Volkswagen wprowadził do Polski lek na drogie paliwo! Jetta hybrid - pierwszy test
1 Władze Volkswagena liczą, że hybrydowa jetta podbije serca Amerykanów, którzy kochają pokazywać, że obchodzi ich jakość życia niedźwiedzi polarnych. W celu rozpromowania nowego auta postanowili zmasakrować rekord prędkości auta z hybrydowym napędem. Dno wyschniętego jeziora Bonneville to najlepsze miejsce do realizowania takich pomysłów. Oficjalny wynik? Dotychczasowy rekord wynosił 209,21 km/h, a jetta już w połowie drogi jechała szybciej. W księdze rekordów zapisano 301,18 km/h. Pod maską rekordowo szybkiej hybrydy pracował taki sam układ napędowy, jak w aucie udostępnionym nam do testu…
dziennik.pl
2 Pod maską rekordowo szybkiej hybrydy pracował taki sam układ napędowy, jak w udostępnionym nam modelu, czyli spalinowe 1.4 TSI o mocy 150 KM dostępnych w przedziale 5000-6000 tys. obr./min i elektryczny 27 konny silnik o maksymalnym momencie 150 Nm. Sumaryczne osiągi to 170 KM i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Dzięki temu jetta hybrid przyspiesza do pierwszej setki w 8,6 sekundy, to szybciej od priusa o prawie 3 sekundy. Prędkość maksymalna ekologicznej jetty to 210 - prius odpada przy 180 km/h. Jak inżynierowie Volkswagena połączyli dwa rodzaje napędu?
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
3 Jak inżynierowie Volkswagena połączyli dwa rodzaje napędu? Pomiędzy spalinowy motor TSI a siedmiobiegową skrzynię DSG wcisnęli trzecie suche sprzęgło i silnik elektryczny. W trybie czysto elektrycznym jetta może przejechać około dwóch kilometrów i rozpędzić się maksymalnie do 70 km/h, a do 135 km/h silnik spalinowy jest wspomagany przez elektryczny. Ciekawostką jest, że jetta hybrid nie ma pod karoserią rozrusznika i alternatora. To dlatego, że elektryczny silnik nie tylko zastępuje rozrusznik, ale też ma możliwość rekuperacji energii i wykonuje pracę alternatora. Spod maski usunięto także akumulator, który został przeniesiony do bagażnika. Dzięki tym zabiegom w komorze przewidzianej dla silnika zmieścił się moduł hybrydowy.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
4 Testowana jetta przytyła o 102 kg. Llitowo-jonowa bateria ma waży 36 kg i składa się z 60 pojedynczych ogniw o pojemności 5 Ah, napięcie maksymalne wynosi 220 V, a energia zmagazynowana w zestawie baterii wynosi 1,1 kWh. Zespół akumulatorów umieszczono w tylnej części nadwozia, co ograniczyło nieco pojemność bagażnika, który ma teraz 374 litry. To jedyna skaza na funkcjonalności w porównaniu do mniej ekologicznych - konwencjonalnych wersji jetty. Auto pozostaje pięcioosobowym sedanem z czwórką drzwi. Dodatkowo hybrid jest wyposażony w wielowahaczowe zawieszenie z tyłu.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
5 Z zewnątrz dwunapędowa jetta różni się kilkoma emblematami z napisami "Hybrid", nową atrapą na twarzy, innymi progami, zmieniono także zderzaki z przodu i z tyłu, a na klapie bagażnika pojawił się mały spojler. W tej wersji nie widać końcówki układu wydechowego. Te zabiegi pozwoliły uzyskać Cx o wartości 0,28.
dziennik.pl
6 Wewnątrz znajdziemy nową tapicerkę i powermeter, który umieszczono w miejscu obrotomierza. Dzięki niemu wiemy, kiedy auto jest napędzane prądem (niebieskie pole), a kiedy benzyną (czarne pole). Jeśli wskazówka znajduje się na zielonym tle, to silnik spalinowy zamienił się w ładowarkę baterii.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
7 Na końcu skali jest napis "Boost". To funkcja pozwalająca na wykorzystanie całego zapasu momentu obrotowego. Przyda się przy wyprzedzaniu i dynamicznym starcie ze świateł. Niestety "Boost" trwa tylko 10 sekund, ale po odpuszczeniu gazu i ponownym wciśnięciu gazu do podłogi znów działa - sprawdziliśmy.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
8 Na tunelu środkowym znajduje się przycisk E-mode. Służy do tego, aby np. w czasie ślimaczenia się w korku wymusić jazdę w trybie elektrycznym. W trybie E-mode możemy jechać na prądzie do 70 km/h (bez E-mode do 60 km/h). Pasażerowie docenią ciszę panującą w aucie. To normalne w czasie jazdy w trybie elektrycznym - warto jednak wspomnieć, że hybrydowa jetta otrzymała grubsze szyby, które jeszcze lepiej izolują wnętrze od hałasów. Pozycja za kierownicą i wygoda przednich foteli to klasa sama dla siebie.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
9 Pasażerowie tylnej kanapy również nie mogą narzekać na brak miejsca. Zawieszenie pracuje cicho i nie daje po sobie poznać, że rozłożenie masy jest nieco inne niż w przypadku jetty z klasycznym napędem. Tłumienie nierówności przebiega płynnie i nie naraża kierowcy na stres. Jetta jest stabilna podczas podróży drogami szybkiego ruchu. Także szybsze połykanie zakrętów nie wprawia auta w zakłopotanie - samochód trzyma zadany kurs.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
10 Gładkie nabieranie prędkości zawdzięczamy dobrej współpracy pomiędzy napędami i aksamitnej skrzyni DSG, która ma też bardziej agresywny tryb pracy S. Możemy także dokupić możliwość zmiany biegów za pomocą łopatek na kierownicy.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
11 w przypadku kiedy lewarek jest w położeniu "D", to po puszczeniu pedału przyspieszenia auto nie hamuje silnikiem, a toczy się bez dodatkowych oporów ze strony napędu. Jeśli puścimy gaz w trybie S, wskazówka powermetera powędruje na zielone pole i zacznie ładować akumulatory. W trybie "D" ma to miejsce dopiero przy naciśnięciu pedału hamulca.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
12 Producent obiecuje, że jetta hybrid ma zużywać średnio 4,1 litra benzyny na 100 kilometrów. W czasie jazd testowych komputer pokładowy pokazywał średnie zużycie paliwa na poziomie 5-6 litrów. To i tak niezły wynik jak na auto o takich gabarytach i osiągach.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
13 Kierowcy w USA i Kanadzie już mogą wydać swoje oszczędności lub brać kredyty na nową jettę hybrid. W Polsce zamówienia będzie można składać w maju tego roku, a pierwsze auta zostaną przekazane klientom dopiero w lipcu. To dlatego, że Polski oddział Volkswagena musi najpierw przystosować serwisy i przeszkolić ich załogę, by mechanicy potrafili obsługiwać napęd jetty. Ceny i wyposażenie?
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
14 Wersję comfortline na 16 calowych kołach wyceniono na 118 tysięcy złotych. Za tę kwotę dostajemy skrzynię DSG i bogate wyposażenie z zakresu komfortu jazdy i bezpieczeństwa - na liście jest m.in.: automatyczna klimatyzacja, chromowane listwy na osłonie chłodnicy, światła tylne i oświetlenie tablicy rejestracyjnej w technologii LED, gałka dźwigni zmiany biegów i dźwignia hamulca ręcznego obszyte skórą, gniazdko 12V w bagażniku, przednie fotele z regulacją w 4 płaszczyznach (do przodu/do tyłu, góra/dół, oparcie do przodu/do tyłu, podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa w górę/w dół), napis "Hybrid" (na osłonie chłodnicy, przednich błotnikach i pokrywie bagażnika), osłony progów (pakiet aerodynamiczny), radio z odtwarzaczem RCD 510 (ze wskaźnikiem przepływu energii, funkcją odtwarzania formatu MP3, wewnętrzną zmieniarką na 6 płyt CD i ośmioma głośnikami), środkowe podłokietniki (z przodu ze schowkiem), wielofunkcyjna kierownica obszyta skórą, z funkcją Tiptronic, pakiet zimowy: podgrzewane fotele, podgrzewane dysze spryskiwaczy, spryskiwacze reflektorów, kontrolka poziomu płynu spryskiwaczy, tempomat i wyświetlacz wielofunkcyjny z informacją o bieżących parametrach układu napędowego oraz baterii.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
15 Wyższy wariant wyposażenia highline obejmuje m.in.: chromowane obramowanie dolnych wlotów powietrza, obręcze ze stopu metali lekkich (17-calowe, szlifowane na połysk, typ Buenos Aires), reflektory bi-ksenonowe, reflektory przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, kolorowy wyświetlacz wielofunkcyjny, pakiet czujnik deszczu (automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne, czujniki deszczu i zmierzchu), przyciemniane szyby tylne boczne oraz tylna. Ta wersja będzie kosztować kilka tysięcy złotych więcej. Planowane jest też wprowadzenie Hybrydy z mocniejszym, 200 konnym silnikiem TSI. Cena wzrośnie o kilkanaście tysięcy złotych.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję