Warszawa
Reklama

Zobacz niezwykły motocykl Sokół 500 RS z 1937 r. Zachowały się tylko trzy sztuki. FOTO

18 listopada 2014, 10:25
"Motocykle Sokół to była światowa klasa, a Sokół 500 RS z 1937 roku to jest już absolutny rarytas" - mówił Jerzy Lemański z Muzeum Techniki i Przemysłu NOT. Silnik o pojemności 500 ccm wytwarzał 22 KM - z pełnym obciążeniem rozwijał prędkość 125 km/h. "Stosunek mocy do masy pojazdu był wyjątkowo korzystny. Projekt Rudawskiego na głowę bił takie marki, jak NSU, Triumph czy Zündapp" - opisuje Lemański. Egzemplarz muzealny posiada silnik z numerem 003. Jednostka z numerem 002 w latach 80. została wywieziona do Stanów Zjednoczonych, a w roku 2013 wróciła do Polski. Na zdjęciu jeden z trzech jakie przerywały do dziś (dwa pozostałe są w prywatnych zbiorach). Dlaczego sokół 500 nie trafił do produkcji seryjnej?
"Motocykle Sokół to była światowa klasa, a Sokół 500 RS z 1937 roku to jest już absolutny rarytas" - mówił Jerzy Lemański z Muzeum Techniki i Przemysłu NOT. Silnik o pojemności 500 ccm wytwarzał 22 KM - z pełnym obciążeniem rozwijał prędkość 125 km/h. "Stosunek mocy do masy pojazdu był wyjątkowo korzystny. Projekt Rudawskiego na głowę bił takie marki, jak NSU, Triumph czy Zündapp" - opisuje Lemański. Egzemplarz muzealny posiada silnik z numerem 003. Jednostka z numerem 002 w latach 80. została wywieziona do Stanów Zjednoczonych, a w roku 2013 wróciła do Polski. Na zdjęciu jeden z trzech jakie przerywały do dziś (dwa pozostałe są w prywatnych zbiorach). Dlaczego sokół 500 nie trafił do produkcji seryjnej? / PAP / Tomasz Gzell
To prawdziwy biały kruk przedwojennej polskiej motoryzacji. Oto sokół 500 z numerem silnika 003 - jeden z trzech jakie dotrwały do dziś. Zobacz zdjęcia.

Powiązane

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

Reklama
Reklama
Zapisz się na newsletter
Zmiany w przepisach dla kierowców, najświeższe informacje ze świata motoryzacji, premiery, testy najnowszych modeli aut, porady. Od kiedy zakaz samochodów spalinowych? Czy pieszy ma zawsze pierwszeństwo? Gdzie zainstalują nowe fotoradary i kamery odcinkowego pomiaru prędkości? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w newsletterze Auto.dziennik.pl.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Reklama
Zobacz
Reklama