Nowa Toyota Yaris Cross 2024 już dostępna w Polsce, nie tyko hybryda 5. generacji robi różnicę

Toyota Yaris Cross to dziś najpopularniejszy w Polsce SUV segmentu B - trzyma w garści ponad 23 proc. rynku. Teraz japoński model doczekał się pierwszej modernizacji, ciekawszych kolorów, bogatszego wyposażenia, cyfrowych nowinek i jednocześnie zyskuje zupełnie nową hybrydę 5. generacji.

Debiutujący w Polsce Yaris Cross Hybrid 130 dostał pod maskę nową przekładnię, większy i mocniejszy silnik elektryczny plus lepsze oprogramowanie układu sterowania mocą. Producent nie rezygnuje jednak ze starszej wersji napędu. Oto szczegóły i różnice…

Reklama

Nowa Toyota Yaris Cross to mocniejsza hybryda. Jakie różnice?

Nowa hybryda 1.5 zapewni 130 KM wobec 116 KM dotychczas oferowanego napędu. Dodatkowe 14 KM to efekt modyfikacji jednostki sterującej mocą. Wzrost momentu obrotowego też jest solidny, bo aż o 30 proc. ze 141 Nm do 185 Nm! Zastrzyk wzmacniający przełożył się nie tylko na przyspieszenie, ale i na lepszą elastyczność auta, co szczególnie ważne przy wyprzedzaniu.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota
Reklama

Nowa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 - jakie przyspieszenie i zużycie paliwa?

Yaris Cross Hybrid 130 już na papierze stara się błysnąć osiągami. Od 0 do 100 km/h przyspiesza o pół sekundy szybciej w 10,7 s. Zryw od 80 do 120 km/h trwa 8,9 s, czyli elastyczność jest lepsza o 0,4 s. Poza tym, w tego rodzaju aucie bardziej liczy się częstsze korzystnie z energii akumulatora w ruchu miejskim, czyli środowisku naturalnym hybrydy.

To przekłada się na niskie spalanie – 130-konna Toyota ma zużywać 4,5-5,4 l benzyny na 100 km. Auto można mieć elektrycznym układem 4x4 (AWD-i).

Toyota Yaris Cross 2024 / Toyota

Lepsze wycieszenie wnętrza – grubsze szyby, więcej warstw wygłuszenia, nowe mocowanie silnika

Także specjaliści od wyciszenia solidnie zapracowali na wynagrodzenie. Posłużyli się m.in. rozwiązaniem stosowanym w autach luksusowych – szyba czołowa i przednie boczne są teraz grubsze. Do lewego mocowania silnika dodano amortyzator dynamiczny, zamontowano też rezonator na dolocie. W desce rozdzielczej pojawiło się 3-warstwowe wygłuszenie zamiast jednej warstwy, dodatkową porcję filcu dodano też w górnej części. Zapowiada się nowa jakość, bo nawet przy prędkościach autostradowych w kabinie powinno być znacznie ciszej.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota / philipprupprecht

Nowa Toyota Yaris Cross 2024 i nowe multimedia oraz większy ekran

W kabinie powiew świeżych technologii widać na pierwszy rzut oka. Yaris Cross 2024 w wersjach Active, Comfort i Style zyskał 7-calowy, kolorowy wyświetlacz na tablicy wskaźników. Bogatsze odmiany Executive, GR Sport oraz Premiere Edition to już standardowy 12,3-calowy wirtualny kokpit.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota

Ekran stacji multimedialnej ma przekątną 9- lub 10,5 cala. Ten większy z systemem Toyota Smart Connect zaskoczy jakością prezentowanej grafiki i szybką reakcją. Tradycjonalistów rozczaruje brak fizycznych przycisków.

Nawigacja pobiera dane w czasie rzeczywistym z chmury. Sterowanie głosowe obsługuje klimatyzację i wiele innych funkcji. Wystarczy powiedzieć "Hej Toyota", a sztuczna inteligencja spełni życzenia kierowcy lub pasażera na przednim siedzeniu i np. wyznaczy trasę, przestawi temperaturę czy rozpozna, z którego miejsca nadeszło polecenie "otwórz okno" i odpowiednio zareaguje opuszczając lewą lub prawą szybę przednich drzwi. Ponadto samochód łączy się bezprzewodowo ze smartfonami przy pomocy interfejsów Apple CarPlay i Android Auto.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota

Nawigacja w chmurze, cyfrowy kluczyk w telefonie dla pięciu osób

Cyfrowy kluczyk to kolejna gratka – dodatek w aplikacji MyT daje dostęp do auta aż pięciu osobom. Pozwala otworzyć lub zamknąć drzwi, a także uruchomić samochód bez wyjmowania telefonu z kieszeni lub torebki. W wersji GR Sport i Premiere Edition jest standardem z roczną subskrypcją w cenie auta.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota / philipprupprecht

Yaris Cross 2024 dostał także bezprzewodową aktualizację pokładowego oprogramowania (w trybie OTA; over the air). Dzięki temu nawet po 5 latach funkcjonalność jego systemów bezpieczeństwa będzie lepsza niż na początku. Ciągle udoskonalanie softu pozwoli na przykład uruchamiać nowe elementy wyposażenia czy zwiększyć wydajność napędu hybrydowego.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota

Toyota Yaris Cross 2024 wyposażona w nowe systemy bezpieczeństwa

Odmłodzony Yaris Cross jest też na czasie pod względem bezpieczeństwa. Samochód zyskał nową kamerę oraz nowe radary, które "widzą" więcej. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia może teraz wykryć potencjalne zderzenie czołowe, pieszych, rowerzystów i motocyklistów. Yaris Cross reaguje także na gwałtowne wciśnięcie gazu podczas wolnej jazdy - tak zapobiega wjechaniu w kufer auta poprzedzającego.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota

Układ Proactive Driving Assist pomaga uniknąć kolizji przy niskich prędkościach. Wspomaganie hamowania zapewni łagodne zwalnianie, gdy kierowca zdejmie nogę z gazu na widok wolniejszego auta przed nim. Z kolei asystent kierowania rozpoznaje zakręty i pomaga płynnie pokonać łuk.

Nowy system Emergency Driving Stop System wkroczy, gdy kierowca zasłabnie. Jeśli komputer wykryje, że przez określony czas prowadzący nie wykonał żadnego ruchu kierownicą, nie dotykał hamulca i gazu, włączy ostrzeżenie dźwiękowe. Przy braku reakcji auto zatrzyma się, włączy światła awaryjne i odblokuje drzwi. Asystent bezpiecznego wysiadania ostrzeże o nadjeżdżającym rowerzyście lub aucie jeśli prowadzący lub pasażer spróbują otworzyć drzwi. Kolejna nowość to przypominanie kierowcy, by sprawdził, czy nie zostawił czegoś na tylnych siedzeniach, zanim zamknie samochód.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota / philipprupprecht

Nowa Toyota Yaris Cross z lepszym tempomatem w wyposażeniu

Nowy Yaris Cross zyskał szybszy aktywny tempomat adaptacyjny – ma działać bardziej naturalnie. Stąd np. wytracanie prędkości będzie łagodniejsze, gdy przed maskę wciśnie się inne auto. Kierowca może też ustawić większy dystans od poprzedzającego pojazdu. System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu teraz potrafi wykryć, czy prowadzący próbuje ominąć jakąś przeszkodę czy inny pojazd i wyłącza alarm. Asystent utrzymania pasa ruchu został ulepszony, a układ rozpoznawania znaków po jednym kliknięciu dostosuje prędkość auta do limitu określonego na przydrożnych tablicach. Tempomat uniemożliwi wyprzedzanie z niewłaściwej strony.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota / philipprupprecht

Ile kosztuje nowa Toyota Yaris Cross? Jaka cena w Polsce?

Nowa Toyota Yaris Cross 130 jest dostępna w trzech z sześciu wersji wyposażenia - Executive, GR Sport oraz Premiere Edition. Samochód można już rezerwować przez stronę internetową producenta.

Nowa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 w wersji Executive kosztuje od 137 900 zł

Najtańszy Yaris Cross Hybrid 130 w wersji Executive kosztuje od 137 900 zł z napędem na przód i od 147 900 zł z układem 4x4 AWD-i. W tej odmianie standardem jest dwustrefowa klimatyzacja automatyczna z technologią oczyszczania i nawilżania powietrza Nanoe-X, cyfrowy wyświetlacz na tablicy wskaźników o przekątnej 12,3 cala, nowa wersja systemu multimedialnego Toyota Smart Connect z ekranem dotykowym HD o przekątnej 10,5 cala. Do tego system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z automatycznym hamowaniem, system monitorowania martwego pola w lusterkach, podgrzewana kierownica, 18-calowe alufelgi oraz elektrycznie otwierana i zamykana klapa bagażnika. Ponadto wybranymi funkcjami auta można sterować zdalnie ze smartfona za pośrednictwem aplikacji MyToyota.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota / philipprupprecht

Dwa pakiety wyposażenia do wyboru

Toyotę Yaris Cross Hybrid 130 Executive można także doposażyć w pakiety VIP oraz Tech. Pakiet VIP (za 9 tys. zł) obejmuje automatyczną regulację świateł drogowych, światła matrycowe w technologii LED, adaptacyjne światła drogowe, system nagłośnienia Premium Audio JBL z ośmioma głośnikami oraz dach panoramiczny z ręcznie sterowaną roletą. Z kolei pakiet Tech (za 6 tys. zł) poszerza wyposażenie auta o wyświetlacz projekcyjny HUD na przedniej szybie, asystenta parkowania Toyota Teammate Advanced Park oraz monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota

Nowa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 GR Sport wygląda dobrze i kosztuje od 146 900 zł

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 w zadziornej stylistycznie wersji GR Sport (foto) kosztuje od 146 900 zł i jest dostępna wyłącznie z napędem na przód. Japoński SUV w tym wariancie wyróżnia się ostrzej narysowanymi zderzakami i tylnym z dyfuzorem, srebrną osłoną chłodnicy czy 18-calowymi alufelgami GR Sport.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota

Spis wyposażania obejmuje także tapicerkę z ekologicznego zamszu Ultrasuede ze skórzanymi boczkami i czerwonymi przeszyciami. Do tego trójramienna kierownica obszyta skórą z perforacją i ściegiem z czerwonej nici. Wersję GR Sport można wzbogacić o pakiety VIP (za 9 tys. zł) oraz Tech (za 6 tys. zł).

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota

Nowa Toyota Yarisa Cross Hybrid 130 Premiere Edition w cenie od 148 900 zł

Toyota Yarisa Cross Hybrid 130 Premiere Edition to najbogatsza odmiana tego modeli. Auto kosztuje od 148 900 zł z napędem na przednią oś oraz od 158 900 zł z układem 4x4 AWD-i. Standardem w tej odmianie jest wyświetlacz HUD, asystent parkowania Toyota Teammate Advanced Park, monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni, osłony przedniego i tylnego zderzaka, a 18-calowe alufelgi Premiere. Wyposażenie można wzbogacić pakietem VIP (za 9 tys. zł).

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota / philipprupprecht

Najtańsza nowa Toyota Yaris Cross Active kosztuje od 109 900 zł

Nowa Toyoty Yaris Cross jest również dostępna z tańszą 1,5-litrową hybrydą o mocy 116 KM z napędem na przód oraz 4x4 AWD-i. Auto także występuje w trzech wersjach wyposażenia – Active, Comfort i Style.

Najtańsza Toyota Yaris Cross w wersji Active dostępna jest wyłącznie z napędem na przód. Auto kosztuje od 109 900 zł i w standardzie zapewnia system multimedialny Toyota Touch 3 z kolorowym, 9-calowym ekranem dotykowym, łączność ze smartfonem przez Apple CarPlay i Android Auto, automatyczną klimatyzację, kamerę cofania ze statycznymi liniami pomocniczymi, inteligentny tempomat adaptacyjny oraz systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-MATE w tym m.in. układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z wykrywaniem pieszych i rowerzystów, asystenta utrzymania pasa ruchu czy układ rozpoznawania znaków drogowych.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota / philipprupprecht

Nowa Toyota Yaris Comfort kosztuje od 115 900 zł

Toyota Yaris Comfort kosztuje od 115 900 zł z napędem na przód oraz od 125 900 zł z napędem AWD-i. Auto w tym wariancie jest lepsze o światła przeciwmgielne w technologii LED, system dodatkowego nastrojowego oświetlenia wnętrza diodami LED, elektryczną regulację podparcia odcinka lędźwiowego fotela kierowcy, stację do bezprzewodowego ładowania telefonu w konsoli centralnej, przednie i tylne czujniki parkowania czy układ detekcji przeszkód.

Toyota Yaris Cross 2024 w wersji Style kosztuje od 127 900 zł

Nowa Toyota Yaris Cross w wersji Style kosztuje od 127 900 zł z napędem na przód i 137 900 zł z układem AWD-i. Auto w tej odmianie oferuje 17-calowe alufelgi, światła główne w technologii LED, podgrzewane fotele przednie, inteligentny kluczyk, a także tylną kanapę dzieloną i składaną w proporcjach 40:20:40, podwójną podłogę bagażnika dzieloną w proporcji 40:60 i przyciemniane szyby tylne. Wersja Style to także większy kolorowy ekran dotykowy HD o przekątnej 10,5-cala z system multimedialnym Toyota Smart Connect, nawigacją w chmurze i 4-letnim darmową transmisją danych, a aplikacja MyToyota umożliwia zdalne sterowanie wybranymi funkcjami auta.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota / philipprupprecht

Nowa Toyota Yaris Cross 2024 - cennik

Nowa Toyota Yaris Cross 2024 Active Comfort Style Executive GR Sport Premiere Edition
1.5 Hybrid Dynamic Force FWD 116 KM e-CVT 109 900 zł 115 900 127 900 - - -
1.5 Hybrid Dynamic Force AWD-i 116 KM e-CVT - 125 900 137 900 - - -
1.5 Hybrid Dynamic Force FWD 130 KM e-CVT - - - 137 900 146 900 148 900
1.5 Hybrid Dynamic Force AWD-i 130 KM e-CVT - - - 147 900 - 158 900
Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota / philipprupprecht

Toyota Yaris Cross 2024 - dane techniczne, wymiary, pojemność bagażnika

Napęd HYBRID 115 HYBRID 130
Typ 3-cylindrowy, rzędowy
Mechanizm zaworów DOHC, 12-zaworowy z VVT-IE i VVT-i
Wtrysk paliwa Bezpośredni, wielopunktowy
Pojemność (cm3) 1490 1490
Łączna moc KM/kW 116 / 85 132 / 97
Maks. moment obrotowy Nm 141 185
Moc silnika kW / obr/min 68 / 5500 68 / 5500
Maks. moment obrotowy silnika Nm / obr/min 120 / 3600-4800 120 / 3600-4800
Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota / philipprupprecht
Osiągi HYBRID 115 HYBRID 130
Prędkość maks. km/h 170 170
Przyspieszenie 0-100 km/h s 11,2/11,8 (AWD-i) 10,7/11,3 (AWD-i)
Zużycie paliwa HYBRID 115 HYBRID 130
Średnio wg WLTP l/100 km 4,4-5,0 4,5-5,4
Pojemność zbiornika paliwa 36
Podwozie
Przednie zawieszenie Kolumny MacPhersona
Tylne zawieszenie Podwójne wahacze (AWD-i)/Belka skrętna
Układ kierowniczy Rack&Pinion
Maksymalny zakres 2,65 obrotu
Promień zawracania kół m 5,3
Promień zawracania karoserii m 5,6
Hamulce
Przód Tarcze wentylowane, 1-tłoczkowe zaciski
Tył Tarcze, 1-tłoczkowe zaciski
Wymiary zewnętrzne
Długość mm 4180
Szerokość mm 1765
Wysokość mm 1595
Rozstaw kół przednich mm 1517 – 1527
Rozstaw kół tylnych mm 1504 – 1527
Rozstaw osi mm 2560
Przedni zwis mm 860
Tylny zwis mm 760
Bagażnik
Pojemność l 320 (AWD-i)/397
Masa HYBRID 115 HYBRID 130
Masa minimalna kg 1180/1280 (AWD-i) 1200/1290 (AWD-i)
Masa maksymalna kg 1280/1350 (AWD-i) 1290/1360 (AWD-i)
Masa całkowita pojazdu kg 1690/1775 (AWD-i)
Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota / philipprupprecht