Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, wskazuje, że ta rewolucja to zarówno szansa, jak i wyzwanie dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Pozycja Polski w Europie
Polska jest jednym z liderów w produkcji części motoryzacyjnych w Europie, z tysiącem firm działających w tej branży. Krajowy sektor motoryzacyjny, w tym rynek części zamiennych, ma kluczowe znaczenie zarówno dla gospodarki, jak i dla zatrudnienia. Jednak globalne trendy, takie jak spadek rejestracji nowych pojazdów, zmniejszenie produkcji samochodów spalinowych oraz rosnący udział pojazdów elektrycznych, mają istotny wpływ na polskich producentów i dystrybutorów części.
Wyzwania w kontekście globalnych zmian
1.Transformacja energetyczna i technologiczna:
- Elektromobilność to przyszłość, ale nie daje gwarancji natychmiastowego powstawania nowych miejsc pracy.
- Polska odczuwa skutki globalnych zmian, takich jak zwolnienia w branży motoryzacyjnej. Przykładowo, firma z sektora dostarczającego części do Stellantis zmuszona była zredukować zatrudnienie o 250 osób.
2.Kwestie regulacyjne i unijne normy:
- Przeregulowanie branży motoryzacyjnej w Europie oraz obowiązki sprawozdawcze znacząco zwiększają koszty prowadzenia działalności.
- Zamiast wspierania neutralności technologicznej, Unia Europejska faworyzuje elektromobilność jako jedyną drogę do realizacji celów środowiskowych, co ogranicza innowacyjność.
3.Konkurencja z Chinami:
- Chińskie marki, takie jak BYD czy NIO, dynamicznie zdobywają europejski rynek. Oferują zaawansowane technologicznie pojazdy w konkurencyjnych cenach, co stanowi wyzwanie dla europejskich producentów.
Polska prezydencja w Unii Europejskiej – szansa na poprawę warunków
Polska, jako lider motoryzacyjny w regionie, powinna wykorzystać swoją prezydencję w Unii Europejskiej do promowania postulatów branży.
Kluczowe działania, które mogłyby wesprzeć sektor, to:
- Walka o neutralność technologiczną: Umożliwienie osiągania celów emisyjnych różnymi ścieżkami, a nie wyłącznie poprzez elektromobilność.
- Zmniejszenie biurokracji: Uproszczenie regulacji i obniżenie kosztów związanych z dostosowaniem do nowych przepisów.
- Wsparcie dla innowacji: Inwestowanie w badania i rozwój nowych technologii oraz promowanie rozwiązań lokalnych.
- Zabezpieczenie miejsc pracy: Opracowanie strategii, która pomoże polskim przedsiębiorstwom w przekształcaniu się i tworzeniu nowych miejsc pracy.
Podsumowanie: Czas na strategiczne działania
Branża motoryzacyjna to filar europejskiej i polskiej gospodarki, stanowiący około 8% PKB. Transformacja technologiczna i środowiskowa jest nieunikniona, ale jej przeprowadzenie wymaga dialogu z przemysłem i elastyczności regulacyjnej. Jak podkreśla Tomasz Bęben, Polska ma potencjał, by wzmocnić swoją pozycję w Europie, ale wymaga to przemyślanej strategii zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym.
W obliczu globalnej konkurencji i dynamicznych zmian, działania podejmowane dziś zadecydują o przyszłości branży motoryzacyjnej w Polsce i Europie.