- Najlepszy i najgorszy samochód używany 2022 roku, hybrydy przed autami elektrycznymi
- Lexus i Toyota na szczycie, Mini i Dacia bronią honoru Europy
- Najbardziej niezawodne marki samochodów, czyli Top10 2022
- Najbardziej zawodne marki samochodów w 2022 roku
- Najlepsze i najgorsze małe samochody
Najlepsze i najgorsze samochody 2022 roku – tak nieformalnie można nazwać nowy ranking brytyjskiego magazynu motoryzacyjnego "What Car?”. Eksperci od aut używanych tworząc listę brali pod uwagę oceny niemal 25 tys. kierowców, którzy na podstawie własnych doświadczeń z ostatnich dwóch lat ocenili łącznie 248 modeli aut maksymalnie 5-letnich należących do 32 różnych marek.
Badanie obejmowało ocenę częstotliwości i stopnia zaawansowania usterek występujących w samochodach z podziałem na 14 obszarów: nadwozie, hamulce, silnik, układ elektryczny silnika, układ wydechowy, światła zewnętrzne, układ paliwowy, skrzynia biegów/sprzęgło, wykończenia wnętrza, układy elektryczne bez silnika, układ kierowniczy, zawieszenie i inne.
Najlepszy i najgorszy samochód używany 2022 roku, hybrydy przed autami elektrycznymi
Właściciele aut podawali w każdej kategorii liczbę dni, przez które ich samochód był wyłączony z jazdy. Respondenci pochwalili się także kosztami jakie musieli ponieść w serwisach – od napraw bezpłatnych gwarancyjnych do tych za ponad 1500 funtów brytyjskich (8,3 tys. zł). Większa liczba dni i droższa naprawa obniżały miejsce na liście – aż 26 proc. samochodów naprawiano ponad tydzień.
Hybrydy okazały się najbardziej niezawodne. Samochody z tym rodzajem napędu uzyskały średnio 95,4 proc. punktów. Z kolei auta elektryczne zdobyły średnio 90,9 proc., co czyni je trzecią najmniej niezawodną kategorią.
Niezawodność uznano za czynnik, który decyduje o tym, czy kierowcy zachowają swoje samochody i pozostaną wierni wybranej marce. Liczne awarie w znaczący sposób obniżają prawdopodobieństwo, że właściciel auta ponownie zdecyduje się na nowy produkt danego producenta.
Lexus i Toyota na szczycie, Mini i Dacia bronią honoru Europy
Lexus uzyskując wynik 98,4 proc. został najbardziej niezawodną marką samochodów w tegorocznej edycji badania. To już trzecia wygrana z rzędu.
– Każde auto w gamie Lexusa jest niezawodne – brzmi werdykt. Drugie miejsce zajęła Toyota. Użytkownicy aut obu marek uznali je za właściwie bezawaryjne.
Najbardziej niezawodne marki samochodów, czyli Top10 2022
Większość klasyfikacji stanowią japońskie marki oraz Kia i Hyundai. Honoru Europy z trzeciej pozycji broni Mini. Z kolei Dacia pokazuje, że tanie samochody też mogą być niezawodne.
Marka | Ocena niezawodności |
1. Lexus | 98,4 proc. |
2. Toyota | 97,2 proc. |
3. Mini | 97 proc. |
4. Mitsubishi | 97 proc. |
5. Hyundai | 95,8 proc. |
6. Suzuki | 95,8 proc. |
7. Kia | 95,5 proc. |
8. Mazda | 95,2 proc. |
9. MG | 95 proc. |
10. Dacia | 94,4 proc. |
Najbardziej zawodne marki samochodów w 2022 roku
Na drugim końcu skali znalazł się Jeep, Land Rover i Fiat. Pod ocenę brano samochody przynajmniej 5-letnie. W tym przypadku im dalsza pozycja, tym lepiej dla kierowcy...
Marka | Ocena niezawodności |
1. Jeep | 77 proc. |
2. Land Rover | 81,4 proc. |
3. Fiat | 86,4 proc. |
4. Alfa Romeo | 87,3 proc. |
5. Peugeot | 87,4 proc. |
6. Ford | 87,8 proc. |
7. Jaguar | 88,7 proc. |
8. Nissan | 89,3 proc. |
9. Vauxhall (Opel) | 89,5 proc. |
10. Mercedes | 89,5 proc. |
Najlepsze i najgorsze małe samochody
Wśród aut małych średnią niezawodności wyznaczono na poziomie 92,1 proc. Najbardziej solidnym autem w tej kategorii z niemal 100-procentową niezawodnością okazała się Toyota Aygo (99,1 proc.; auta produkowane w latach 2014-2022). Tylko 6 proc. kierowców zgłosiło usterkę zawieszenia, przy czym autem dało się jeździć. Na kolejnych miejscach podium uplasowały się Honda Jazz (98,7 proc.; auta produkowane od 2015 do 2020 roku) i Volkswagen Up! (98,4 proc.; modele od 2012 roku).
Najsłabiej wśród małych samochodów wypadły kolejno: Ford Fiesta (produkowany od 2017 roku) – 80,2 proc., Volkswagen Polo (od 2018 roku) 86,4 proc. i Toyota Yaris z silnikiem benzynowym (2011-2020) - 87 proc.
Samochody rodzinne, które się nie psują to Lexus CT 200h i Toyota Auris
W kategorii samochodów rodzinnych średnią niezawodności wyznaczono na poziomie 94,7 proc. Tu najbardziej niezawodne okazały się Lexus CT 200h (produkowany w latach 2011-2021) – 99,3 proc. i Toyota Auris hybrid (lata 2013-2019) – 99,3 proc. Podium zamyka Kia Ceed (2012-2018) - 98,4 proc.
Najgorsze oceny zebrały: Audi A3 (od 2020 roku; 74,2 proc.), Mercedes klasy A hybryda (od 2018; 78,4 proc.) i Skoda Octavia (od 2020; 78,7 proc).
Najlepsze i najgorsze sedany, Lexus IS i dwa modele z Niemiec
Wśród sedanów średnią niezawodności wyznaczono na poziomie 92,1 proc. Najwyższe podium zdobył Lexus IS produkowany w latach 2013-2020 (98,3 proc.). Za japońskim autem podąża Audi A3 (2013-2020; 98 proc.) i BMW serii 3 z silnikiem benzynowym (2012-2019; 98 proc.)
Najgorszą ocenę zdobyły: BMW serii 3 z silnikiem Diesla (od 2019 roku; 81,2 proc.), Alfa Romeo Giulia (od 2016 roku; 82,5 proc.) i Jaguar XE z silnikiem Diesla (od 2015 roku, 85,3 proc.).
Samochody premium
Wśród samochodów premium przeciętną niezawodności wyznaczono na granicy 89,4 proc. Pierwszą lokatę zajął Jaguar XJ (2010-2019; 98,3 proc.). Dalej kolejno jest BMW serii 5 z silnikiem benzynowym (od 2017 roku; 95 proc.) i BMW serii 7 (od 2015 roku; 92,2 proc.)
Na szarym końcu znalazły się kolejno: Audi A6 (od 2018 roku; 80,3 proc.), Audi A6 (2011-2018; 84,4 proc.) i Jaguar XF (od 2015 roku; 88,1 proc.).
Najbardziej niezawodny mały SUV, czyli Kia Soul
Mały SUV? W tej kategorii granicę uznania auta za solidne wyznaczono na średnim poziomie 94,3 proc. Poszukując tak modnych obecnie samochodów z tego gatunku warto zwrócić uwagę na pierwszą trójkę najwyżej ocenioną za niezawodność: Kia Soul (2014-2019; 100 proc.), Mazda CX-3 (od 2016; 99,1 proc.) oraz Audi Q2 (od 2016; 98 proc.).
Na niechlubnym końcu znalazły się kolejno: Nissan Juke pierwszej generacji (2010-2019; 82,9 proc.), Peugeot 2008 (2013-2019; 83,6 proc.) i Jeep Renegade (od 2015; 84 proc.).
Rodzinny SUV, czyli najlepiej Hyundai Tucson hybrid i Mitsubishi Eclipse Cross
Rodzinny SUV? Tu średnią określono na poziomie 93,7 proc. Najbardziej niezawodnym autem został uznany Hyundai Tucson hybrid (od 2021; 100 proc.) oraz Mitsubishi Eclipse Cross (2017-2021; 100 roc.). Nieznacznie mniej punktów zdobył Lexus UX (od 2019; 99 proc.).
Koniec tabeli to kolejno: Peugeot 3008 z silnikiem Diesla (od 2017; 74,4 proc.), Range Rover Evoque (2011-2019; 78,8 proc.) i Jaguar E-Pace (od 2017 roku; 82,9 proc.).
Toyota RAV4 to najbardziej niezawodny duży SUV
Duży SUV – tu najlepsze oceny zebrała Toyota RAV4 (od 2019; 99,5 proc.). Dalej Honda CR-V z silnikiem benzynowym (2012-2018; 98,5 proc.) i Lexus NX (2014-2021; 98.5 proc.)
Najsłabsze wyniki zanotowały: Land Rover Discovery Sport (od 2014; 80,8 proc.), Nissan X-Trail (2014-2022; 75,8 proc.) i Audi Q5 z silnikiem Diesla (2008-2017; 73,4 proc.)
Duży SUV, który nie będzie się psuć, a który zawiedzie?
SUV-y klasy luksusowej mają średnią niezawodności określoną na poziomie 90,3 proc. Tu za najlepsze auta uznano przedstawicieli niemieckiej motoryzacji, kolejno: Porsche Macan (od 2014; 98 proc.), Volkswagen Touareg (od 2018; 98 proc.) i Mercedes GLE (2015-2019; 97,6 proc.).
Na końcu stawki wylądowały: Land Rover Discovery (od 2017; 70,7 proc.), Range Rover (2013-2022; 85,2 proc.) i Range Rover Sport (2013-2022; 85,6 proc.).
Samochody elektryczne, najbardziej niezawodne i najgorsze
W kategorii samochodów elektrycznych średnią niezawodności określono na poziomi 90,9 proc. Numerem jeden jest Nissan Leaf (2011-2018; 98,9 proc.). Kolejne auta to MG ZS EV (od 2019 roku, 95,5 proc.) i Volkswagen e-Golf (2013-2020; 94,7 proc.)
Najgorzej wypadły: Tesla Model S (od 2014; 78,9 proc.), Jaguar i-Pace (od 2018; 81,5 proc.) i Hyundai Ioniq Electric (od 2016 roku; 84,4 proc.).
Najbardziej niezawodne samochody Top10 klasyfikacji generalnej
Marka i model | Ocena niezawodności |
Hyundai Tucson (od 2021 roku) | 100 proc. |
Kia Soul (2014-2019) | 100 proc. |
Mini Convertible (od 2016 roku) | 100 proc. |
Mitsubishi Eclipse Cross (2017-2021) | 100 proc. |
Toyota RAV4 (od 2019 roku) | 99,5 proc. |
Lexus CT 200h (2011-2021) | 99,3 proc. |
Toyota Auris (2013-2019) | 99,3 proc. |
Toyota Aygo (2014-2022) | 99,1 proc. |
Mazda CX-3 (od 2016 roku) | 99,1 proc. |
Lexus UX hybrid (od 2019 roku) | 99 proc. |
Top10 najbardziej awaryjne samochody
Marka i model | Ocena niezawodności |
Land Rover Discovery (od 2017 roku) | 70,7 proc. |
Audi Q5 (2008 - 2017) | 73,4 proc. |
Audi A3 (od 2020 roku) | 74,2 proc. |
Peugeot 3008 diesel (od 2017 roku) | 74,4 proc. |
Volkswagen Touran (od 2015 roku) | 75,2 proc. |
Volkswagen Golf (od 2014 roku) | 75,8 proc. |
Nissan X-Trail (od 2014 roku) | 75,8 proc. |
Porsche 718 Cayman (od 2016 roku) | 77,9 proc. |
Mercedes klasy A hybrid (od 2018 roku) | 78,4 proc. |
Skoda Octavia (od 2020 roku) | 78,7 proc. |