Kia EV6 wjeżdża na polski rynek. To prawdziwa sensacja o niezwykłym designie: skrzyżowanie nadwozia crossover i shooting brake. Do tego jest pierwszym z serii 11 nowych modeli samochodów elektrycznych koreańskiej marki, które pojawią się na rynku do 2030 roku. Pod względem rozmachu stylistyki karoserii i wzornictwa wnętrza EV6 przebija rywali. Z kolei techniką dorównuje markom z półki premium. Także tym, którzy są znani z produkcji aut sportowych. Dowód? Wśród marek popularnych ani jedna nie oferuje samochodu elektrycznego, który dysponowałby mocą aż 585 KM i przyspieszał od 0 do 100 km/h w 3,5 s. Ale nie tylko tym EV6 chce do siebie przekonać…
Kia EV6 w Polsce to cztery wersje i dwa akumulatory
Kia EV6 w Polsce od razu stawia na mocne uderzenie. Nie bawi się w podchody jak inni nęcąc limitowaną serią w przedsprzedaży. Na rynku od razu debiutują aż 4 wersje mocy silnika (lub silników), dwa rodzaje napędu (na tylne lub na cztery koła), dwie pojemności akumulatora (58 kWh i 77,4 kWh) i cztery wersje wyposażenia (EV6, EV6 Plus, EV6 GT-Line i EV6 GT – na tę ostatnią trzeba będzie poczekać do IV kwartału 2022 roku). Zanim jednak o cenach i wyposażeniu, warto chwilę rozejrzeć się w środku…
Kia EV6 i wnętrze oraz wymiary
Miejsce kierowcy jest totalnie cyfrowe. Mistrzem pierwszego wrażenia jest potężny bezramkowy, zakrzywiony ekran o wysokiej rozdzielczości, który łączy zestaw wskaźników przed kierowcą i wyświetlacz systemu multimedialnego na konsoli środkowej. Obydwa mają przekątną po 12,3 cala. Niżej także dotykowy panel sterowania klimatyzacją. Głęboko profilowane fotele pokrywa tapicerka z recyklingu – do jej wyprodukowania zużywa się 111 plastikowych butelek. Siedzenia można składać, a tylne także przesuwać. Do tego elektryk powinien zaskoczyć przestronnością. Szczodre wymiary, akumulator zamknięty w podłodze plus przesunięcie tablicy rozdzielczej do przodu (brak silnika spalinowego) sprawiły, że EV6 obiecuje niesamowicie obszerne i podatne na aranżację wnętrze. Pod karoserią są też dwa bagażniki (tylny 490 l, przedni 52 l).
Kia EV6 taniej niż Sorento plug-in
Rozstaw osi – który w znacznej mierze odpowiada za wielkość kabiny – sięga niemal 3 m! To o 8,5 cm więcej niż w nowym Sorento (2815 mm) i lepiej niż w wielu limuzynach klasy średniej (dla porównania Skoda Superb ma 2,84 m). I o ile długość EV6 (4,68 m) sprawia, że zagra w lidze kompaktowych crossoverów (na celownik trafi Skoda Enyaq iV - 4649 mm czy VW ID.4 - 4584 mm), to jednak bliżej mu do większych modeli SUV. Od Sorento EV6 jest o 13 cm krótsze i o 15 cm niższe, ale już tylko o 2 cm węższe.
Wrażenie może też robić zestawienie ceny, kiedy przyjdzie do dylematu: co wybrać? Za 228-konne EV6 GT-Line z akumulatorem o pojemności 77,4 kWh, który wg producenta zapewnia zasięg do 510 km, trzeba zapłacić o 2 tys. zł mniej niż za 265-konne Sorento Prestige Line w wersji hybrydowej typu plug-in.
Kia EV6 – dwa akumulatory, dwa silniki i ponad 500 km zasięgu
Kia EV6 powstała na specjalnie opracowanej platformie E-GMP (Electric-Global Modular Platform). Ta architektura otworzyła drogę inżynierom do stworzenia niemal dowolnych konfiguracji układu napędowego z dwoma pojemnościami akumulatora do wyboru – o dużym zasięgu (77,4 kWh) i standardowym (58 kWh).
Bazowa EV6, EV6 Plus i GT-Line to zamknięty w podłodze najmniejszy akumulator i silnik o mocy 170 KM zamontowany przy tylnej osi (350 Nm). Taki samochód od zera do 100 km/h przyspieszy w 6,2 sekundy. Zasięg ok. 400 km.
Silnik 228 KM przy tylnej osi (605 Nm) to wersja z większym akumulatorem 77,4 kWh. Tu przyspieszenie do setki powinno trwać 7,5 s. Ten model ma zapewnić największy zasięg na poziomie 510 km. Czyli takim autem bez przystanku można przejechać z Paryża do Amsterdamu – przynajmniej teoretycznie.
EV6 AWD występuje wyłącznie z największym akumulatorem 77,4 kWh. Dodatkowy silnik z przodu tworzy układ 4x4 i zapewnia już 325 KM i 605 Nm. Taka wersja przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,2 sekundy. Zasięg do 490 km.
W każdym modelu prędkość maksymalna sięga 185 km/h.
Kia EV6 GT kontra Porsche
Królową całej gamy jest Kia EV6 GT – to ostrzej stylizowane auto wyposażone w dwa silniki o łącznej mocy 585 KM (740 Nm). Z takimi parametrami Kia przenosi się do zupełnie nowego wymiaru – osiągów ze świata supersamochodów. Sprint od 0 do 100 km/h ma trwać ledwie 3,5 sekundy, a prędkość maksymalna dochodzi do 260 km/h. A to już rewiry, w których grasuje spalinowe Porsche 911 GT3 (510 KM; 3,4 s) czy elektryczny Taycan Turbo (680 KM; 3,2 s). Tylko w wersji GT Kia EV6 jest wyposażona w elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, który ma zapewnić kontrolę podziału momentu obrotowego. A człowiekiem odpowiedzialnym za zestrojenie nowości koreańskiej marki jest Albert Biermann, niegdyś szef inżynierów tworzących BMW serii M.
Ładowanie szybkie jak tankownie
EV6 jest pierwszym modelem Kia oferującym możliwości ładowania prądem o napięciu 400 V i 800 V (technologia chorwackiego partnera Rimac Automobili), bez potrzeby stosowania dodatkowych komponentów lub adapterów. Stąd akumulator będzie można naładować z dużą prędkością – dzięki ładowarce 350 kW – od 10 do 80 proc. pojemności w zaledwie 18 minut. A powiększenie zasięgu o 100 km zajmie ledwie 4,5 minuty. Co ważne, taką prędkość Kia podaje dla obu akumulatorów.
Kia EV6 i ceny w Polsce
– Wśród dostępnych i mających niebawem pojawić się na rynku modeli najbliższą konkurencję stanowią auta elektryczne segmentu SUV: Hyundai Ioniq 5, Ford Mach-e, Volkswagen ID4, Tesla Y, Nissan Arria – powiedziała dziennik.pl Monika Krzesak, PR manager Kia Motors Polska. – Z kolei wersja GT z uwagi na oferowane osiągi może być porównywana z Fordem Mach-e GT, Teslą 3 Performance, a nawet Prosche Taycan 4S (Cross Tourismo) – dodała.
Kia EV6 w Polsce kosztuje od 179 900 zł – to o 10 tys. zł taniej niż IONIQ 5. I podobnie jak propozycja Hyundaia jest to model ze 170-konnym silnikiem elektrycznym przy tylnej osi i akumulatorem 58 kWh. Kia w standardzie przewidziała system multi charging obsługujący napięcie 400 i 800V, możliwość ładowania ultra szybką ładowarką o mocy 350 kW, ładowarkę pokładowa prądu zmiennego o mocy 11 kW. Wyposażenie seryjne obejmuje również m.in. takie systemy jak asystent utrzymania pasa ruchu, system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania: pojazdów, przechodniów, rowerzystów, asystent skrętu w lewo oraz aktywnego sterowania kierownicą w celu uniknięcia kolizji, system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy, asystent jazdy utrzymujący pojazd na pasie ruchu, system rozpoznawania znaków ograniczeń prędkości i automatycznego dostosowywania prędkości do obowiązujących ograniczeń. Do tego poduszki powietrzne przednich i tylnych siedzeń, poduszka centralna fotela kierowcy, system powiadamiania ratunkowego e-call, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamera cofania, przednie reflektory i światła do jazdy dziennej oraz tylne lampy LED, 6-stopniowy system odzysku energii z hamowania sterowany za pomocą łopatek z funkcją i-Pedal, klimatyzacja automatyczna z dodatkowymi nawiewami w słupku B dla pasażerów tylnych siedzeń, 19-calowe felgi aluminiowe z oponami w rozmiarze 235/55R19, radioodtwarzacz z 6 głośnikami, bluetooth z możliwością podłączenia dwóch urządzeń, tuner radia cyfrowego DAB, Kia Navi System z interfejsem Android Auto i Apple Car Play.
Kia EV6 Plus
Kia EV6 Plus to druga wersja wyposażeniowa odróżniająca się czarnymi dodatkami stylistycznymi na karoserii. Samochód z baterią 58 kWh i podstawowym silnikiem kosztuje od 193 900 zł. Standard obejmuje możliwość zasilania urządzeń z akumulatora auta (technologia V2X umożliwiająca zasilanie urządzeń zewnętrznych (V2L) i pojazdów (V2V) mocą do 3.6 kW). Jest też system półautonomicznej jazdy 2.5 (HDA 2.5; jak w Teslach) z asystentem zmiany pasa ruchu, który jeśli sąsiedni pas jest wolny, pozwala EV6 na samodzielną zmianę pasa ruchu po dotknięciu kierunkowskazu. HDA 2.5 nie tylko pomaga utrzymać określoną odległość i prędkość od poprzedzającego pojazdu, ale także prowadzić samochód na środku pasa ruchu, również na zakrętach. W przypadku, gdy sąsiadujący samochód jedzie zbyt blisko, system HDA 2.5 pomaga dostosować tor jazdy EV6 tak, aby uniknąć ewentualnej kolizji.
Lista wyposażenia zawiera również system monitorowania martwego pola w lusterkach, system automatycznie zmieniający tor jazdy samochodu w przypadku braku reakcji kierowcy na możliwość wystąpienia kolizji podczas zmiany pasa, system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania, system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania z funkcją automatycznego zatrzymania oraz system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pojazdów na skrzyżowaniach. W kabinie fotele z tapicerką ze skóry wegańskiej sterowane elektrycznie z funkcją regulacji odcinka lędźwiowego, funkcją pamięci ustawień kierowcy i lusterek zewnętrznych oraz funkcją lounge (rozkładają się jak leżanka).
Ten wariant może być również wyposażony w wyświetlacz head-up, który działa w rzeczywistości rozszerzonej– to oferuje Grupa VW, ale nie ma żadna Tesla. Dzięki tej technologii – na linii wzroku kierowcy, ale przed samochodem – wyświetlane są dane dotyczące jazdy, a także informacje z systemów nawigacji oraz asystujących (rozwiązanie w pakiecie z reflektorami adaptacyjnymi o dynamicznymi kierunkowskazami; 7 tys. zł).
Do tego producent przewidział możliwość dołożenia asystenta martwego pola rozszerzonego o funkcję wyświetlania obrazu z kamer bocznych na wyświetlaczu centralnym, system monitorowania otoczenia pojazdu z kamerą 360 stopni, system monitorujący za pomocą kamery i czujników przestrzeń za pojazdem podczas cofania, który może aktywować hamulce, aby uniknąć kolizji z pieszym lub przeszkodą.
Kia EV6 GT-Line
Kia EV6 GT-Line to sportowy styl, za który trzeba zapłacić od 217 900 zł (bazowy silnik, akumulator o pojemności 58 kWh). Samochód jest bogatszy od wersji Plus m.in. o seryjny wyświetlacz head – up z funkcją rozszerzonej rzeczywistości, inteligentne reflektory adaptacyjne, przednie i tylne kierunkowskazy LED typu sekwencyjnego, automatyczne klamki zewnętrzne z funkcją easy entry, zestaw audio firmy Meridian, system wirtualnego dźwięku ASD, podgrzewaną tylną kanapę, wentylowane fotele przednie, elektrycznie sterowaną klapę bagażnika oraz lakier metalizowany.
Kia EV6 GT kosztuje od 281 900 zł. Poza oszałamiającymi osiągami (3,5 s do 100 km/h) i napędem na cztery koła samochód oferuje w standardzie kubełkowe fotele z zamszową tapicerką z neonowo-zielonymi przeszyciami, aluminiowe nakładki na pedały, tryby jazdy GT i Custom, elektronicznie sterowane zawieszenie, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, dyfuzor tylnego zderzaka, alufelgi 21 cali z oponami Michelin Pilot Sport 4S w rozmiarze 255/40R21.
Ceny Kia EV6 w Polsce
EV6 | EV6 Plus | EV6 GT–line | EV6 GT | ||||
Silnik | Akumulator | Napęd | Zasięg | ||||
170 KM | 58 kWh | RWD | 400 km | 179 900 | 193 900 | 217 900 | - |
228 KM | 77,4 kWh | RWD | 510 km | 199 900 | 215 400 | 237 900 | - |
325 KM | 77,4 kWh | AWD | 460 - 490 km | 216 900 | 232 400 | 254 900 | - |
585 KM | 77,4 kWh | AWD | 400 km | - | - | - | 281 900 |
Kia EV6 kontra Hyundai IONIQ 5, VW ID.4, Skoda Enyaq iV i Ford Mustang Mach-E
Kia EV6 gra w klasie elektrycznych modeli SUV, stąd za rywali ma takie auta jak: Hyundai IONIQ 5, Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq iV oraz Ford Mustang Mach-E. Jak wypadają najtańsze wersje pod względem ceny, akumulatora i mocy?
Model najtańszy | Kia EV6 | Hyundai IONIQ 5 | Volkswagen ID.4 | Skoda Enyaq iV | Ford Mustang Mach-E |
Cena | od 179 900 zł | od 189 900 zł | od 156 390 zł | od 182 300 zł | od 216 120 zł |
Pojemność akumulatora | 58 kWh | 58 kWh | 52 kWh | 58 kWh | 68 kWh |
Moc silnika | 170 KM | 170 KM | 148 KM | 179 KM | 269 KM |
Akumulator objęty jest 7-letną gwarancją z limitem 150 000 km. Kia zapewnia min. 70 proc. pojemności baterii na koniec okresu ochronnego.
Kia EV6 z darmowym pakietem Power przez rok
– W Polsce Kia zaoferuje dla EV6 pakiet Power z miesięcznym abonamentem w cenie 58 zł i dostępem do energii w obniżonej cenie 1,35 zł/kWh. Do końca 2022 roku nabywcy nowej Kia EV6 bezpłatnie otrzymają roczny dostęp do pakietu Power – powiedziała nam Krzesak z Kia Motors Polska.
Szybkie obliczenie i wygląda na to, że użytkownik EV6 zwolniony z abonamentu przez Kia w ciągu 12 miesięcy będzie do przodu 696 zł. Oczywiście koszt ładowania jest po stronie kierowcy.
Kia i sieć IONITY – nowe stacje ładowania
Kia EV6 z takim potencjałem (m.in. szybkość ładowania) śmiało może stanowić alternatywę dla aut spalinowych. Szczególnie, że do końca lipca tego roku w Polsce planowane jest uruchomienie 6 stacji sieci IONITY (Kia jest jednym z udziałowców), a kolejne 5 przewidziane jest do uruchomienia do końca 2021 roku.
Z naszych ustaleń wynika, że nowe stacje IONITY będą dostępne m.in. w następujących lokalizacjach:
- Świecko – dzięki temu podróżując autostradą A4, przed wjazdem do Niemiec będzie można szybko uzupełnić prąd w akumulatorze;
- Kaszewy Kościelne (niedaleko Kutna) - przy skrzyżowaniu autostrady A1 z drogą krajową nr 92 (w pobliżu stacji Shell i magazynów HILLWOOD);
- kierunek Gdańsk – MOP Olsze w biegu autostrady A1;
- autostrada A2 MOP Nowostawy, w obu kierunkach (Warszawa i Poznań) – początek budowy maj 2021;
- Poznań – tu budowa także ma ruszyć w maju tego roku.
Kia EV6 ma szansę?
EV6 imponuje rozmachem stylistyki i przestronnością kabiny. A jeśli dodać do tego możliwość ultraszybkiego ładowania (100 km zasięgu w niecałe 5 minut), systemy łączności i wsparcia kierowcy czy funkcję Vehicle-to-Load (V2L), to może okazać się, że najnowsza elektryczna Kia namiesza na rynku elektryków. Szczególnie ciekawie EV6 wypada na tle rywali, jeśli porównać auta w wyższych wersjach wyposażenia z napędem 4x4 i uwzględni ceny oraz potencjał napędu.
Wymiary | ||||
Długość [mm] | 4680 (GT Line, GT 4695) | |||
Szerokość [mm] | 1880 (GT Line, GT: 1890) | |||
Wysokość [mm] | 1550 | |||
Rozstaw osi [mm] | 2900 | |||
Akumulator | ||||
Typ | litowo-jonowy, polimerowy | |||
Pojemność użytkowa baterii [kWh] | 58 | 77.4 | 77.4 | 77.4 |
Napęd | ||||
Typ skrzyni biegów | Skrzynia redukcyjna o stałym przełożeniu | |||
Napęd | RWD | RWD | AWD | AWD |
Silnik elektryczny | ||||
Typ silnika | Synchroniczny z magnesami trwałymi | |||
Maksymalna moc [KM] | 170 | 228 | 325 | 585 |
Maksymalny moment obrotowy [Nm] | 350 | 605 | 605 | 740 |
Ładowanie | ||||
Maksymalna moc ładowarki pokładowej [KW] | 11 | 11 | 11 | 11 |
Czas ładowania prądem zmiennym do 100% (11 kW) [godz.] | 4.59 | 6.55 | 6.55 | 6.55 |
Prędkość ładowania [dodatkowe 100 km zasięgu w min.] | 4.5 | |||
Czas ładowanie prądem stałym od 10 do 80% (350 kW) [min.] | < 18 | |||
Osiągi i dane eksploatacyjne | ||||
Prędkość maksymalna [km/h] | 185 | 185 | 185 | 260 |
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | 8.5 | 7.5 | 5.4 | 3.5 |
Zasięg w trybie mieszanym [km] | 400 | > 510 | 490-460 (19-20”) | 400 |
Pojemność przestrzeni bagażowej (przód / tył) VDA [ l ] | 52 (RWD) ; 20 (AWD) / 490 | |||
Prześwit [ mm ] | 170 | |||
Masa przyczepy hamowanej [kg] | 750 | 1600 | 1600 | 1600 |
Dopuszczalna masa całkowita [kg] | 2370 | 2420-2430 | 2540–2550 | 2580 |
Masa własna [kg] | 1735 | 1845–1855 | 1955–1965 | 2025 |
Minimalna pojemność baterii na koniec okresu gwarancyjnego [%] | 70 | |||
Gwarancja | 7 lat / 150 000 km |