Nowa Toyota już w produkcji. Pod maską hybryda z Polski

Pierwsza Toyota Aygo X Hybrid w wersji GR Sport w kolorze Mustard z czarnym dachem i na 18-calowych kołach zjechała z taśmy w fabryce japońskiej marki w Kolinie. Jest co świętować. Czeski zakład w 2021 roku dzięki inwestycji ponad 180 mln euro zajął się produkcją samochodów segmentów A i B na platformie GA-B, czyli modeli Aygo X oraz Yaris. Dziś na potrzeby produkcji prasy wytłaczają 45 000 ton stali rocznie, to mniej więcej to tyle co 6 Wierzy Eiffla. Sam proces spawania nadwozia jest w 97 proc. zautomatyzowany, a wyprodukowanie auta od wyciętej blachy do lśniącego lakieru trwa od 10 do 12 godzin jeśli nadwozie jest dwukolorowe. Trzyzmianowe tempo sprawia, że z taśmy co 82,5 sekundy zjeżdża nowy samochód, to średnio daje 7 aut na 10 minut. Do tego już niebawem zakład zostanie rozbudowany ze 152 000 do 173 000 m kw. i zajmie się produkcją nowego samochodu elektrycznego, przy czym we własnym zakresie będzie wytwarzać akumulatory na potrzeby tego modelu.

Reklama

Jak widać Japończycy mieli nosa do interesów przejmując zakład od ówczesnej Grupy PSA. Dziś najmniejsza i najtańsza Toyota sprzedaje się świetnie. W Polsce ten model od debiutu w 2022 roku jest liderem tanich, miejskich samochodów – z ponad 50-procentowym udziałem dominuje w segmencie A. Pozostali zazdroszczą pomysłu na sukces w klasie, którą spisali już na straty. Szczególnie, że teraz prosto z fabryki w Kolinie na rynek wjeżdża odmłodzona Toyota Aygo X wyposażona w 1,5-litrową hybrydę produkowaną na Dolnym Śląsku w zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland. Przy czym nie tylko napęd pochodzi z Polski – łącznie ponad 20 proc. komponentów do budowy najtańszej Toyoty dostarczają polskie firmy. Tak powstaje najtańsza hybryda japońskiej marki. Na co mogą liczyć kierowcy?

Tak wygląda nowa Toyota Aygo X Hybrid

Reklama

Toyota Aygo X Hybrid radykalnie zmieniła stylistykę i urosła. Wdrożenie większego, pełnego napędu hybrydowego z silnikiem 1.5 zamiast dotychczas montowanej 1-litrowej jednostki benzynowej wymusiło wydłużenie przedniej części nadwozia o 76 mm. Bez zmian pozostał rozstaw osi (2430 mm). Nowa twarz z przeprojektowaną maską, reflektorami i grillem wpada w oko. Kierunkowskazy boczne przeniesiono do obudowy lusterek. Nadkola z czarnym wykończeniem skrywają 17- lub 18-calowe felgi aluminiowe.

Nowa Toyota Aygo X Nowa Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Toyota Aygo X Nowa Toyota Aygo X / Toyota / Lukas Wagneter

Toyota Aygo X Hybrid: nowe wnętrze, lepsze wyciszenie i więcej wyposażenia

W przeprojektowanej kabinie mistrzem pierwszego wrażenia jest większy ekran stacji multimedialnej. Aygo X Hybrid w standardzie oferuje cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 7 cali, klimatyzację, elektroniczny hamulec postojowy i dwa porty USB-C.

Wyższe wersje dodają bezprzewodową ładowarkę, cyfrowy kluczyk, elektrycznie składane lusterka i system oczyszczania powietrza nanoeX. Kierowców ucieszy również lepsze wyciszenie kabiny. Solidna izolacja maski, wygłuszenie deski rozdzielczej i osłony pod silnikiem mają skutecznie odcinać odgłosy z komory napędu. Do tego są grubsze szyby oraz maty akustyczne.

Nowa Toyota Aygo X Nowa Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Toyota Aygo X Nowa Toyota Aygo X / Toyota / Lukas Wagneter

Nowe Aygo X Hybrid to także szerszy pakiet systemów bezpieczeństwa. Lista obejmuje m.in. układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, utrzymanie pasa ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych, układ awaryjnego zatrzymania pojazdu czy proaktywnego asystenta jazdy. Po raz pierwszy będzie możliwe aktualizowanie systemów pokładowych metodą OTA (over-the-air).

Nowa Toyota Aygo X Nowa Toyota Aygo X / Toyota / Lukas Wagneter

Aygo X Hybrid zawraca w miejscu. Jaki promień skrętu? Jaka pojemność bagażnika?

Na zmianie napędu nie ucierpiała pojemność bagażnika (od 231 l do 829 l). Ta sztuczka udała się dzięki zastosowaniu po raz pierwszy w hybrydzie japońskiej marki dwóch stosów ogniw akumulatora, które ułożono równolegle wzdłuż tylnej części podłogi pod kanapą (zdjęcie). Akumulator pomocniczy zmieścił się pod podłogą kufra. Tak rozmieszczone baterie układu hybrydowego obniżają środek ciężkości, stąd stabilne i zwinne prowadzenie auta. Aygo X Hybrid imponuje także zwrotnością - promień skrętu wynosi 4,7 m i jeden manewr wystarczy by zawrócić między krawężnikami na drodze o szerokości ledwie 9,4 m.

Nowa Toyota Aygo X Nowa Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Toyota Aygo X Nowa Toyota Aygo X / Toyota
Nowa Toyota Aygo X Nowa Toyota Aygo X / Toyota / Lukas Wagneter

Toyota Aygo X Hybrid z bardziej ekologicznych materiałów i z mniejszym śladem węglowym

Toyota twierdzi, że w porównaniu z poprzednią generacją ślad węglowy nowego Aygo X Hybrid jest niższy o 18 proc. Stoją za tym przede wszystkim napęd hybrydowy, nowe materiały, bardziej energooszczędna produkcja i logistyka, w tym wykorzystanie energii z odnawialnych źródeł w fabryce w Kolinie. Do redukcji śladu węglowego auta przyczyniają się także materiały stosowane w kabinie. Przykładem może być nowa tkanina SakuraTouch, wykonana w ponad 40 proc. z materiałów roślinnych (PVC z odpadów drzewnych, korków i PET z recyklingu) - jej produkcja generuje o 95 proc. mniej CO2 w porównaniu do naturalnej skóry.

Nowa Toyota Aygo X Nowa Toyota Aygo X / Toyota / JIRI COUBAL 733528451
Nowa Toyota Aygo X Nowa Toyota Aygo X / Toyota

Toyota Aygo X Hybrid z nową hybrydą 1.5 spala 3,7 l na 100 km

Wreszcie napęd. Hybryda z silnikiem 1.5 to sprawdzona konstrukcja znana z Yarisa i Yarisa Cross. O ile w większych modelach zapewnia przyzwoite osiągi, to pod maską Aygo X moc 116 KM potrafi zaskoczyć – najmniejszy model Toyoty od 0 do 100 km/h przyspieszy w 9,2 sekundy. Poprzednie Aygo X z silnikiem 1.0/72 KM potrzebowało prawie 15 sekund. Zużycie paliwa na poziomie 3,7 l na 100 km to rewelacyjny wynik. Japończycy przy tym zapewniają, że technologia hybrydowa pozwala osiągnąć najniższy w segmencie poziom emisji CO2, który wynosi zaledwie 86 g/km. Słowem Aygo X Hybrid jest najmocniejszą i zarazem najoszczędniejszą odmianą miejskiej Toyoty w historii.

Nowa Toyota Aygo X Nowa Toyota Aygo X / Toyota / Lukas Wagneter

Nowa Toyota Aygo X Hybrid kosztuje od 82 900 zł

Nowa Toyota Aygo X Hybrid w najtańszej wersji Active kosztuje od 82 900 zł. Wyposażenie to:

  • automatyczna klimatyzacja,
  • kierownica pokrytą skórą syntetyczna,
  • system multimedialny Toyota Touch 3 z kolorowym ekranem (9 cali),
  • kamera cofania ze statycznymi liniami pomocniczymi,
  • 17-calowe felgi stalowe,
  • pakiet systemów Toyota T-MATE obejmuje m.in. ulepszony układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, inteligentny tempomat adaptacyjny czy asystenta utrzymania pasa ruchu.
Nowa Toyota Aygo X Nowa Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz

Ile kosztuje Toyota Aygo X Hybrid w wersji Comfort?

Lepiej wyposażona Toyota Aygo X Hybrid w wersji Comfort to wydatek od 85 900 zł. Standard obejmuje:

  • 17-calowe felgi aluminiowe,
  • podgrzewane fotele przednie,
  • podświetlenie w przestrzeni bagażowej,
  • nakrętki antykradzieżowe do kół.
Nowa Toyota Aygo X Nowa Toyota Aygo X / Toyota / Lukas Wagneter
Nowa Toyota Aygo X Nowa Toyota Aygo X / Toyota

Toyota Aygo X Hybrid w wersji Style najlepiej wyposażona

Toyota Aygo X Hybrid w wersji Style kosztuje od 92 800 zł. Samochód oferuje jeszcze bogatsze wyposażenie:

  • 17-calowe felgi z szarym wykończeniem,
  • dwukolorowe nadwozie,
  • światła główne, przeciwmgielne i do jazdy dziennej w technologii LED,
  • inteligentne wycieraczki z czujnikiem deszczu,
  • przyciemnione szyby tylne,
  • elektrycznie składane lusterka,
  • indukcyjną ładowarkę telefonów.

Pakiet GR Sport zmienia Augo X w zupełnie inny samochód

Do wersji Style przewidziano pakiet GR Sport za 16 000 zł. Wyposażenie w tym wariancie to m.in.:

  • klimatyzacja automatyczna (dwustrefowa),
  • technologia oczyszczania i nawilżania powietrza Nanoe-X,
  • system bezkluczykowego dostępu do samochodu,
  • przedni grill GR Sport,
  • zawieszenie z kolumnami MacPhersona (przednie) GR Sport,
  • 18-calowe felgi aluminiowe 175/60 R18 GR Sport,
  • trójramienna kierownica ze skóry syntetycznej z elementami perforowanymi,
  • tapicerka GR Sport,
  • system multimedialny Toyota Smart Connect z kolorowym ekranem dotykowym 10,5-cala HD,
  • nawigacja Connected z mapami online i 4-letnią darmową transmisją danych,
  • przednie i tylne czujniki parkowania z funkcją automatycznego hamowania,
  • zdalne aktualizacje OTA.
Nowa Toyota Aygo X Nowa Toyota Aygo X / Toyota / Lukas Wagneter
Nowa Toyota Aygo X Nowa Toyota Aygo X / Toyota / Lukas Wagneter

Toyota Aygo X Hybrid 1.5 - dane techniczne, wymiary, silnik

Nowa Toyota Aygo X Hybrid 1.5
Napęd 1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM e-CVT
Długość/szerokość/wysokość 3776 mm/1740/1525
Rozstaw osi 2430 mm
Średnie zużycie paliwa 3,7-3,9 l/100 km
Silnik spalinowy - moc 92 KM/5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min] 120/3600-4800
Silnik elektryczny - moc 80 KM
Maksymalny moment obrotowy 141 Nm
Rodzaj baterii trakcyjnej Litowo-jonoa
Łączna moc układu hybrydowego 116 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s
Pojemność bagażnika 231/829 l
Nowa Toyota Aygo X Nowa Toyota Aygo X / Toyota / Lukas Wagneter
Nowa Toyota Aygo X Nowa Toyota Aygo X / Toyota
Toyota Aygo X i nowe Aygo X Hybrid Poprzednie Toyota Aygo X i nowe Aygo X Hybrid / Toyota