- Od 1 lutego nowe i wyższe opłaty drogowe. Rząd wprowadza zmiany
- Nadciąga podwyżka. Jakie kwoty?
- Które samochody obejmą nowe opłaty drogowe? Kto zapłaci więcej?
- Podali nowe stawki e-Toll. Ile zapłacą kierowcy od 1 lutego 2026?
- Kontrola z automatu. Nawet mysz się nie prześlizgnie
Od 1 lutego nowe i wyższe opłaty drogowe. Rząd wprowadza zmiany
5225 km dróg w Polsce jest obecnie płatnych. Jednak już 1 lutego 2026 roku w życie wejdzie nowe rozporządzenie Ministerstwa Infrastruktury, które rozszerza sieć dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobierana jest opłata elektroniczna. Obecnie trwają konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe dotyczące nowelizacji.
Widomo już, że myto obejmie kolejne 645 km nowych autostrad i ekspresówek zarządzanych przez GDDKiA. Płatna sieć e-TOLL urośnie do 5900 km dróg. Zmianie ulegnie również bazowa stawka opłaty elektronicznej, czyli nadciąga podwyżka. Dlaczego rząd wyciąga ręce po pieniądze?
Nadciąga podwyżka. Jakie kwoty?
Ministerstwo Infrastruktury tłumaczy, że obecne stawki, które są waloryzowane od 2022 roku zgodnie z inflacją, nie wystarczają na finasowanie inwestycji drogowych. Do tego polskie opłaty drogowe są niższe od obowiązujących w państwach sąsiednich.
– Proponowana zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej ma zatem na celu pozyskanie dodatkowych środków na rozwój infrastruktury, dalsze ograniczanie zanieczyszczania środowiska (pojazdy najbardziej zanieczyszczające ponoszą najwyższy koszt z korzystania z infrastruktury), dopasowanie stawek obowiązujących dla tranzytu do stawek w krajach UE – tłumaczy Stanisław Bukowiec, wiceminister infrastruktury. Nowe i wyższe opłaty drogowe mają przynieść zastrzyk gotówki. Ministerstwo Finansów szacuje, że w 2026 roku wpływy z myta wzrosną o 2,77 mld zł.
Które samochody obejmą nowe opłaty drogowe? Kto zapłaci więcej?
Nowe opłaty drogowe obejmą pojazdy o masie powyżej 3,5 tony. To oznacza, że kierowcy aut osobowych i motocykli za użytkowanie dotychczas bezpłatnych autostrad i ekspresówek zarządzanych przez GDDKiA dalej nie będą musieli płacić.
Opłat nie unikną samochody ciężarowe. Także użytkownik autobusu niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej będzie musiał płacić. Konieczność uiszczenia daniny dotknie również kierowców podróżujących kamperami. Mowa o większych pojazdach wymagających prawa jazdy kat. C. Auta o DMC większej niż 3,5 t (np. Volkswagen Grand California 680) łapią się na zamiany w przepisach dotyczących opłat. Wśród pojazdów obłożonych obowiązkiem opłaty mogą się także znaleźć samochody osobowe ciągnące przyczepę, jeśli łączna dopuszczalna masa całkowita takiego zestawu przekracza 3,5 tony.
Podali nowe stawki e-Toll. Ile zapłacą kierowcy od 1 lutego 2026?
Rządowe analizy przewidują, że opłaty wzrosną do 40 proc. Nowe stawki obowiązujące od 1 lutego 2026 będą wyglądać następująco:
- Ciężarówka (silnik z normą EURO6, który nie posiada zmniejszonej emisji CO2) – obecnie 40 groszy/km, od 1 lutego nastąpi wzrost o 40 proc. do 56 groszy/km;
- Autobus – aktualnie 38 groszy/km, od 1 lutego 41 groszy/km;
- Kamper (bus > 3,5 t DMC) – dziś 37 groszy/km, od 1 lutego 41 groszy/km.
| Kategoria pojazdu | Stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej (w zł) | |||
| Klasa EURO | ||||
| max. EURO2 | EURO3 | EURO4 | min. EURO5 | |
| Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitejpowyżej 3,5 t i poniżej 12 t | 0,80 | 0,70 | 0,58 | 0,41 |
| Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 t | 1,07 | 0,93 | 0,75 | 0,56 |
| Autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej | 0,80 | 0,70 | 0,58 | 0,41 |
W ocenie ministerstwa nowa stawka i tak będzie niższa niż w innych państwach europejskich. Przykładowo: Czechy – 1 zł, Słowacja – 1,14 zł, Niemcy – 1,48 zł, Austria – 2,25 zł, Węgry – 2,28 zł do 2,42 zł.
Kontrola z automatu. Nawet mysz się nie prześlizgnie
Co stanie się jeśli ktoś nie zapłaci? Fiskus ma skuteczne narzędzia do automatycznej kontroli uiszczenia opłaty za przejazd. Wśród nich jest flota radiowozów GITD (część nieoznakowana) wyposażonych w nowoczesne kamery i czujniki wbudowane w "koguta" na dachu. Dzięki systemowi rozpoznawania tablic rejestracyjnych współpracującemu z urządzeniami zainstalowanymi w autach inspektorzy w czasie rzeczywistym kontrolują czy uiszczono opłatę elektroniczną za korzystanie z dróg.
Oto radiowozy do automatycznej kontroli opłaty drogowej
Skuteczność sprzętu producent określa na poziomie powyżej 98 proc. Wśród jego możliwości jest m.in. identyfikacja kategorii pojazdu po gabarycie i kształtach. Do tego rozwiązanie umożliwi kontrolę nocą, w dodatku zarówno statyczną (auto zaparkowane przy trasie) jak i dynamiczną – odczyt tablic rejestracyjnych nawet do prędkości względnej 250 km/h. Zestaw kamer w trakcie jazdy potrafi kontrolować pasy ruchu po obu stronach przemieszczającego się radiowozu.
Mandat od ręki. Nawet 1500 zł kary
Naruszenie przepisów związanych z e-TOLL oznacza kary. Przykładowo za bak opłaty czy wprowadzenie błędnych danych grozi mandat od 250 do 1500 zł. Przy czym w ciągu doby może zostać nałożona jedna kara za konkretne naruszenie. ITD może ukarać również za:
- Zakryte lub ozdobione tablice rejestracyjne lub tablice z ograniczoną czytelnością oraz tablice umieszczone w innych miejscach niż do tego przeznaczonych.
- Nieprawidłowo funkcjonujący ZSL lub OBU lub urządzenie mobilne wraz z oprogramowaniem.
- Brak numeru referencyjnego urządzenia do przekazywania danych służących do naliczania opłaty za przejazd.
- W przypadku stwierdzenia przerwy trwającej dłużej niż 15 minut w nadawaniu sygnału pozycjonowania satelitarnego lub transmisji danych.
Nowa lista płatnych dróg w Polsce
Przewidziane w nowym rozporządzeniu rozszerzenie sieci dróg płatnych obejmie ok. 645 km autostrad, dróg ekspresowych i wybranych dróg krajowych. Opłaty obejmą następujące odcinki:
- Autostrada A2 na odcinku węzeł Kałuszyn – węzeł Siedlce Południe;
- Droga ekspresowa S1 na odcinkach: węzeł Podwarpie – węzeł Dąbrowa Górnicza Pogoria, węzeł Żywiec Browar – Węgierska Górka (połączenie z drogą powiatową nr 1483S);
- Droga ekspresowa S3 na odcinkach: węzeł Świnoujście – węzeł Dargobądz, węzeł Bolków – węzeł Lubawka;
- Droga ekspresowa S5 na odcinkach: węzeł Ostróda Południe– węzeł Ostróda Zachód, węzeł Nowe Marzy– węzeł Bydgoszcz Północ;
- Droga ekspresowa S6 na odcinku węzeł Koszalin Wschód – węzeł Sianów Wschód;
- Droga ekspresowa S7 na odcinkach: węzeł Chwaszczyno – węzeł Miszewo, węzeł Warszawa Lotnisko – węzeł Tarczyn Południe, węzeł Wodzisław – węzeł Raciborowice;
- Droga ekspresowa S11 na odcinku węzeł Bielice – węzeł Bobolice;
- Droga ekspresowa S12 na odcinku Leokadiów (połączenie z drogą krajową nr 12) – węzeł Puławy Zachód;
- Droga ekspresowa S14 na odcinku węzeł Emilia – węzeł Pabianice Północ;
- Droga ekspresowa S16 na odcinkach: węzeł Sorkwity – węzeł Bagienice, węzeł Ełk Północ – węzeł Ełk Wschód;
- Droga ekspresowa S17 na odcinkach: węzeł Warszawa Wschód – węzeł Lubelska, węzeł Tomaszów Lubelski Północ – węzeł Tomasz Lubelski Południe;
- Droga ekspresowa S52 na odcinku węzeł Modlnica – węzeł Batowice;
- Droga ekspresowa S61 na odcinkach: Budzisko (granica państwowa) – węzeł Suwałki Północ, węzeł Kalinowo– węzeł Ełk Południe, węzeł Łomża Zachód – węzeł Łomża Południe, węzeł Śniadowo – węzeł Ostrów Mazowiecka Północ;
- Droga krajową DK8 na odcinku węzeł Raczki – Augustów (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 665);
- Droga krajowa DK12 na odcinkach: węzeł Tuszyn – węzeł Piotrków Trybunalski Północ, granica m. Piotrków Trybunalski – Sulejów ul. Konecka (skrzyżowanie z drogą krajową nr 74);
- Droga krajowa DK50 na odcinkach: Guzów (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 3835W) – Chudolipie (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 876), Dębówka (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 683) – Regut (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 797);
- Droga krajowa DK91 na odcinkach: granica m. Piotrków Trybunalski – granica m. Częstochowa; granica m. Częstochowa – węzeł Podwarpie.