarnowo Podgórne - Poznań Ławica K S11
WIELKOPOLSKIE Konin MOP Leonia / Kuny do PPO Żdżary K A2
LUBELSKIE Hrubieszów wjazd do miejscowości, od 46 km do 50 km 100 m W 844
LUBELSKIE Gołąb pikietaż: 107 km 900 m - 111 km 600 m W 801
KUJAWSKO-POMORSKIE Rogoźno Zamek-Kłódka Rogoźno Zamek - Kłódka K 16,00
KUJAWSKO-POMORSKIE Rycerzewo DW251 od 70 km 000 m do 63 km 800 m W 251
KUJAWSKO-POMORSKIE Węzeł Nowy Ciechocinek-MOP Kałęczynek A1 Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek K A1
POMORSKIE Swarożyn A1 Pelpin-Swarożyn 36 km 200 m do 26 km K A1
POMORSKIE Borcz-Babi Dół Borcz-Babi Dół K 20
POMORSKIE Borowo Gdańska 2 - Turystyczna 1 W 211
PODLASKIE Baciuty-Łupianka Stara Baciuty - Łupianka Stara DW 678
Nieoznakowany radiowóz ITD / CANARD / Mariusz Kubiak

Ile punktów karnych i jaki mandat za przekroczenie prędkości w 2023 roku? Oto stawki

Przekroczenie dopuszczalnej prędkości jest na liście najczęstszych wykroczeń popełnianych przez polskich kierowców. Zbyt szybka jazda w terenie zabudowanym niesie ze sobą szczególnie wysokie ryzyko spotkania z policją, a tzw. 50 plus zawsze kończy się utratą prawa jazdy na 3 miesiące. Błyskawiczna utrata uprawnień i uziemienie kierowcy nabiera realnych kształtów, również kiedy tylko spojrzymy w taryfikator punktów karnych.

W 2023 roku obowiązuje 10 stawek punktów karnych za przekroczenie prędkości. I to niezależnie od rodzaju drogi. Z kolei podwójne stawki mandatów w przypadku recydywy drogowej wchodzą do gry już przy złamaniu limitu o ponad 30 km/h. Tak może skończyć się łamanie przepisów:

  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny;
  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 punkty karne;
  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 punkty karne;
  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 punktów karnych;
  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 26–30 km/h – mandat 400 zł i 6 punktów karnych;

Recydywa za:

  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 31–40 km/h – mandat 800 zł (przy recydywie - 1600 zł) i 9 punktów karnych
  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 41–50 km/h – mandat 1000 zł (recydywa - 2000 zł) i 11 punktów karnych
  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 51–60 km/h – mandat 1500 zł (3000 zł przy recydywie) i 13 punktów karnych
  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 61–70 km/h – mandat 2000 zł (4000 zł w recydywie) i 14 punktów karnych
  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 71 km/h i więcej - mandat 2500 zł (recydywa 5 tys. zł) i 15 punktów karnych.
Fotoradar / GITD / Grzegorz Michałowski