- Nowa Toyota Yaris Cross 2024 już dostępna w Polsce, nie tyko hybryda 5. generacji robi różnicę
- Nowa Toyota Yaris Cross to mocniejsza hybryda. Jakie różnice?
- Nowa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 - jakie przyspieszenie i zużycie paliwa?
- Lepsze wycieszenie wnętrza – grubsze szyby, więcej warstw wygłuszenia, nowe mocowanie silnika
- Nowa Toyota Yaris Cross 2024 i nowe multimedia oraz większy ekran
Nowa Toyota Yaris Cross 2024 już dostępna w Polsce, nie tyko hybryda 5. generacji robi różnicę
Toyota Yaris Cross to dziś najpopularniejszy w Polsce SUV segmentu B - trzyma w garści ponad 23 proc. rynku. Teraz japoński model doczekał się pierwszej modernizacji, ciekawszych kolorów, bogatszego wyposażenia, cyfrowych nowinek i jednocześnie zyskuje zupełnie nową hybrydę 5. generacji.
Debiutujący w Polsce Yaris Cross Hybrid 130 dostał pod maskę nową przekładnię, większy i mocniejszy silnik elektryczny plus lepsze oprogramowanie układu sterowania mocą. Producent nie rezygnuje jednak ze starszej wersji napędu. Oto szczegóły i różnice…
Nowa Toyota Yaris Cross to mocniejsza hybryda. Jakie różnice?
Nowa hybryda 1.5 zapewni 130 KM wobec 116 KM dotychczas oferowanego napędu. Dodatkowe 14 KM to efekt modyfikacji jednostki sterującej mocą. Wzrost momentu obrotowego też jest solidny, bo aż o 30 proc. ze 141 Nm do 185 Nm! Zastrzyk wzmacniający przełożył się nie tylko na przyspieszenie, ale i na lepszą elastyczność auta, co szczególnie ważne przy wyprzedzaniu.
Nowa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 - jakie przyspieszenie i zużycie paliwa?
Yaris Cross Hybrid 130 już na papierze stara się błysnąć osiągami. Od 0 do 100 km/h przyspiesza o pół sekundy szybciej w 10,7 s. Zryw od 80 do 120 km/h trwa 8,9 s, czyli elastyczność jest lepsza o 0,4 s. Poza tym, w tego rodzaju aucie bardziej liczy się częstsze korzystnie z energii akumulatora w ruchu miejskim, czyli środowisku naturalnym hybrydy.
To przekłada się na niskie spalanie – 130-konna Toyota ma zużywać 4,5-5,4 l benzyny na 100 km. Auto można mieć elektrycznym układem 4x4 (AWD-i).
Lepsze wycieszenie wnętrza – grubsze szyby, więcej warstw wygłuszenia, nowe mocowanie silnika
Także specjaliści od wyciszenia solidnie zapracowali na wynagrodzenie. Posłużyli się m.in. rozwiązaniem stosowanym w autach luksusowych – szyba czołowa i przednie boczne są teraz grubsze. Do lewego mocowania silnika dodano amortyzator dynamiczny, zamontowano też rezonator na dolocie. W desce rozdzielczej pojawiło się 3-warstwowe wygłuszenie zamiast jednej warstwy, dodatkową porcję filcu dodano też w górnej części. Zapowiada się nowa jakość, bo nawet przy prędkościach autostradowych w kabinie powinno być znacznie ciszej.
Nowa Toyota Yaris Cross 2024 i nowe multimedia oraz większy ekran
W kabinie powiew świeżych technologii widać na pierwszy rzut oka. Yaris Cross 2024 w wersjach Active, Comfort i Style zyskał 7-calowy, kolorowy wyświetlacz na tablicy wskaźników. Bogatsze odmiany Executive, GR Sport oraz Premiere Edition to już standardowy 12,3-calowy wirtualny kokpit.
Ekran stacji multimedialnej ma przekątną 9- lub 10,5 cala. Ten większy z systemem Toyota Smart Connect zaskoczy jakością prezentowanej grafiki i szybką reakcją. Tradycjonalistów rozczaruje brak fizycznych przycisków.
Nawigacja pobiera dane w czasie rzeczywistym z chmury. Sterowanie głosowe obsługuje klimatyzację i wiele innych funkcji. Wystarczy powiedzieć "Hej Toyota", a sztuczna inteligencja spełni życzenia kierowcy lub pasażera na przednim siedzeniu i np. wyznaczy trasę, przestawi temperaturę czy rozpozna, z którego miejsca nadeszło polecenie "otwórz okno" i odpowiednio zareaguje opuszczając lewą lub prawą szybę przednich drzwi. Ponadto samochód łączy się bezprzewodowo ze smartfonami przy pomocy interfejsów Apple CarPlay i Android Auto.
Nawigacja w chmurze, cyfrowy kluczyk w telefonie dla pięciu osób
Cyfrowy kluczyk to kolejna gratka – dodatek w aplikacji MyT daje dostęp do auta aż pięciu osobom. Pozwala otworzyć lub zamknąć drzwi, a także uruchomić samochód bez wyjmowania telefonu z kieszeni lub torebki. W wersji GR Sport i Premiere Edition jest standardem z roczną subskrypcją w cenie auta.
Yaris Cross 2024 dostał także bezprzewodową aktualizację pokładowego oprogramowania (w trybie OTA; over the air). Dzięki temu nawet po 5 latach funkcjonalność jego systemów bezpieczeństwa będzie lepsza niż na początku. Ciągle udoskonalanie softu pozwoli na przykład uruchamiać nowe elementy wyposażenia czy zwiększyć wydajność napędu hybrydowego.
Toyota Yaris Cross 2024 wyposażona w nowe systemy bezpieczeństwa
Odmłodzony Yaris Cross jest też na czasie pod względem bezpieczeństwa. Samochód zyskał nową kamerę oraz nowe radary, które "widzą" więcej. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia może teraz wykryć potencjalne zderzenie czołowe, pieszych, rowerzystów i motocyklistów. Yaris Cross reaguje także na gwałtowne wciśnięcie gazu podczas wolnej jazdy - tak zapobiega wjechaniu w kufer auta poprzedzającego.
Układ Proactive Driving Assist pomaga uniknąć kolizji przy niskich prędkościach. Wspomaganie hamowania zapewni łagodne zwalnianie, gdy kierowca zdejmie nogę z gazu na widok wolniejszego auta przed nim. Z kolei asystent kierowania rozpoznaje zakręty i pomaga płynnie pokonać łuk.
Nowy system Emergency Driving Stop System wkroczy, gdy kierowca zasłabnie. Jeśli komputer wykryje, że przez określony czas prowadzący nie wykonał żadnego ruchu kierownicą, nie dotykał hamulca i gazu, włączy ostrzeżenie dźwiękowe. Przy braku reakcji auto zatrzyma się, włączy światła awaryjne i odblokuje drzwi. Asystent bezpiecznego wysiadania ostrzeże o nadjeżdżającym rowerzyście lub aucie jeśli prowadzący lub pasażer spróbują otworzyć drzwi. Kolejna nowość to przypominanie kierowcy, by sprawdził, czy nie zostawił czegoś na tylnych siedzeniach, zanim zamknie samochód.
Nowa Toyota Yaris Cross z lepszym tempomatem w wyposażeniu
Nowy Yaris Cross zyskał szybszy aktywny tempomat adaptacyjny – ma działać bardziej naturalnie. Stąd np. wytracanie prędkości będzie łagodniejsze, gdy przed maskę wciśnie się inne auto. Kierowca może też ustawić większy dystans od poprzedzającego pojazdu. System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu teraz potrafi wykryć, czy prowadzący próbuje ominąć jakąś przeszkodę czy inny pojazd i wyłącza alarm. Asystent utrzymania pasa ruchu został ulepszony, a układ rozpoznawania znaków po jednym kliknięciu dostosuje prędkość auta do limitu określonego na przydrożnych tablicach. Tempomat uniemożliwi wyprzedzanie z niewłaściwej strony.
Ile kosztuje nowa Toyota Yaris Cross? Jaka cena w Polsce?
Nowa Toyota Yaris Cross 130 jest dostępna w trzech z sześciu wersji wyposażenia - Executive, GR Sport oraz Premiere Edition. Samochód można już rezerwować przez stronę internetową producenta.
Nowa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 w wersji Executive kosztuje od 137 900 zł
Najtańszy Yaris Cross Hybrid 130 w wersji Executive kosztuje od 137 900 zł z napędem na przód i od 147 900 zł z układem 4x4 AWD-i. W tej odmianie standardem jest dwustrefowa klimatyzacja automatyczna z technologią oczyszczania i nawilżania powietrza Nanoe-X, cyfrowy wyświetlacz na tablicy wskaźników o przekątnej 12,3 cala, nowa wersja systemu multimedialnego Toyota Smart Connect z ekranem dotykowym HD o przekątnej 10,5 cala. Do tego system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z automatycznym hamowaniem, system monitorowania martwego pola w lusterkach, podgrzewana kierownica, 18-calowe alufelgi oraz elektrycznie otwierana i zamykana klapa bagażnika. Ponadto wybranymi funkcjami auta można sterować zdalnie ze smartfona za pośrednictwem aplikacji MyToyota.
Dwa pakiety wyposażenia do wyboru
Toyotę Yaris Cross Hybrid 130 Executive można także doposażyć w pakiety VIP oraz Tech. Pakiet VIP (za 9 tys. zł) obejmuje automatyczną regulację świateł drogowych, światła matrycowe w technologii LED, adaptacyjne światła drogowe, system nagłośnienia Premium Audio JBL z ośmioma głośnikami oraz dach panoramiczny z ręcznie sterowaną roletą. Z kolei pakiet Tech (za 6 tys. zł) poszerza wyposażenie auta o wyświetlacz projekcyjny HUD na przedniej szybie, asystenta parkowania Toyota Teammate Advanced Park oraz monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni.
Nowa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 GR Sport wygląda dobrze i kosztuje od 146 900 zł
Toyota Yaris Cross Hybrid 130 w zadziornej stylistycznie wersji GR Sport (foto) kosztuje od 146 900 zł i jest dostępna wyłącznie z napędem na przód. Japoński SUV w tym wariancie wyróżnia się ostrzej narysowanymi zderzakami i tylnym z dyfuzorem, srebrną osłoną chłodnicy czy 18-calowymi alufelgami GR Sport.
Spis wyposażania obejmuje także tapicerkę z ekologicznego zamszu Ultrasuede ze skórzanymi boczkami i czerwonymi przeszyciami. Do tego trójramienna kierownica obszyta skórą z perforacją i ściegiem z czerwonej nici. Wersję GR Sport można wzbogacić o pakiety VIP (za 9 tys. zł) oraz Tech (za 6 tys. zł).
Nowa Toyota Yarisa Cross Hybrid 130 Premiere Edition w cenie od 148 900 zł
Toyota Yarisa Cross Hybrid 130 Premiere Edition to najbogatsza odmiana tego modeli. Auto kosztuje od 148 900 zł z napędem na przednią oś oraz od 158 900 zł z układem 4x4 AWD-i. Standardem w tej odmianie jest wyświetlacz HUD, asystent parkowania Toyota Teammate Advanced Park, monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni, osłony przedniego i tylnego zderzaka, a 18-calowe alufelgi Premiere. Wyposażenie można wzbogacić pakietem VIP (za 9 tys. zł).
Najtańsza nowa Toyota Yaris Cross Active kosztuje od 109 900 zł
Nowa Toyoty Yaris Cross jest również dostępna z tańszą 1,5-litrową hybrydą o mocy 116 KM z napędem na przód oraz 4x4 AWD-i. Auto także występuje w trzech wersjach wyposażenia – Active, Comfort i Style.
Najtańsza Toyota Yaris Cross w wersji Active dostępna jest wyłącznie z napędem na przód. Auto kosztuje od 109 900 zł i w standardzie zapewnia system multimedialny Toyota Touch 3 z kolorowym, 9-calowym ekranem dotykowym, łączność ze smartfonem przez Apple CarPlay i Android Auto, automatyczną klimatyzację, kamerę cofania ze statycznymi liniami pomocniczymi, inteligentny tempomat adaptacyjny oraz systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-MATE w tym m.in. układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z wykrywaniem pieszych i rowerzystów, asystenta utrzymania pasa ruchu czy układ rozpoznawania znaków drogowych.
Nowa Toyota Yaris Comfort kosztuje od 115 900 zł
Toyota Yaris Comfort kosztuje od 115 900 zł z napędem na przód oraz od 125 900 zł z napędem AWD-i. Auto w tym wariancie jest lepsze o światła przeciwmgielne w technologii LED, system dodatkowego nastrojowego oświetlenia wnętrza diodami LED, elektryczną regulację podparcia odcinka lędźwiowego fotela kierowcy, stację do bezprzewodowego ładowania telefonu w konsoli centralnej, przednie i tylne czujniki parkowania czy układ detekcji przeszkód.
Toyota Yaris Cross 2024 w wersji Style kosztuje od 127 900 zł
Nowa Toyota Yaris Cross w wersji Style kosztuje od 127 900 zł z napędem na przód i 137 900 zł z układem AWD-i. Auto w tej odmianie oferuje 17-calowe alufelgi, światła główne w technologii LED, podgrzewane fotele przednie, inteligentny kluczyk, a także tylną kanapę dzieloną i składaną w proporcjach 40:20:40, podwójną podłogę bagażnika dzieloną w proporcji 40:60 i przyciemniane szyby tylne. Wersja Style to także większy kolorowy ekran dotykowy HD o przekątnej 10,5-cala z system multimedialnym Toyota Smart Connect, nawigacją w chmurze i 4-letnim darmową transmisją danych, a aplikacja MyToyota umożliwia zdalne sterowanie wybranymi funkcjami auta.
Nowa Toyota Yaris Cross 2024 - cennik
Nowa Toyota Yaris Cross 2024 | Active | Comfort | Style | Executive | GR Sport | Premiere Edition |
1.5 Hybrid Dynamic Force FWD 116 KM e-CVT | 109 900 zł | 115 900 | 127 900 | - | - | - |
1.5 Hybrid Dynamic Force AWD-i 116 KM e-CVT | - | 125 900 | 137 900 | - | - | - |
1.5 Hybrid Dynamic Force FWD 130 KM e-CVT | - | - | - | 137 900 | 146 900 | 148 900 |
1.5 Hybrid Dynamic Force AWD-i 130 KM e-CVT | - | - | - | 147 900 | - | 158 900 |
Toyota Yaris Cross 2024 - dane techniczne, wymiary, pojemność bagażnika
Napęd | HYBRID 115 | HYBRID 130 | |
Typ | 3-cylindrowy, rzędowy | ||
Mechanizm zaworów | DOHC, 12-zaworowy z VVT-IE i VVT-i | ||
Wtrysk paliwa | Bezpośredni, wielopunktowy | ||
Pojemność (cm3) | 1490 | 1490 | |
Łączna moc | KM/kW | 116 / 85 | 132 / 97 |
Maks. moment obrotowy | Nm | 141 | 185 |
Moc silnika | kW / obr/min | 68 / 5500 | 68 / 5500 |
Maks. moment obrotowy silnika | Nm / obr/min | 120 / 3600-4800 | 120 / 3600-4800 |
Osiągi | HYBRID 115 | HYBRID 130 | |
Prędkość maks. | km/h | 170 | 170 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 11,2/11,8 (AWD-i) | 10,7/11,3 (AWD-i) |
Zużycie paliwa | HYBRID 115 | HYBRID 130 | |
Średnio wg WLTP | l/100 km | 4,4-5,0 | 4,5-5,4 |
Pojemność zbiornika paliwa | 36 |
Podwozie | ||
Przednie zawieszenie | Kolumny MacPhersona | |
Tylne zawieszenie | Podwójne wahacze (AWD-i)/Belka skrętna | |
Układ kierowniczy | Rack&Pinion | |
Maksymalny zakres | 2,65 obrotu | |
Promień zawracania kół | m | 5,3 |
Promień zawracania karoserii | m | 5,6 |
Hamulce | ||
Przód | Tarcze wentylowane, 1-tłoczkowe zaciski | |
Tył | Tarcze, 1-tłoczkowe zaciski |
Wymiary zewnętrzne | ||
Długość | mm | 4180 |
Szerokość | mm | 1765 |
Wysokość | mm | 1595 |
Rozstaw kół przednich | mm | 1517 – 1527 |
Rozstaw kół tylnych | mm | 1504 – 1527 |
Rozstaw osi | mm | 2560 |
Przedni zwis | mm | 860 |
Tylny zwis | mm | 760 |
Bagażnik | ||
Pojemność | l | 320 (AWD-i)/397 |
Masa | HYBRID 115 | HYBRID 130 | ||
Masa minimalna | kg | 1180/1280 (AWD-i) | 1200/1290 (AWD-i) | |
Masa maksymalna | kg | 1280/1350 (AWD-i) | 1290/1360 (AWD-i) | |
Masa całkowita pojazdu | kg | 1690/1775 (AWD-i) |