Toyota Corolla w Polsce to dwa napędy hybrydowe 5. generacji

Toyota Corolla jest z nami od niemal 60 lat. Pojawiła się w 1966 roku, by trafić w potrzeby rozwijającej się wówczas w Japonii klasy średniej. W Polsce szczytem marzeń była wtedy Syrena, a o Fiacie 126p jeszcze nikt nie słyszał. Licznik japońskiej marki ruszył. Pierwszy kompaktowy model Toyoty na początek zmotoryzował rodzimy rynek, następnie podbił amerykański i wreszcie stał się autem globalnym. Nazwa Corolla oznacza koronę płatków kwiatu, czyli jego najpiękniejszą część. Japończycy celowo wybrali to "imię", ponieważ miało kojarzyć się ze stylem i wysoką jakością. Jednak za sloganami stały też rozwiązania techniczne…

Corolla pierwszej generacji była autem zaawansowanym, a świadczy o tym choćby przednie zawieszenie oparte na kolumnach MacPhersona – w tamtych czasach stosowane jedynie w kilku modelach na świecie. Także fabryka Takaoka wybudowana w 1968 roku specjalnie dla Corolli błyszczała nowoczesnością – jako pierwsza była sterowana komputerem. Od tamtej pory japoński koncern wprowadził na drogi aż dwanaście generacji tego modelu. Corolla jako pierwsza w dziejach motoryzacji przekroczyła rekordową liczbę 50 mln sztuk.

Reklama

Toyota Corolla najpopularniejszym autem w Polsce

Reklama

Dziś nowy egzemplarz tego auta sprzedaje się na świecie co 30 sekund, a w Polsce co 30 minut. Nad Wisłą Corolla od dwóch lat nie oddaje konkurencji miejsca na najwyższym stopniu podium – tylko od stycznia do końca listopada 2023 roku zarejestrowano już ponad 24 tys. sztuk tego auta. Kompakt Toyoty jest nie tylko najpopularniejszym autem w Polsce, ale też najchętniej wybieranym modelem przez firmy (przeszło 20,7 tys. egz. Corolli jeździ we flotach). Teraz samochód jest dostępny w specjalnej ofercie wyprzedażowej i to właściwie od ręki. Na co mogą liczyć kierowcy? Którą hybrydę 5. generacji wybrać? Z silnikiem 1.8 czy 2.0? Zanim jednak zakręcą się koła, warto przyjrzeć się jej z bliska…

Toyota Corolla / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla hatchback, TS kombi i sedan to różny styl

Corolla jako hatchback, TS kombi i sedan po tegorocznej kuracji odmładzającej i wzmacniającej wyróżnia się drapieżnym spojrzeniem przeprojektowanych reflektorów bi-LED. Każde z trzech nadwozi to indywidualny styl. Zmieniona kratka grilla czy nowe wzory felg to tylko część wprowadzonych nowości. Paletę kolorów wzbogacił lakier Juniper Blue o lśniącym odcieniu (zarezerwowany dla hatchbacka i kombi). W sedanie pojawił się zielony Midnight Teal. Lakier Metallic Grey można mieć z każdym nadwoziem.

Toyota Corolla cyfrowa we wnętrzu

Wnętrze Corolli stało się bardziej cyfrowe. Zegary są wyświetlane na 12,3-calowym ekranie. Wirtualne wskaźniki pozwalają żonglować informacjami prezentowanymi w środku obu tarcz. Mistrzem pierwszego wrażenia jest zamontowany idealnie w polu widzenia 10,5-calowy ekran dotykowy stacji multimedialnej z szybszym procesorem. Na tle wcześniejszych rozwiązań to rewolucja – szybko wykonuje polecania, interfejs stał się nowocześniejszy, a grafika bardziej przejrzysta. Wystarczy chwila zabawy by połapać się w logice systemu zawiadującego funkcjami. Wyświetlacz pozwala na zarządzenie nawigacją, multimediami z Android Auto i Apple CarPlay (bezprzewodowo). Pokazuje też widok z kamery cofania montowanej seryjnie (lepsza jakoś obrazu, ale do ideału wciąż daleko). Z poziomu wyświetlacza można sterować także klimatyzacją, szczęśliwie dla wielu Toyota pozostawiła niżej osobny, tradycyjny panel do regulacji temperatury i nawiewu.

Toyota Corolla TS kombi 2.0 Hybrid 196 KM e-CVT / Tomasz Sewastianowicz

System oferuje również nawigację w chmurze, informacje o ruchu drogowym, sterowanie głosowe oraz aktualizacje przez internet. Corollą da się zarządzać zdalnie – z poziomu aplikacji MyT na smartfonie można np. analizować styl jazdy, odnaleźć auto na parkingu czy ustawić klimatyzację lub zablokować i odblokować drzwi. Wnęka przed dźwignią automatycznej skrzyni biegów to ładowarka indukcyjna nad nią jest też gniazdo USB-C, a z tyłu dwa wejścia USB-C.

Toyota Corolla TS Kombi / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla TS Kombi / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla, czyli pojemność bagażnika większa niż w RAV4

Toyota Corolla hatchback oferuje bagażnik o pojemności 361 l (313 l z hybrydą 2.0). Sedan to już 471 l. Najwięcej przestrzeni daje Corolla TS kombi - w wersji z napędem 1.8 Hybrid mamy bagażnik o pojemności 596 l, a wariant 2.0 Hybrid zapewnia 581 l. To więcej niż RAV4 (580 l). Po złożeniu kanapy możliwości transportowe kombi rosną do 1600 litrów. A jeśli ktoś ma coś do ukrycia, to schowa swój skarb pod podwójną podłogą. Pakowanie ułatwi elektrycznie sterowna tylna klapa.

Toyota Corolla TS kombi / Infor

Toyota postarała się różnice w hybrydach 1.8 i 2.0

Corolla poza lepszymi multimediami i odświeżonym wnętrzem daje kierowcom aż dwie nowe hybrydy 5. generacji. Pierwsza jest oparta na benzynowym 1.8, zaś druga na jednostce 2.0 Dynamic Force. W obu układach wprowadzono poważne zmiany.

Najpopularniejsza hybryda 1.8 zapewnia 140 KM zamiast 122 KM. Większa o 18 KM moc to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,2 s, czyli szybciej o 1,7 s.

Napęd hybrydowy 5. generacji z silnikiem 2.0 wytwarza 196 KM, czyli o 12 KM więcej. Efekt? Corolla z niemal 200-konnym sercem stała się szybsza o pół sekundy - od 0 do 100 km/h przyspieszy w 7,5 s. To na papierze, a o odczuciach zza kierownicy za chwilę…

Toyota Corolla TS kombi 2.0 Hybrid 196 KM e-CVT / Tomasz Sewastianowicz

Hybrydowa Toyota Corolla ma nowy akumulator litowo-jonowy

Zmiany przeszedł również akumulator litowo-jonowy - jest mniejszy i o 14 proc. lżejszy od montowanego w napędach 4. generacji (w porównaniu z długo stosowaną baterią niklowo-wodorkową różnica w masie sięga 40 proc.). Jednocześnie o 14 proc. udało się zwiększyć moc baterii. To z kolei wymusiło udoskonalenie układu chłodzenia ogniw (teraz pracuje ciszej). Pochylono się nawet nad zmianą lepkości oleju w przekładni.

Toyota Corolla TS Kombi / Tomasz Sewastianowicz

Jak jeździ Toyota Corolla hybrydą 1.8/140 KM i ile zużywa benzyny?

Podczas przyspieszania częściej do głosu dochodzi jednostka elektryczna – silnik benzynowy 1.8 wkracza do akcji nieco później i rzadziej niż w 4. generacji. Corolla z hybrydą 5. generacji procentowo dłużej jeździ dzięki silnikowi EV, a to przekłada się na niższe zużycie benzyny i wyższy komfort akustyczny w kabinie. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej towarzyszy cisza. W porównaniu do poprzedniej konstrukcji wyraźnie zyskała też zrywność i elastyczność. Na drodze nowa hybryda 1.8/140 KM jest bardzo ekonomiczna – wynik 4,5 l/100 km poza terenem zabudowanym nie wymaga specjalnych wysiłków. Przy tym Corolla sedan przez ok. 50 proc. czasu jazdy odcinkiem pomiarowym korzystała z trybu elektrycznego (EV). Super! Jednak dopiero próby porównawcze pokazują kolosalne różnice między trzema różnymi generacjami hybrydowego napędu 1.8.

Toyota Corolla 1.8 Hybrid / Toyota

Toyota Corolla kontra Auris 1.8 Hybrid i Corolla z hybrydą 4. generacji (wyniki prób w tabeli)

Podczas symulowanych prób w ruchu miejskim – czyli tam gdzie hybryda ma największy sens – sprawdziliśmy procentowy udział czasu jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym. W szranki stanęła aktualna Corolla, Auris II 1.8 Hybrid i Corolla z hybrydą 4. generacji. Każdy z trzech samochodów pokonał identyczny odcinek.

Na pierwszy ogień trafiła Corolla 2023 wyposażona w 5. generację hybrydy 1.8/140 KM. Tu współczynnik używania trybu elektrycznego wyniósł aż 73 proc. wobec 66 proc. za kierownicą Corolli z hybrydą 4. generacji (1.8/122 KM). Co ciekawe, wynik nowego napędu okazał się najbardziej zbliżony do deklaracji producenta (75 proc.).

Toyota Auris II hybryda 3. generacji, Corolla 2023 hybryda 5. generacji i Corolla hybryda 4. generacji / Toyota

Trzeci i najstarszy w tym zestawieniu Auris II 1.8/136 KM z hybrydą 3. generacji uzyskał wynik na poziomie 47 proc. Jednak najsłabszy współczynnik jazdy w trybie EV nie czyni go przegranym. Auris ze 136-konną hybrydą uzyskał lepszy czas przyspieszenia od 0 do 80 km/h niż Corolla z nowszym ale słabszym układem 4. generacji. Do tego okazał się też równie elastyczny w przedziale 40-80 km/h.

Model i generacja napędu hybrydowego Hybryda 3. generacji (Toyota Auris II 1.8 Hybrid 2012-2018) Hybryda 4. generacji (Toyota Corolla 1.8 Hybrid 2018-2022) Hybryda 5. generacji (Toyota Corolla 2023 1.8 Hybrid)
Napięcie silnika elektrycznego 650 V 600 V 600 V
Moc silnika elektrycznego 60 kW/82 KM 53 kW/72 KM 70 kW/95 KM
Napięcie baterii 202 V 207 V 207 V
Typ baterii niklowo-metalowo-wodorkowa niklowo-metalowo-wodorkowa w 1.8 i litowo-jonowa w 2.0 litowo-jonowa
Procentowy czas jazdy w trybie EV (dane producenta/pomiar Dziennik.pl) 64 proc./47 proc. 72 proc./66 proc. 75 proc./73 proc.
Prędkość maksymalna w trybie EV 70 km/h 120-130 km/h 120-130 km/h
Moc systemowa hybrydy 136 KM 122 KM 140 KM
Przyspieszenie 0-80 km/h (pomiar Dziennik.pl) 7,8 s 7,9 s 7,2 s
Elastyczność, czyli czas przyspieszenia 40-80 km/h (pomiar Dziennik.pl) 5,0 s 5,0 s 4,5 s
Toyota Corolla 2023 hybryda 5. generacji - wyniki pomiaru przyspieszenia od 0 do 80 km/h i elastyczności (40-80 km/h) / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Auris II hybryda 3. generacji - wyniki pomiaru przyspieszenia od 0 do 80 km/h i elastyczności (40-80 km/h) / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla z hybrydą 5. generacji ponad 80 proc. na silniku elektrycznym

A jak wypada wydajność? Tu do prób na ulicach Poznania także stanęła Corolla 2023 z napędem hybrydowym 1.8/140 KM, wcześniejsza Corolla Hybrid 1.8 (4. generacja technologii hybrydowej) oraz Auris Hybrid 1.8 korzystający z napędu 3. generacji. Samochody wyposażone w urządzenia do pomiarów telemetrycznych pięciokrotnie pokonały prawie 12-kilometrową trasę. Przejazdy po suchej nawierzchni w temperaturze kilku stopni powyżej zera zajmowały im średnio około 33 min.

Corolla wyposażona w najnowszą 5. generację napędu hybrydowego uzyskała najlepsze wyniki. Podczas pięciu kolejnych przejazdów pomiary czasu jazdy w trybie EV wahały się w zakresie 77-83 proc., a średni wynik auta to 80 proc. Poprzedni model uzyskał wyniki w zakresie 71-74 proc. czasu jazdy, ze średnią na poziomie 72 proc. Auris Hybrid 1.8 korzystał z samego silnika elektrycznego średnio przez 68 proc. czasu jazdy, a w kolejnych przejazdach system telemetryczny wskazywał od 67 proc. do 71 proc.

Toyota Corolla 1.8 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla 1.8 Hybrid i przekładnia e-CVT, mniej spala, lepiej jeździ (opinia)

Hybrydę 5. generacji z silnikiem 1.8 doszlifowano również pod względem akustycznym – benzynowiec pracował zauważalnie ciszej, ton podnosił jedynie przy zdecydowanym wdepnięciu gazu. Redukcja obrotów jednostki spalinowej podczas przyspieszania i częstsze użycie energii elektrycznej z baterii trakcyjnej przełożyło się na lepsze odczucia z jazdy i redukcję hałasu o 2,5 dB.

Bezstopniowa przekładnia e-CVT ogłady nabrała już wcześniej, stąd nie ma mowy o przeciągłym wyciu przy przyspieszaniu. Nowe oprogramowanie układu hybrydowego plus lepsze wygłuszenie komory silnika także zrobiło swoje. Corolla w nowym wcieleniu pod względem wrażeń zza kierownicy i reakcji na polecenia to samochód, który awansował przynajmniej o dwie klasy. Hybryda 5. generacji z silnikiem 1.8 po mistrzowsku łączy dynamikę i oszczędne zużycie paliwa.

Toyota Corolla 2023 / Toyota / Jeroen Peeters

Toyota Corolla hatchback - ceny i wyposażenie

Toyota Corolla w wyprzedaży rocznika 2023 kusi ceną i dostępnością od ręki. Najtańszy hatchback z napędem 1.8 Hybrid/140 KM w wersji Comfort kosztuje obecnie 112 100 zł (to 13 300 zł mniej niż cena katalogowa). W przypadku kupujących na firmę japoński producent obiecuje miesięczną ratę w Leasingu KINTO ONE od 979 zł netto. Auto w standardzie jest wyposażone m.in. w 16-calowe alufelgi, nowy system multimedialny Toyota Smart Connect z 10,5-calowym ekranem dotykowym, 12,3-calowy wirtualny kokpit, systemy Toyota T-MATE, automatyczną klimatyzację dwustrefową i kamerę cofania.

Corolla hatchback w wersji Style dla Kowalskiego kosztuje teraz od 122 900 zł (o 14 tys. zł taniej). Z kolei kupujący na firmę mogą spodziewać się raty od 1062 zł netto miesięcznie w Leasingu KINTO ONE. Taki samochód oferuje 17-calowe alfelgi, podgrzewane fotele przednie, tapicerkę materiałową z elementami skóry syntetycznej, światła główne w technologii LED, przyciemniane szyby tylne, przednie i tylne czujniki parkowania, inteligentny kluczyk, stację do bezprzewodowego ładowania telefonu w konsoli centralnej, system dodatkowego nastrojowego oświetlenia wnętrza diodami LED czy inteligentne wycieraczki z czujnikiem deszczu.

Toyota Corolla 2023 / Toyota / Jeroen Peeters

Toyota Corolla sedan dostępna w pięciu wersjach wyposażenia

Toyota Corolla sedan z hybrydą 1.8 w wyprzedaży rocznika 2023 jest dostępna w wersjach: Comfort, Comfort + Tech, Style, GR Sport oraz GR Sport + Dynamic.

Ciekawie skonfigurowana Corolla 1.8 Hybrid w wersji Style kosztuje teraz od 123 000 zł (o 9900 zł mniej). Jednak jeśli ktoś zdecyduje się takie auto w leasingu wówczas Toyota obiecuje ratę od 995 zł netto miesięcznie. Wybierając pakiet Tech samochód zyska wycieraczki z czujnikiem deszczu, automatycznie ścieniające się lusterko wsteczne, przednie i tylne czujniki parkowania, układ detekcji przeszkód, podgrzewane fotele przednie, elektryczną regulację podparcia odcinka lędźwiowego fotela kierowcy, inteligentny kluczyk i stację do bezprzewodowego ładowania telefonu (miesięczna rata na poziomie 1108 zł netto).

Toyota Corolla sedan / Toyota / Jeroen Peeters

Toyota Corolla TS Kombi do wyboru z hybrydą 1.8 lub 2.0

Toyota Corolla TS Kombi w wyprzedaży rocznika 2023 z napędem 1.8 Hybrid jest dostępna we wszystkich wersjach poza Executive, a dla wybranych wariantów wciąż można wybrać mocniejszą odmianę 2.0 Hybrid (196 KM). Toyota Corolla TS Kombi z napędem 1.8 Hybrid w wersji Comfort dla Kowalskiego kosztuje od 120 000 zł (9900 zł mniej). Rata w przypadku zakupu na firmę wyniesie 1073 zł netto miesięcznie, a wersja Comfort z pakietem Tech oznacza miesięczną ratę na poziomie 1186 zł netto. Wyposażenie obejmuje m.in.: światła przeciwmgielne w technologii LED i nawiewy w drugim rzędzie siedzeń. Łatwiejsze jest także składanie drugiego rzędu siedzeń dzięki Toyota Easy Flat. Od tej wersji standardem jest Digital Cockpit – cyfrowy wyświetlacz na tablicy zegarów oraz system multimedialny Toyota Smart Connect z kolorowym, 10,5-calowym ekranem dotykowym.

Toyota Corolla 1.8 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla TS kombi 2.0 Hybrid 196 KM e-CVT / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla i dane techniczne, pojemność bagażnika, wymiary

Silnik benzynowy 1.8 Hybrid 2.0 Hybrid
Typ 1,8 l4-cylindrowyrzędowy 2,0 l4-cylindrowyrzędowy
Mechanizm zaworów DOHC, 16 zaworów, przekładnia łańcuchowa,Układ dolotowy i wylotowy VVT-i
Pojemność skokowa 1798 1987
Średnica cylindra x skok tłoka mm 80,5 x 88,3 80,5 x 97,62
Stopień sprężania (:1) 13,048 14,0
Moc KM (kW) / obr/min 98 (72) / 5 200 152 (112) / 6 600
Maksymalny moment obrotowy Nm / obr/min 142 / 3600 190 / 5 200
Napęd hybrydowy 1.8 Hybrid 2.0 Hybrid
Bateria Litowo-jonowa
Typ silnika elektrycznego Synchroniczny z magnesem stałym
Moc KM (kW) 95 (70) 113 (83)
Maksymalny moment obrotowy Nm 185 206
Łączna moc układu hybrydowego KM (kW) 140 (103) 196 (144)
Przekładnia eCVT eCVT
Stopień przełożenia 2,834 3,193
Osiągi 1.8 Hybrid 2.0 Hybrid
Prędkość maksymalna km/h 180 180
Przyspieszenie 0-100 km/h s 9,1 7,4
Zużycie paliwa 1.8 Hybrid 2.0 Hybrid
Średnio WLTP l/100 km 4,4 4,4
Pojemność baku l 43
Hamulce 1.8 Hybrid 2.0 Hybrid
Przód Wentylowane tarcze z pływającymi zaciskami jednotłoczkowymi
Tył Pełne tarcze z pływającymi zaciskami jednotłoczkowymi
Zawieszenie 1.8 Hybrid 2.0 Hybrid
Przednie Kolumny MacPhersona
Tylne Zawieszenie wielowahaczowe
Wymiary zewnętrzne Hatchback TS Kombi Sedan
Długość mm 4370 4650 4630
Szerokość mm 1790 1780
Wysokość mm 1460 1435
Rozstaw kół przednich mm 1530
Rozstaw kół tylnych mm 1530
Rozstaw osi mm 2640 2700
Przedni zwis mm 935
Tylny zwis mm 795 1015 995
Prześwit mm 130
Pojemność bagażnika (bez schowka pod podłogą) l 361 (1.8)313 (2.0) 596 (1.8)581 (2.0) 471
Toyota Corolla 2023 / Toyota / Jeroen Peeters