Alfa Romeo Quadrifoglio Super Sport

Od premiery Giulii i Stelvio minęło już dobre kilka lat, ale Włosi nadal nie planują wysyłać tych modeli na emeryturę. Zamiast tego, zaprezentowali nową, ściśle limitowaną edycję sportowych wariantów Quadrifoglio. Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Super Sport i Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Super Sport mają 520 KM i przyspieszają do setki w czasie krótszym, niż ten potrzebny na przeczytanie ich dość długich nazw.

Topowe modele, osadzone na tylnonapędowej platformie Giorgio najlepiej poznawać zza kierownicy. Jak jeździ tylnonapędowa Giulia, która zajmuje dziś miejsce w bardzo ekskluzywnym gronie w 100% spalinowych sedanów o szalonej mocy?

Reklama

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Super Sport

Giulia Quadrifoglio dała się już poznać jako bliski konkurent BMW M3. Nie ma co ukrywać, że premiera auta, która miała miejsce prawie 9 lat temu, przyciągnęła uwagę fanów bawarskiej dywizji M. Włosi zaprezentowali wtedy auto o proporcjach i osiągach bardzo zbliżonych do ówcześnie aktualnego modelu BMW M3 F80. "Cywilna" wersja Giulii również rywalizowała ze swoim niemieckim odpowiednikiem, czyli BMW serii 3 F30.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Super Sport / Materiały prasowe / Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Super Sport / Materiały prasowe / Alfa Romeo

Różnica między tymi autami jest taka, że wciąż oferowana Alfa po prostu nie chce się zestarzeć. Samochód wygląda zjawiskowo, ma wzorowo poprowadzone linie, długą maskę, wysoko poprowadzoną, krótką klapę bagażnika, pokaźne, ale nie karykaturalne felgi (19"), a w opisywanej wersji również układ wydechowy Akrapović, zakończony czterema końcówkami. Żadna z nich nie jest na pokaz, a Giulia Quadrifolgio Super Sport jest jednym z niewielu nowych samochodów, w którym brzmienie nie wymaga żadnego sztucznego wzmacniania czy podbijania dźwiękami z głośników. Co oprócz układu wydechowego jest standardem w limitowanej edycji?

Limitowana edycja. Oto Alfa dla koneserów

Powstanie jedynie 275 egzemplarzy tej edycji. Super Sport upamiętnia pierwsze zwycięstwo Alfy w wyścigu Mille Miglia w 1928 roku. Zmian mechanicznych nie uświadczymy, bo i takie nie są tu specjalnie potrzebne. Włosi ograniczyli się do modyfikacji wizualnych - detale zmieniły się tak z zewnątrz, jak i w środku.

Po pierwsze, nowa interpretacja emblematu z czterolistną koniczynką - teraz jest ona przedstawiona na czarnym tle. Standardem są również oksydowane felgi o średnicy 19 cali. We wnętrzu znajdziemy sporo włókna węglowego 3D z czerwonym wykończeniem. Czerwona jest też nitka, z której wykonano przeszycia tapicerki, a na zagłówkach z przodu znajdziemy logo i numerację.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Super Sport / Materiały prasowe / Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Super Sport / Materiały prasowe / Alfa Romeo

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Super Sport - silnik i osiągi

Jak jeździ nowa, limitowana Giulia Quadrifoglio Super Sport? Niezmiennie wspaniale. Silnik2.9 V6 generuje 520 KM, a moment obrotowy trafia na tylną oś za pomocą 8-stopniowego automatu. Na napędzanej osi zastosowano mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Zeszperowanie pozwala na przewidywalne poślizgi, które da się łatwo kontrolować. Manewry są proste również dzięki temu, że układ kierowniczy jest bardzo szybki i ma przełożenie, które nawet dziś wydaje się być krótkie - kilka lat temu, w dniu debiutu był to prawdziwy kosmos.

Skrzynia biegów zmienia biegi błyskawicznie, a manualnie możemy żonglować przełożeniami za pomocą wielkich, metalowych łopatek umieszczonych po włosku, czyli na kolumnie kierowniczej. Charakterystyczne dla 8-biegowych automatów zestopniowanie między 3. a 4. biegiem sprawia, że przyspieszenia również w średnim zakresie obrotów dają masę frajdy i nie trzeba wcale pędzić z nieprzepisowymi prędkościami, by z jazdy Giulią czerpać radość. Oczywiście, wykorzystywanie pełnego potencjału auta na drogach publicznych nie ma najmniejszego sensu. Mówimy bowiem o samochodzie, który potrafi osiągnąć pierwszą setkę w czasie krótszym niż 4 sekundy i to bez zastosowania napędu na obie osie. Ten znajdziemy wyłącznie w Stelvio. Prędkość maksymalna wynosi 307 km/h.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Super Sport / Materiały prasowe / Alfa Romeo
Reklama

Aktywna aerodynamika i ceramiczno-węglowe tarcze

Giulia Quadrifoglio jest czymś znacznie więcej niż tylko sedanem z mocnym silnikiem umieszczonym wzdłużnie, na przedniej osi. Zastosowane tu rozwiązania nieźle znoszą próbę czasu i wciąż podkreślają, jak wyjątkowym przedsięwzięciem było stworzenie topowego, wyczynowego modelu. Przykładem są m.in. aktywna aerodynamika, której działanie potęguje aerodynamiczny, wysuwany dolny spoiler przedniego zderzaka. Zautomatyzowane rozwiązanie steruje przepływem powietrza pod samochodem. Potężny, tylny dyfuzor również nie jest tu tylko dla ozdoby.

Opcjonalny układ hamulcowy wykorzystuje ceramiczno-węglowe tarcze. Jak każde tego typu rozwiązanie, wyczynowe hamulce najlepiej sprawdzają się na torze. Zimne komponenty drastycznie zmniejszają skuteczność hamowania - lepiej mieć to na uwadze i wciskać pedał hamulca zdecydowanym ruchem.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Super Sport / Materiały prasowe / Alfa Romeo

Ogromne wrażenie robi też układ jezdny z amortyzatorami o zmiennej charakterystyce tłumienia, zależnej od wybranego trybu jazdy (D, N, A, Race). Wszechstronność podwozia Alfy jest imponująca, bo w miękkim ustawieniu, Giulia Quadrifoglio jest naprawdę komfortowa, jak na sedana klasy średniej przystało. W trybie Race, zawieszenie robi się już całkiem sztywne, a cała reszta podzespołów jest nastawiona na osiągi. Ten tryb jest również jedynym, w którym ESP nie ingeruje zauważalnie i zdecydowanie w działania kierowcy.

Ile kosztuje Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Super Sport?

O wyposażeniu auta warto napisać głównie z obowiązku - mało który klient chętny na ten wóz będzie zwracał uwagę na to, że standardem są tu matrycowe reflektory LED-owe, czy system multimedialny z obsługą Apple CarPlay. Miłe dodatki nie zaszkodzą, ale gwoździem programu są tu osiągi, brzmienie oraz wrażenia z jazdy. Szkoda, że elektrycznie ustawiane fotele nie dają możliwości ustawienia kąta nachylenia siedziska. Zamiast tego, mamy regulowane podparcie boczne i wysuwane podparcie na uda. W kwestii personalizacji, warto dodać, że nowa limitowana seria Super Sport jest dostępna w trzech kolorach - Rosso Etna, metaliczny Nero Vulcano i Bianco Alfa.

Cena? Za Giulię Quadrifoglio Super Sport trzeba zapłacić przynajmniej 499 800 zł. Stelvio jest wycenione na 539 800 zł. Na polskim rynku sprzedały się już kilka sztuk z niewielkiej puli 10 aut. Zakup inwestycyjny? Możliwe, bo numerowana, limitowana wersja z pewnością będzie miała potencjał, by stanowić pewną lokatę kapitału. Z drugiej strony, gdy auto jeździ tak fantastycznie, jaki jest sens trzymania go pod kocem w garażu?

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Super Sport / Materiały prasowe / Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Super Sport / Materiały prasowe / Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Super Sport / Materiały prasowe / Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Super Sport / Materiały prasowe / Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Super Sport / Materiały prasowe / Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Super Sport / Materiały prasowe / Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Super Sport / Materiały prasowe / Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Super Sport / Materiały prasowe / Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Super Sport / Materiały prasowe / Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Super Sport / Materiały prasowe / Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Super Sport / Materiały prasowe / Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Super Sport / Materiały prasowe / Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Super Sport / Materiały prasowe / Alfa Romeo