Biedronka chwali się, że dzięki temu trzykrotnie powiększy się w Polsce obecnie istniejąca infrastruktura szybkiego ładowania o mocy przekraczającej 100 kW. Stacje ładowania umieszczone będą na parkingach sklepów zarówno w wielkich miastach, jak i małych miasteczkach, co z kolei ma zapewnić szeroki dostęp do nowej usługi na terenie całego kraju.

Reklama

Tym samym Biedronka rozpoczęła wdrażanie w życie przepisów (nowelizacja Ustawyo elektromobilności i paliwach alternatywnych), które na każdego właściciela budynku niemieszkalnego, przy którym znajduje się parking na ponad 20 miejsc postojowych, nakładają obowiązek zainstalowania (do 1 stycznia 2025 r.) przynajmniej jednej stacji ładowania. Uwaga: zgodnie z ustawą z obowiązku zwolnione będą małe i średnie przedsiębiorstwa. Kluczowy zapis - z punktu widzenia dużych przedsiębiorstw - brzmi następująco:

W budynkach niemieszkalnych, z którymi związanych jest więcej niż 20 stanowisk postojowych, właściciel lub zarządca budynku, w terminie do dnia 1 stycznia 2025 r., instaluje co najmniej jeden punkt ładowania oraz kanały na przewody i kable elektryczne, aby umożliwić zainstalowanie punktów ładowania na co najmniej 1 na 5 stanowisk postojowych, jeżeli te stanowiska postojowe:
1) znajdują się wewnątrz budynku lub
2) przylegają do budynku.

Szybkie ładowanie w Biedronce: dostępne najpopularniejsze złącza

Reklama

Biedronkę trzeba jednak pochwalić za to, że każda stacja stacja będzie dysponować mocą 120 kW, a przecież sieć marketów mogła pójść na łatwiznę i zainstalować sprzęt o niższej mocy (jasne, na mocniejszym da się też więcej zarobić). W praktyce będzie to oznaczało możliwość szybkiego i komfortowego naładowania elektryka dysponującego baterią o pojemności 50 kWh w czasie ok. 20-30 minut. A tyle mniej więcej trwają zazwyczaj zakupy w sklepie. Czyli będzie wygodnie: ty robisz zakupy, auto się ładuje. No, chyba że "słupek" będzie akurat zajęty, ale przy obecnie istniejącej flocie aut elektrycznych w Polsce ryzyko nie jest aż tak duże.

Biedronka i Powerdot otwierają sieć szybkich ładowarek / Materiały prasowe

Stacje będą posiadać trzy złącza: CCS, ChaDemo oraz Type 2. Dzięki temu powinno dać się ty naładować niemal każdego elektryka, ale również hybrydę typu plug-in. Korzystanie z urządzeń zlokalizowanych przy sklepach sieci Biedronka nie będzie wymagało zakładania konta, używania aplikacji, ani opłacania jakiegokolwiek abonamentu. Możliwe będą różne formy płatności: kartą bankową poprzez wbudowany terminal do kart płatniczych, kodem QR bez rejestracji, a także kartą RFiD w ramach roamingu (dzięki czemu obsłużeni zostaną również abonenci innych dostawców usługi ładowania).

- Sieć ładowarek przy Biedronkach będzie rozmieszczona w całym kraju w taki sposób, aby poruszanie się pojazdów elektrycznych po polskich drogach było możliwe tylko przy wykorzystaniu sieci ładowania przy Biedronkach w całym kraju. To kolejne pole, na którym Biedronka jest pionierem w Polsce, rewolucjonizując ogólnopolską sieć ładowania elektryków. Dzięki naszej skali i obecności w każdym zakątku Polski, zaświecimy kolejne jasne punkty na polskiej mapie elektromobilności, już nie tylko w wielkich miastach - powiedział Paweł Stolecki, członek zarządu i dyrektor operacyjny sieci Biedronka.

Powerdot będzie właścicielem i operatorem stacji ładowania

Reklama

Przy budowie stacji ładowania samochodów elektrycznych Biedronka współpracuje z firmą Powerdot, która jest inwestorem (czyli właścicielem) stacji, a także ich operatorem. Będzie również odpowiedzialna za ich funkcjonowanie od strony sprzedaży energii, obsługi płatności oraz oprogramowania, a do dyspozycji klientów będzie całodobowe centrum wsparcia.

Biedronka / Shutterstock

- Celem projektu jest udostępnienie infrastruktury do ładowania dla każdego, tj. mieszkańców zarówno małych, jak i dużych miejscowości, a także wypełnienie rynkowej niszy, jaką jest niedobór ładowarek o dużej mocy, powyżej 100 kW. Projekt wpisuje się w ideę „destination charging”, tj. ładowania samochodu przy okazji wykonywania codziennych obowiązków - powiedział Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce.

Współpraca Powerdot i Biedronki, obejmująca uruchomienie 600 stacji do końca 2024 roku, jest największym tego typu programem w Europie stworzonym przez sieć handlową ​i operatora stacji ładowania. Pierwsze dwie stacje zostały uruchomione przy ul. Sytej i Pałacowej w Warszawie. Jeszcze w lipcu kierowcy aut elektrycznych i hybrydowych, którzy są klientami sieci Biedronka, mogą spodziewać się dodatkowej specjalnej oferty z okazji obchodzonego 25 lipca, w tym roku już po raz 16., Dnia Bezpiecznego Kierowcy.

Biedronka i Powerdot otwierają sieć szybkich ładowarek / Materiały prasowe