Renault Rafale jako SUV coupe segmentu D oficjalnie powiększy rodzinę francuskiej marki. Producent wraca do gry w klasie średniej z zupełnie nową nazwą i nadwoziem zgodnym z modą oraz oczekiwaniami kierowców.

Reklama

W końcu teraz sprzedaje się wszystko, co jest wyżej zawieszone nad drogą, a nadwoziem przypomina terenówkę skrzyżowaną z autem sportowym. Czy w przypadku Rafale to wystarczy, by stawić czoło takim grubym rybom jak nadchodzący nowy Volkswagen Passat i nowa Skoda Superb?

Renault Rafale i wyposażenie, oto nowy SUV większy niż Austral i ponad Espace

Rafale korzysta z platformy CMF-CD, opracowanej przez alians Renault-Nissan-Mitsubishi. Ta sama architektura posłużyła za bazę 5-miejscowego Renault Austral oraz 4,7-metrowego Espace, który niedawno został dużym 5- i 7-osobowym SUV-em. Jednak Rafale będzie większy od tej pary i stanie na szczycie wszystkich modeli francuskiej firmy.

Reklama

W kabinie można spodziewać się rewolucji. Rafale ma być flagowym modelem, więc to idealny kandydat do wdrożenia innowacji zaprezentowanych np. w prototypowym Scenic Vision. Tam oprócz głównego wyświetlacza we wnętrzu znajdziemy także 10 małych ekranów widżetów, które można dowolnie konfigurować. Kamery wbudowane w wewnętrzne lusterko wsteczne wykrywają spojrzenia pasażerów i kierują ekraniki w ich stronę.

Renault Scenic Vision / Tomasz Sewastianowicz
Renault Scenic Vision / Tomasz Sewastianowicz

Pod względem zastosowanych materiałów Rafale nie może być gorszy od Espace, który np. w topowej wersji iconic ma kokpit z detalami z drewna jesionowego, skórzaną, pikowaną tapicerkę oraz elektryczną regulację foteli z funkcją masażu.

Renault Espace w topowej wersji iconic ma kokpit z detalami z drewna jesionowego, skórzaną, pikowaną tapicerkę oraz elektryczną regulację foteli (kierowcy z funkcją masażu). Podobnych bajerów nie zabraknie w nowym Rafale / dziennik.pl / Rafał Sękalski

Renault Rafale wygląda bojowo, to nowa stylistyka francuskiego producenta (WIDEO)

Bojowa sylwetka Rafale z wcześniej opadającą do tyłu linią dachu ma świadczyć o szlachetności. Pierwsze zdjęcie podpowiada też, że nowy SUV coupe jedzie śladem niedawno odmłodzonego Clio i jest kolejnym owocem zmian w stylistyce Renault. Światła do jazdy dziennej w kształcie połówek rombów będą jego znakiem szczególnym – zaczerpnięto je także z prototypowego modelu Scenic Vision.

Renault Scenic Vision / Tomasz Sewastianowicz

Trwa ładowanie wpisu

Projektanci duży nacisk położyli również na dopracowanie aerodynamiki. Tu każdy element pełni ważną funkcję w urywaniu kolejnych setnych współczynnika oporu powietrza Cx. Niczym w samolotach…

Rafale, ale skąd wzięła się nazwa nowego modelu Renault?

A'propos samolotów. Inspiracją do wyboru nazwy była działalność Renault przemyśle lotniczym. Żeby zrozumieć powiązania producenta samochodów z aeronautyką trzeba cofnąć się aż do początku XX wieku. Wtedy Renault było pionierem w dziedzinie produkcji silników spalinowych do samochodów, ale również do pociągów (tzw. Autorail) i do samolotów. W 1933 roku Renault kupiło Caudron, firmę produkującą samoloty – w ten sposób powstała spółka Caudron-Renault. Wszystkie samoloty nosiły nazwy wiatrów. Jednomiejscowy samolot sportowy C460, zaprojektowany z myślą o biciu rekordów, w 1934 roku został modelem Rafale.

W 1933 roku Renault kupiło Caudron, firmę produkującą samoloty – w ten sposób powstała spółka Caudron-Renault / Renault
Reklama

Słynna Helene Boucher za jego sterami pobiła wiele rekordów prędkości, w tym rekord kobiet - na dystansie ponad 1000 km osiągnęła 445 km/h (11 sierpnia 1934 r.).

Helene Boucher za sterami samolotu Rafale na dystansie ponad 1000 km osiągnęła prędkość 445 km/h. Słunna pilotka reklamowała też samochody Renault / Renault

Nazwa Rafale do dziś funkcjonuje w siłach zbrojnych. Zresztą niedawno francuskie wojska lotnicze i kosmiczne (Armée de l’Air et de l’Espace) poinformowały o odbiorze pierwszej sztuki doświadczalnego samolotu wielozadaniowego Dassault Rafale w najnowszej wersji F4 (oznaczony jako F4.1). Wróćmy jednak na ziemię…

Renault Rafale i silniki, czyli hybrydy z rodziny E-Tech

W nowym Renault Rafale platforma wspólna z Espace determinuje m.in. napęd. Stąd pod maską SUV-a coupe trzeba spodziewać się hybrydy E-Tech złożonej z benzynowego trzycylindrowego silnika 1.2 Turbo o mocy 130 KM oraz 70-konnej jednostki elektrycznej. Do tego mamy jeszcze 25-konny rozruszniko-generator. Moc systemowa całego układu hybrydowego to 200 KM. Napęd na przednie koła trafia za pośrednictwem kłowej skrzyni biegów, której konstrukcję oparto o rozwiązania znane z Formuły 1. Skrzynia ma dwa przełożenia dla silnika elektrycznego oraz cztery dla benzyniaka; łącznie zapewnia nawet 15 kombinacji.

Nie można też wykluczyć hybrydy plug-in. Wówczas Rafale w trybie EV dzięki pokaźnemu zasięgowi mógłby służyć jako samochód elektryczny.

Renault Rafale / Renault

Renault Rafale, czyli kiedy ceny w Polsce?

Renault Rafale oficjalnie zadebiutuje 18 czerwca podczas 54. Międzynarodowego Salonu Aeronautyki i Kosmosu w Le Bourget, pod Paryżem. Nowy SUV coupe w Polsce pojawi się wiosną 2024 roku. Wtedy też poznamy ceny. Oby nie okazały się kosmiczne…

Renault Espace i Rafale mają wspólną platformę. Ten pierwszy (na zdjęciu) może być w konfiguracji 5- lub 7-osobowej / dziennik.pl / Rafał Sękalski
Jednomiejscowy samolot sportowy C.460, zaprojektowany z myślą o biciu rekordów, w 1934 roku został modelem Rafale / Renault
Jednomiejscowy samolot sportowy C.460, zaprojektowany z myślą o biciu rekordów, w 1934 roku został modelem Rafale / Renault