- Nowa Toyota RAV4 podbije rynek
- Tak wygląda nowa Toyota RAV4. To 6. generacja japońskiego SUV-a
- Wnętrze nowej Toyoty RAV4 zaskakuje układem
- Toyota RAV4 - siedzisz niżej niż w poprzedniku. Jaka jest pojemności bagażnika?
- Nowa Toyota RAV4 i nowy napęd 6. generacji 2.5 Hybrid
Nowa Toyota RAV4 podbije rynek
Toyota RAV4 jest z nami od ponad 30 lat. Dziś to nie tylko najlepiej sprzedający się SUV na świecie, ale też jeden z najpopularniejszych samochodów osobowych. Na całym świecie sprzedano do tej pory ponad 15 mln egzemplarzy wszystkich pięciu generacji. W Europie jeździ już 2,5 mln sztuk RAV4. Obecnie 91 proc. sprzedaży na Starym Kontynencie stanowią hybrydy i hybrydy plug-in, a największymi rynkami tego auta są Francja, Hiszpania, Polska, Wielka Brytania i Włochy.
Stawka jest wysoka i japońska marka nie zamierza ustąpić pola konkurencji. Stąd na rynku debiutuje nowa Toyota RAV4 6. generacji. Czym chce przekonać do siebie?
Tak wygląda nowa Toyota RAV4. To 6. generacja japońskiego SUV-a
Nowa Toyota RAV4 z 4,6-metrowym nadwoziem zachowała wymiary zbliżone do poprzednika, ale nabrała rozmachu stylistycznego. Japoński SUV na świat patrzy przez bardziej zawansowane reflektory LED w stylu lamp stosowanych w najnowszych wdaniach Toyoty Camry i C-HR. Przedni pas to również przeprojektowana sześciokątna krata wlotu powietrza do silnika. Osłony drzwi i nadproży plus trapezoidalne nadkola jak w Toyocie Land Cruiser sprawiają, że nowa "Rawka" wygląda wybornie.
Wnętrze nowej Toyoty RAV4 zaskakuje układem
Wewnątrz RAV4 panuje nowy porządek. Widać dbałość o detale wykraczającą poza standardy popularnych marek. Materiały - choć miejscami twarde - są porządnie spasowane. W wersji GR Sport skórzano-zamszowa tapicerka siedzeń czy obicia boczków drzwiowych aspirują do klasy premium. Dwukolorowy wystrój z jasnymi elementami jest świetny.
Kokpit polega na czytelnych cyfrowych interfejsach, a jego układ – z dużym, 12,9-calowym centralnym ekranem, umieszczonymi niżej otworami wentylacyjnymi i przyciskami do wyboru trybu jazdy – wprowadza nową ergonomię miejsca kierowcy. Mózgiem RAV4 jest nowy system operacyjny Arene oparty o sztuczną inteligencję. Stąd wirtualny asystent nie tylko błyskawicznie wykonuje komendy, ale także wspomaga parkowanie, uczy się przyzwyczajeń człowieka, preferowanych ustawień czy ulubionych aplikacji i aktywuje je automatycznie. Sam system multimedialny jest cztery razy szybszy (RAM 16 GB, 100K DMIPS) i ma osiem razy więcej pamięci (265 GB) niż w poprzednim modelu. Dlatego błyskawicznie reaguje na dotyk, plusem jest również przejrzyście rozplanowane menu z dużymi ikonami. Na ekranie można też zobaczyć trójwymiarowy obraz z systemu kamer 360 stopni.
Mniejszy wyświetlacz przed kierowcą prezentuje najważniejsze informacje: prędkość, dane na temat jazdy, wskazówki nawigacji i informacje z aktywnych systemów wspomagających. W konsoli środkowej przewidziano dwie bezprzewodowe ładowarki do smartfonów, a z tyłu porty USB. Bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania metodą over-the-air pozwalają na ulepszanie dotychczasowych funkcji oraz dodawanie nowych.
Toyota RAV4 - siedzisz niżej niż w poprzedniku. Jaka jest pojemności bagażnika?
Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Siedzi się niżej niż w poprzedniku. Głębiej profilowane fotele z hojnym zakresem regulacji skutecznie podpierają ciało i w razie potrzeby potrafią masować czy podpierać krzyż.
Z tyłu na stopy, nogi i nad głową jest dużo miejsca – nie ma mowy o zawadzaniu o podsufitkę. Drzwi otwierają się szeroko, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi na tylnej kanapie. W rodzinnej eksploatacji do gustu przypadnie gigantyczny bagażnik o pojemności od 520 litrów. Pomysłowości japońskiej marki dopełniają solidne haki na torby czy podwójna podłoga.
Nowa Toyota RAV4 i nowy napęd 6. generacji 2.5 Hybrid
Sercem nowej Toyoty RAV4 jest najnowsza 2,5-litrowa hybryda 6. generacji, to oznacza przeskok aż o dwie generacje wobec obecnego modelu. SUV z układem AWD-i ma 191 KM mocy (poprzednik 222 KM), a wariant z napędem na przednie koła zapewnia 183 KM (218 KM w starym modelu). Mimo mniejszej mocy, samochód zapewnia lepsze osiągi. Jakim cudem?
Wolnossący silnik benzynowy pracujący w ekonomicznym cyklu Atkinsona i dwa silniki elektryczne charakteryzują się większą efektywnością. Zespół korzysta z nowej baterii litowo-jonowej, która ma większą moc i jest bardziej responsywna. Zwiększono także moc przedniego silnika elektrycznego, co poprawiło osiągi oraz gwarantuje szybszą reakcję na gaz. Stąd w modelu przednionapędowym przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmie 8,1 sekundy (o 0,3 s lepiej). Nowa RAV4 z układem 4x4 ten sam sprint wykona w 7,8 s (poprzednik 8,1 s). Przy czym już Camry wyposażona w hybrydę 5. generacji pokazała, że lepsze osiągi nie są okupione wysokim spalaniem. W nowym RAV4 osiągniecie zużycia paliwa na poziomie 4,8-5 l/100 km nie powinno wymagać specjalnych starań.
Nowa Toyota RAV4 to najmocniejszy SUV w klasie. Jakie osiągi?
Prawdziwą bombą jest zupełnie nowy napęd hybrydowy plug-in. Ładowana z gniazdka Toyota RAV4 PHEV z połączenia czterocylindrowego silnika 2.5 z mocniejszą o 22 KM jednostką elektryczną (204 KM) oferuje kierowcy 268 KM mocy systemowej (debiutuje odmiana z napędem na przednie koła). W trybie EV energia zgromadzona w pojemnym akumulatorze 22,7 kWh pozwala bez ładowania pokonać nawet 100 km (75 km z baterii 18,6 w starszym modelu). Z kolei RAV4 plug-in 4x4 to już 304 KM mocy.
Możliwości? Japoński SUV z wtyczką ma temperament auta sportowego. Popędzony przez kierowcę zachowuje się jak ekolog na dopalaczach. Od 0 do 100 km/h przyspieszy w 5,8 sekundy, czyli jest to trzeci najszybszy model Toyoty po takich autach, jak GR Supra i GR Yaris.
Fenomenalne jest też ładowanie, które zmienia dotychczasowe postrzeganie japońskich hybryd plug-in. Na stacji szybkiego ładowania uzupełnienie energii od 10 proc. do 80 proc. prądem stałym o mocy do 50 kW zajmuje tylko 30 minut. Żeby zyskać ok. 50 km elektrycznego zasięgu wystarczy 15 minut – tyle co szybkie zakupy. Dlatego tak wydajne ładowanie w aucie typu PHEV pozwala skorzystać z zalet hybrydy również tym, którzy nie mają ładowarki w pracy czy w domu. System multimedialny ułatwia wyszukiwanie punktów ładowania.
Toyota RAV4 plug-in hybrid naładowana i rozładowana. Jakie zużycie paliwa?
Czy i jak naładowana i rozładowana bateria wpływa na ekonomię jazdy? Testy poprzednika pokazują, że zużycie paliwa w mieście – bez względu na stopień naładowania baterii – jest zbliżone i na poziomie 5,8 l. Zaskakujące? Wynika to z faktu, że ładunek, który pozostał w baterii po rozładowaniu części plug-inowej, nadal wystarcza do zasilenia napędu hybrydowego i wykorzystania jego pełnych możliwości. System nie pozwala na to, żeby akumulator trakcyjny rozładował się do zera. Zawsze pozostaje bufor około 18 proc. pojemności, dzięki temu auto korzysta z napędu hybrydowego, a nie tylko z silnika spalinowego.
Co ciekawe, polska centrala japońskiej marki na bieżąco monitoruje dane dotyczące zużycia paliwa, wykorzystania trybu EV, czasu jazdy na prądzie czy średniej emisji spalin. Informacje przekazywane są anonimowo z aplikacji MyToyota. Okazuje się, że do tej pory 823 zarejestrowane w systemie Toyoty RAV4 Plug-in Hybrid pokonały 43 mln km, a średnio 55 proc. dystansu przejechały w trybie elektrycznym. Średni czas poruszania się na prądzie wyniósł aż 73 proc. Większość podróży użytkowników tego modelu to przejazdy na dystansach 5-10 km oraz 10-20 km. Kierowcy często ładują swoje auta, stąd średnie zużycie paliwa na tym dystansie z analizowanych pojazdów wyniosło zaledwie 3,7 l/100 km. Nowe wcielenie RAV4 z nowocześniejszą hybrydą plug-in nie może być gorsze...
Nowa Toyota RAV4 - wyposażenie i systemy bezpieczeństwa
Także pod względem wyposażenia w systemy bezpieczeństwa nowa Toyota RAV4 wysoko zawiesza poprzeczkę.Układ ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu chroni przed najechaniem na przeszkodę na ruchliwym skrzyżowaniu. Do tego jest udoskonalone monitorowanie martwego pola w lusterkach, które obejmuje teraz również wskaźnik zbliżania się do pojazdu z tyłu. Lista obejmuje również bardziej zaawansowany asystent zmiany pasa ruchu.
Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia ma rozszerzony zakres wykrywania zagrożenia kolizją czołową, a także poprawioną identyfikacją przeszkód, rowerów i motocykli. Jeśli uzna, że kierowca nie zdąży zareagować, hamuje automatycznie. Obsługiwany zdalnie układ Advanced Park umożliwia parkowanie samochodu z zewnątrz przy pomocy smartfona.
Nowa Toyota RAV4 w Polsce. Ile kosztuje japoński SUV?
Obecny model z napędem 2.5 Hybrid Dynamic Force 218 KM kosztuje od 176 100 zł. To bardzo dobra cena za sprawdzony, dopracowany rodzinny samochód. Nowa Toyota RAV4 w Polsce zadebiutuje w 2026 roku i można spodziewać się, że będzie nieznacznie droższa lub... trafi do oferty w cenie poprzednika.