- Lexus RZ 450e większy niż hybrydowy NX, czyli co to za samochód?
- Lexus RZ 450e z wolantem zamiast kierownicy, jak to działa?
- Wolant i elektroniczne połączenie z kołami, czy to bezpieczne?
- Lexus RZ z ogrzewaniem promiennikowym i dachem fotochromatycznym
- Lexus RZ 450e i wyposażenie to szybkie multimedia i nawigacja z chmury
Lexus RZ 450e wjeżdża w Polsce do świata samochodów elektrycznych. To pierwszy bateryjny SUV japońskiej marki zbudowany od podstaw w oparciu o nową platformę eTNGA stworzoną z myślą o autach EV. Czego mogą spodziewać się kierowcy?
RZ 450e serwuje nam niespotykane dotąd w autach Lexusa proporcje. Dwubarwna sylwetka z ostro pochyloną kabiną bardziej przypomina przyczajone coupe z piątką drzwi niż SUV-a. Stoi na szeroko rozstawionych 20-calowych kołach, jakby w każdej chwili był gotów wbić się w zakręt. Elektryczny Lex z długością ponad 4,8 m ląduje między krótszym o 14,5 cm NX i dłuższym o 8,5 cm RX. Także linia dachu RZ biegnie niżej. Za to rozstawem osi (2850 mm) przerasta oba modele.
Lexus RZ 450e większy niż hybrydowy NX, czyli co to za samochód?
Charakterystyczny grill w kształcie klepsydry w RZ został trójwymiarową powierzchnią naszpikowaną czujnikami. Szlachetny wizerunek japońskiego elektryka podkreślają też smaczki w stylu high-tech. Dobrą robotę robi choćby szeroka listwa LED łącząca tylne światła. Z kolei przedzielony tylny spojler nie tylko wysmukla dach, ale też poprawi stabilność auta w trakcie jazdy.
Lexus RZ 450e z wolantem zamiast kierownicy, jak to działa?
Wejścia do środka broni nieruchoma klamka z czujnikiem dotykowym jak w NX. Wystarczy położyć palec na sensorze a drzwi delikatnie odskoczą. We wnętrzu RZ jedną z najważniejszych nowych technologii jest pierwszy na świecie układ kierowniczy steer-by-wire z wolantem (dostępny w Polsce od 2025 roku). Swój wynalazek Japończycy nazwali One Motion Grip. Nie jest to marketingowy gadżet na wzór Tesli, gdzie przycięto kierownicę, a reszta pozostała po staremu. W układzie Lexusa nie ma mechanicznego połączenia kół z kierownicą ani kolumny kierowniczej. Zamiast tego kabel zasilający i elektronika odpowiadają za zgodność życzeń kierowcy z kierunkiem jazdy. Wystarczy obrócić wolant o 150 stopni, aby przejść od oporu do oporu, bez potrzeby przekładania rąk (w Tesli trzeba). Taki wirtualny układ kierowniczy na żywo pracuje bardzo realistycznie – delikatny ruch już na postoju, a reakcja kół jest natychmiastowa.
Wolant i elektroniczne połączenie z kołami, czy to bezpieczne?
W rozmowach inżynierowie zapewnili, że na drodze elektroniczny system z wolantem nie będzie bezduszny. Kierowca wśród informacji zwrotnych ze styku kół z jezdnią odczuje np. mniejsze drgania wywołane nierównościami. Do tego odczuwalny będzie stabilny tor jazdy i lepsza jego korekta przy bocznym wietrze, a także większa precyzja w trakcie jazdy na wprost po pochyłej nawierzchni. Czy to bezpieczne? RZ ma specjalne zabezpieczenia awaryjne procesorów sterujących One Motion Grip, a także dodatkowy obwód prądu na wypadek utraty głównego źródła zasilania systemu. Jeśli to jeszcze kogoś nie przekonuje, to zawsze może zaoszczędzić pieniądze i zostać przy tradycyjnej kierownicy.
Sam wolant świetnie leży w dłoniach. Zgrupowane na nim przyciski, kursory czy dwa suwaki do sterowania światłami i wycieraczkami są w zasięgu kciuków. Zmyślny gadżet – wyświetlacz head-up stanowi lustrzane odbicie funkcjonalności powierzonych wolantowi. Wystarczy dotknąć któregoś z klawiszy, a jego odpowiednik podświetlony na zielono pojawi się na szybie. To dla bezpieczeństwa – kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi w poszukiwaniu właściwego guzika. Zresztą cały kokpit pomyślano jako przestrzeń, w której do obsługi funkcji auta wystarczy niewielki ruch dłonią lub rzut oka. Z tyłu rozsiadasz się niemal jak w kinie – na stopy, nogi, nad głową jest bardzo dużo miejsca i nie przeszkadza nawet opadająca linia dachu. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu w drugim rzędzie od kolan do oparcia fotela zostaje ok. 16-17 cm luzu. Pozytywnie nastraja też ambientowe podświetlenie kabiny. Drzwi otwierają się szeroko, tylne niemal pod kątem prostym, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi (uchwyty ISOFIX są zgrabnie zamaskowane).
Lexus RZ z ogrzewaniem promiennikowym i dachem fotochromatycznym
Kolejna nowość na pokładzie RZ to ogrzewanie promiennikowe, które poza zdrowszym wpływem na podróżujących (komfort działania przypomina wygrzewanie się w słońcu) ma też oszczędniej pobierać prąd i zmniejszać obciążenie klimatyzacji. Promienniki ciepła umieszczono na wysokości kolan przed kierowcą i pasażerem z przodu, pod kolumną kierownicy oraz na dole deski rozdzielczej. Do ograniczenia zużycia energii elektrycznej przyczyni się też dach fotochromatyczny - za jednym dotknięciem magicznie zmienia się przezroczystość odcinając promienie słoneczne. Jego panoramiczna tafla szkła ma też powłokę, która odbija promieniowanie podczerwone i redukuje promieniowanie cieplne, jednocześnie zatrzymując ciepło w kabinie, gdy jest zimno.
Lexus RZ 450e i wyposażenie to szybkie multimedia i nawigacja z chmury
Na uznanie zasługuje stacja multimedialna Lexus Link Pro z 14-calowym ekranem – system imponuje szybkością reakcji i jakością prezentowanych grafik. Sam interfejs multimediów błyskawicznie łączy się bezprzewodowo z Apple CarPlay (przewodowy Android Auto). Indukcyjna ładowarka w konsoli środkowej doładuje telefon. RZ można również zarządzać głosowo. Wystarczy powiedzieć "Hej Lexus", a sztuczna inteligencja spełni życzenia kierowcy lub pasażera na przednim siedzeniu i np. wyznaczy trasę, przestawi klimatyzację czy rozpozna, z którego miejsca nadeszło polecenie "otwórz okno" i odpowiednio zareaguje opuszczając lewą lub prawą szybę przednich drzwi. Do pełni szczęścia jest system nagłośnienia Mark Levinson.
Seryjna nawigacja czerpie informacje z chmury. Rozwiązanie zapewnia także dostęp do szeregu usług aktualizowanych w czasie rzeczywistym (over-the-air OTA). To oznacza, że auto w trakcie jego życia będzie można unowocześniać z kanapy, bez potrzeby jazdy do serwisu. Nowy soft z czasem poprawi możliwości systemu multimedialnego, wydajność elektrycznego napędu, układów elektronicznych czy klimatyzacji i wielu innych. Po latach RZ może mieć nawet lepsze parametry niż na początku.
Lexus RZ 450e i jaka pojemność bagażnika?
Lexus RX 450e pod elektrycznie sterowaną klapąskrywa bagażnik o pojemności 522 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy maksymalna pojemność do sufitu wynosi 1451 litrów. Pod roletą mieszczą się dwie walizki – 110-litrowa i 97-litrowa. Dodatkowo pod podłogą bagażnika jest schowek o pojemności 58 litrów, w którym można przechowywać kable do ładowania auta.
Lexus RZ 450e, czyli dwa silniki, napęd 4x4 i oszczędne zużycie energii
Lexus RX 450e pod płaską podłogą skrywa akumulator litowo-jonowy o pojemności 71,4 kWh (96 ogniw; napięcie 355V). Mocy dostarczają dwa silniki – przedni wytwarza 204 KM, tylny 109 KM. Łącznie taki system zapewnia kierowcy 313 KM (435 Nm) i za jednym zamachem tworzy elektryczny napęd na cztery koła DIRECT4. W efekcie to komputer decyduje o przeniesieniu momentu obrotowego między przód i tył - rozkład może być dostosowany w zakresie od 0 do 100 lub od 100 do 0 w ciągu milisekund. Żaden system mechaniczny nie jest aż tak sprawny.
Jak działa elektryczny napęd 4x4 DIRECT4?
Dystrybucja momentu obrotowego przedniego i tylnego napędu jest dostosowana tak, by możliwe było uzyskanie idealnych osiągów. Szczegóły rozdziału momentu obrotowego w różnych sytuacjach drogowych można zobaczyć w poniższej tabeli:
Sytuacja | Standardowy rozdział napędu | Możliwy rozdział napędu (i wszystko pomiędzy) | Cel |
Ruszanie | 60:40 | 20:80 | Zwiększenie trakcji i stabilności poprzez przeniesienie momentu na tył |
Jazda na wprost | 70:30 | 40:60 | Poprawa stabilności i wydajności |
Pokonywanie zakrętów | 75:25 | 20:80 | Zwiększenie trakcji w warunkach słabszej przyczepności, bezpieczne poruszanie się po obranym torze jazdy oraz dobre przyspieszenie na wyjściu z łuku |
Lexus RZ 450e, jaki zasięg i przyspieszenie?
RZ od zera do 100 km/h rozpędzi się w 5,3 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono do 160 km/h. Zasięg przewidziano większy niż 400 km. Na tle rywali szału nie ma, ale zużycie energii na poziomie 18 kWh/100 km/h to już coś! Swój udział w tym wyniku ma tryb Range, który zdławia prędkość, uruchamia specjalny program dystrybucji mocy oraz wyłącza klimatyzację. Do tego jest jeszcze funkcja one-pedal - pozwala przyspieszać i zwalniać (hamowanie rekuperacyjne) głównie przez operowanie pedałem "gazu". W ten sposób Lexus RZ 450e zamierza zostać jednym z najbardziej wydajnych EV w klasie.
Akumulator z gwarancją na 10 lat i niską degradacją
Naładowanie do poziomu 80 proc. potrwa 30 minut przy użyciu systemu szybkiego ładowania o mocy 150 kW (CCS2). Lexus gwarantuje, że po 10 latach bateria utrzyma 90 proc. pierwotnej pojemności, a pomoże w tym m.in. aktywne zarządzanie termiczne z pompą ciepła i chłodzeniem cieczą czy proces produkcyjny zabezpieczony tak, by żadne obce ciała nie dostały się do baterii.
Lexus RZ 450e już w Polsce w trzech wersjach, jaka cena?
Lexus RZ 450e w Polsce będzie dostępny w trzech wersjach: Business, Prestige i Otomenashi. Do każdej przewidziano dodatkowe pakiety wyposażenia.
Najtańszy Lexus RZ 450e Business kosztuje w Polsce od 329 900 zł i oferuje w standardzie 18-calowe alufelgi (opony 235/60 i 255/55), 14-calowy ekran stacji multimedialnej Lexus Link PRO, podgrzewane przednie fotele, tapicerka materiałowa, pakiet układów Lexus Safety System +3. Do tej odmiany przewidziano pakiet Comfort (3 tys. zł), który obejmuje podgrzewaną kierownice, ładowarkę indukcyjną i jonizator powietrza.
Lexus RZ 450e w wersji Prestige (cena od 349 900 zł) jest bogatszy o 10-calowy wyświetlacz Head-Up Display, haptyczne przyciski na kierownicy, elektryczną klapę bagażnika, podgrzewaną kierownicę, 7-calowy wyświetlacz przed kierowcą. Pakiet Design (15 tys. zł) dodaje 20-calowe felgi aluminiowe, ogrzewanie promiennikowe, cyfrowe lusterko wsteczne, boczne szyby akustyczne. Z kolei pakiet Premium (6 tys. zł) to wentylowane fotele przednie z pamięcią ustawień.
Lexus RZ 450e Otomenashi w Polsce 80 proc. sprzedaży
Lexus RZ 450e Otomenashi kosztuje od 389 900 zł - to najbogatsza wersja tego auta. Japoński producent spodziewa się, że aż 80 proc. sprzedaży w Polsce będzie stanowić właśnie ta odmiana. A wnosi to m.in. po doświadczeniach zebranych na hybrydowym modelu RX – tam także topowa wersja jest najpopularniejsza. Model RZ Otomenashi daje dodatkowo światła Bi-LED z AHS, wentylowane fotele pokryte wegańską skórą (z pamięcią ustawień), podświetlanie ambientowe (64 kolory), automatyczne parkowanie Lexus Teammate, ogrzewanie promiennikowe, cyfrowe lusterko wsteczne. Pakiet Luxury (20 tys. zł) podnosi standard o 13-głośnikowy system audio Mark Levinson o mocy 1800 W i fotochromatyczny dach (ta opcja wyklucza relingi dachowe i lusterko cyfrowe).
Lexus RZ 450e, cennik w Polsce
Lexus RZ 450e | cena |
Lexus RZ 450e Business | 329 900 zł |
Lexus RZ 450e Prestige | 349 900 zł |
Lexus RZ 450e Otomenashi | 389 900 zł |
Lexus RZ 450e, dane techniczne
NAPĘD | |
Typ | SYNCHRONICZNY SILNIK Z MAGNESAMI TRWAŁYMI |
Moc maksymalna (kW / KM) | 230 / 313 |
Moc maksymalna silnika przedniego (kW) | 150 |
Moc maksymalna silnika tylnego (kW) | 80 |
Maks. moment obrotowy silnika przedniego (Nm) | 266 |
Maks. moment obrotowy silnika tylnego (Nm) | 168 |
BATERIA | |
Typ | LITOWO-JONOWA |
Liczba ogniw | 96 |
Napięcie (V) | 355 |
Pojemność nominalna (kWh) | 71,4 |
CZAS ŁADOWANIA | |
Ładowarka AC – jednofazowa 7kW (32A, 220V) | 10 h |
Ładowarka AC – trójfazowa 11kW (16A, 230V) | 6,5 h |
Ładowarka DC – szybkie ładowanie 150kW (400A) | 30 minut |
ŁADOWARKA | |
Złącze AC (Normalne użytkowanie) | Typ2 |
Złącze DC (Szybkie ładowanie) | CCS2 |
Moc ładowarki (kW) | 11 |
OSIĄGI | |
Prędkość maksymalna (km/h) | 160 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) | 5,3 |
Typ hamulców (Przód i tył) | Hamulce tarczowe, tarcze wentylowane |
Masa przyczepy (kg) | 750 |
ZUŻYCIE ENERGII (kWh/100km) – CYKL MIESZANY WLTP | |
18-calowe koła, wersja Prestige, masa minimalna | 16,8 |
20-calowe koła, wersja Omotenashi, masa maks. | 18,7 |
ZASIĘG (km) – CYKL MIESZANY WLTP | |
18-calowe koła, wersja Prestige, masa minimalna | 440 |
20-calowe koła, wersja Omotenashi, masa maks. | 395 |
WYMIARY ZEWNĘTRZNE (mm) | |
Długość całkowita | 4805 |
Szerokość całkowita | 1895 |
Wysokość całkowita | 1635 |
Rozstaw osi | 2850 |
WYMIARY WNĘTRZA (mm) | |
Długość | 1845 |
Szerokość | 1520 |
Wysokość | 1160 (1200 z dachem panoramicznym) |
POJEMNOŚĆ BAGAŻNIKA (VDA, L) | |
Bagażnik (Siedzenia rozłożone) | 522 |
Po złożeniu siedzeń | 1451 |
MASA (kg) | |
Masa własna | 2055 – 2115 |
Dopuszczalna masa całkowita | 2640 |