- Toyota Corolla w Polsce to dwa napędy hybrydowe 5. generacji
- Toyota Corolla najpopularniejszym autem w Polsce
- Toyota Corolla hatchback, TS kombi i sedan to różny styl
- Toyota Corolla cyfrowa we wnętrzu
- Toyota Corolla, czyli pojemność bagażnika większa niż w RAV4
Toyota Corolla w Polsce to dwa napędy hybrydowe 5. generacji
Toyota Corolla jest z nami od niemal 60 lat. Pojawiła się w 1966 roku, by trafić w potrzeby rozwijającej się wówczas w Japonii klasy średniej. W Polsce szczytem marzeń była wtedy Syrena, a o Fiacie 126p jeszcze nikt nie słyszał. Licznik japońskiej marki ruszył. Pierwszy kompaktowy model Toyoty na początek zmotoryzował rodzimy rynek, następnie podbił amerykański i wreszcie stał się autem globalnym. Nazwa Corolla oznacza koronę płatków kwiatu, czyli jego najpiękniejszą część. Japończycy celowo wybrali to "imię", ponieważ miało kojarzyć się ze stylem i wysoką jakością. Jednak za sloganami stały też rozwiązania techniczne…
Corolla pierwszej generacji była autem zaawansowanym, a świadczy o tym choćby przednie zawieszenie oparte na kolumnach MacPhersona – w tamtych czasach stosowane jedynie w kilku modelach na świecie. Także fabryka Takaoka wybudowana w 1968 roku specjalnie dla Corolli błyszczała nowoczesnością – jako pierwsza była sterowana komputerem. Od tamtej pory japoński koncern wprowadził na drogi aż dwanaście generacji tego modelu. Corolla jako pierwsza w dziejach motoryzacji przekroczyła rekordową liczbę 50 mln sztuk.
Toyota Corolla najpopularniejszym autem w Polsce
Dziś nowy egzemplarz tego auta sprzedaje się na świecie co 30 sekund, a w Polsce co 30 minut. Nad Wisłą Corolla od dwóch lat nie oddaje konkurencji miejsca na najwyższym stopniu podium – tylko od stycznia do końca listopada 2023 roku zarejestrowano już ponad 24 tys. sztuk tego auta. Kompakt Toyoty jest nie tylko najpopularniejszym autem w Polsce, ale też najchętniej wybieranym modelem przez firmy (przeszło 20,7 tys. egz. Corolli jeździ we flotach). Teraz samochód jest dostępny w specjalnej ofercie wyprzedażowej i to właściwie od ręki. Na co mogą liczyć kierowcy? Którą hybrydę 5. generacji wybrać? Z silnikiem 1.8 czy 2.0? Zanim jednak zakręcą się koła, warto przyjrzeć się jej z bliska…
Toyota Corolla hatchback, TS kombi i sedan to różny styl
Corolla jako hatchback, TS kombi i sedan po tegorocznej kuracji odmładzającej i wzmacniającej wyróżnia się drapieżnym spojrzeniem przeprojektowanych reflektorów bi-LED. Każde z trzech nadwozi to indywidualny styl. Zmieniona kratka grilla czy nowe wzory felg to tylko część wprowadzonych nowości. Paletę kolorów wzbogacił lakier Juniper Blue o lśniącym odcieniu (zarezerwowany dla hatchbacka i kombi). W sedanie pojawił się zielony Midnight Teal. Lakier Metallic Grey można mieć z każdym nadwoziem.
Toyota Corolla cyfrowa we wnętrzu
Wnętrze Corolli stało się bardziej cyfrowe. Zegary są wyświetlane na 12,3-calowym ekranie. Wirtualne wskaźniki pozwalają żonglować informacjami prezentowanymi w środku obu tarcz. Mistrzem pierwszego wrażenia jest zamontowany idealnie w polu widzenia 10,5-calowy ekran dotykowy stacji multimedialnej z szybszym procesorem. Na tle wcześniejszych rozwiązań to rewolucja – szybko wykonuje polecania, interfejs stał się nowocześniejszy, a grafika bardziej przejrzysta. Wystarczy chwila zabawy by połapać się w logice systemu zawiadującego funkcjami. Wyświetlacz pozwala na zarządzenie nawigacją, multimediami z Android Auto i Apple CarPlay (bezprzewodowo). Pokazuje też widok z kamery cofania montowanej seryjnie (lepsza jakoś obrazu, ale do ideału wciąż daleko). Z poziomu wyświetlacza można sterować także klimatyzacją, szczęśliwie dla wielu Toyota pozostawiła niżej osobny, tradycyjny panel do regulacji temperatury i nawiewu.
System oferuje również nawigację w chmurze, informacje o ruchu drogowym, sterowanie głosowe oraz aktualizacje przez internet. Corollą da się zarządzać zdalnie – z poziomu aplikacji MyT na smartfonie można np. analizować styl jazdy, odnaleźć auto na parkingu czy ustawić klimatyzację lub zablokować i odblokować drzwi. Wnęka przed dźwignią automatycznej skrzyni biegów to ładowarka indukcyjna nad nią jest też gniazdo USB-C, a z tyłu dwa wejścia USB-C.
Toyota Corolla, czyli pojemność bagażnika większa niż w RAV4
Toyota Corolla hatchback oferuje bagażnik o pojemności 361 l (313 l z hybrydą 2.0). Sedan to już 471 l. Najwięcej przestrzeni daje Corolla TS kombi - w wersji z napędem 1.8 Hybrid mamy bagażnik o pojemności 596 l, a wariant 2.0 Hybrid zapewnia 581 l. To więcej niż RAV4 (580 l). Po złożeniu kanapy możliwości transportowe kombi rosną do 1600 litrów. A jeśli ktoś ma coś do ukrycia, to schowa swój skarb pod podwójną podłogą. Pakowanie ułatwi elektrycznie sterowna tylna klapa.
Toyota postarała się różnice w hybrydach 1.8 i 2.0
Corolla poza lepszymi multimediami i odświeżonym wnętrzem daje kierowcom aż dwie nowe hybrydy 5. generacji. Pierwsza jest oparta na benzynowym 1.8, zaś druga na jednostce 2.0 Dynamic Force. W obu układach wprowadzono poważne zmiany.
Najpopularniejsza hybryda 1.8 zapewnia 140 KM zamiast 122 KM. Większa o 18 KM moc to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,2 s, czyli szybciej o 1,7 s.
Napęd hybrydowy 5. generacji z silnikiem 2.0 wytwarza 196 KM, czyli o 12 KM więcej. Efekt? Corolla z niemal 200-konnym sercem stała się szybsza o pół sekundy - od 0 do 100 km/h przyspieszy w 7,5 s. To na papierze, a o odczuciach zza kierownicy za chwilę…
Hybrydowa Toyota Corolla ma nowy akumulator litowo-jonowy
Zmiany przeszedł również akumulator litowo-jonowy - jest mniejszy i o 14 proc. lżejszy od montowanego w napędach 4. generacji (w porównaniu z długo stosowaną baterią niklowo-wodorkową różnica w masie sięga 40 proc.). Jednocześnie o 14 proc. udało się zwiększyć moc baterii. To z kolei wymusiło udoskonalenie układu chłodzenia ogniw (teraz pracuje ciszej). Pochylono się nawet nad zmianą lepkości oleju w przekładni.
Jak jeździ Toyota Corolla hybrydą 1.8/140 KM i ile zużywa benzyny?
Podczas przyspieszania częściej do głosu dochodzi jednostka elektryczna – silnik benzynowy 1.8 wkracza do akcji nieco później i rzadziej niż w 4. generacji. Corolla z hybrydą 5. generacji procentowo dłużej jeździ dzięki silnikowi EV, a to przekłada się na niższe zużycie benzyny i wyższy komfort akustyczny w kabinie. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej towarzyszy cisza. W porównaniu do poprzedniej konstrukcji wyraźnie zyskała też zrywność i elastyczność. Na drodze nowa hybryda 1.8/140 KM jest bardzo ekonomiczna – wynik 4,5 l/100 km poza terenem zabudowanym nie wymaga specjalnych wysiłków. Przy tym Corolla sedan przez ok. 50 proc. czasu jazdy odcinkiem pomiarowym korzystała z trybu elektrycznego (EV). Super! Jednak dopiero próby porównawcze pokazują kolosalne różnice między trzema różnymi generacjami hybrydowego napędu 1.8.
Toyota Corolla kontra Auris 1.8 Hybrid i Corolla z hybrydą 4. generacji (wyniki prób w tabeli)
Podczas symulowanych prób w ruchu miejskim – czyli tam gdzie hybryda ma największy sens – sprawdziliśmy procentowy udział czasu jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym. W szranki stanęła aktualna Corolla, Auris II 1.8 Hybrid i Corolla z hybrydą 4. generacji. Każdy z trzech samochodów pokonał identyczny odcinek.
Na pierwszy ogień trafiła Corolla 2023 wyposażona w 5. generację hybrydy 1.8/140 KM. Tu współczynnik używania trybu elektrycznego wyniósł aż 73 proc. wobec 66 proc. za kierownicą Corolli z hybrydą 4. generacji (1.8/122 KM). Co ciekawe, wynik nowego napędu okazał się najbardziej zbliżony do deklaracji producenta (75 proc.).
Trzeci i najstarszy w tym zestawieniu Auris II 1.8/136 KM z hybrydą 3. generacji uzyskał wynik na poziomie 47 proc. Jednak najsłabszy współczynnik jazdy w trybie EV nie czyni go przegranym. Auris ze 136-konną hybrydą uzyskał lepszy czas przyspieszenia od 0 do 80 km/h niż Corolla z nowszym ale słabszym układem 4. generacji. Do tego okazał się też równie elastyczny w przedziale 40-80 km/h.
Model i generacja napędu hybrydowego | Hybryda 3. generacji (Toyota Auris II 1.8 Hybrid 2012-2018) | Hybryda 4. generacji (Toyota Corolla 1.8 Hybrid 2018-2022) | Hybryda 5. generacji (Toyota Corolla 2023 1.8 Hybrid) |
Napięcie silnika elektrycznego | 650 V | 600 V | 600 V |
Moc silnika elektrycznego | 60 kW/82 KM | 53 kW/72 KM | 70 kW/95 KM |
Napięcie baterii | 202 V | 207 V | 207 V |
Typ baterii | niklowo-metalowo-wodorkowa | niklowo-metalowo-wodorkowa w 1.8 i litowo-jonowa w 2.0 | litowo-jonowa |
Procentowy czas jazdy w trybie EV (dane producenta/pomiar Dziennik.pl) | 64 proc./47 proc. | 72 proc./66 proc. | 75 proc./73 proc. |
Prędkość maksymalna w trybie EV | 70 km/h | 120-130 km/h | 120-130 km/h |
Moc systemowa hybrydy | 136 KM | 122 KM | 140 KM |
Przyspieszenie 0-80 km/h (pomiar Dziennik.pl) | 7,8 s | 7,9 s | 7,2 s |
Elastyczność, czyli czas przyspieszenia 40-80 km/h (pomiar Dziennik.pl) | 5,0 s | 5,0 s | 4,5 s |
Toyota Corolla z hybrydą 5. generacji ponad 80 proc. na silniku elektrycznym
A jak wypada wydajność? Tu do prób na ulicach Poznania także stanęła Corolla 2023 z napędem hybrydowym 1.8/140 KM, wcześniejsza Corolla Hybrid 1.8 (4. generacja technologii hybrydowej) oraz Auris Hybrid 1.8 korzystający z napędu 3. generacji. Samochody wyposażone w urządzenia do pomiarów telemetrycznych pięciokrotnie pokonały prawie 12-kilometrową trasę. Przejazdy po suchej nawierzchni w temperaturze kilku stopni powyżej zera zajmowały im średnio około 33 min.
Corolla wyposażona w najnowszą 5. generację napędu hybrydowego uzyskała najlepsze wyniki. Podczas pięciu kolejnych przejazdów pomiary czasu jazdy w trybie EV wahały się w zakresie 77-83 proc., a średni wynik auta to 80 proc. Poprzedni model uzyskał wyniki w zakresie 71-74 proc. czasu jazdy, ze średnią na poziomie 72 proc. Auris Hybrid 1.8 korzystał z samego silnika elektrycznego średnio przez 68 proc. czasu jazdy, a w kolejnych przejazdach system telemetryczny wskazywał od 67 proc. do 71 proc.
Toyota Corolla 1.8 Hybrid i przekładnia e-CVT, mniej spala, lepiej jeździ (opinia)
Hybrydę 5. generacji z silnikiem 1.8 doszlifowano również pod względem akustycznym – benzynowiec pracował zauważalnie ciszej, ton podnosił jedynie przy zdecydowanym wdepnięciu gazu. Redukcja obrotów jednostki spalinowej podczas przyspieszania i częstsze użycie energii elektrycznej z baterii trakcyjnej przełożyło się na lepsze odczucia z jazdy i redukcję hałasu o 2,5 dB.
Bezstopniowa przekładnia e-CVT ogłady nabrała już wcześniej, stąd nie ma mowy o przeciągłym wyciu przy przyspieszaniu. Nowe oprogramowanie układu hybrydowego plus lepsze wygłuszenie komory silnika także zrobiło swoje. Corolla w nowym wcieleniu pod względem wrażeń zza kierownicy i reakcji na polecenia to samochód, który awansował przynajmniej o dwie klasy. Hybryda 5. generacji z silnikiem 1.8 po mistrzowsku łączy dynamikę i oszczędne zużycie paliwa.
Toyota Corolla hatchback - ceny i wyposażenie
Toyota Corolla w wyprzedaży rocznika 2023 kusi ceną i dostępnością od ręki. Najtańszy hatchback z napędem 1.8 Hybrid/140 KM w wersji Comfort kosztuje obecnie 112 100 zł (to 13 300 zł mniej niż cena katalogowa). W przypadku kupujących na firmę japoński producent obiecuje miesięczną ratę w Leasingu KINTO ONE od 979 zł netto. Auto w standardzie jest wyposażone m.in. w 16-calowe alufelgi, nowy system multimedialny Toyota Smart Connect z 10,5-calowym ekranem dotykowym, 12,3-calowy wirtualny kokpit, systemy Toyota T-MATE, automatyczną klimatyzację dwustrefową i kamerę cofania.
Corolla hatchback w wersji Style dla Kowalskiego kosztuje teraz od 122 900 zł (o 14 tys. zł taniej). Z kolei kupujący na firmę mogą spodziewać się raty od 1062 zł netto miesięcznie w Leasingu KINTO ONE. Taki samochód oferuje 17-calowe alfelgi, podgrzewane fotele przednie, tapicerkę materiałową z elementami skóry syntetycznej, światła główne w technologii LED, przyciemniane szyby tylne, przednie i tylne czujniki parkowania, inteligentny kluczyk, stację do bezprzewodowego ładowania telefonu w konsoli centralnej, system dodatkowego nastrojowego oświetlenia wnętrza diodami LED czy inteligentne wycieraczki z czujnikiem deszczu.
Toyota Corolla sedan dostępna w pięciu wersjach wyposażenia
Toyota Corolla sedan z hybrydą 1.8 w wyprzedaży rocznika 2023 jest dostępna w wersjach: Comfort, Comfort + Tech, Style, GR Sport oraz GR Sport + Dynamic.
Ciekawie skonfigurowana Corolla 1.8 Hybrid w wersji Style kosztuje teraz od 123 000 zł (o 9900 zł mniej). Jednak jeśli ktoś zdecyduje się takie auto w leasingu wówczas Toyota obiecuje ratę od 995 zł netto miesięcznie. Wybierając pakiet Tech samochód zyska wycieraczki z czujnikiem deszczu, automatycznie ścieniające się lusterko wsteczne, przednie i tylne czujniki parkowania, układ detekcji przeszkód, podgrzewane fotele przednie, elektryczną regulację podparcia odcinka lędźwiowego fotela kierowcy, inteligentny kluczyk i stację do bezprzewodowego ładowania telefonu (miesięczna rata na poziomie 1108 zł netto).
Toyota Corolla TS Kombi do wyboru z hybrydą 1.8 lub 2.0
Toyota Corolla TS Kombi w wyprzedaży rocznika 2023 z napędem 1.8 Hybrid jest dostępna we wszystkich wersjach poza Executive, a dla wybranych wariantów wciąż można wybrać mocniejszą odmianę 2.0 Hybrid (196 KM). Toyota Corolla TS Kombi z napędem 1.8 Hybrid w wersji Comfort dla Kowalskiego kosztuje od 120 000 zł (9900 zł mniej). Rata w przypadku zakupu na firmę wyniesie 1073 zł netto miesięcznie, a wersja Comfort z pakietem Tech oznacza miesięczną ratę na poziomie 1186 zł netto. Wyposażenie obejmuje m.in.: światła przeciwmgielne w technologii LED i nawiewy w drugim rzędzie siedzeń. Łatwiejsze jest także składanie drugiego rzędu siedzeń dzięki Toyota Easy Flat. Od tej wersji standardem jest Digital Cockpit – cyfrowy wyświetlacz na tablicy zegarów oraz system multimedialny Toyota Smart Connect z kolorowym, 10,5-calowym ekranem dotykowym.
Toyota Corolla i dane techniczne, pojemność bagażnika, wymiary
Silnik benzynowy | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid | ||
Typ | 1,8 l4-cylindrowyrzędowy | 2,0 l4-cylindrowyrzędowy | ||
Mechanizm zaworów | DOHC, 16 zaworów, przekładnia łańcuchowa,Układ dolotowy i wylotowy VVT-i | |||
Pojemność skokowa | 1798 | 1987 | ||
Średnica cylindra x skok tłoka | mm | 80,5 x 88,3 | 80,5 x 97,62 | |
Stopień sprężania | (:1) | 13,048 | 14,0 | |
Moc | KM (kW) / obr/min | 98 (72) / 5 200 | 152 (112) / 6 600 | |
Maksymalny moment obrotowy | Nm / obr/min | 142 / 3600 | 190 / 5 200 | |
Napęd hybrydowy | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid | ||
Bateria | Litowo-jonowa | |||
Typ silnika elektrycznego | Synchroniczny z magnesem stałym | |||
Moc | KM (kW) | 95 (70) | 113 (83) | |
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 185 | 206 | |
Łączna moc układu hybrydowego | KM (kW) | 140 (103) | 196 (144) | |
Przekładnia | eCVT | eCVT | ||
Stopień przełożenia | 2,834 | 3,193 | ||
Osiągi | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid | ||
Prędkość maksymalna | km/h | 180 | 180 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 9,1 | 7,4 |
Zużycie paliwa | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid | |
Średnio WLTP | l/100 km | 4,4 | 4,4 |
Pojemność baku | l | 43 |
Hamulce | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid | ||||
Przód | Wentylowane tarcze z pływającymi zaciskami jednotłoczkowymi | |||||
Tył | Pełne tarcze z pływającymi zaciskami jednotłoczkowymi | |||||
Zawieszenie | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid | ||||
Przednie | Kolumny MacPhersona | |||||
Tylne | Zawieszenie wielowahaczowe | |||||
Wymiary zewnętrzne | Hatchback | TS Kombi | Sedan | |||
Długość | mm | 4370 | 4650 | 4630 | ||
Szerokość | mm | 1790 | 1780 | |||
Wysokość | mm | 1460 | 1435 | |||
Rozstaw kół przednich | mm | 1530 | ||||
Rozstaw kół tylnych | mm | 1530 | ||||
Rozstaw osi | mm | 2640 | 2700 | |||
Przedni zwis | mm | 935 | ||||
Tylny zwis | mm | 795 | 1015 | 995 | ||
Prześwit | mm | 130 | ||||
Pojemność bagażnika (bez schowka pod podłogą) | l | 361 (1.8)313 (2.0) | 596 (1.8)581 (2.0) | 471 |