Przejedzie 100 km za 6,55 zł! Volkswagen e-up! z nowatorskim napędem już w Polsce! ZDJĘCIA z Wrocławia
1
Najnowszy e-up! to elektryczne wcielenie zwykłego, miejskiego modelu up!, czyli rywala fiata pandy, kii picanto i innych z ligi mieszczuchów. Mimo zastosowania baterii nowość Volkswagena zmieści cztery osoby.
VW e-up! waży 1139 kg; z tego 230 kg przypada na baterię litowo-jonową.
Volkswagen
2 Volkswagen e-up! jest bogato wyposażony. W jego obwody wstrzyknięto zaprogramowane specjalnie dla elektrycznego auta aplikacje seryjnego systemu nawigacyjnego i informacyjnego. Na pokładzie jest też radio z odtwarzaczem CD, zestaw głośnomówiący, ogrzewana przednia szyba, automatyczna klimatyzacja i ogrzewanie przednich siedzeń.
Volkswagen
3 Silnik elektryczny wytwarza 82 KM. Jednak w aucie na prąd bardziej liczy się moment obrotowy (jedna z zalet silników elektrycznych), który da kierowcy elastyczność na zawołanie. Całe 210 Nm, jakie produkuje napęd e-up!, trafi na przednie koła już od początku skali obrotomierza. Upraszczając, wcale nie zależy to od prędkości obrotowej (odwrotnie niż w zwykłych silnikach).
Volkswagen / Jacek Hanusz
4
Możliwości? Po 4,9 sekundy e-up! jedzie 60 km/h; w ciągu 12,4 sekundy rozpędza się do 100 km/h. Na przyspieszenie od 80 do 120 km/h potrzebuje 10,5 sekundy. Maksymalna prędkość to 130 km/h.
Dla porównania: najmocniejszy tradycyjny up! z silnikiem benzynowym o mocy 75 KM przyspiesza do 100 km/h w 13,2 sekundy, a przyspieszenie od 80 do 120 km/h zajmuje mu na czwartym biegu 15,5 sekundy.
Volkswagen
5 Zasięg e-up! wynosi w zależności od stylu jazdy i obciążenia - między 120 a 160 kilometrów. Przy bardzo niskich temperaturach wartości te mogą być mniejsze.
Volkswagen
6 W opinii Volkswagena szczególnie w mieście i dla większości osób dojeżdżających do pracy zasięg 120-160 km jest w pełni wystarczający. Przedstawiciele VW powołują się na badania niemieckiego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast - wykazały one, że prawie 80 procent wszystkich kierowców w Niemczech, od osób dojeżdżających do pracy po osoby często podróżujące, przejeżdża dziennie mniej, niż 50 kilometrów.
Volkswagen
7 Zasięg można zmieniać wybierając jedno z trzech ustawień: tryb standardowy (włączany automatycznie) oraz Eco i Eco+. Jeśli ktoś chce szybko pokonać krótki dystans, może pozostać w trybie standardowym. Jeżeli trasa ma być dłuższa wówczas lepiej wybrać tryb Eco. W tym przypadku między innymi moc silnika elektrycznego obniżana jest do 50 kW. Równocześnie układy elektroniczne redukują moc automatycznej klimatyzacji i zmieniają charakterystykę przyspieszenia. W trybie Eco+ elektronika ogranicza maksymalną moc do 40 kW i wyłącza klimatyzację. Ponadto w trybie Eco i Eco+ redukowana jest prędkość maksymalna.
Volkswagen / Jacek Hanusz
8 Techniczną "centralę" napędową tego auta tworzy silnik elektryczny (82 KM), bateria litowo-jonowa, zamontowana w podłodze między osiami oraz układ elektroniki mocy. Motor z przednimi kołami łączy 1-biegowa przekładnia automatyczna.
Volkswagen
9 Samochód jest seryjnie wyposażony w światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED - są zamontowane w przednim zderzaku. Podwozie zostało dopracowane pod względem aerodynamicznym - im mniejszy opór powietrza tym łatwiej samochód przecina powietrze i tym samym prądu w bateriach wystarcza na przejechanie dłuższej trasy bez ładowania.
Volkswagen
10 Korek wlewu paliwa zastąpiło gniazdo ładowania akumulatorów. Aby naładować e-up!, wystarczy go po prostu podłączyć do sieci elektrycznej, do zwykłego garażowego gniazdka. Wtedy na naładowanie kompletnie rozładowanej baterii, przy mocy 2,3 kW z sieci, potrzebne jest ok. 9 godzin.
Volkswagen
11 Jako opcję Volkswagen oferuje stację Wallbox do garażu lub Carport, ładującą z mocą 3,6 kW. Całkowicie rozładowana bateria ładuje się wtedy przez 6 godzin. Można też przygotować e-up! do ładowania prądem stałym (DC) przez CCS (Combined Charging System). W tym przypadku specjalne stacje ładowania prądem 40 kW ładują baterię w 80 procentach w ciągu 30 minut.
Volkswagen
12 W opinii Volkswagena e-up! zużywa 11,7 kWh na 100 km, a przy średniej cenie energii elektrycznej 56 groszy (Polska, 27.04.2015 r.), przejechanie 100 km tym autem ma kosztować 6,55 zł. A ile trzeba zapłacić za sam samochód?
Volkswagen
13 W Polsce nowego volkswagena e-up! będzie można kupić od września 2015 roku. Cena? Nad Wisłą samochód ma kosztować 111 390zł.
Volkswagen
14
Volkswagen
15
Volkswagen / Jacek Hanusz
16
Volkswagen
17
Volkswagen
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję