Nowa Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 wjeżdża na rynek. Produkcja wyłącznie w Tychach

Koncern Stellantis produkcję Alfy Romeo Junior powierzył wyłącznie fabryce w Tychach i dziś jest co świętować. W ciągu zaledwie kilku tygodni od premiery Włosi zebrali ponad 22 000 zamówień na ten model. Lwią część, bo niemal 80 proc. stanowiła Alfa z silnikiem benzynowym 1.2 Turbo.

Reklama

Teraz z taśmy produkcyjnej tyskiego zakładu na rynek wjeżdża nowa Alfa Romeo Junior Ibrida Q4, czyli 4,2-metrowy SUV z napędem 4x4. Na co mogą liczyć kierowcy?

80 proc. kierowców wybiera silnik benzynowy 1.2 Turbo

Najpopularniejsza Alfa Romeo Junior Ibrida z napędem na przednie koła skrywa pod maską 48-woltową technologię hybrydową tzw. miękką hybrydę. Zelektryfikowany napęd o mocy systemowej 136 KM godzi dynamiczne osiągi z umiarkowanym spalaniem. Pierwsze skrzypce w takim zespole gra silnik benzynowy 1.2 Turbo/100 KM. Głównym elementem 48-woltowego systemu jest napędzane paskiem urządzenie ISG o mocy 28 KM łączące w sobie funkcję rozrusznika i generatora. Dzięki niemu podczas wytracania prędkości silnik nie zużywa paliwa, a odzyskana energia ładuje akumulator litowo-jonowy. ISG pełni też funkcję silnika elektrycznego – wtedy wykorzystuje zebrany prąd i wspomaga jednostkę benzynową zatykając turbodziurę dodatkowym zastrzykiem 55 Nm momentu obrotowego.

Alfa Romeo Junior: produkcja w Tychach / Alfa Romeo / PAWEL SUDER
Reklama

Alfa Junior Ibrida sprawdzi się w ruchu miejskim – czyli tam gdzie hybryda ma największy sens. Silnik elektryczny umożliwia również jazdę w trybie EV. Wówczas samochód pokona nawet 1 km, ale pod warunkiem delikatnego traktowania gazu np. podczas manewrowania lub przy prędkości poniżej 30 km/h.

Alfa Romeo Junior / Alfa Romeo / Giuliano Berti

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 to nowy SUV z napędem 4x4

Debiutująca na rynku Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 z napędem 4x4 także jest wyposażona w układ hybrydowy oparty o technologię 48V. Jednak w tym modelu jednostka benzynowa 1.2 Turbo współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 21 kW. Przy czym jeden umieszczony jest na osi przedniej i zintegrowany z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem; drugi zamontowany na tylnej osi zapewnia napęd na cztery koła, ale bez fizycznego połączenia między przednią i tylną osią. Tylny silnik EV jest wyposażony w przekładnię, która zwiększa moment obrotowy do 1900 Nm na tylnych kołach. System Q4 włącza się automatycznie w zależności od warunków przyczepności oraz nachylenia drogi. Technologia Power Looping pozwala utrzymać napęd 4x4 nawet przy niskim poziomie naładowania baterii.

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 / Alfa Romeo

Alfa Romeo Junior Ibrida to najtańszy spalinowy SUV włoskiej marki

Alfa Romeo Junior Ibrida z silnikiem 1.2 Turbo kosztuje od 129 600 zł. To obecnie najtańszy model marki z Mediolanu. Samochód jest wyposażony w 17-calowe alufelgi, światła full LED, automatyczną klimatyzację, 10-calowy zestaw zegarów i 10,25-calowy ekran stacji multimedialnej.

Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale to wydatek od 139 600 zł. Auto jest bogatsze o 18-calowe obręcze kół, matowe wykończenia nadwozia, elektrycznie regulowane fotele oraz systemy wspomagania jazdy poziomu 2.

Alfa Romeo Junior / Alfa Romeo / Giuliano Berti
Alfa Romeo Junior / Alfa Romeo / LUCA DANILO ORSI

Ile kosztuje i jak wygląda Alfa Romeo Junior Ibrida Q4?

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4, czyli SUV z układem 4x4 kosztuje od 161 500 zł. Stylistycznie wyróżnia się scudetto Leggenda (nazwa Alfa Romeo wypisana na osłonie chłodnicy dawną stylistyką). Do tego są reflektory Full LED i 18-calowe alufelgi Petali. W kabinie skórzana kierownica, podgrzewane fotele Spiga wykończone winylem i tkaniną (fotel kierowcy z elektryczną regulacją i masażem; 6-stopniowa manualna regulacja fotela pasażera), system multimedialny z ekranem 10,25 cala i nawigacją, system audio z 6 głośnikami oraz pedały i listwy progowe z aluminium. Standard to także system autonomicznej jazdy na poziomie 2, kamera cofania 180°, zdalnie starowana klapa bagażnika oraz system bezkluczykowy.

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 / Alfa Romeo

Nowa Alfa Romeo Junior - takiego napędu włoska marka jeszcze nie miała

Alfa Romeo Junior jest też pierwszą elektryczną Alfą w historii. Wzorem Fiata i Jeepa została wyposażona w silnik elektryczny o mocy 156 KM. Zamknięty w podłodze akumulator o pojemności 54 kWh, również produkowany przez Stellantis, oferuje wysoką gęstość energii i doskonały stosunek energii nominalnej do użytkowej. Pakiet akumulatorów składa się z 17 modułów i 102 ogniw litowo-jonowych NMC 811, oferując 410 km zasięgu w cyklu mieszanym i ponad 600 km w cyklu miejskim wg normy WLTP. To już wydajność na poziomie tak znakomitych modeli Hyundaia jak IONIQ 5 i 6.

Alfa Romeo Junior: produkcja w Tychach / Alfa Romeo / PAWEL SUDER

Sportowa Alfa Veloce ze Śląska

Tychy produkują także najbardziej sportowy model Junior Veloce. Elektryczny napęd dostarczy 240 KM. Stabilność i przyczepność zapewni mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (blokuje koło bez przyczepności, napędzając drugie). Układ hamulcowy wykorzystuje większe tarcze.

Alfa Romeo Junior: produkcja w Tychach / Alfa Romeo / PAWEL SUDER

Ładowanie od 20 do 80 proc. pojemności akumulatora powinno zająć 27 minut. Wystarczy 3 minuty pod kablem stacji z prądem stałym o mocy 100 kW aby zwiększyć zasięg o 30 km. Ktoś powie, że 30 km zasięgu w 3 minuty nie robi wrażenia? Przeciwnie, to ma sens. Europejscy kierowcy dziennie przejeżdżają średnio właśnie 30 km. Ładowanie w domu czy na firmowym miejscu parkingowym przy użyciu ładowarki Wallbox z prądem zmiennym 11 kW potrwa mniej niż 6 godzin (od zera do 100 proc.).

Alfa Romeo Junior Elettrica 156, czyli z napędem elektrycznym o mocy 156 KM, wymaga kwoty od 173 200 zł. Odmiana Speciale jest o 10 tys. zł droższa.

Alfa Romeo Junior: produkcja w Tychach / Alfa Romeo / PAWEL SUDER
Alfa Romeo Junior: produkcja w Tychach / Alfa Romeo / PAWEL SUDER

SUV-y do produkcji w Tychach to wielka inwestycja. Alfa Romeo, Fiat, Jeep i chiński Leapmotor T03

We wdrożenie platformy nowych modeli B-SUV w fabryce w Tychach zainwestowano znaczące kwoty. Nieoficjalnie mówi się o 2 mld euro. Na początku zapowiedziano trzy nowe modele. Jako pierwszy pojawił się Jeep Avenger. Po baby-Jeepie dołączył Fiat 600 (i Abarth 600e). Alfa Romeo Junior weszła jako trzecia. Uzupełnieniem tej gamy modelowej jest elektryczny przedstawiciel segmentu A – chiński Leapmotor T03, montowany w systemie SKD.

Leapmotor T03 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

13 mln aut z fabryki w Tychach. Nowy samochód co 50 sekund

Niedawno fabryka w Tychach wyprodukowała 13-milionowy samochód. To historyczny wynik wypracowany w latach 1971-2025. Czyli w ponad pół wieku – od czasów działalności spółki FSM, następnie kontynuowanej przez Fiat Auto Poland i FCA Poland, a obecnie koncern Stellantis. Dziś przekształcenie zwojów blachy w gotowy samochód trwa około 12 godzin technologicznych. W praktyce co 50 sekund zjeżdża z linii montażowych jeden samochód.

Fiat 600 Hybrid: produkcja w Tychach / Fiat / PAWEL SUDER

Ile osób pracuje w fabryce w Tychach?

Fabryka w Tychach wybudowana w latach 1972-1975 zajmuje ponad 2,4 mln m2 powierzchni, z czego na hale produkcyjne i budynki usługowe przypada 0,5 mln m2. Zakład realizuje pełny cykl produkcyjny oparty o pracę czterech wydziałów: tłoczni – zarządzanej od 1998 roku przez zewnętrznego dostawcę; spawalni – która może poszczycić się 99,5 proc. automatyzacją dzięki 921 robotom pracującym na linii; lakierni – również zautomatyzowanej w ponad 90 proc.; oraz montażu obejmującego linie produkcyjne. Obecnie fabryka zatrudnia 2600 osób. W 2024 roku z jej taśm zjechało ponad 224 tys. samochodów.

Alfa Romeo Junior: produkcja w Tychach / Alfa Romeo / PAWEL SUDER
Alfa Romeo Junior: produkcja w Tychach / Alfa Romeo / PAWEL SUDER
Nowy Jeep Avenger 4xe / Tomasz Sewastianowicz